Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:52:54
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:49:33
Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 10:48:19
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 10:48:10
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
Dat overkomt mij niet. door Prutsert
Vandaag om 10:26:04
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:20:35
schok bij vertrek door Ben
Vandaag om 10:12:19
Lokpilot 4 defect door Montanbahn
Vandaag om 09:41:01
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door RobVille
Vandaag om 09:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
27 July 2025, 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 July 2025, 22:58:20
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
27 July 2025, 13:42:30
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
27 July 2025, 13:02:57

Auteur Topic: (Goedkope) brugpijlers maken van pvc buis (tip)  (gelezen 13926 keer)

MRP_Peter

• Gast
(Goedkope) brugpijlers maken van pvc buis (tip)
« Gepost op: 24 August 2007, 10:40:37 »
Beste hobbyisten,

Natuurlijk kan een modelbaan niet zonder bruggen of viaducten,ook op mijn modelbaan niet.
Ik ben hier in Maleisie een N-baan aan het maken,hoofdzakelijk nederlands en landschaps georienteerd,ik rij voornamelijk nederlands materieel.
Omdat het hier nogal moeilijk is om decoratie materiaal zoals pijlers te krijgen ben ik maar op het idee gekomen ze zelf te maken van ordinaire electriciteits buis.
Ik heb voornamelijk moderne viadukten en bruggen in mijn baan dus ronde ' betonnen ' pijlers was voor mij de uitkomst.
Ik begon met het op maat afzagen van wat stukjes buis en spoot dit in een betonkleur,mat uiteraard omdat beton nu eenmaal niet glimt.
Eenmaal op de baan gezet beviel dit idee me wel en zodoende heb ik meerdere pijlers gemaakt van pvc buis.
De pvc buizen zelf zijn in diverse maten te verkrijgen en is zeer beslist niet duur.
Een laagje mat verf eroverheen in de beton kleur en klaar ben je.
Relatief goedkoop kan ik wel zeggen in tegenstelling tot wat de diverse fabrikanten leveren.
16mm of 19mm buis levert een leuke pijler op voor zowel N schaal als HO schaal.

Als je echter voor ' gemetselde ' pijlers gaat ben je of aangewezen op de diverse fabrikanten van dergelijke pijlers, of je kunt met behulp van een siliconen rubber-mal een afdruk van het geheel maken ( zie sommige bouwverslagen van railzminiworld).
Zodra ik wat foto's heb hiervan zal ik ze in een berichtje plaatsen.
Misschien hebben jullie iets aan deze tip.
Met vriendelijke groet,

Peter van der Welle

« Laatst bewerkt op: 04 September 2007, 06:04:52 door MRP Micro Railway Products Sdn.Bhd. »

DHG500

• Offline Offline
Re: (Goedkope) brugpijlers maken van pvc buis (tip)
« Reactie #1 Gepost op: 24 August 2007, 12:34:12 »
Peter,

zou het een idee zijn de PVC buis eerst met een latexstructuurverf te behandelen (of standaard latex met fijn kwartszand erdoor) om een minder gladde structuur op de 'pijlers' te krijgen? En dan pas de betonkleur aan te brengen?

Veel succes.

PS. Decormateriaal is er misschien wat minder maar het land lijkt me zelf een fantastisch decor om ín te werken
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 24 August 2007, 13:28:29 »
Het behandelen met een verf en kwartszand erdoor is weleens geprobeerd door mijn schoonvader. Echter als je een echte betonpijler bekijkt dan zijn deze toch behoorlijk glad en had bovenstaande methode toch niet helemaal het gewenste resultaat.

Hij gebruikt zelf ook PVC buis voor de ronde pijlers, deze zijn voorzien van een matte betonkleur en een paar 'vegen' van een iets donkere tint. Maar ze lijken net echt. Ik zal hem eens vragen hoe deze precies 'op kleur' gebracht zijn.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 24 August 2007, 14:15:31 »
Peter,

zou het een idee zijn de PVC buis eerst met een latexstructuurverf te behandelen (of standaard latex met fijn kwartszand erdoor) om een minder gladde structuur op de 'pijlers' te krijgen? En dan pas de betonkleur aan te brengen?

