Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:51:29
Aachenau West door Erwin 054
Vandaag om 22:49:57
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
Vandaag om 22:17:49
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door Ronald69
Vandaag om 22:13:23
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 21:50:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:45:37
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 21:42:43
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 21:33:51
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 21:24:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim1969
Vandaag om 21:06:22
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
Vandaag om 21:01:37
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 20:43:05
Dönsdorfer Bauberichte door Frank 123
Vandaag om 20:40:18
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 20:22:56
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 20:01:32
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 19:59:55
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:49:25
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
Vandaag om 19:17:44
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Benelux795
Vandaag om 18:03:23
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
Vandaag om 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
Vandaag om 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
Vandaag om 17:24:50
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:12:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
Vandaag om 16:37:20
Artitec goederenwagen door henk
Vandaag om 16:17:39
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:42:58
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 15:34:59
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door wob
Vandaag om 15:16:14
  

Auteur Topic: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?  (gelezen 38125 keer)

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #105 Gepost op: 02 April 2020, 12:42:43 »
Heb hem er ff bijgezet Klaas.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Spoor 0 adept

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #106 Gepost op: 02 April 2020, 15:07:36 »
..............................
- Geen wielenpers


Dan het volgende.

Het lijkt heel wat, maar wat mij betreft de absolute verliezer en dat heeft te maken met het volgende: de wielen worden niet mechanisch maar op het oog uitgericht. Dat gebeurd met een prisma die je ook weer op het oog moet positioneren. Dit geeft teveel ruimte voor afwijkingen. Daarnaast is het ding veel te duur voor wat het doet. Dus wat mij betreft, zonde van het geld:

Fohrmann;

.........



- Volgens mij geschikt voor alle wielen en asdiktes
- Je klemt aan de ene kant de wielen in om met een prisma aan de andere kant op het oog de wielen te richten
- Geen wielenpers
- € 112,-
..............

De Fohrmann tool is inderdaad erg prijzig voor wat je aan materiaal geleverd krijgt. In jouw opsomming valt hij niet alleen daarom buiten de boot, maar vooral omdat hij niet erg geschikt is om er tijdens het bouwen de wielen van een lok mee te kwarteren. Ik denk, even zonder te kijken, dat Fohrmann daarvoor misschien wel een andere tool heeft.
Maar waar deze dure Fohrmann tool wèl geschikt voor is, is om te beoordelen of een bestaande lok goed gekwarterd is, bijv. een die waggelt. Ik zou geen tool weten die dat beter kan. Na het constateren van de vaudt moet je natuurlijk op gevoel en met je eigen kluiven het schuldige wiel, en ja, òp de lok, in het gareel zien te krijgen. Dat is niet zelden een pijnlijke operatie waarbij er vaker achteruit gebeden wordt dan vooruit.  :-\ Maar met deze tool kun je dan wel behoorlijk nauwkeurig constateren of het vergoten zweet vergeefs is geweest of niet. Zonder tool tuur je je helemaal wezenloos tussen de spaken door en bij de meeste bestaande loks kun je niet eens de spaken van het tegenoverliggende wiel zien.

Leen
« Laatst bewerkt op: 02 April 2020, 15:09:08 door St00mboy »

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #107 Gepost op: 02 April 2020, 15:11:26 »
Da's waar.

Trouwens Leen, mocht je ooit nog een GW Models wheelpress tegen komen, neem 'm dan voor me mee. Eeuwige dank (en zo) zal je onder andere ten deel vallen

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Spoor 0 adept

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #108 Gepost op: 02 April 2020, 15:59:26 »
Als ik weer naar de snoepwinkel mag dan zal ik er naar uitkijken.
Ik vraag me af of die man nog beurzen bezoekt, hij moet haast wel in de 90 zijn.

Leen.

P.S. Vorig jaar was de tool nog voor £28 te koop:
https://www.scalefour.org/forum/viewtopic.php?t=6186
« Laatst bewerkt op: 02 April 2020, 16:25:55 door St00mboy »

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
    • Flickr fotopagina
Re: Kwarteren, wat is de beste tool en de makkelijkste manier?
« Reactie #109 Gepost op: 03 April 2020, 22:11:56 »
Geweldig overzicht Tom, bedankt!

The Quarterer van NWSL (North West Short Lines)

Wie nog een quarterer 1 zoekt, ik heb er nog 1 liggen uit een bulkbestelling van een paar jaar terug. Bij interesse even een PB.