Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Ronnor
Vandaag om 17:21:32
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:50:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:48:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door basjuh1981
Vandaag om 16:46:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:36:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 15:55:12
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hendrik Jan
Vandaag om 14:28:26
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
  

Auteur Topic: Regelbare experimenteer voeding bouwen  (gelezen 14808 keer)

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Regelbare experimenteer voeding bouwen
« Gepost op: 14 juni 2014, 21:24:18 »
Alweer enige tijd heb ik mijn oude modelspoor hobby weer opgepakt. Op dit moment nog geen tijd en plaats om een baan te bouwen maar wel om locomotieven om te bouwen en te repareren. Vooral elektronica is een grote hobby van me. Hierbij greep ik nogal eens mis naar een regelbare voeding. Ik heb er ooit één gehad maar die is na diverse verhuizingen helaas onvindbaar.
Dus het plan opgevat om er zelf één te bouwen. Nu kan je er natuurlijk één maken met een trafo en losse componenten. Aangezien ik nog niet alle mogelijkheden heb om printen te maken enz. besloot ik om er één samen te stellen met kant en klaar modulen van Ebay. Niet alleen erg makkelijk, ook goedkoper!

Ik kies niet voor een trafo maar voor een schakelende voeding. Voor mijn toepassingen volstaat 24V, 2,5A ruimschoots. Het voordeel van een schakelende voeding t.o.v. een conventionele trafo is het rendement, kleine afmeting, prijs en gelijk een prachtige, bruikbare DC spanning.


De beide hoofdrolspelers. Een schakelende voeding van 24 V/2,5A en een step-down converter met stroom begrenzing.

Het hart van de voeding is een step-down module. Met een step down module kan je de aangelegde voedingsspanning met een minimaal verlies reduceren naar (bijna) 0V. De door mij gebruikte step down module heeft behalve de mogelijkheid om de spanning te regelen ook de mogelijkheid om de stroom te begrenzen op een instelbaar niveau. En dat is nou net een eigenschap die een regelbare laboratorium of experimenteer voeding moet hebben.

De step-down module heeft de volgende eigenschappen:
Input voltage range: 4.5-30V
Output current range: 0.1-5A
Output voltage range: 0.8-30V(continuously adjustable)
De step-down module kan dus makkelijk de door mij aangelegde spanning regelen en maximale stroom verwerken.


Omdat je bij een experimenteer voeding ook graag de ingestelde uitgangsspanning en afgegeven stroom wil zien neem ik in de uitgang een kant en klaar volt en ampèremeter display op. Dit display kan zonder toevoeging van extra electronica max 100V en 10A weergeven. Prima geschikt voor mijn doel.

Wordt vervolgd.
Gr. Frits

p.s. Kan iemand mij uitleggen hoe ik hyperlinks aan een woord kan koppelen?
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2014, 13:05:20 door Fritsprt »
Groet Frits

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: Regelbare experimenteer voeding bouwen
« Reactie #1 Gepost op: 14 juni 2014, 22:52:14 »
[
url=http://link]woord[/url
]

Zonder enters
groeten,
Auke

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Regelbare experimenteer voeding bouwen
« Reactie #2 Gepost op: 15 juni 2014, 00:10:47 »
Dank je Auke!
Groet Frits

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Regelbare experimenteer voeding bouwen
« Reactie #3 Gepost op: 15 juni 2014, 11:54:39 »
Mooie V/A meter waar te koop?

Mvg
FHJ Sel
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: Regelbare experimenteer voeding bouwen
« Reactie #4 Gepost op: 15 juni 2014, 12:31:28 »
deze is het denk ik
groeten,
Auke

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Regelbare experimenteer voeding bouwen
« Reactie #5 Gepost op: 15 juni 2014, 13:09:22 »
Het kan goedkoper. Ik heb in bovenstaande bericht de link toegevoegd.


gr. Frits
Groet Frits

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1471
Re: Regelbare experimenteer voeding bouwen
« Reactie #6 Gepost op: 15 juni 2014, 17:07:37 »
Ik heb soortgelijke modulen op de Duitse Ebay site gekocht. Het voordeel t.o.v. Ebay.com is de afwezigheid van invoerrechten en BTW. Chinese makelij waarvan omtrent de bedrijfszekerheid niets bekend is.

