Ben ik het niet in ieder geval mee eens. Het klimaat in een VIRM met werkende airco is heerlijk, maar er rijden er genoeg rond waarvan de airco maar in enkele bakken werkt (toppunt was een VI waarvan slechts een halve bak werkende airco had). Er kan in die dingen geen raam open, dus wordt het er snoeibenauwd en zeker in drukkere treinen ook zeer heet. In ICRm gaat het wat beter met de airco heb ik het idee, maar ook daar geldt dat de ventilatie gering is als het niet werkt.Zowel ICK als ICM hebben geen airco, maar wel goede ventilatie. In Mat '64 wordt het 's zomers snel erg heet, maar de grote schuiframen van ICK helpen behoorlijk (al heeft men om mij zeer onduidelijke redenen in zowel Plan V als ICK de ramen heel erg begrensd, zodat de ventilatie aanmerkelijk minder is dan het origineel was). Ideaal zou wat dat betreft dus een trein met airco zijn waarin het raam normaal open kan, maar om energietechnische redenen vindt men dat meestal helaas niet zo gewenst.Groet,Julius
Van de begrensde ramen: oke, klinkt logisch, maar in Duitsland hebben de Silberlinge ook deze grote ramen en die gaan al sinds jaar en dag wagenwijd open zoals het hoort (evenals de ICK's toen ze nog in Duitsland reden). Missende zittingen ben ik nog nooit tegengekomen aldaar...
Het geval met de ramen klopt. Er verdwenen geregeld zitingen uit de treinstellen. Dit kwam soms op een kostenplaatje van zo'n 10.000 euro per dag! Ik heb het helaas zelf ook mee mogen maken. Met 3 stelletjes plan V op pad gaan en aan het einde van de rit ineens maar 2 stellen overhouden met zittingen. Alle (!) zittingen uit de 2e klas waren verdwenen De zittingen van de 1e klas kregen ze niet door de ramen heen. Die hadden ze dan maar opgestapelt tegen de cabinedeur in het gangpad.
Er rijden op het moment 2 VIRM stellen voor proef rond met een flinke aanpassing aan de airco. Als deze proef slaagd, zullen de andere stellen ook voorzien worden van deze aanpassing.
De noodventilatie van VIRM kan je niet vergelijken met de ventilatie van ICK of ICM. Noodventilatie zit erin om ervoor te zorgen dat er genoeg zuurstof in de trein aanwezig is.