Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 13:24:49
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:19:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Sven
Vandaag om 12:44:30
Halling aandrijvingen door Sven
Vandaag om 12:40:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:19:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:16:44
Da's Daz 2 door Noordernet
Vandaag om 11:30:08
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 10:39:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 09:25:27
Layne, Somewhere South. door tothebeach
Vandaag om 09:25:04
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
Kibri station CALW ingekort als NS station door eichddraig
Vandaag om 08:29:06
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:28:21
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
  

Auteur Topic: Blok schakelen met seinschakelingen  (gelezen 1891 keer)

Eelcoscheers

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
    • Electronica voor een fijne prijs en lage verzendkosten
Blok schakelen met seinschakelingen
« Gepost op: 04 June 2014, 01:47:46 »
Hallo allen,

Ik zit met een probleem en vraag om hulp.

Ik heb een marklin baan met een station van 3 sporen.
Elke spoor heeft een schakelrails die schakeld naar de massa van de railstaaf dus een massa schakeling.
Hieraan heb ik een lichtsein gesloten en de wissels voor de volgende rail in het station.
Dit wil zeggen als de loc op de eerste rails binnenkomt over het schakelrails en dan in het blok komt remt ie af en wacht ie voor een rood sein. Het schakelrail schakeld het sein op groen en de wissel maar ook het blok in van de 2de rails in het station  zodat de 2de trein gaat rijden altans dat is de bedoeling......maar helaas gebeurt dat niet :-(
Als ik het sein alleen rechtstreeks op de voeding test werkt ie perfect maar in de schakeling gaat ie niet helemaal over en blijft het rode licht op de volgende spoor aan staan of gaat uit en trek hij het net niet op groen te springen......ik heb het gevoel dat de wissel spoelen alle spanning weg trekt zodat er te weinig spanning overblijft voor de sein om over te schakelen mey het nameten wordt mijn idee redelijk bevestigd omdat de spanning van 16volt naar 13.5 volt terug gaat bij inschakelen van de schakelrail.

Is dit anders op te lossen met bijv. 2 voedingen 1 voor de seinen en 1 voor de wissels en waar moet ik op letten als ik meerdere voedingen gebruik?

Het is marklin rails
Rood/groen sein
Peko wissel relais
Standaard 52va marklin voeding met 2 uitgangen 1 voor rij en ander voor verlichting

Groeten Eelco

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk


Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Blok schakelen met seinschakelingen
« Reactie #1 Gepost op: 04 June 2014, 11:18:10 »
Hoi Eelco,

Dat is een vaker voorkomend probleem. Je voeding is niet krachtig genoeg om alle spoelen tegelijk te bekrachtigen. Zoals altijd leiden er meer wegen naar Rome.

Gebruik een extra voeding. Je schrijft nu over één trafo, gebruik je dezelfde trafo om mee te rijden als om wissels en seinen aan te sturen? Zo ja, gebruik één trafo om mee te rijden en één om wissels en seinen mee aan te sturen.

Blijkt dit nog nirt genoeg, gebruik dan een grotere trafo voor seinen en wissels (meer dan de 54VA van nu). Een tweede trafo is ook mogelijk. Je koppelt alle massa (bruin) van elke trafo aan elkaar en gaan.

Kan alleen zijn dat je schakelrail het ook allemaal een beetje veel vindt. Je zou ook voor twee schakelrails achter elkaar kunnen gaan of de schakelrail een niet bi-stabiel relais laten aansturen die de rest aanstuurt. Blijft dan wel dat je trafo('s) genoeg moeten kunnen leveren.

Er zijn ook nog meer elektrotechnische oplossingen te bedenken maar die gaan voor nu denk ik te ver.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Eelcoscheers

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
    • Electronica voor een fijne prijs en lage verzendkosten
Re: Blok schakelen met seinschakelingen
« Reactie #2 Gepost op: 05 June 2014, 00:22:47 »
Hoi Timo,

Ik heb dit beide dus voor gelegd aan de persoon en hij wil zeker geen 2 schakelrails achter elkaar en hij zei dat het niet kon om 2 trafo's met massa aan elkaar te kunnen koppelen.... aangezien ik zelf gelijkstroom van fleischmann rij en dit dus marklin wisselstroom had ik dus even de zekerheid nodig en heb ik hier ff een draadje van gemaakt.
Mijn dank is groot en weet nu wat me te doen staat een 2de zwaardere trafo erbij neer zetten en de seinen en wissels apart aansturen.

En idd ingewikkelder kan je het zeker maken bijv met een opto coppler of een 4060 ic maar als het simpelweg met een 2de trafo kan en dan wel de massa aan elkaar kan koppelen is het hoop ik opgelost en dank ik u voor de bevestiging

Groeten Eelco

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk


Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Blok schakelen met seinschakelingen
« Reactie #3 Gepost op: 05 June 2014, 10:53:53 »
Twee trafo's met de massa aan elkaar is geen probleem. Sterker nog, als je bij M* je baan opdeelt in twee secties met twee rijtrafo's zijn via de rails de massa's vanzelf verbonden.

Wel blijft het feit dat de schakelrail wel veel te verduren krijgt. Je zou een monostabiel relais kunnen gebruiken om de schakelrail te versterken. Dit kan een los gekochte (+ diode en weerstand) zijn (goedkoop maar solderen) of iets als een Viessmann 5227. Je ontlast de fragiele schakelrail dan een beetje. Als 54VA niet genoeg is dan is de te schakelen stroom ook niet gering.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Eelcoscheers

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
    • Electronica voor een fijne prijs en lage verzendkosten
Re: Blok schakelen met seinschakelingen
« Reactie #4 Gepost op: 06 June 2014, 08:42:48 »
Twee trafo's met de massa aan elkaar is geen probleem. Sterker nog, als je bij M* je baan opdeelt in twee secties met twee rijtrafo's zijn via de rails de massa's vanzelf verbonden.

Wel blijft het feit dat de schakelrail wel veel te verduren krijgt. Je zou een monostabiel relais kunnen gebruiken om de schakelrail te versterken. Dit kan een los gekochte (+ diode en weerstand) zijn (goedkoop maar solderen) of iets als een Viessmann 5227. Je ontlast de fragiele schakelrail dan een beetje. Als 54VA niet genoeg is dan is de te schakelen stroom ook niet gering.


Timo

Ik denk ook wel dat ik er een relais tussen zet want dan is het toch redelijk galvanisch gescheiden en zal het schakelrails het wat langer volhouden. En de trafo is ook al opgelost want we zetten er een 2de tussen voor de wissels apart.
Bedankt voor je bevestiging.

Eelco

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk