Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 05:11:01
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 05:07:24
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
  

Auteur Topic: Heet?  (gelezen 6254 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: Heet?
« Reactie #15 Gepost op: 01 augustus 2006, 18:11:31 »
Ben ik het niet in ieder geval mee eens. Het klimaat in een VIRM met werkende airco is heerlijk, maar er rijden er genoeg rond waarvan de airco maar in enkele bakken werkt (toppunt was een VI waarvan slechts een halve bak werkende airco had). Er kan in die dingen geen raam open, dus wordt het er snoeibenauwd en zeker in drukkere treinen ook zeer heet. In ICRm gaat het wat beter met de airco heb ik het idee, maar ook daar geldt dat de ventilatie gering is als het niet werkt.

Zowel ICK als ICM hebben geen airco, maar wel goede ventilatie. In Mat '64 wordt het 's zomers snel erg heet, maar de grote schuiframen van ICK helpen behoorlijk (al heeft men om mij zeer onduidelijke redenen in zowel Plan V als ICK de ramen heel erg begrensd, zodat de ventilatie aanmerkelijk minder is dan het origineel was). Ideaal zou wat dat betreft dus een trein met airco zijn waarin het raam normaal open kan, maar om energietechnische redenen vindt men dat meestal helaas niet zo gewenst.

Groet,
Julius

Ramen zijn begrenst zodat Bankzittingen niet meer via het raam de trein kunnen verlaten...

Verder beschikt IRM over noodventilatie waneer Airco het begeeft...
Zonder werkende Noodventilatie mag een VIRM ook niet ingezet worden

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Heet?
« Reactie #16 Gepost op: 01 augustus 2006, 18:32:34 »
Van de begrensde ramen: oke, klinkt logisch, maar in Duitsland hebben de Silberlinge ook deze grote ramen en die gaan al sinds jaar en dag wagenwijd open zoals het hoort (evenals de ICK's toen ze nog in Duitsland reden). Missende zittingen ben ik nog nooit tegengekomen aldaar...

Dat van de noodventilatie in IRM weet ik, maar die brengt je bij lange na niet het resultaat dat je in ICK of ICM bereikt. Zeker bij de temperaturen die we gehad hebben is de noodventilatie m.i. geen langdurige oplossing voor het nog altijd in grote omvang bestaande IRM-aircoprobleem. OK, gezien de omvang van het IRM-park en daaruit voortvloeiend de belangrijkheid van het materieeltype kun je het niet helemaal voor zijn en moet je altijd wel blijven rijden met airco-loze bakken, dat is natuurlijk waar, maar te stellen dat je in de zomer altijd blij moet zijn met een IRM omdat de airco zo lekker functioneert is niet correct...na ruim 12 jaar is het blijkbaar nog altijd niet gelukt eea betrouwbaar te krijgen. Krijgen we straks ook van die mooie ventilatoren in de reizigersafdelingen? :P

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Heet?
« Reactie #17 Gepost op: 01 augustus 2006, 19:33:12 »
Van de begrensde ramen: oke, klinkt logisch, maar in Duitsland hebben de Silberlinge ook deze grote ramen en die gaan al sinds jaar en dag wagenwijd open zoals het hoort (evenals de ICK's toen ze nog in Duitsland reden). Missende zittingen ben ik nog nooit tegengekomen aldaar...

Zullen we het op een verschil in cultuur houden?

Overigens hoorde ik ook eens dat de belgen raar stonden te kijken dat wij zoveel interieurs "versleten" van die M2 bakken...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1477
Re: Heet?
« Reactie #18 Gepost op: 01 augustus 2006, 19:39:42 »
Aircoprobleem ligt niet zozeer aan het apparaat wat de lucht moet koelen, maar vooral aan de schakeling die hier voor zit om de spanning op het juiste pijl te houden. Deze schijnt er soms wel eens uit te vliegen, waardoor de airco ook niet meer functioneert. Het is inderdaad waar dat IRM hier vaker problemen mee heeft dan ICRm.

HC_Ut

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
  • Kaartjes stanser
Re: Heet?
« Reactie #19 Gepost op: 01 augustus 2006, 20:02:40 »
Er rijden op het moment 2 VIRM stellen voor proef rond met een flinke aanpassing aan de airco. Als deze proef slaagd, zullen de andere stellen ook voorzien worden van deze aanpassing.

De noodventilatie van VIRM kan je niet vergelijken met de ventilatie van ICK of ICM. Noodventilatie zit erin om ervoor te zorgen dat er genoeg zuurstof in de trein aanwezig is. Daarom mag een VIRM zonder noodventilatie niet rijden. Als een VRIM stroomloos komt te staan, dan moet na 15 minuten een aantal deuren per bak (rijtuig) geopend worden om de reizigers te kunnen voorzien van frisse lucht. Gebeurt dit niet, dan beginnen de ramen echt te beslaan en loop je grote risico dat de reizigers onwel worden door zuurstof gebrek.

Het geval met de ramen klopt. Er verdwenen geregeld zitingen uit de treinstellen. Dit kwam soms op een kostenplaatje van zo'n 10.000 euro per dag! Ik heb het helaas zelf ook mee mogen maken. Met 3 stelletjes plan V op pad gaan en aan het einde van de rit ineens maar 2 stellen overhouden met zittingen. Alle (!) zittingen uit de 2e klas waren verdwenen  ::) De zittingen van de 1e klas kregen ze niet door de ramen heen. Die hadden ze dan maar opgestapelt tegen de cabinedeur in het gangpad.

