Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:45:28
Ronald doet de Fork Challenge! door tijgernootje
Vandaag om 16:38:24
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:36:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
Vandaag om 16:27:43
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:25:55
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
Vandaag om 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door tijgernootje
Vandaag om 15:16:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 15:05:27
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:56:15
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 14:53:22
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
Vandaag om 14:17:43
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:08:41
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:42:26
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Duikeend
Vandaag om 12:07:41
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 11:44:47
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:27:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:22:15
MiWuLa door Montanbahn
Vandaag om 09:58:06
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c door Voske
Vandaag om 09:27:42
Esu Loksound - NS Wadloper? door Wijbe
Vandaag om 09:10:07
Inscannen of tekenen door MOVisser
Vandaag om 09:03:40
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Jelmer
Vandaag om 08:28:47

Auteur Topic: Waarde snelheidstabel  (gelezen 3188 keer)

Wim Romijn

• Offline Offline
Waarde snelheidstabel
« Gepost op: 26 August 2007, 10:50:01 »
Als ik een eigen snelheidstabel zet in een decoder dan valt het mij op dat een hogere waarde niet per definitie een hogere snelheid tot gevolg heeft.

Als ik een lok namelijk via Koploper laat ijken dan krijgt ik het volgende:
CV waarde 170 = snelheid 137 km.
CV waarde 255 = snelheid 120 km.

Mijn ijkspoor is 166 cm. en de aanloop tot het ijkspoor is ca. 150 cm.
In dit geval betrof het een stoomlok die in beide gevallen in vooruit rijden gemeten werd. Er kan dus geen verschil zitten in de methode van berekening.

Ik zou verwachten dat een hogere waarde ook een hogere snelheid zou moeten zijn of in iedergeval gelijk maar nooit een lagere snelheid.

Moddemeijer

• Offline Offline
Re: Waarde snelheidstabel
« Reactie #1 Gepost op: 26 August 2007, 11:46:16 »
Beste Wim,

Ik betwijfel of je op het ijkspoor zo nauwkeurig kan meten. Doe je de meting automatisch of op de hand? Bij handmatige metingen ligt de spreiding gauw in de orde grootte van 20%. Het ziet er naar uit dat de zaak overstuurd is. Dat wil zeggen dat ongeacht de CV waarde je de maximale snelheid rijdt. Probeer aanzienlijek lagere CV waarden; zoiets in de orde grootte van 0 t/m 64.

De loks worden bij mij computergestuurd geijkt. Ik krijg dan iets in de orde grootte van 5% nauwkeurigheid. Eerst wordt een CV snelheidsgrafiek gemaakt. Aan de hand van deze grafiek worden de genwenste snelheden d.m.v. de CV-waarden geprogrammeerd. In schaal N kan ik vrij goed modelsnelheid rijden.

Wim Romijn

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 26 August 2007, 12:07:36 »
Het ijken gebeurt automatisch.

Wat ik eerst doe is de maximale waarde (255) in CV 94 zetten en dan liniair naar beneden.
Automatisch ijken tot ca. 80 km.
De waarde die ik nodig heb als maximum snelheid voor de lok uit de snelheidtabel noteren en kijken welke waarde hiermee overeenkomt en in CV 94 zetten.
En dan vanaf deze waarde een mooie grafiek naar beneden maken.

Het enige wat ik zou verwachten is dat als de CV waarde liniair naar beneden gaat de snelheid ook liniair naar beneden gaat maar niets is minder waar.

Op het moment dat de waarde 255 langzamer was dan de waarde 170 heb ik meerdere malen de procedure herhaald en telkens met hetzelfde resultaat. Hoe hoger de waarde hoe langzamer.

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 26 August 2007, 12:09:46 »
De loks worden bij mij computergestuurd geijkt. Ik krijg dan iets in de orde grootte van 5% nauwkeurigheid. Eerst wordt een CV snelheidsgrafiek gemaakt. Aan de hand van deze grafiek worden de genwenste snelheden d.m.v. de CV-waarden geprogrammeerd.

Even een vraagje tussendoor, welke software gebruik je hiervoor?

Zelf heb ik mijn loks simpelweg alleen geijkt in Koploper en hier en daar een enkele CV handmatig aangepast Vmin / Vmid / Vmax. Verder (nog) vrij weinig gedaan met de CV-waarden. Ik ben wel eens bezig geweest met een stukje software om dus ook in een grafiek de schaal-snelheid tegenover de stap te zetten en om de evt. aanpassingen hierin weer te programmeren naar de betreffende CV's.

Ik ben hier destijds mee bezig geweest aangezien ik niet de software kon vinden waarmee ik dat kon realiseren.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

RoSoft

• Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
« Reactie #4 Gepost op: 26 August 2007, 17:47:01 »
Persoonlijk vind ik al dat geijk en instellen van snelheids tabellen maar lood om oud ijzer.

Wat ik doe is alles standaard houden, handmatig geijkte snelheden opgeven in koploper, dus gewoon zelf invullen. De tijd heeft geleerd dat er weinig verschil is tussen de treinen.

Dan de optrek en afrem vertraging van de decoder zo instel dat hij net iets trager is dan de optrek en aftrem vertraging van Koploper, dus dat Koploper altijd voorloopt. Dan regelt de decoder de snelheid zonder horten of stoten. En heb je zo een gelijkmatig rijgedrag. Doe je dat niet dan zie je iedere snelheidsverandering met sprongeties veranderen.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

lokloods

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 26 August 2007, 20:46:17 »
Citaat
Dan de optrek en afrem vertraging van de decoder zo instel dat hij net iets trager is dan de optrek en aftrem vertraging van Koploper, dus dat Koploper altijd voorloopt. Dan regelt de decoder de snelheid zonder horten of stoten. En heb je zo een gelijkmatig rijgedrag. Doe je dat niet dan zie je iedere snelheidsverandering met sprongeties veranderen.

