Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 10:38:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald Halma
Vandaag om 10:34:24
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 10:29:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 10:24:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 10:22:49
Dat overkomt mij niet. door Arjan6511
Vandaag om 10:20:16
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 10:07:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Blausee-Mitholz
Vandaag om 10:01:59
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:56:29
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 09:09:34
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 09:02:33
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
  

Auteur Topic: Heet?  (gelezen 6864 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Heet?
« Reactie #15 Gepost op: 01 August 2006, 18:11:31 »
Ben ik het niet in ieder geval mee eens. Het klimaat in een VIRM met werkende airco is heerlijk, maar er rijden er genoeg rond waarvan de airco maar in enkele bakken werkt (toppunt was een VI waarvan slechts een halve bak werkende airco had). Er kan in die dingen geen raam open, dus wordt het er snoeibenauwd en zeker in drukkere treinen ook zeer heet. In ICRm gaat het wat beter met de airco heb ik het idee, maar ook daar geldt dat de ventilatie gering is als het niet werkt.

Zowel ICK als ICM hebben geen airco, maar wel goede ventilatie. In Mat '64 wordt het 's zomers snel erg heet, maar de grote schuiframen van ICK helpen behoorlijk (al heeft men om mij zeer onduidelijke redenen in zowel Plan V als ICK de ramen heel erg begrensd, zodat de ventilatie aanmerkelijk minder is dan het origineel was). Ideaal zou wat dat betreft dus een trein met airco zijn waarin het raam normaal open kan, maar om energietechnische redenen vindt men dat meestal helaas niet zo gewenst.

Groet,
Julius

Ramen zijn begrenst zodat Bankzittingen niet meer via het raam de trein kunnen verlaten...

Verder beschikt IRM over noodventilatie waneer Airco het begeeft...
Zonder werkende Noodventilatie mag een VIRM ook niet ingezet worden

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Heet?
« Reactie #16 Gepost op: 01 August 2006, 18:32:34 »
Van de begrensde ramen: oke, klinkt logisch, maar in Duitsland hebben de Silberlinge ook deze grote ramen en die gaan al sinds jaar en dag wagenwijd open zoals het hoort (evenals de ICK's toen ze nog in Duitsland reden). Missende zittingen ben ik nog nooit tegengekomen aldaar...

Dat van de noodventilatie in IRM weet ik, maar die brengt je bij lange na niet het resultaat dat je in ICK of ICM bereikt. Zeker bij de temperaturen die we gehad hebben is de noodventilatie m.i. geen langdurige oplossing voor het nog altijd in grote omvang bestaande IRM-aircoprobleem. OK, gezien de omvang van het IRM-park en daaruit voortvloeiend de belangrijkheid van het materieeltype kun je het niet helemaal voor zijn en moet je altijd wel blijven rijden met airco-loze bakken, dat is natuurlijk waar, maar te stellen dat je in de zomer altijd blij moet zijn met een IRM omdat de airco zo lekker functioneert is niet correct...na ruim 12 jaar is het blijkbaar nog altijd niet gelukt eea betrouwbaar te krijgen. Krijgen we straks ook van die mooie ventilatoren in de reizigersafdelingen? :P

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Heet?
« Reactie #17 Gepost op: 01 August 2006, 19:33:12 »
Van de begrensde ramen: oke, klinkt logisch, maar in Duitsland hebben de Silberlinge ook deze grote ramen en die gaan al sinds jaar en dag wagenwijd open zoals het hoort (evenals de ICK's toen ze nog in Duitsland reden). Missende zittingen ben ik nog nooit tegengekomen aldaar...

Zullen we het op een verschil in cultuur houden?

Overigens hoorde ik ook eens dat de belgen raar stonden te kijken dat wij zoveel interieurs "versleten" van die M2 bakken...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
Re: Heet?
« Reactie #18 Gepost op: 01 August 2006, 19:39:42 »
Aircoprobleem ligt niet zozeer aan het apparaat wat de lucht moet koelen, maar vooral aan de schakeling die hier voor zit om de spanning op het juiste pijl te houden. Deze schijnt er soms wel eens uit te vliegen, waardoor de airco ook niet meer functioneert. Het is inderdaad waar dat IRM hier vaker problemen mee heeft dan ICRm.

HC_Ut

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
  • Kaartjes stanser
Re: Heet?
« Reactie #19 Gepost op: 01 August 2006, 20:02:40 »
Er rijden op het moment 2 VIRM stellen voor proef rond met een flinke aanpassing aan de airco. Als deze proef slaagd, zullen de andere stellen ook voorzien worden van deze aanpassing.

De noodventilatie van VIRM kan je niet vergelijken met de ventilatie van ICK of ICM. Noodventilatie zit erin om ervoor te zorgen dat er genoeg zuurstof in de trein aanwezig is. Daarom mag een VIRM zonder noodventilatie niet rijden. Als een VRIM stroomloos komt te staan, dan moet na 15 minuten een aantal deuren per bak (rijtuig) geopend worden om de reizigers te kunnen voorzien van frisse lucht. Gebeurt dit niet, dan beginnen de ramen echt te beslaan en loop je grote risico dat de reizigers onwel worden door zuurstof gebrek.

