Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Regelbare experimenteer voeding bouwen  (gelezen 14733 keer)

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Regelbare experimenteer voeding bouwen
« Reactie #15 Gepost op: 16 juni 2014, 20:50:19 »
Nu de potmeters met de step-down converter verbonden zijn kan e.e.a. in het kastje gemonteerd worden. Het door mij gebruikte kastje heeft montagebusjes op de bodem. Hierop heb ik een printplaat gemonteerd. Op de printplaat zijn vervolgens de schakelende voeding en de step-down converter gemonteerd.

De netkabel wordt middels een degelijke trekontlasting het kastje ingevoerd. (sorry Timo). In de kabel moet nog een zekering worden opgenomen. Een eventuele verbetering zou het  door Timo voorgestelde netchassisdeel zijn, zodat gebruik gemaakt kan worden van een standaard euro kabel. Een exemplaar met ingebouwde zekeringhouder zou helemaal handig zijn.

En dan de boel aansluiten en inschakelen! Altijd spannend. Het display licht op en geeft keurig de ingestelde spanning en afgegeven stroom aan. Wat gelijk opvalt is dat de spanning zich moeilijk laat instellen. Ten eerste zat er eerst een tien-slagen instelpotmeter op de print, en die is nu vervangen door een gewone potmeter. Ook blijkt dat het regelbereik van de potmeter slechts voor 1/7 gebruikt wordt. De instelpotmeter had een waarde van 50k en die heb ik één op één vervangen door een potmeter van 50k. Echter blijkt dat de uitgangsspanning bij een weerstandwaarde van ongeveer 7k  al 25V bedraagt. Dat regelt dus niet echt lekker. Voor de stroomregeling valt ongeveer hetzelfde op. De potmeter heeft een waarde van 200k. Bij 50k loopt er reeds de maximale stroom van ruim 3A. Tevens blijkt dat de stroom, indien je die vanaf 0 omhoog regelt, in eerste instantie nauwelijks stijgt om vervolgens razendsnel te stijgen naar zijn max.
Dus op Ebay eens even gezocht naar een 10 slagen potmeter van 10k (7k bestaat niet) voor de spanningsregeling. Voor de stroomregeling valt de keuze op een logaritmische potmeter van 50k. Door toepassing van een logaritmische potmeter verwacht ik ook in het onderste bereik een nauwkeurigere stroomregeling te verkrijgen. Een Italiaanse Ebayshop heeft beide typen in het programma dus die zijn vast veel sneller in huis dan van onze Chinese vrienden.

En zo ziet de hobbyhoek er uit......ra ra wie herkent het zelfgebouwde apparaat aan de rechterkant?

Wordt vervolgd
Groet Frits
Groet Frits

guest7822

  • Gast
Re: Regelbare experimenteer voeding bouwen
« Reactie #16 Gepost op: 16 juni 2014, 21:36:41 »
Edits 10A booster.... 8)

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Regelbare experimenteer voeding bouwen
« Reactie #17 Gepost op: 16 juni 2014, 21:40:56 »
Juist. Zo'n 17 jaar geleden gebouwd en werkt nog prima

Verstuurd vanaf mijn HTC One X met Tapatalk

Groet Frits

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3377
Re: Regelbare experimenteer voeding bouwen
« Reactie #18 Gepost op: 16 juni 2014, 21:42:25 »
hmm de potmeters die je hebt gebruikt waren zeker niet lineair..
groeten,
Auke

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Regelbare experimenteer voeding bouwen
« Reactie #19 Gepost op: 16 juni 2014, 21:53:04 »
Die zijn juist wel lineair..........
De spanningsregeling gaat ook wel goed maar het regelgebied zit helemaal in het begin van de potmeter.
De stroomregeling reageert echter kwadratisch of omgekeerd logaritmisch of hoe je het ook noemen wilt.
Het blijft hobbyen. Het is altijd net even anders als gedacht. Ik had beter moeten opletten toen ik aan de instelpotmeters draaide....alleen toen viel het niet op om dat die tien slagen nodig hadden en dan zie je de stand niet zo makkelijk. Of beter, die zie je helemaal niet....... :(
Groet Frits

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Regelbare experimenteer voeding bouwen
« Reactie #20 Gepost op: 16 juni 2014, 22:05:26 »
....en dan zie je de stand niet zo makkelijk. Of beter, die zie je helemaal niet....... :(
Bij een tienslagenpotmeter hoort een speciale knop met een teller die bijhoudt hoeveel slagen je hebt gemaakt.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Regelbare experimenteer voeding bouwen
« Reactie #21 Gepost op: 16 juni 2014, 22:08:30 »
er zaten 10 slagen instelpotjes op de print........ik denk niet dat jouw knop daar op past....... ;D
Groet Frits

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Regelbare experimenteer voeding bouwen
« Reactie #22 Gepost op: 16 juni 2014, 22:27:50 »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Regelbare experimenteer voeding bouwen
« Reactie #23 Gepost op: 16 juni 2014, 23:14:40 »
Mooi dat het goed werkt :) Ziet er goed uit ook :) Heb nog wel eens goeie ideeën :p Zat er ook een log pot op de print origineel?

