Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:48:55
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:32:14
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:25:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:17:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:51:16
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 12:35:29
Station Roodeschool door gdh
Vandaag om 12:33:50
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 11:26:19
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Rails roestig verven door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:45:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 09:48:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 09:10:16
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
20 June 2025, 23:23:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
20 June 2025, 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
20 June 2025, 22:14:13
Railcom zender bouwen door AP3737
20 June 2025, 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
20 June 2025, 21:53:32
19 Toen door defender
20 June 2025, 21:49:59
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Van DR 18432 naar NS7012  (gelezen 6231 keer)

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
BNLS-Werkspoor - Van DR 18432 naar NS7012
« Gepost op: 14 May 2014, 23:32:33 »
Hallo mensen.
Het idee om een staatsspoor 3e klasse rijtuig te fabrieken was wel wat.
Maar hoe zelfbouw kon maar een bestaand rijtuig voor gebruiken gaf voor mij de voorkeur.
Ik heb al wel AB-s Van de Staatsspoorwegen verbouwd zoals Floris Dilz het ooit heeft gedaan.
Alleen de daken zijn niet helemaal je van het.
Een beetje te vlak.
Maar met dit rijtuig hoop ik het dak wat boller te kunnen maken.



Dit zijn de twee Staatsspoor AB ers.
Twee onooglijke liliput rijtuigen voor gebruikt
Zijn inmiddels al bijna klaar.
Wel nu dit rijtuig




Nu dient hier een Piko rijtuig voor ombouw.



Heb al wat vezaagd en veel klinknagels verwijderd,het SS rijtuig is namelijk geheel glad.
Deze foto is een scan uit het boek De Erfenis




De twee bakken zijn al geheel glad alleen de raamindeling klopt dus niet dus zagen we straks de raam partij eruit.
Hier op de foto te zien wat weggezaagd word.



Zo dit was het voor nu.
Gaat verder
Groet Ed
« Laatst bewerkt op: 15 May 2014, 14:06:23 door tbrandsma »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Van DR 18432 naar NS7012
« Reactie #1 Gepost op: 14 May 2014, 23:35:53 »
Ben benieuwd naar het vervolg.
Wordt het echt SS of met NS opschriften.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Duitsland TP III/IV
Re: BNLS-Werkspoor - Van DR 18432 naar NS7012
« Reactie #2 Gepost op: 15 May 2014, 01:54:22 »
Leuk dit bouwprojectje.
Heb zelf ook zoiets gefabriceerd m.b.v. Liliput rijtuigen na aanleiding van deze foto uit het HUA:







Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: BNLS-Werkspoor - Van DR 18432 naar NS7012
« Reactie #3 Gepost op: 15 May 2014, 15:24:44 »
Hallo allemaal

Eerst maar eens vertellen wat hoe en waarom.
Zo'n acht jaar geleden stond er in een Railmagazin een artikel over een
"houten trein in plastik".
Ik heb in de tijd ervoor menig lima treinstel verbouwd naar diverse soorten stroomlijners,
wel mat 34, 36, 40 en niet te vergeten de trouwe hondekop zelf in vierwagenstellen en tweewagenstellen
alsmede de Benelux variant.


Diverse loks gebouwd o.a. Kreupele Marie Ns 2801 en een stel 2400derden en een Beel
Wat fotoos van dit alles







ja en dan zo'n artikel dan is de beslissing gauw genomen, we gaan het doen.
De Liliput coupee rijtuigen had ik al en op de beurs nog een paar voor weinig gekocht.
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/coupee_213.jpg][/url]
Deze verbouwd tot 3 derdeklassers waarvan een met remmershuisje, een 2 e klasser met remmershuije en een
1 e klasse rijtuig allemaal Staatsspoorwagens.
Ook een 2 tal HSM 2 e klassers uit windbergwagentjes van Piko.

Ja en dan de D treinwagens ook uit Liliput wagens voor een prik op de beurs gekocht.
Ik heb al die wagens van een passend interieur voorzien
fotootje

Ja als je eenmaal de smaak te pakken hebt ga je nog wat verder terug in de tijd.
Nu kwam ik op internet een artikel tegen van bolkoppen verbouwen ja inderdaad van jou Ronald.
Een poosje geleden kwm ik op Marktplaats 2 Liliput of Piko wagens tegen en die leken wel een beetje op de NS C7000 serie het dak wel niet en de raamindeling was anders.
En door dat artikel en die foto was het besluit genomen om die 2 wagens te gaan verbouwen tot NS C7012 en 7020.
De wagens heb ik nu van alle klinknagels ontdaan de bakverstevigingen en de spaninrichting verwijderd.
De spaninrichting komt later wel weer terug want dat is karakteristiek voor de wagen.
Tevens zijn de kopwanden van de aangebakken treden ontdaan.