Veel succes.

PS. Decormateriaal is er misschien wat minder maar het land lijkt me zelf een fantastisch decor om ín te werken

Het brengt me wel op ideeen voor een volgende serie pijlers, en het blijft natuurlijk een kwestie van een voor iedereen een eigen persoonlijke smaak hoe de pijler te maken en daarmee het be-oogde eindresultaat.
Ikzelf vind het gebruik van fijn kwartszand een goed idee daar waar het om wat ruwere pijlers zou moeten gaan.
Voor bijvoorbeeld een 4-sporige brug zoals bij Gouda zou ik liever een glad en mat eindresultaat willen voor mijn pijlers omdat dit de werkelijke pijlers zeer goed benadert,maar goed.......,ideeen genoeg hieromtrend denk ik.
Binnenkort,ik ben er nog even mee bezig,kom ik met meer tips over hoe gras te maken van ordinaire wol.
Maar goed,om terug te komen op de pijlers,er zijn ideeen genoeg,dat blijkt wel uit de reakties,bedankt voor de tips.

Met vriendelijke groet,

Peter van der Welle
« Laatst bewerkt op: 04 September 2007, 06:06:16 door MRP Micro Railway Products Sdn.Bhd. »

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 04 September 2007, 06:03:04 »
Nog eens een idee is om lege fotofilm kokertjes te gebruiken voor brugpijlers.
Deze zijn aan een kant mooi dicht en iets groter in diameter dan een electriciteitsbuis,zou mooi passen voor HO denk ik.
Bijna elke fotograaf heeft er hier en daar nog wel wat,meestal worden deze lege filmkokertjes gewoon weggegooid.
Als je de winkel vraagt om er een paar apart te houden doen ze dit meestal wel.

Groeten,

Peter.

The_Masterer

• Offline Offline
  • Tjoeke tjoek tuut tuut
« Reactie #5 Gepost op: 04 September 2007, 09:31:58 »
Persoonlijk ooit eens gemetselde brugpijlers gemaakt van een kern van folie van een printer op het werk. Dit was karton maar wel mooi glad. Deze beplakt met iets van plakklinkers. Hierdoor leek het dus gemetseld.

chris klein

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 04 September 2007, 21:35:37 »
hallo peter,

Na een baanplan gemaakt te hebben, moest ik zelf een brug bouwen inclusief de pijlers, heb hiervoor de betonbouw gekozen.

het is maar een idee, de moeren van me pijlers moet ik nog afwerken.

Mvg Chris oftewel balastblokje

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 05 September 2007, 02:55:20 »
Ziet er goed uit Chris,complimenten.
Betonbouw is inderdaad ook een mogelijkheid,het is zelfs met echt cement te realiseren,uiteraard natuurlijk wel wapenen met koperdraad in ' passende' diktes voor de stevigheid.
Ik heb ooit, toen ik nog in Amsterdam woonde, een brug van echt cement gegoten,het enige nadeel hiervan is dat je het ' ter plekke ' doen moet om de brug ' passend ' te krijgen,maar is op zich al een leuke uitdaging.
Het enige wat ik op je foto zag, maar dat is als positief commentaar bedoeld, is dat je in de 270 graden bocht naar links nog een pijler onder de brug zou kunnen plaatsen,omdat het anders zou lijken dat de brug gemakkelijk kan kantelen.

Met vriendelijke groet,

Peter.

chris klein

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 05 September 2007, 20:44:14 »
hey peter,

moet effe wat kwijt, bedankt voor je opmerking maar aan beide kanten zit een landhoofd( een fundering constructie waar de brug opligt) hahah

Mvg Chris oftewel Keigaaf - treintjes