Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

7 april De Karel on tour door VAM65
Vandaag om 10:34:42
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 10:32:52
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
  

Auteur Topic: Heet?  (gelezen 6227 keer)

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Heet?
« Gepost op: 13 juli 2006, 23:52:56 »
Vandaag zat ik weer op kantoor waar het tot 17 graden gekoeld is door een centrale airco en toen vroeg ik me af...
Hoe hebben de machienisten het eigenlijk?
Ik kijk wel eens zo wat cabines binnen (Eerst natuurlijk even vragen of dat mag) en dat lijkt me in derzer dagen misschien nog wel eens knap warm. Ook omdat je natuurlijk je ruimte deelt met een moter (niet altijd dat is waar)

Dus even aan de machienisten onder ons (conducteurs mag ook)
Hoe ervaren jullie de warme zomer op je werk?

Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.

HC_Ut

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
  • Kaartjes stanser
Re: Heet?
« Reactie #1 Gepost op: 14 juli 2006, 04:47:41 »
Als conducteur beleef je dat met veel zweet op je rug  ;D

Enneuh... als je het nog niet warm hebt van de warmte, dan krijg je het wel warm van de dames en hun kleding (of beter gezegt, wat er aan ontbreekt 8) )

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Heet?
« Reactie #2 Gepost op: 14 juli 2006, 08:43:18 »
oh ja natuurlijk!
Ik denk dat ik nog snel vandaag mijn OV ga misbruiken!  ;D

Bedankt voor de tip!

Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1783
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Heet?
« Reactie #3 Gepost op: 14 juli 2006, 10:20:03 »
De natuur is mooi met dit weer ;) dus ook zij zullen hier van genieten net als wij.
Ook zullen ze op sommige momenten net als wij vanaf kantoor,fabriek of steiger wel zin hebben om op het strand te zitten/liggen met een ijsje,fris of.....BIERTJE?! ;D
Greetz:Menno  8)
Er gaat niets boven een Eminent 310 🎹🎶

Edwin

  • Gast
Re: Heet?
« Reactie #4 Gepost op: 14 juli 2006, 10:43:26 »
Ik moet eigenlijk niet reageren, maar dit is echt weer zo'n onzinnig draadje..
Straks krijg je er ook een draadje van als het sneeuwt, de ander start er een op als het regent....
Qua inhoud voegt het niets toe aan de hobby, en er wat van opsteken doet niemand.
Ik heb het idee dat er iemand om een praatje verlegen zit...
Open dan liever een sjet, en klep er lustig op los ;D

grt
Edwin ;)

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 581
Re: Heet?
« Reactie #5 Gepost op: 14 juli 2006, 11:01:01 »
Waarschijnlijk is dit draadje gestart nav het bericht gisteren op de radio over de aanschaf van 'ventilatoren' door NS voor in de cabines omdat de airco's het niet goed doen.

Ik weet in ieder geval dat er in de BNL 1100'en geen airco voor handen is en dat het er niet uit te houden is en dan is er maar 1 oplossing, zoveel mogelijk de cabine deur(en) open ....

groet,
marco-

ps: dit topic is prima voor in het grootspoor forum .... 
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2006, 11:02:52 door Marco Reparon »
Oldskool Fleischmann H0 Tandradbaan & NS TP 3/4.

Rene_H

  • Gast
Re: Heet?
« Reactie #6 Gepost op: 14 juli 2006, 11:06:17 »
Zo onzinnig is het nu ook weer niet hoor, het is zelf nog in het nieuws geweest!
De airco in de treinen kunnen de warmtes niet aan of zo, en het wordt versterkt met ventilatoren.....heb ergens de klok horen luiden.
Ik kan me voorstellen als je helemaal treinofiel bent dat je dat graag wilt weten uit de praktijk, de mede beneluxspoorder.

En waarom mag dat niet even via het forum gevraagd worden ???

Vergeet niet wat voor jou onzinnig is, hoeft voor een ander dat niet te zijn. Dat kan je maar weer zien aan jou berichtje.  ;D
En vergeet er zijn toch genoeg moderators.....zij bepalen wat wel en niet kan en mag.



sorry marco, ik ben niet zo snel je was mij voor.
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2006, 11:09:57 door Rene H(0) »

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 581
Re: Heet?
« Reactie #7 Gepost op: 14 juli 2006, 11:09:42 »
Heren,

vanaf hier stoppen we de discussie 'relevant of niet' anders gaat het cooling down slot erop.

groet,
marco-
Oldskool Fleischmann H0 Tandradbaan & NS TP 3/4.

Erwin P. van Beveren

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
    • Nederlandse modelspoorwegen, en een beetje USA.
Re: Heet?
« Reactie #8 Gepost op: 21 juli 2006, 05:46:09 »
Wat locs in de USA betrefdt:

De nieuwe locs hebben een geweldige airco, geen probleem. De motor is aardig geisoleerd wat warmte betrefd maar ze hebben wel een WC in de cabine, althans "beneden" voor in het ruim. Bij de oudere GP en SD series is de WC in de neus, in het midden en minder geisoleerd, en dan zonder airco maakt het het niet alleen warm, maar het "ruikt" af en toe  ook behoorlijk.

