Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
booster vraag
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 22:20:07
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:08:04
Modeltreinwinkels in Berlijn.
door
Hans Wolbers
Vandaag
om 22:07:10
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
Joz
Vandaag
om 21:23:05
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
MarcoK1999
Vandaag
om 21:13:19
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 21:03:15
PB Models, ICR-rijtuigen
door
WesleyMunnik
Vandaag
om 20:50:30
Raadplaatje
door
Hlv53
Vandaag
om 20:46:33
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
SvenW
Vandaag
om 20:42:37
Fleischmann Anna ombouw.
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:38:56
Aachenau West
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:33:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Boertje
Vandaag
om 20:01:14
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 19:45:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
defender
Vandaag
om 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
willyTEE
Vandaag
om 18:45:29
Lima Plan E ral kleuren vraag
door
FritsT
Vandaag
om 18:22:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dave.......
Vandaag
om 17:52:27
Zolderbaan 2025
door
JoopSpoort
Vandaag
om 17:46:55
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 17:32:49
Sfeer op je modelbaan
door
BartvD
Vandaag
om 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:56:25
Trix BR94 ontspoort
door
marco
Vandaag
om 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 16:36:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:43:18
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 15:37:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:05:06
Heroplage Artitec Plan W?
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:51:30
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 11:28:28
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
jerdenberg
Vandaag
om 11:24:40
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Slechte doorvoer bij Sommerfeldt pantograaf.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Slechte doorvoer bij Sommerfeldt pantograaf. (gelezen 4037 keer)
Henk Boshuyzen
Offline
Berichten: 911
Slechte doorvoer bij Sommerfeldt pantograaf.
«
Gepost op:
30 June 2014, 11:10:45 »
Op de trammodellen heb ik een aantal sommerfeldt pantografen toegepast.
Een tweetal pantografen laat van tijd tot tijd vonken zien op de "knieen".
één tram stopt geregeld maar als ik dan met een draadje heel voorzichtig een verbinding maak tussen de bovenleiding en het bevestigingsboutje dan rijdt de tram weer weg. Bij deze pantograaf zit de slechte plek tussen sleepstuk en bovenraam.
Is er iemand die dit verschijnsel herkent en er al een oplossing voor heeft.
Zelf denk ik aan het overbruggen met een draadje van de beruchte punten wat de trams blijven natuurlijk altijd staan op de slechts bereikbare punten van de baan.
Gelogd
Henk Boshuyzen
(
http://henk-mtsa.blogspot.com/
)
rene w.
Offline
Berichten: 1298
Re: Slechte doorvoer bij Sommerfeldt pantograaf.
«
Reactie #1 Gepost op:
30 June 2014, 12:40:00 »
Zitten er daarom bij de 1 op 1 stroomafnemers misschien litzen
Gelogd
Biesje
Offline
Berichten: 2269
Re: Slechte doorvoer bij Sommerfeldt pantograaf.
«
Reactie #2 Gepost op:
30 June 2014, 16:05:43 »
Wellicht dat een beetje contactspray en de panto handmatig op en neer te wiebelen wat helpt zodat het materiaal wat voor slechte geleiding zorgt weg slijt. het zwartings of bruinerings materiaal kan voor slechte geleiding zorgen. Superieniemienie litzen aanbrengen is een uitdaging
Groetsels
Robert.
Gelogd
eemstede
Offline
Berichten: 1760
Re: Slechte doorvoer bij Sommerfeldt pantograaf.
«
Reactie #3 Gepost op:
30 June 2014, 21:56:22 »
Dag Henk.
Kan het ook aan de bovenleiding ter plekke liggen - vuiligheid of nèt geen contact - of hebben alleen deze twee daar last van ?
Klein staalborsteltje door de scharnieren ?
Gr Frank.
Gelogd
Station W
Offline
Berichten: 255
... to boldly go where no one has gone before ...
Re: Slechte doorvoer bij Sommerfeldt pantograaf.
«
Reactie #4 Gepost op:
30 June 2014, 22:28:50 »
Hallo Henk,
Vonken op de "knieen" geeft denk ik al aan waar het probleem zit. Als op en neer wiebelen of uitragen van de scharnieren zoals hierboven beschreven niet helpt dan is volgens mij het probleem weg als je een heeeeeeeeeeeel klein beetje kopervet in het scharnierpunt aanbrengt (hetzelfde effect met contactspray maar bestendiger).
Groeten Henk
Gelogd
Frans van Meerwijk
Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
Offline
Berichten: 2183
Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Slechte doorvoer bij Sommerfeldt pantograaf.
«
Reactie #5 Gepost op:
30 June 2014, 23:06:00 »
Vraag Rob Boeser eens! (Hier bekend/beroemd/berucht als "Waelsteder")
Die rijdt digitaal met spanning op de waslijn, net zoals in het eggie óók op beurzen, shows etc. en dat vonkt inderdaad ook wel eens, maar ik hoorde hem nooit over ándere problemen dan "poetsen, poetsen, poetsen"...
