Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:19:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:15:44
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 12:07:53
Dat overkomt mij niet. door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:48:20
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:10:30
Lokpilot 4 defect door Menno
Vandaag om 11:06:27
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:52:54
Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 10:48:19
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 10:48:10
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:20:35
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door RobVille
Vandaag om 09:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41

Auteur Topic: Wagon/rijtuig verlichting in de digitale wereld?  (gelezen 6400 keer)

jowi

• Offline Offline
Wagon/rijtuig verlichting in de digitale wereld?
« Gepost op: 21 May 2014, 12:02:31 »
Aangezien bij een digitale baan altijd spanning op de rails staat, zal de verlichtig ook altijd vol aan staan, als je 'oude' (analoge) wagons gebruikt. Ik vroeg me af, hebben rijtuigen in de digitale wereld de mogelijkheid om de binnenverlichting mbv een commando uit te schakelen? Ik neem aan dat je van een uitgerangeerde wagon die ergens stil staat en niet in bedrijf is, niet wilt dat het licht aan blijft staan?

Dat zou betekenen dat een wagon ook een decoder aan boord moet hebben?

ruudns

• Offline Offline
Re: Wagon/rijtuig verlichting in de digitale wereld?
« Reactie #1 Gepost op: 21 May 2014, 12:12:12 »
Ja, dan moet er een functie decoder in ;).
Je kunt er ook ledstrips inzetten met ingebouwde functiedecoder (digirails), of een stam wagons maken met stroomvoerende koppelingen en in één wagon een functie decoder zetten.
Bij mij zitten in de meeste personenwagons géén functiedecoders en brand de ledstrip dus gewoon constant.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #2 Gepost op: 21 May 2014, 13:41:23 »
Ik ben bezig geweest om mijn Liliput Rheingold rijtuigen te voorzien van binnenverlichting. Deze rijtuigen hadden al verlichting en stroomafnemers op elk wiel. Ik heb slechts LED strips er in gesoldeerd met 20k ohm aan weerstanden. Dit geeft een mooi matig licht wat je alleen ziet als het donker is in de kamer. Een decoder inbouwen in elk rijtuig word al gauw flink prijzig, en ik moet nog een dubbeldekker stam, benelux stam en een stam ICR doen. Zo'n LED strip op een rol geeft een mooi gelijkmatig licht en kost een fractie van een LED strip met decoder. Dan maar altijd aan.

Ik had zelf het idee dat in het echt rijtuigen nooit midden op de baan 'parkeren' maar altijd op een afgelegen opstelterrein of zo. Als je dan een opstelspoor hebt, of een stuk spoor waar je vaak de rijtuigen parkeert, dan wilde ik gewoon dat stuk spoor uitschakelen. Leek mij goedkoper dan overal functiedecoders in te bouwen. Nu lijk ik wellicht erg gierig maar het geld wat ik hiermee uitspaar kan ik dan weer aan andere treinspullen uitgeven. Het budget moet immers op anders hou ik geld over :P

Eén decoder per stam met stroomvoerende koppelingen wil ik ook wel toepassen maar dan wil ik echt kort koppelende koppelingen hebben die meer dan 2 polen hebben. Liefst 4 of 5 of meer ivm sluitseinen. Dus twee polen voor stroomafname, een blauwe draad, een draad om de verlichting in te schakelen en één voor sluitseinen. Eigenlijk wil ik er 2 voor sluitseinen hebben. Eén aan elke kant van de ICR stam omdat het plan is om bij mijn eindstation de lok af te koppelen en een andere lok aan de andere kant te rangeren om de trein weer terug te laten rijden. De blauwe draad kan ook met wat diodes van de rijspanning gemaakt worden dacht ik.

Mvg,

Robert

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 21 May 2014, 13:46:58 »
Ik kijk hier even mee met dit project. Ik heb nog verschillende rijtuigen met Fleischmann binnenverlichting gebaseerd op lampjes. Deze binnenverlichting wordt erg heet, vooral bij digitale spanning. Hierdoor kan het plastic van het rijtuig smelten. Leds hebben die problemen niet. Het liefst zou ik de print in het Fleischmann rijtuig willen vervangen voor een gelijksoortige print met twee sleufgaten voor de schroeven/loden u-profielen waar de print op steunt. Is er zo iets degelijks? Anders ga ik de prints monteren die op deze site beschreven worden. ;)
« Laatst bewerkt op: 21 May 2014, 13:50:50 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 21 May 2014, 14:09:08 »
Van kant en klare vervanging heb ik nog nooit gehoord. Maar LED van de strip is zo goedkoop en is in de meeste rijtuigen makkelijk te plaatsen. Alleen ontkom je niet aan een anti-knipper condensator.

Nadeel van een decoder per stam, een stroomvoerende koppeling kost hetzelfde als een decoder...  ::)

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 21 May 2014, 14:21:50 »
@Robert: functiedecoder in de laatste wagon zetten om het sluitlicht te schakelen. Blauw kan je per wagon opnieuw maken dmv twee diodes vanaf de wielen.
Voor mijn Benelux 1100 met Bs met functiedecoder heb ik de rest van de stam dmv stroomvoerende koppelingen
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

dirver

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 27 June 2014, 18:59:48 »
Heren,

Ik heb me een compacte versie gemaakt van de LED-decoder van Paco en hierin de tl-buisprogramma van Sven (digital-bahn) geprogrammeerd. Verder een plastiek U-profiel met daarin een lichtgeleider met op kop en staart een ledje. Lekker compact en geeft gespreid licht. Met 40mA verbruik/wagon en compleet stuurbaar (DCC). Alles te koop in China dus komt op zo'n 5 Euro/wagon.
« Laatst bewerkt op: 28 June 2014, 16:01:36 door guest7823. Reden: citaat verwijderd wegens directe onderposting »

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #7 Gepost op: 28 June 2014, 14:34:24 »
Ik heb een korte stam (3 wagons) voorzien van digirails ledstrips met functiedecoder. Is inderdaad prijzig, maar dan heb je wel wat. Afzonderlijk te schakelen, uitgangen voor extra verlichting en/of functies enprogrammeerbaar (die van mij simuleren TL-verlichting). Ik heb hiervoor gekozen omdat ik niet heel veel materieel heb en die kleine vent (3 jaar) het zo leuk vindt om het een en ander te kunnen aansturen. Erg tevreden!
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama