Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Modelspoormagazine nummer 62 - September 2007  (gelezen 1064 keer)

Gert1

  • Gast
Modelspoormagazine nummer 62 - September 2007
« Gepost op: 24 augustus 2007, 21:49:03 »
Bokbier! Dat is het eerste wat bij me opkwam toen ik de foto's zag van een van de banen van de Waalse groep modelbouwers die luistert naar de illustere naam 'Saroulmapoul' (en waarom die naam zo illuster is, dat moet je zelf maar lezen, anders verklap ik de grap).

Enfin, veel herfsttinten dus op die modelbaan. Best wel passend voor een jaar waarin de herfst zowat in juni begon. (Wie zei ooit ook alweer: 'Het is weer voorbij, die mooie zomer?').

Goed, beste lezers, voor zover nog niet duidelijk, dit stukje gaat over het nieuwe nummer van Modelspoormagazine, het schone modelspoorblad van onze Zuiderburen. Ze Belgen noemen is bijna niet meer opportuun, want ik geloof dat hun land als ik dit schrijf bijkans niet meer bestaat. In MSM is echter vrijwel nooit iets te vinden over de perikelen van dit door de taalstrijd verscheurde landje. Of het zou moeten zijn dat er af en toe Franse teksten in rubriek 'Seintjes' (vraag en aanbod) staan.

Wat vinden we dan wel in dit nummer? Natuurlijk de test van de juist verschenen Reeks 41 van Mehano. De onvermoeibare Mehano-importeur Rocky Rail heeft zich namelijk weer hard gemaakt voor enkele Belgische modellen dit jaar en het eerste resultaat is een eigentijds dieseltreinstel. Als ik het goed heb binnen anderhalf jaar na aankondiging verschenen. Lezen jullie mee daar aan de Papaverweg in Amsterdam???    ;)

O ja, ik heb het voorwoord deze keer extra aandachtig gelezen, want via het forum van MSM had ik begrepen dat het heftig zou zijn, bijna zo heftig als dat men hier in Holland reageert op bepaalde wc-raampjes en draaistellen... Welnu, ik vond het allemaal nogal meevallen. Het woord 'gezapig' zal ik niet laten vallen, maar schokkend was het allerminst. Beste Gerolf als u wilt schockeren, kom dan eens boven de grote rivieren een kijkje nemen naar hoe men hier met elkaar placht om te gaan!

Normaliter bespreek ik de nieuwtjes-rubriek niet, maar deze keer viel me op dat de aardigste Belg die je in Houten kunt aantreffen, zowaar de wanprestaties van een Oostenrijkse kleinseriefabrikant gaat oplossen, door een nieuw chassis uit te brengen voor het model van de Reeks 60 van Klein Modelbahn. Wat was namelijk het geval? Het bestaande chassis van de Oostenrijkers trok in het beste geval na een aantal jaren krom en in het slechtste geval viel het gewoon uit elkaar.
Gelukkig is er nu dus oerdegelijk messing van onze beste Paul in plaats van rottig zamac uit de Alpen. En dan te bedenken dat de Oostenrijkers ooit nog eens de scepter zwaaiden in België. Misschien een ideetje voor als ze er met de kabinetsformatie in Brussel helemaal niet meer uitkomen?  ;)

O ja, nog een dingetje dan over de nieuwsrubriek: Het afgebeelde model van de WLAB30 dat door Heris is uigebracht is ongetwijfeld geheel conform het grote voorbeeld korter dan de standaard 1:87 rijtuigen die zowat 30 cm. meten. Maar zo kort en gedrongen als de foto ons wil doen geloven is het vast niet. Met andere woorden: de dtp-er heeft weer eens zitten klooien met de instellingen van de afbeelding. Een probleem waar dit blad en Spoorwegjournaal al eerder mee kampten. Kan iemand de dtp-afdeling eens bijles geven alstublieft?

De bespreking van de Chatham-show vond ik alleraardigst. Maar waarom maar twee pagina's, terwijl het bezoek aan Miwula, waarover vele specials en DVD's te krijgen zijn, werd uitgesmeerd over het dubbele aantal?

Tot slot blinkt ook dit nummer weer uit door de vele modelspoorpraktijk-artikelen (zondermeer het sterkste punt van dit blad). Ik noem deze keer vooral het artikel over het maken van kleine buislampen. Dik de moeite waard!

mvg,
Gert