Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 20:24:16
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 20:23:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:20:25
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 20:19:02
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
Vandaag om 20:11:12
Met welke tang knip je verenstaal? door cor_b
Vandaag om 19:58:14
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door roco
Vandaag om 19:57:36
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 19:47:07
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 19:17:06
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
  

Auteur Topic: Loks stoppen (ECoS icm N-spoor)  (gelezen 3546 keer)

BR203

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Loks stoppen (ECoS icm N-spoor)
« Gepost op: 24 May 2014, 11:58:22 »
Beste Medespoorders,

Ik heb een Nspoorbaan met ca. 20mtr spoor. in een "U" vorm, 12 seinen,12 wissels, 6 KuehnWD10 decoders. De decoders hebben hun eigen 14V voeding en digitaal op ECoS2 en doorgaans met 2 loks tegelijk rijdt.

Het probleem is dat na een aantal rondjes rijden de loks stoppen en ik ze een eind verder de baan op weer aan de gang moet krijgen of soms helemaal niet meer. ???  :o( (loks komen "koud" uit doos)

Na vele poetsbeurten zijn alle wielen van loks en wagons brandschoon, de rails glimmen als natte babybilletjes, doormeten zegt dat er voldoende stroom doorloopt.

Wanneer ik in "Energie" scherm van ECoS kijkt zie ik wel dat de amperage erg fluctueert.
Maar zelfs dan rijden de loks en stoppen zoals boven gezegd.

Is de ECoS ampere output niet in orde? Of is er behoefte aan een booster? Rails zijn waar nodig vernieuwd en gesoldeerd.
Kan iemand mij helpen dit probleem op te lossen? ??? :'( :o
Alle hulp is welkom, wanhoop nabij, kan ook aan huis komen.

bij voorbaat dank en groet
Kenneth

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
  • Bnlx treinendokter.
Re: Loks stoppen (ECoS icm N-spoor)
« Reactie #1 Gepost op: 24 May 2014, 12:10:33 »
Hoi Kenneth,

Hoe stoppen de loks?
De lok stopt en lampen gaan uit => kans is groot dat er iets aan de stroom toevoer van de baan scheelt.

De lok stopt terwijl de lampen branden of knipperen=> De baan is goed, maar de er is iets aan de hand in de lok, resp vuil of overbelasting.
Kijk eens naar het vuil rond de koolborstels en verharde smeerolie, die twee zijn vaak een lastige cocktail voor locomotieven.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Loks stoppen (ECoS icm N-spoor)
« Reactie #2 Gepost op: 24 May 2014, 12:14:22 »
Het kan zijn dat de ecos net tussen 2 waardes meet en dus daarom fluctueert.. Of zijn het grote verschillen?
Gebeurt het op het moment dat een trein gaat rijden? Of altijd? Hapert er een loc op dat moment?
Kleine fluctuaties van 10 tallen milliamperes kan voorkomen
groeten,
Auke

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Loks stoppen (ECoS icm N-spoor)
« Reactie #3 Gepost op: 24 May 2014, 12:15:58 »
Oh jah, heb je de stroom afnemers van de locs ook gecheckt? Die kunnen ook vuil zijn..
Is het trouwens een vaste plek waar dit gebeurt? Heb je een grote baan?
groeten,
Auke

BR203

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: Loks stoppen (ECoS icm N-spoor)
« Reactie #4 Gepost op: 24 May 2014, 12:21:39 »
Hi Auke,

Ja, na veel gepoetst en gepriegel zijn de loks/contacten/wielen enz. schoon.
Baan groote is ca.  2mtr lang, 1 mtr breed, tussenstuk van 0,7 x 0,4 en 2 mtr x 0,60 met dubbelspoor
Dacht dat de ECoS dit wel kan "voeden"?

Kenneth

BR203

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: Loks stoppen (ECoS icm N-spoor)
« Reactie #5 Gepost op: 24 May 2014, 12:24:14 »
Het kan zijn dat de ecos net tussen 2 waardes meet en dus daarom fluctueert.. Of zijn het grote verschillen?
Gebeurt het op het moment dat een trein gaat rijden? Of altijd? Hapert er een loc op dat moment?
Kleine fluctuaties van 10 tallen milliamperes kan voorkomen

Het haperen is eigenlijk constant en een lok rijdt goed totdat...

BR203

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: Loks stoppen (ECoS icm N-spoor)
« Reactie #6 Gepost op: 24 May 2014, 12:26:29 »
Hoi Kenneth,

Hoe stoppen de loks?
De lok stopt en lampen gaan uit => kans is groot dat er iets aan de stroom toevoer van de baan scheelt.

De lok stopt terwijl de lampen branden of knipperen=> De baan is goed, maar de er is iets aan de hand in de lok, resp vuil of overbelasting.
Kijk eens naar het vuil rond de koolborstels en verharde smeerolie, die twee zijn vaak een lastige cocktail voor locomotieven.

Jan-Peter

Hi Jan-Peter,

Het is soms een combi van alle 2 maar betreft wel loks die z.g.a.n. zijn en nagel nieuw.
Verder zijn alle loks/wielen/contacten/rails gereinigd en gepoets tot zuchtens toe.

Kenneth

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Loks stoppen (ECoS icm N-spoor)
« Reactie #7 Gepost op: 24 May 2014, 12:30:08 »
Gebeurd het altijd in dezelfde hoek? Heb je genoeg stroomaansluitingen op je baan?