Overigens... VIRM is niet het enige materieel wat met airco problemen rond rijdt of heeft gereden. Ook de ICE II heeft enkele jaren geleden problemen met de airco's gehad. Hierdoor reden een hele tijd getrokken treinen in plaats van ICE's.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: Heet?
« Reactie #20 Gepost op: 01 augustus 2006, 23:05:13 »
Het geval met de ramen klopt. Er verdwenen geregeld zitingen uit de treinstellen. Dit kwam soms op een kostenplaatje van zo'n 10.000 euro per dag! Ik heb het helaas zelf ook mee mogen maken. Met 3 stelletjes plan V op pad gaan en aan het einde van de rit ineens maar 2 stellen overhouden met zittingen. Alle (!) zittingen uit de 2e klas waren verdwenen  ::) De zittingen van de 1e klas kregen ze niet door de ramen heen. Die hadden ze dan maar opgestapelt tegen de cabinedeur in het gangpad.

Over het algemeen zitten de eerste klas bankzittingen ook vast met een slotje..

Zouden ze ook eens kunnen pogen bij nieuw matrieel...  ::)

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1477
Re: Heet?
« Reactie #21 Gepost op: 01 augustus 2006, 23:10:19 »
Mjeh de zittingen van plan V liggen gewoon los... Natuurlijk makkelijk als je zoiets moet vervangen, maar echt h*fter-proof is 't niet he...

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Heet?
« Reactie #22 Gepost op: 01 augustus 2006, 23:51:22 »
Hallo!

Antwoord m.b.t. de airco's: Mat '64 heeft de best werkende airco voor de mcn. Gevolgd door de ICM en MDDM, ook heel goed. Huilen met de pet op is het in de VIRM en 17-1800 locs waar de airco reeds geplaatst is. Die dingen zijn gewoon weer buiten bedrijf gesteld. Ze ventileren niet eens. Bagger. In de VIRM staat inderdaad een Blokker ventilator met een verlengsnoer dat met tape over de vloer naar het dubbele stopcontact bij de noodseinlantaarn geleid wordt... VIRM rijd nu het 3e zomerseizoen met klimaatproblemen. Tegen 2008 hopen ze alle problemen opgelost ( lees omgebouwd ) te hebben.

Wat ICK betreft: deze rijtuigen hebben geen geforceerde ventilatie: ze ventileren alleen als ze rijden. Dan ventileren ze overigens wel heel behoorlijk.

En dat er mensen zijn die geld terug willen als er geen airco in de trein zit... zegt denk ik meer over de persoon dan over het comfort of het gebrek daaraan. Ik vraag me af of de auto van die persoon wel een airco heeft... ;)

Als Hc zou ik in ieder geval snel klaar zijn met zo iemand. Dan zou ik toch heel erg diep aan mijn cursus terug moeten denken om toch vooral klant vriendelijk te blijven... :-X

Groeten,

Ger.
Met groet,

Ger.

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Heet?
« Reactie #23 Gepost op: 02 augustus 2006, 15:38:33 »
Er rijden op het moment 2 VIRM stellen voor proef rond met een flinke aanpassing aan de airco. Als deze proef slaagd, zullen de andere stellen ook voorzien worden van deze aanpassing.
Ben benieuwd, e.e.a. is zeker voor verbetering vatbaar...
De noodventilatie van VIRM kan je niet vergelijken met de ventilatie van ICK of ICM. Noodventilatie zit erin om ervoor te zorgen dat er genoeg zuurstof in de trein aanwezig is.
Dat het een heel andere functie heeft is duidelijk, maar dat betekent dus ook dat het klimaat in een VIRM-bak met kapotte airco echt heel erg is. De oplossing met een te openen raam in ICRm is wat dat betreft al wel beter, al vraag ik me wel af hoeveel effect 2 van die DM'90-achtig klapraampjes per afdeling hebben...in de zijgang van de A zal het wel redelijk aangenaam blijven met in iedere afdeling een te openen raam, maar in de grote afdelingen denk ik dat het ook snel heet wordt...geen ervaring mee overigens.

Groet,
Julius
« Laatst bewerkt op: 02 augustus 2006, 15:40:57 door Julius »

HC_Ut

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
  • Kaartjes stanser
Re: Heet?
« Reactie #24 Gepost op: 02 augustus 2006, 15:43:25 »
Ook de raampjes in ICRm zijn bedoeld als noodventilatie als de airco uitvalt. Ze kunnen dan ook alleen geopend worden door iemand die de juiste sleutel hiervoor heeft.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Heet?
« Reactie #25 Gepost op: 15 augustus 2006, 00:26:29 »
Wel, in mijn auto zit een airco en dat wil je in dit klimaat (Malta) ook graag hebben. Hij doet het niet al te best, maar nog altijd beter dan die in de ICRm. Die airco vind ik geen verbetering, want vroeger zette je gewoon een raampje open en dat ventileerde wel. Nou heb je een airco, maar in de zomer heb ik het eigenlijk alleen maar te warm gehad in de ICRm.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40