@Sander, wat bedoelt werd is dat die niet past op die kleine tienslagen potmeters die op de print zaten.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Regelbare experimenteer voeding bouwen
« Reactie #24 Gepost op: 16 juni 2014, 23:18:47 »
Dat is het leuke van een forum. Dingen die je zelf over het hoofd ziet vallen een ander weer op. Nee, die zijn gewoon lineair, maar door het grote aantal slagen viel het niet op.....

Verstuurd vanaf mijn HTC One X met Tapatalk

Groet Frits

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Regelbare experimenteer voeding bouwen
« Reactie #25 Gepost op: 17 juni 2014, 19:46:39 »
@Sander en Klaas.
De genoemde en getoonde knop ken ik. Daar ging het echter niet over. Origineel zaten er op de print 10-slagen instelpotmeters. Bij het proefdraaien had ik niet door dat de potmeter slecht gedeeltelijk gebruikt werd om de spanning van 0,8V tot 25V te regelen. Dat komt omdat je dat bij een instelpotmeter niet kan zien (of je moet de slagen tellen).

Ik heb inmiddels wel een 10-slagen potmeter besteld die ook nog eens een veel lagere waarde heeft (10k ipv 50k) zodat de potmeter over een veel groter gebied ingesteld kan worden om de spanning van min. tot max. te regelen. Een speciaal 10slagen aanwijzer ga ik niet gebruiken omdat je op het display prima kunt aflezen hoe groot de ingestelde spanning is.
Dank echter voor het meedenken (y)

gr. Frits
Groet Frits

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Regelbare experimenteer voeding bouwen
« Reactie #26 Gepost op: 17 juni 2014, 21:11:26 »
Benieuwd hoe het verder gaat. Is de middelste potmeter als spanningsdeler geschakeld? Dan hoeft verlaging van de waarde niet het gewenste effect te hebben.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Regelbare experimenteer voeding bouwen
« Reactie #27 Gepost op: 17 juni 2014, 21:29:55 »
Hallo Henk, dat klopt. De middelste potmeter is nu 200k maar bij 50k staat de stroomregeling al op max. Ik ga de 200k potmeter dus vervangen door een 50k potmeter met in serie een 150k weerstand. Dan blijft de spanningsdeler in stand maar heb ik wel het volledige regelbereik van de potmeter. Daarnaast ga ik een logaritmische potmeter gebruiken omdat de stroomregeling verre van lineair is.

Gr. Frits

Verstuurd vanaf mijn HTC One X met Tapatalk

Groet Frits

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Regelbare experimenteer voeding bouwen
« Reactie #28 Gepost op: 17 juni 2014, 21:52:38 »
Helder, goed over nagedacht.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Regelbare experimenteer voeding bouwen
« Reactie #29 Gepost op: 21 juni 2014, 18:34:16 »
De potmeters uit Italië zijn binnen. De spanningsregeling was 50k en die heb ik vervangen door een 10K, 10-slagen exemplaar. Bij zo’n 7k5 levert de step-down converter reeds 25V. Omdat 7k5 geen bestaande maat heb ik 10 k toegepast. I.c.m. 10 slagen heb ik nu een zeer fijne spanningsregeling gekregen. Ik moest wel even het gat in de frontplaat iets opboren en de knop met een 6,25mm boortje uitgeboord, zodat deze op de 10-slagen potmeter past. Een druppeltje loctite doet wonderen. De knop zit prima vast.



De stroomregeling liet zich met de 200k ook zeer slecht inregelen. Bij een klein beetje verdraaien leverde de voeding al meer dan 3A!! (zou volgens het type plaatje van de schakelende voeding 2,5A mogen zijn) Na meten leerde dat de max stroom bij 50k geleverd werd. Omdat met name in het onderste bereik de stroom heel snel op liep heb ik hier voor een logaritmische potmeter gekozen. Een logaritmische potmeter (het woord zegt het al) heeft een logaritmisch toenemende weerstandwaarde. Dat betekent dat in het begin de weerstandwaarde heel langzaam toeneemt en naarmate je dichter bij de eindwaarde komt gaat deze sneller stijgen. Het blijkt dat de stroom zich nu perfect laat instellen. Ook in het onderste bereik, onder de 1A, is de stroom nu goed in te stellen.

Omdat er origineel een 200k potmeter op het printje zat heb ik om de weerstanddeler dezefde waarde te laten behouden een weerstandje van 150k toegevoegd (zie foto).

Nog even een plaatje van het kastje, dicht geschroefd, om hopelijk jaren plezier van te hebben.



Dank voor de reacties en het mee denken en wellicht heb ik anderen kunnen inspireren. Alles bij elkaar heeft het zo'n € 45,- gekost.

gr. Frits
Groet Frits