Om de loc uit te sluiten zou je even een (schoon  ;D) ovaaltje kunnen maken. Loc erop en gaan. Blijft hij dan rijden moet je het in de baan (of misschien centrale) zoeken. Anders is het de loc.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Loks stoppen (ECoS icm N-spoor)
« Reactie #8 Gepost op: 24 May 2014, 12:30:30 »
Kun je iets beschrijven over de electrische aansluiting van de baan ? Heb je op één enkel punt de Ecos aangesloten op de baan of heb je een ringleiding met meerdere voedingspunten ?

Hebben stoppende treinen een voorkeur voor bepaalde punten op de baan ? En krijg je op die punten de stroompieken op de Ecos ?

Sander

BR203

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: Loks stoppen (ECoS icm N-spoor)
« Reactie #9 Gepost op: 24 May 2014, 13:25:23 »
Hi Sander,
Soms lijkt 't erop een bepaald punt op baan maar hier liggen wel aansluitpunten onder voor spanning ???
Er zijn geen pieken waarneembaar in ECoS.
Viavia had ik ook nog iets gehoord over warmte van decoder in loks maar kan ik dit in decoder verlagen maar eigenlijk kan niet want de loks komen koud uit doosje?

Kenneth
« Laatst bewerkt op: 24 May 2014, 23:28:59 door guest7823 »

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Loks stoppen (ECoS icm N-spoor)
« Reactie #10 Gepost op: 24 May 2014, 14:06:33 »
Kenneth,

Tot nu toe heb ik nog niet echt een goede suggestie voor je.

Het verhaal van de te warme decoder is technisch wel mogelijk, maar erg onwaarschijnlijk:
- Bij modern materiaal komt een te warme decoder niet vaak voor, mits alles gewoon in orde is. Je schrijft dat treinen vaak goed rijden - kennelijk zijn ze dus in orde.
- Als een decoder te warm wordt en stopt, kun je dat niet opheffen door de trein een duwtje te geven. Na een poosje start de decoder vanzelf weer.

Je schrijft dat de lok koud uit de doos komt, maar het euvel krijg je pas na een aantal rondjes rijden. Dan is de decoder dus niet meer koud. Maar nogmaals, dit lijkt me minder voor de hand liggend.

Kijk goed of je niet iets anders kunt waarnemen - eens moet toch iets opvallen waardoor de oorzaak in beeld komt. Probeer zoveel mogelijk te beschrijven wat je ziet, alleen dan kan een forum je helpen.

Sander

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Loks stoppen (ECoS icm N-spoor)
« Reactie #11 Gepost op: 24 May 2014, 14:51:07 »
Heb zelf ervaring met een locje met spoor N-decoder die na vrij kort rijden al loeiheet werd (zonder dat het ding nou veel stroom trok), kon gewoon de spanning van een multimuis niet aan. Ding bleef dus na eventjes rijden staan met knipperende lampen. Ik weet niet wat voor spanning de ecos levert en of die omlaag te draaien is voor N-spul... die knipperende lampen als waarschuwing bij een oververhitte decoder zouden toch wel moeten opvallen, die gaan knap neuroot te keer.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Loks stoppen (ECoS icm N-spoor)
« Reactie #12 Gepost op: 24 May 2014, 15:00:43 »
Bij sommige (of alle ?) merken decoders voor N-spoor staat de decoder ingesteld op een afgifte van max. 12 V.
Wanneer de centrale ingesteld staat op 14 of 16 volt moet er in de decoder een spanningsverlaging plaatsvinden, mogelijk met een te hoge temperatuur als gevolg.
Dus de uitgangsspanning van de centrale verlagen.
Mocht dit niet helpen, zou de voorlopige conclusie moeten luiden dat het aan de lok's zelf ligt.

Maarten.

BR203

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: Loks stoppen (ECoS icm N-spoor)
« Reactie #13 Gepost op: 24 May 2014, 16:26:48 »
Hi Maarten,

Dank je. Zover mijn verstand reikt kan ik de ECoS niet lager dan 14V terugdraaien (achter op trafo)
Is er nog een andere mogelijkheid dan?

Kenneth
« Laatst bewerkt op: 24 May 2014, 16:40:48 door guest7823. Reden: citaat verwijderd wegens directe onderposting »

BR203

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: Loks stoppen (ECoS icm N-spoor)
« Reactie #14 Gepost op: 24 May 2014, 16:32:06 »
Kenneth,

Tot nu toe heb ik nog niet echt een goede suggestie voor je.

Het verhaal van de te warme decoder is technisch wel mogelijk, maar erg onwaarschijnlijk:
- Bij modern materiaal komt een te warme decoder niet vaak voor, mits alles gewoon in orde is. Je schrijft dat treinen vaak goed rijden - kennelijk zijn ze dus in orde.
- Als een decoder te warm wordt en stopt, kun je dat niet opheffen door de trein een duwtje te geven. Na een poosje start de decoder vanzelf weer.

Je schrijft dat de lok koud uit de doos komt, maar het euvel krijg je pas na een aantal rondjes rijden. Dan is de decoder dus niet meer koud. Maar nogmaals, dit lijkt me minder voor de hand liggend.

Kijk goed of je niet iets anders kunt waarnemen - eens moet toch iets opvallen waardoor de oorzaak in beeld komt. Probeer zoveel mogelijk te beschrijven wat je ziet, alleen dan kan een forum je helpen.

Sander

Hi Sander,

Wat ik zie is dat soms lok's "stotterig" rijden na een paar rondjes of gewoon stoppen. Mijn gevoel zegt dat t lijkt als digitaal signaal of stroom niet goed doorkomt  ??? ::)
Ik heb de rails schoongemaakt, verbindingen in rails gesoldeerd, nieuwe rails in "verdachte stukken" en onder loopt een ringleiding met aftakkingen naar linker/rechterzijde baan en midden beide kanten en op rangeerterrein.

Kenneth