Wel inmiddels heb ik de raamindeling in styreen uitgezaagd en uitgeveild deze vavangen de orginele ramen,
de dikte is 1mm en de dikte van de wand is een goeie 1,5mm dus een stripje erachter gelijmd zodat deze goed past
op de wagenbak.

Zo tot zover ga vanavond weer verder dan gaan de wandjes van styreen ertussen.
Foto's volgen uiteraard.
Groet Ed

« Laatst bewerkt op: 15 May 2014, 16:07:52 door tbrandsma »

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: BNLS-Werkspoor - Van DR 18432 naar NS7012
« Reactie #4 Gepost op: 17 May 2014, 17:10:36 »
Hallo
Een vordering te melden.
Heb van de twee rijtuigen een soort van cabrio gemaakt d.w.z.
de raam partijen eruit gezaagd en toen had ik 2 C7001 cabrio's.
Maarrrr een van de twee heeft alweer een raampartij zoals het was.
Van de tweede zijn de paampartijen al in aanbouw.
het dak wordt ook nog onderhanden genomen.

een wand eruit.

twee wanden eruit.


Van een wagen zitten de goeie wanden er al in.

Wel tot zover maar weer.
Zondag maar eens kijken hoe het bolle dak te maken maar ik heb er al een idee over hoe.
Groet ed

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: BNLS-Werkspoor - Van DR 18432 naar NS7012
« Reactie #5 Gepost op: 18 May 2014, 23:10:21 »
Hallo
We zijn weer een stukje verder de wanden zijn gezet en de daken van
hun kichtkap ontdaan.
Stukjes styreen ingelijmd straks de uiteinden nog een strip en dan
kan er een stuk styreen van 0.50mm dik eroverheen gelijmd worden om
zo de grote bolling te verkrijgen.

De 2 daken met de styreen strippen ingelijmd,nadat het rond geveild is gaat er een dunne plaat styreen van
0.5mm dik overheen.

De C 7012 en de 7020 inwording.
Zo dat was het weer voor nu
Groet Ed

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: BNLS-Werkspoor - Van DR 18432 naar NS7012
« Reactie #6 Gepost op: 27 May 2014, 16:27:33 »
Hallo mensen
Weer een vervolg op  de NS 7012
De raampartijen zijn inmiddels ingelijmd en de
de interieuren aangepast en van een hout kleurtje voorzien de wanden wat lichter en de houten banken een wat geler houtkleurtje.
Er moest een coupe van de nene kant naar de andere kant en een bank en rugleuning bijgemaakt worden.


De draaistellen was nog een heel geneusel,er sprong een klemmetje weg en natuurlijk niet meer terug te vinden.
Wel.. een stukje styreen op de openingen met een klein gaatje en een stukje pijp een nieuwe
houder gemaakt voor de draaistelschroef.
De draaistellen bij deze wagens zitten er met een veertje onder.
Van een van de wagens miste aan beide zijdes de buffers en twee bufferhouders, heb met buisjes weertwee bufferhouders gemaakt en viet bufferschotels van styreen gemaakt.


tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: BNLS-Werkspoor - Van DR 18432 naar NS7012
« Reactie #7 Gepost op: 27 May 2014, 16:44:35 »
Zo ik was nog niet klaar verzond het stukje ongewild.
Even een foto wat betreft de draaistellen.

De bodem gevlakt en de pijpjes met de schroeven.
Een blik op de interieuren en de wagen in wording

En tot slot de wagen met een dak waar nog een plaat overheen komt om de bolling
goed weer te geven.