Het geval met de ramen klopt. Er verdwenen geregeld zitingen uit de treinstellen. Dit kwam soms op een kostenplaatje van zo'n 10.000 euro per dag! Ik heb het helaas zelf ook mee mogen maken. Met 3 stelletjes plan V op pad gaan en aan het einde van de rit ineens maar 2 stellen overhouden met zittingen. Alle (!) zittingen uit de 2e klas waren verdwenen  ::) De zittingen van de 1e klas kregen ze niet door de ramen heen. Die hadden ze dan maar opgestapelt tegen de cabinedeur in het gangpad.

Overigens... VIRM is niet het enige materieel wat met airco problemen rond rijdt of heeft gereden. Ook de ICE II heeft enkele jaren geleden problemen met de airco's gehad. Hierdoor reden een hele tijd getrokken treinen in plaats van ICE's.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Heet?
« Reactie #20 Gepost op: 01 August 2006, 23:05:13 »
Het geval met de ramen klopt. Er verdwenen geregeld zitingen uit de treinstellen. Dit kwam soms op een kostenplaatje van zo'n 10.000 euro per dag! Ik heb het helaas zelf ook mee mogen maken. Met 3 stelletjes plan V op pad gaan en aan het einde van de rit ineens maar 2 stellen overhouden met zittingen. Alle (!) zittingen uit de 2e klas waren verdwenen  ::) De zittingen van de 1e klas kregen ze niet door de ramen heen. Die hadden ze dan maar opgestapelt tegen de cabinedeur in het gangpad.

Over het algemeen zitten de eerste klas bankzittingen ook vast met een slotje..

Zouden ze ook eens kunnen pogen bij nieuw matrieel...  ::)

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
Re: Heet?
« Reactie #21 Gepost op: 01 August 2006, 23:10:19 »
Mjeh de zittingen van plan V liggen gewoon los... Natuurlijk makkelijk als je zoiets moet vervangen, maar echt h*fter-proof is 't niet he...

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Heet?
« Reactie #22 Gepost op: 01 August 2006, 23:51:22 »
Hallo!

Antwoord m.b.t. de airco's: Mat '64 heeft de best werkende airco voor de mcn. Gevolgd door de ICM en MDDM, ook heel goed. Huilen met de pet op is het in de VIRM en 17-1800 locs waar de airco reeds geplaatst is. Die dingen zijn gewoon weer buiten bedrijf gesteld. Ze ventileren niet eens. Bagger. In de VIRM staat inderdaad een Blokker ventilator met een verlengsnoer dat met tape over de vloer naar het dubbele stopcontact bij de noodseinlantaarn geleid wordt... VIRM rijd nu het 3e zomerseizoen met klimaatproblemen. Tegen 2008 hopen ze alle problemen opgelost ( lees omgebouwd ) te hebben.

Wat ICK betreft: deze rijtuigen hebben geen geforceerde ventilatie: ze ventileren alleen als ze rijden. Dan ventileren ze overigens wel heel behoorlijk.

En dat er mensen zijn die geld terug willen als er geen airco in de trein zit... zegt denk ik meer over de persoon dan over het comfort of het gebrek daaraan. Ik vraag me af of de auto van die persoon wel een airco heeft... ;)

Als Hc zou ik in ieder geval snel klaar zijn met zo iemand. Dan zou ik toch heel erg diep aan mijn cursus terug moeten denken om toch vooral klant vriendelijk te blijven... :-X

Groeten,

Ger.
Met groet,

Ger.

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Heet?
« Reactie #23 Gepost op: 02 August 2006, 15:38:33 »
Er rijden op het moment 2 VIRM stellen voor proef rond met een flinke aanpassing aan de airco. Als deze proef slaagd, zullen de andere stellen ook voorzien worden van deze aanpassing.
Ben benieuwd, e.e.a. is zeker voor verbetering vatbaar...
De noodventilatie van VIRM kan je niet vergelijken met de ventilatie van ICK of ICM. Noodventilatie zit erin om ervoor te zorgen dat er genoeg zuurstof in de trein aanwezig is.
Dat het een heel andere functie heeft is duidelijk, maar dat betekent dus ook dat het klimaat in een VIRM-bak met kapotte airco echt heel erg is. De oplossing met een te openen raam in ICRm is wat dat betreft al wel beter, al vraag ik me wel af hoeveel effect 2 van die DM'90-achtig klapraampjes per afdeling hebben...in de zijgang van de A zal het wel redelijk aangenaam blijven met in iedere afdeling een te openen raam, maar in de grote afdelingen denk ik dat het ook snel heet wordt...geen ervaring mee overigens.

Groet,
Julius
« Laatst bewerkt op: 02 August 2006, 15:40:57 door Julius »

HC_Ut

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
  • Kaartjes stanser
Re: Heet?
« Reactie #24 Gepost op: 02 August 2006, 15:43:25 »
Ook de raampjes in ICRm zijn bedoeld als noodventilatie als de airco uitvalt. Ze kunnen dan ook alleen geopend worden door iemand die de juiste sleutel hiervoor heeft.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Heet?
« Reactie #25 Gepost op: 15 August 2006, 00:26:29 »
Wel, in mijn auto zit een airco en dat wil je in dit klimaat (Malta) ook graag hebben. Hij doet het niet al te best, maar nog altijd beter dan die in de ICRm. Die airco vind ik geen verbetering, want vroeger zette je gewoon een raampje open en dat ventileerde wel. Nou heb je een airco, maar in de zomer heb ik het eigenlijk alleen maar te warm gehad in de ICRm.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40