Erwin
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2006, 05:51:39 door Erwin P. van Beveren »
1:87 NL en B modelbaan en USA vitrine. 1:1 "tuinbaan", beroep: Carman@CSX transportation.

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2354
Re: Heet?
« Reactie #9 Gepost op: 28 juli 2006, 21:34:26 »
Enneuh... als je het nog niet warm hebt van de warmte, dan krijg je het wel warm van de dames en hun kleding (of beter gezegt, wat er aan ontbreekt 8) )

Net zoals die tv reclame  :D ;)

mvg,

Matthijs

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Heet?
« Reactie #10 Gepost op: 30 juli 2006, 12:01:08 »
Waarschijnlijk is dit draadje gestart nav het bericht gisteren op de radio over de aanschaf van 'ventilatoren' door NS voor in de cabines omdat de airco's het niet goed doen.
In VIRM zijn inderdaad witte ventilatoren geplaatst in de cabines, omdat ook in een stel waarvan de airco wel werkt het daar nog extreem heet bleef.

Ik weet in ieder geval dat er in de BNL 1100'en geen airco voor handen is en dat het er niet uit te houden is en dan is er maar 1 oplossing, zoveel mogelijk de cabine deur(en) open ....
Inmiddels wordt zoveel mogelijk gereden met de Bs (die luchtbehandeling in de cabine heeft) voorop; hiervoor wordt soms de Benelux opgeheven in Shl, waarna rond Asd gedriehoekt wordt en er zo weer met de Bs voor verder kan worden gereden.

Groet,
Julius

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1126
Re: Heet?
« Reactie #11 Gepost op: 30 juli 2006, 12:09:39 »
In de BLS 465 en 185/485 hebben we een hele goede airco (bij de 185/485 zelfs een kleine koelkast). In de 425 is dat echter niet het geval en vooral na de inbouw van alle ETCS beeldschermen loopt de temperatuur bij zware goederentreinen makkelijk op tot een kleine 45 tot 47 graden...een fijne werkomgeving is dat niet echt, maar ja....raam open en hopen op wat afkoeling (we hebben wel een piepklein ventilatortje in de cabine)

De RBDe's hebben ook geen airco, hoewel ze nu eindelijk bezig zijn deze in te bouwen (makkelijk is dat niet door het verschil van 16 2/3 Hz en 50 Hz), maar twee rijden nu rond en koelen heerlijk aangenaam de cabine. Nina's hebben een redelijke airco, maar alleen de machinist heeft er profijt van, de reizigers niet. De ex SBB 420 bereiken ook makkelijk temperaturen tot 41 tot 43 graden door het ontbreken van airco.

Groeten uit Zwitserland

Bas

waar we inmiddels de 50 hittedag op rij gepasseerd zijn   ;D


johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: Heet?
« Reactie #12 Gepost op: 30 juli 2006, 12:10:53 »
daarom mogen we straks op onze model 1700 weer een hokje op de cabine plaatsen.

leon

  • Gast
Re: Heet?
« Reactie #13 Gepost op: 01 augustus 2006, 14:40:16 »
Op NOS-teletekst pagina 318: de ergernissenpagina, beklaagde iemand zich erover dat in de ICK-rijtuigen geen airco zit.  Hij voelde zich zelfs bekocht omdat andere treinen dit wel hebben en zou dit willen merken aan de prijs.
Op zich heeft 'ie wel een punt want enkele uren in deze voormalige duitse rijtuigen is met de warmte bepaald geen pretje.

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Heet?
« Reactie #14 Gepost op: 01 augustus 2006, 15:28:06 »
Ben ik het niet in ieder geval mee eens. Het klimaat in een VIRM met werkende airco is heerlijk, maar er rijden er genoeg rond waarvan de airco maar in enkele bakken werkt (toppunt was een VI waarvan slechts een halve bak werkende airco had). Er kan in die dingen geen raam open, dus wordt het er snoeibenauwd en zeker in drukkere treinen ook zeer heet. In ICRm gaat het wat beter met de airco heb ik het idee, maar ook daar geldt dat de ventilatie gering is als het niet werkt.

Zowel ICK als ICM hebben geen airco, maar wel goede ventilatie. In Mat '64 wordt het 's zomers snel erg heet, maar de grote schuiframen van ICK helpen behoorlijk (al heeft men om mij zeer onduidelijke redenen in zowel Plan V als ICK de ramen heel erg begrensd, zodat de ventilatie aanmerkelijk minder is dan het origineel was). Ideaal zou wat dat betreft dus een trein met airco zijn waarin het raam normaal open kan, maar om energietechnische redenen vindt men dat meestal helaas niet zo gewenst.

Groet,
Julius