Maar dat komt de volgende keer weer aan de beurt
eerst nog wat knutselen.
Tot gauw Ed

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: BNLS-Werkspoor - Van DR 18432 naar NS7012
« Reactie #8 Gepost op: 27 May 2014, 17:08:55 »
Hoi hoi!
Mooi hoor! Maar weet je zeker dat het dak niet te hoog wordt? En hoe komt dat dan uit met de kopwanden?
Ik heb zelf ooit zo'n dak verbouwd door het lichtkapdak tussen de zijdaken te lijmen en dat lijkt heel aardig op de voorbeeldfoto.
Groet van Thonis

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: BNLS-Werkspoor - Van DR 18432 naar NS7012
« Reactie #9 Gepost op: 27 May 2014, 18:51:17 »
Hallo Thonis

Maar weet je zeker dat het dak niet te hoog wordt?
Ik heb nog eens gekeken maar zoals de hoogte nu is
komt de bolling goed uit zelfs nog iets te bol
dus blijven veilen en schuren totdat we halverwege de kapramen zijn
Bedankt voor de reactie
Groet Ed

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: BNLS-Werkspoor - Van DR 18432 naar NS7012
« Reactie #10 Gepost op: 03 June 2014, 22:48:13 »
Hallo mensen
Weer even een update.
Wat ik wilde doen ging niet helemaal naar wens.
Heb de randen van de lichtkap nog meer verlaagd en verstevigings stripjes
ertussen gelijmd.

Dit goed in een lichte bolling geveild en geschuurd.
Het dak is nu meer als het voorbeeld.
De spaninrichting onder de bak is ook weer aangebracht.

Nu nog de accu kasten en een dynamo dan kan er zo zachtjes aan weer een kleur aangebracht worden.

De rijtuigen in wording


Zo dat was het wel weer voor even.
Groet Ed
« Laatst bewerkt op: 09 June 2014, 19:49:11 door tbrandsma »

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: BNLS-Werkspoor - Van DR 18432 naar NS7012
« Reactie #11 Gepost op: 08 June 2014, 16:58:55 »
Hallo  spoorders
Even een paar foto's van de rijtuigen inwording
heb er koppelingen aangemaakt en gecombineerd met wat andere rijtuigen.
de wagens moeten nog afgemaakt worden.
Even een paar plaatjes




Zo dat was  weer voor even.
Groet Ed
« Laatst bewerkt op: 09 June 2014, 19:58:09 door tbrandsma »

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: BNLS-Werkspoor - Van DR 18432 naar NS7012
« Reactie #12 Gepost op: 22 June 2014, 23:47:07 »
Hallo mede spoorders
Weer een update omtrent 2 internationale rijtuigen derde klasse.
de serie NS 7001-7026.
We zijn weer wat gevorderd.
De dak ventilatoren zijn alle geplaatst en de luiken voor de waterreservoirs.

Op deze foto de luiken van de waterreservoirs de ventilatoren ontbreken nog.
Wel zijn de nieuwe buffers te zien.
Er ontbraken er nog een paar dus van pijpjes bufferhulzen gemaakt
en de schotels van een pijpje en een stukje styreen beetje rond gesneden en in de boormachine
mooi rond gedraaid.

Op deze foto zijn de meeste ventilatoren aangebracht, kwam er een paar tekort,
dus bij Godfathers nieuwe besteld en nog wat ongeregeld goed.
Er zitten er wel aardig wat op, welgeteld 17.
Ook is goed tezien dat de rijtuigen al met accu-bakken zijn uitgerust voor het elektrisch licht.
Tevens is de span inrichting goed te zien.
Dit is met styreen strips gemaakt met een minieme versteviging achter de kruispuntjes.
Het lijkt fragiel maar is toch nog vrij stevig.
Op deze foto de 2 rijtuigen tesamen.

Hier zijn de twee nog ongeschilderd.

Hier zit de raampartij al in de grondverf. Een soortgenoot staat erachter een van de twee van de eerste foto
van dit draadje.
Nog een foto van de twee rijtuigen

Zo we gaan de wagens nog wat netter afwerken en dan handmatig spuiten in de groene NS kleur van weleer.
Zo dat was het voor nu wel weer even tot gauw.
Groet Ed

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Van DR 18432 naar NS7012
« Reactie #13 Gepost op: 29 August 2014, 12:01:24 »
Lekker, bezig Ed  (y).

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
  • stroomlijners
Re: BNLS-Werkspoor - Van DR 18432 naar NS7012
« Reactie #14 Gepost op: 29 August 2014, 12:58:04 »
Hai Maarten
Bedankt voor je reactie.
Is al een poos geleden dat ik er mee bezig ben geweest.
M'n kamertje opgeknapt en de oude treinbaan maar eens onderhanden genomen.
Nieuw sporenplan en de boel weer eens onder stroom aan 't zetten.
Even een foto van de rijtuigen van een anderhalve maand geleden, ze zijn bijna klaar,
ruiten erin en wat belettering en nog wat kleine aanpassingen.



Groet Ed