Groeten van Frans
Gelogd
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...
Henk Boshuyzen
Offline
Berichten: 911
Re: Slechte doorvoer bij Sommerfeldt pantograaf.
«
Reactie #6 Gepost op:
01 July 2014, 06:20:54 »
Rob heeft me wel eens vertelt dat hij het probleem ook zag bij de Haagse 6037.
Maar ja, die heeft twee motoren.
Hier knettert de pantograaf van een Weense C1 op diverse punten.
Inmiddels heb ik één stroomafnemer met contactspray behandeld en vooralsnog geeft dat een verbetering te zien.
even zien hoe zich dat op de langere termijn houdt, anders toch zien dat ik litzen aanbreng in de pantograaf.
ik hou jullie op de hoogte
Gelogd
Henk Boshuyzen
(
http://henk-mtsa.blogspot.com/
)
skiptram
Offline
Berichten: 477
Re: Slechte doorvoer bij Sommerfeldt pantograaf.
«
Reactie #7 Gepost op:
01 July 2014, 13:47:01 »
Henk,
Hierbij de foto's van de verbouw van een Halling Lyrabeugel voor Rob. Bij het digitale bedrijf zag je zonder deze modificatie de vonken uit de panto's komen.
Het is dus een kwestie van dunne draadjes ( in een krul) solderen om de scharnierpunten te overbruggen.
Met groet van Paul
Gelogd
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook:
https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p
Henk Boshuyzen
Offline
Berichten: 911
Re: Slechte doorvoer bij Sommerfeldt pantograaf.
«
Reactie #8 Gepost op:
02 July 2014, 15:55:31 »
Inmiddels een stroomafnemer uitgebreid "in bad gedaan" het contactspray.
Het resultaat werd beter maar toch kwamen er weer vonkjes.
Nu maar één van de twee stroomafnemers aangepast met extra litzen voor proef.
Het oogt nog wat grof maar het is een proef.
Het is echter van een afstand niet te zien dat er "litzen" op zitten
«
Laatst bewerkt op: 02 July 2014, 16:09:08 door Henk Boshuyzen
»
Gelogd
Henk Boshuyzen
(
http://henk-mtsa.blogspot.com/
)
Henk Boshuyzen
Offline
Berichten: 911
Re: Slechte doorvoer bij Sommerfeldt pantograaf.
«
Reactie #9 Gepost op:
02 July 2014, 16:22:12 »
En de test tram draait zijn rondjes probleemloos!
Bijna niets te zien van de "litzen"
Gelogd
Henk Boshuyzen
(
http://henk-mtsa.blogspot.com/
)
Frans van Meerwijk
Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
Offline
Berichten: 2183
Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Slechte doorvoer bij Sommerfeldt pantograaf.
«
Reactie #10 Gepost op:
02 July 2014, 19:04:05 »
Netjes Henk!
En verder: je hoeft je niet druk te maken over zichtbare draadzooi aan een panto. Kijk maar eens naar alle zut vanaf het schuitje/sleepstuk naar de rest bij een HTM RR-wagen (of de in het vernieuwingsproject ook op GTL8-wagens gepootte ééneenpanto's).
Wél de raad om het advies van Skiptram (Paul Sassen) over die "litze in een krul" op te volgen: ook al gaat het om maar kleine krachten, "zonder krul" is de belasting van de draad, maar zéker ook de soldeerpuntjes véle malen groter en krijgt de Wet van Murphy een hele nieuwe dimensie.
Succes!
Groet van Frans
Gelogd
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...
rene w.
Offline
Berichten: 1298
Re: Slechte doorvoer bij Sommerfeldt pantograaf.
«
Reactie #11 Gepost op:
02 July 2014, 19:48:03 »
Dus was het helemaal niet zo gek wat ik zei
Gelogd
Henk Boshuyzen
Offline
Berichten: 911
Re: Slechte doorvoer bij Sommerfeldt pantograaf.
«
Reactie #12 Gepost op:
02 July 2014, 22:32:33 »
De testtram heeft 5 uur aan één stuk gereden.
ik denk dat ik de tweede ook eens ombouw
Gelogd
Henk Boshuyzen
(
http://henk-mtsa.blogspot.com/
)
Henk Boshuyzen
Offline
Berichten: 911
Re: Slechte doorvoer bij Sommerfeldt pantograaf.
«
Reactie #13 Gepost op:
04 July 2014, 08:41:59 »
inmiddels een tweede pantograaf omgebouwd.
Nu direct van het sleepstuk naar de grondplaat één draad gelegd die om de poten van de stroomafnemer gewikkeld is.
Maak je een opname van een tram dan zie je de dunnen draad nog zitten maar als de testtram aan je voorbijrijdt dan heb je het niet eens in de gaten;
De tweede testtram draait ook nu onafgebroken zijn rondjes.
Gelogd
Henk Boshuyzen
(
http://henk-mtsa.blogspot.com/
)
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Slechte doorvoer bij Sommerfeldt pantograaf.