Wim,

Kun je hier een voorbeeld van geven want dit is mij niet helemaal duidelijk.

Wiebe

Wim Romijn

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 26 August 2007, 23:11:11 »
Maar dit alles is nog steeds geen antwoord op mijn vraag.

Hoe kan het dat de waarde 255 in snelheid lager is dan de waarde 160

Of waarom heb ik de beschikking over 28 stappen als de trein bij stap 22 al op maximum snelheid is en zelfs bij stap 28 langzamer rijdt dan bij stap 22

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 27 August 2007, 12:38:15 »
Dat is niet zo moeilijk, maar dan ga ik wel uit van de dingen die hierboven staan en dan heb ik het ook alleen over een decoder. Dus niet over koploper, want daar weet ik niks van.
Als je bij stap 22 al de maximum snelheid geprogrammeerd hebt en de snelheid van stap 28 ligt lager, dan gaat de decoder dus via 22 (hoog) naar 28 (lager). Dus elke tussenliggende stap, ook al zou je die niet geprogrammeerd hebben, vertaalt de decoder naar een snelheid die lager ligt dan het maximum in 22. Je bent al over de top heen en kunt dus alleen nog maar naar beneden.
Want je kunt het aantal stappen niet verminderen, dus de decoder gebruikt ten eeuwigen dage alle 28 stappen.
Het lijkt mij trouwens volstrekt onlogisch en ongebruikelijk om een loc in 22 stappen te regelen terwijl je er 28 hebt. Het hele streven naar fijngevoelig regelen is juist gebaat bij zoveel mogelijk stappen.
Overigens: veel decoders hebben intern al 128 stappen.

Maarten van der Burgt.

RoSoft

• Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
« Reactie #8 Gepost op: 27 August 2007, 12:42:57 »
Volgens mij zijn de interne stappen bij de decoders 256.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Wim Romijn

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 27 August 2007, 12:59:10 »
Maarten,

Ik had Koploper alleen genoemd omdat ik daarmee de snelheid had gemeten.

Waar het mij om gaat is dat bij stap 22 is de CV waarde 160 en bij stap 28 is de CV waarde 255.

Als ik in een auto rij en mijn gaspedaal staat halverwege en ik rij 120 km. en ik trap vervolgens het gaspedaal tot op de bodem dan verwacht ik harder te gaan en niet zachter. Blijkbaar werkt electronica anders.
Ik zie een hogere CV waarde als meer vermogen en dat moet volgens mij dan ook sneller rijden betekenen of indien het maximum is bereikt een gelijke snelheid maar nooit lager.

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 27 August 2007, 13:48:06 »
Dan snap ik het ook niet direct, maar dat kan ook voor diverse decoders weer anders zijn.
Ik zou deze decoder eerst maar eens resetten, want ik heb het vermoeden, dat er ergens een waarde in een CV staat die onbedoeld dit effect teweegbrengt, maar die je misschien vergeten bent.
Stel je voor dat de decoder standaard maximaal 12V geeft bij CVwaarde 255 en je via een andere programmering stap x met waarde 150 op 16 volt programmeert, dan krijg je mogelijk dit soort effect. Blijft koffiedikkijken.

Maarten

lokloods

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 27 August 2007, 19:35:25 »
Wim, Ik heb ook nog en vraag uitstaan.

Wiebe

Moddemeijer

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 27 August 2007, 20:13:36 »
Beste Dave,

Ik schrijf de software zelf. Het algoritme kan je zo in ieder statistiekboek opzoeken; het is de kleinste kwadratenfit. Na de nodige loks met decoders getest te hebben, blijken de meeste snelheid CV curves bijna een rechte lijn te benaderen. Alleen bij oudere type decoders komt een sterkere afwijking voor. Omdat de rechte lijn meestal een beetje hol of bol staat, is een benadering van de curve met een deel van een parabool ruim voldoende. Als ik de juiste parabool gevonden en geprogrammeerd heb zijn de experimenten uitstekend te herhalen.

Beste Wim,

Even een paar domme vraagjes
1. Staat de lastregeling van de decoder aan?
2. Heb je de decoder omgezet naar snelheidscurve gebruiken?
3. Er zijn van die zieke decoders op de markt die bij gebruik van de snelheidscurve slechts 14 snelheidstreden accepteren; is het zo een decoder?

Buiten oudere typen decoders (<5 jaar) vind ik in schaal N met lastgeregelde decoders vrijwel altijd een nagenoeg lineair verband. Wat mij wel opvalt is dat ik slechts 25% of minder van de schaal gebruik. CV94 = 64 of minder.

Met geijkte decoders in ongekoppeld in dubbeltractie rijden is fun. Zet de locs 5 cm uit elkaar en ze blijven meters achter elkaar 5 cm uit elkaar rijden. Waarom zijn geijkte decoders voor mij zo belangrijk, in de software worden remwegen berekend (eenparig vertraagde beweging=parabool). Zo kan je een trein met de computer ook 20 cm voor een sein neer zetten zonder extra blokken in de baan toe te voegen.

Wim Romijn

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 27 August 2007, 20:48:19 »
Dave,

Het komt voor bij de Zilver decoder van Lenz en decoder 76420 van Uhlenbrock.

In welke CV staat de lastregeling, die staat namelijk nog op de fabrieksinstelling want daar ben ik niet aangeweest.

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 27 August 2007, 21:03:52 »
Uhm, Wim volgens mij is dit een reactie op het bericht van Moddemeijer?  ;)

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.