Vrijwel alle schakelende modulen beginnen bij 1,2 Vdc. Voor klokankermotoren (Escap, Faulhaber, Maxon, Namiki) is een lagere spanning (vanaf ca. 0,5 Vdc) gewenst. Ik wil dit met een aangepaste LM317 lineaire stabilisator schakeling realiseren. 

Groet,
Rob

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Regelbare experimenteer voeding bouwen
« Reactie #7 Gepost op: 15 juni 2014, 19:01:08 »
Hallo Rob,

Heb je weleens iets gekocht op Ebay.com (China of Hongkong)? Met name dit soort kleine objecten worden als brievenbuspost verstuurd. Veelal gratis trouwens. Ik koop al jaren spullen in China. Nog nooit invoerrechten of btw moeten betalen. En de kwaliteit is altijd perfect. Waar denk je dat de electronica op Ebay.de vandaan komt? En ook die Chinezen geven gewoon garantie. Als iets het niet doet krijg je naar keuze je geld terug of een vervangend artikel.

Ik heb zojuist de voltmeter aan de uitgang gehangen. Minimale spanning is 0,8V. Met 3 dioden in serie in de plusleiding is het 0,0V. Mischien een simpele oplossing om de spanning naar beneden te krijgen?

gr. Frits
Groet Frits

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Regelbare experimenteer voeding bouwen
« Reactie #8 Gepost op: 15 juni 2014, 19:32:57 »
Ik heb de boel op proef aan elkaar geknoopt. De schakelende voeding heeft een instelpot waarmee je de uitgangsspanning iets hoger kan instellen. Ik stel hem in op 25V. De spanning laat zich nu middels een 10 slagen instelpot prima regelen van 0,8 tot 25V. Ook de stroombegrenzing werkt prima. Op het moment dat de stroom hoger wordt dan de ingestelde waarde zakt de spanning in elkaar zodat de stroom niet hoger dan de maximum ingestelde waarde wordt.

Inmiddels begonnen met het frontje van de voeding te maken. Hiervoor gebruik ik witte  frontplaatfolie van Conrad. Gewoon bedrukken met de inktjetprinter en dan een laagje blanke lak van de action er over. Op de foto is de folie reeds op de frontplaat geplakt. Dat doe ik door de frontplaat in te spuiten met de plantenspuit met zeepsop. Daarna is de folie prima te positioneren op de frontplaat. Tot mijn verbazing is de folie iets gekrompen na het drogen. Is gelukkig niet zichtbaar als de frontplaat in het kastje zit.

Zo gaat de voeding er dus uit zien. Mooi compact en ziet er strak uit (vind ik zelf)
Op de voorgrond de step-down module met daarop 3 instelpotmeters. De meest linker potmeter is om een stroom detectie led in te stellen. Bij een bepaalde maximale stroom verandert de groene led in rood. Deze functie gebruik ik niet dus dat laat ik lekker zitten. Om de voedingsspanning en stroom in te stellen moeten de instelpotmeters er af. Daarvoor in de plaats komen twee potmeters.

Met geduld en zuiglitze lukt het om de instelpotmeters los te solderen zonder de print te beschadigen. Daarvoor komen in de plaats de potmeters, waaraan ik gekleurde draden heb gesoldeerd.
Groet Frits

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: Regelbare experimenteer voeding bouwen
« Reactie #9 Gepost op: 15 juni 2014, 19:54:42 »
Was je op de hoogte dat je de 25 volt waarschijnlijk niet haalt,  omdat je step down module ook wat volts neemt of heeft ie geen verlies?
groeten,
Auke

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Regelbare experimenteer voeding bouwen
« Reactie #10 Gepost op: 15 juni 2014, 19:58:31 »
Hallo Auke, je bent heel oplettend! Ik heb de voeding zo ver verhoogd dat de uitgangsspanning van de step-down converter 25V is.
De werkelijke uitgangsspanning van de schakelende voeding is dus inderdaad iets hoger.
Groet Frits

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: Regelbare experimenteer voeding bouwen
« Reactie #11 Gepost op: 15 juni 2014, 20:02:26 »
Ah, dus de voeding is nog wat getuned  (y) was dat eenvoudig te doen?
groeten,
Auke

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Regelbare experimenteer voeding bouwen
« Reactie #12 Gepost op: 15 juni 2014, 20:05:04 »
Heel eenvoudig. Gewoon met de instelpot die naast de aansluitterminals zit .............

