Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: (her)beginner U of L  (gelezen 3885 keer)

Sebastiaan

  • Gast
(her)beginner U of L
« Gepost op: 26 augustus 2007, 17:44:56 »
Goeden middag allemaal,

Laat ik me als eerst even voorstellen omdat ik hier nieuw ben. Ik ben Sebastiaan Bree 18 jaar oud, woonachtig in Soest en ik studeer Aviation Operations Officier op het Nederlands Luchtvaart College in hoofddorp.

Vroeger heb ik altijd al van mijn ouders modeltreinen gekregen en een mooie baan ontwikkelt maar naar mate je ouder wordt gaan je gedachten toch richting een andere kant(meisjes, uitgaan je kent het wel). Maar nu heb ik toch weer het "virus" te pakken en wil ik compleet overnieuw beginnen. Het benodigde materiaal heb ik al en is al weer een deel aan elkaar gezet.

Maar nu kwam ik bij het volgende punt. Ik heb een zolder tot me beschikking waarvan ik 2/3 kan gebruiken. Ga er maar vanuit dat het een standaard zolder is.

Graag zou ik jullie advies willen weten of ik beter een U kan maken of een L. Tevens komt er een schaduw station. De baan ligt op een hoogte van 1,10 meter. Ik ben zelf 2 meter.

Mvg,

Sebastiaan Bree

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: (her)beginner U of L
« Reactie #1 Gepost op: 26 augustus 2007, 21:14:33 »
Hoi Sebastiaan,

tja, wat voor een advies kan iemand geven? Standaard zolder....  is dat 5x10m of iets anders? Werk je in N of in H0 (of in 0 of 1)??
1e reaktie is: altijd beter om in een U dan in een L te gaan werken, als dat kan. Gewoon meer mogelijkheden. Ik heb hier lang in een C gedacht totdat ik erachter kwam dat ik toch ook langs de deur kon met een brugconstructie en toen werd het een O.
Belangrijkste argumenten zijn: het moet voor jou werkbaar blijven (mede gezien je lengte) dus in wezen ga je je eigen criteria bakken en daaruit een plan maken.

Succes ermee
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Sebastiaan

  • Gast
Re: (her)beginner U of L
« Reactie #2 Gepost op: 26 augustus 2007, 21:25:31 »
Beste Louis,

Ik werk in H0. Ben net weer even wezen denken en overwegingen gemaakt, uitgemeten en nog eens naar me baanplan gekeken. Zoals het er nu naar uitziet blijf ik nog steeds zoals ik in gedachte had met een U profiel werken.

Tevens voor het schaduw station heb ik uitgerekend dat ik met 20 cm tussen de platen voldoende ruimte overhoud voor de treinen, wagons etc etc. Maar dat klopt toch?

Net ook even de eerste plaat afgemaakt en een stukje testrails neergelegd, wat een vuil kwam daar vanaf met het schoonmaken(Tjah als het 3 jaar niks te doen heeft) Maar de treinen rijden nog super  8) Van een paar even de koolstofborstel schoonmaken en dan zijn die ook weer ready.

Ik heb er zin in 8)

amber

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: (her)beginner U of L
« Reactie #3 Gepost op: 27 augustus 2007, 19:21:30 »

Tevens voor het schaduw station heb ik uitgerekend dat ik met 20 cm tussen de platen voldoende ruimte overhoud voor de treinen, wagons etc etc. Maar dat klopt toch?

Kan je dan met je hand nog over de treinen heen naar de achterste trein in geval van een ontsporing o.i.d.?
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

Sebastiaan

  • Gast
Re: (her)beginner U of L
« Reactie #4 Gepost op: 27 augustus 2007, 22:27:26 »
Kan je dan met je hand nog over de treinen heen naar de achterste trein in geval van een ontsporing o.i.d.?

Ja absoluut. Ik zit te denken om het zo te bouwen dat ik het schaduw station kan laten zakken met een lier. Tevens kan ik er aan de andere kant nog bij als ik door me knieeen ga.


Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: (her)beginner U of L
« Reactie #5 Gepost op: 28 augustus 2007, 08:21:32 »
Hallo

Mijn beide 6 sporige schaduwstations liggen resp. 25 en 22cm onder de baan. Ze zijn zestig cm breed. Je kunt er gemakkelijk bij.
Ik maak gebruik van Tortoise ondervloer-wisselaandrijvingen die 10cm onder de plaat uitkomen. Ellocs met de panto's omhoog hebben ook voor de veiligheid 10cm ruimte nodig om eronderdoor te kunnen rijden.Dus zorg voor voldoende ruimte.

Ik zou je ten sterkste aanraden je baan, van wege je lengte, als het kan hoger te maken. Je kijkt er dan ook niet zo van de hoogte op.
Verder kun je er makkelijker onder werken.
Mijn baan ligt op 1,10m. Ik ben zelf 1,76m en als ik er een middag aan gewerkt heb voel ik best mijn rug.
Je hebt geen idee hoeveel draad uiteindelijk onder mijn baan gekomen is en er nog bij komt. Had ik toen ik eraan begon ook niet.  Jaap


Sebastiaan

  • Gast
Re: (her)beginner U of L
« Reactie #6 Gepost op: 29 augustus 2007, 09:16:37 »
Okee, ik ben begon na het advies met het verhogen van mijn baan naar een hoogte van 1,40/1,50.


ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: (her)beginner U of L
« Reactie #7 Gepost op: 29 augustus 2007, 20:31:36 »
Je kan ook beginnen met een I vorm (hondebot) en dan uitbreiden naar een L vorm en vervolgens maak je er een U vorm en daarna wordt het misschien zelfs een O vorm :).

Zelf heb ik mij plaat op 70 - 75 cm hoog gemaakt zodat ik lekker kan zitten en toch goed kan kijken tegen de zijkant als je staand met 70-75cm werkt is het minder prettig maar als je jong bent prima te doen.
Zelf kan ik het ook gemakkelijk verhogen door verleng stukken eronder te draaien en of wielen erop doen ik gebruik standaard Bureau poten deze monteer ik vast door moer en bout ;D ( dus NIET met schroefjes erin boren want dan gaat die tavel wiebelen :P.

Ben zelf 1,75


Hou ook rekening dat de meeste zolders in Nederland schuine wanden heeft dus vaak gaat er ruim een meter verloren als je een zolder van 5 bij 10 hebt.

Onze zolder is 6 bij 13 en geen schuine wanden ( Vinex woning ).

Ik hoefde dus geen rekening te houden maar heb het wel gedaan ;D als ik straks ergens anders woon ( woon nu nog thuis ).
« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2007, 20:33:43 door Bas. »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Sebastiaan

  • Gast
Re: (her)beginner U of L
« Reactie #8 Gepost op: 31 augustus 2007, 14:23:05 »
Ja ik moet even kijken want het frame is iets anders geworden dan ik in gedachten had, vanavond heb ik weer even tijd en ga ik meteen aan de slag met het bekijken van de nieuwe mogelijkheden.

Gr,