Verstuurd vanaf mijn HTC One X met Tapatalk

Groet Frits

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Regelbare experimenteer voeding bouwen
« Reactie #13 Gepost op: 16 juni 2014, 11:32:30 »
Dan hoop ik wel dat ze 35V condensatoren in de voeding hebben gestopt :) Heb je de step down al een volle 2,5A last gegeven? Soms willen ze wel eens een koellichaam pakken dat wel echt heel erg op het randje is. Stop je hem dan in een behuizing wordt het ze nog wel eens te veel  ::) Maar voedingen blijven een leuk project :) Zelf heb ik ook nog het plan liggen een voeding te maken met deels van de plank komende onderdelen, schakelend of deels schakelend. Enige wat ik eigenlijk mis op je voeding is een output off. Is namelijk een functie die ik mis op mijn kleine (kant en klare) labvoeding. Ben altijd kabels aan het trekken om het voltage in te stellen. En een short toets om de current limit in te stellen. Nu moet je zelf de kabels kortsluiten. On the fly aanpassen is natuurlijk nog mooier maar wel een stuk lastiger te doen met of the shelf producten.

Ow, en ik zie een trekontlasting liggen. Voor de voedingskabel? Ik zou toch kijken of je er een IEC C14 op kunt zetten. Die kabels heb je per bossen. Er is niets zo vervelend als de hele kabel uit de knoop moeten halen als je de voeding wilt verplaatsen. (Okay, wel persoonlijk maar toch  ;D ) Met connector trek je die er gewoon uit en laat je liggen en pak je een nieuwe kabel. Later plug je hem gewoon terug.

Verder, idd is wat je op Ebay.de koopt precies hetzelfde als het Chinese spul. Soms is het rommel, soms geweldig, maar vaak voor DIY prima te gebruiken :)


Timo
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2014, 11:38:32 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Regelbare experimenteer voeding bouwen
« Reactie #14 Gepost op: 16 juni 2014, 14:48:38 »
Hoi Timo, dat zijn wel wat punten om over na te denken. Bedankt voor je adviezen en meedenken.

Over de voe.ding maak ik me geen zorgen. Ik kan me niet voorstellen dat er 25V condensatoren in een 24V voeding zitten. En zo veel hoger is de voedingsspanning nu ook weer niet. Ik dacht zo'n 25,5V.  Eventueel zet ik hem terug op 24V......is voor mijn hobby ook meer dan genoeg....alleen klopt mijn frontplaat niet meer.

Dat geldt ook voor een current instel knop. Eigenlijk geen plek meer voor op het front. Ik stel normaal altijd laag in en als je ziet dat het te weinig is dan verhoog ik iets. Ik vond het vooral handig om bij een defect niet gelijk 2,5A door mijn schakelingen te sturen. Meestal is er dan veel meer kapot dan  eerste instantie.

Ik heb de schakeling inmiddels flink getest. Zowel de plus en min kortgesloten als een autolamp van 12V, 55W aangesloten. De schakeling levert maar liefst 3,2A (current op max.). Het koelelementje  wordt dan wel behoorlijk warm maar niet extreem heet. Ik verwacht voor mijn eigen hobby gebruik geen problemen.

Die trekontlasting heb je goed gezien. Ja, daar heb je wel hele goede adviezen om een losse voedingskabel te gebruiken met een netchassisdeel. Op dit moment zit de kabel er al in. Wellicht dat ik die in de toekomst nog aanpas. Ik zal vanavond nog wat foto's plaatsen.

Verstuurd vanaf mijn HTC One X met Tapatalk

Groet Frits