Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Martin Domburg
Vandaag
om 09:16:47
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
willyTEE
Vandaag
om 09:16:22
Vreemd probleem
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:00:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
ruudns
Vandaag
om 08:46:11
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Joz
Vandaag
om 08:25:03
MoBaBro.de
door
Marco1044
Vandaag
om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 07:47:45
booster vraag
door
Ben
Vandaag
om 06:43:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
dennie
Vandaag
om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi
door
Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
05 August 2025, 22:30:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen
door
Overet
05 August 2025, 21:06:51
Terugverende koppeling
door
phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
phdirk
05 August 2025, 20:24:48
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn
door
Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC
door
hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast
door
Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn
door
Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80'
door
Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0
door
Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Project boom.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Project boom. (gelezen 2373 keer)
DennisJ
Project boom.
«
Gepost op:
10 May 2014, 19:05:33 »
Hallo mede modelspoorbouwers,
Ik ben begonnen om voor het eerst in mijn ''modelspoor carrière'' eigen bomen te gaan maken/ontwikkelen.
Graag zou ik jullie mening willen over wat ik gemaakt heb. Positief of negatief, opmerkingen, aanvullingen alles is welkom!
Ik zie jullie reacties graag tegemoet!
P.S. Ik ben nieuw op dit forum dus hopen dat het gelukt is om mijn plaatje te uploaden
Tjalling
Re: Project boom.
«
Reactie #1 Gepost op:
10 May 2014, 19:39:24 »
Hallo Dennis,
Welkom op het forum!
Uploaden van het plaatje is gelukt
De boom zelf: Wat me het meest opvalt zijn de blaadjes aan de stam, dat komt raar over.
De basis lijkt al heel aardig, zeker als je een manier kunt verzinnen wat meer zijtakken en twijgen aan de zijtakken te maken. Vergelijk je boom eens met een boom die buiten staat.
Hier op de site staan een hoop draadjes over het maken van bomen, in de encyclopedie staat oa
dit
artikel. misschien dat je daar wat aan hebt.
Verder is het maken van bomen knap lastig, de volgende wordt waarschijnlijk al mooier.
Groet,
Tjalling
modulebaan.nl
DennisJ
«
Reactie #2 Gepost op:
10 May 2014, 20:16:44 »
Dag Tjalling,
Danku danku voor je reactie! Ik heb inderdaad van de week veel naar bomen gekeken tijdens het fietsen. En wat je zegt klopt als bus, de blaadjes op de stam komen raar over.
Bedankt voor de tip over het artikel van het maken van bomen! Dit ga ik zeker even goed bestuderen
Groet,
Dennis.
Tjalling
«
Reactie #3 Gepost op:
10 May 2014, 20:56:51 »
Hallo Dennis,
Vergeet niet om ook zelf oplossingen te bedenken! Wat je in dat artikel leest is een mogelijke werkwijze. Er zijn andere manieren om mooie bomen te maken, en misschien verzin jij er ook nog iets heel handigs bij waar iedereen wat aan heeft.
Groet,
Tjalling
modulebaan.nl
DennisJ
«
Reactie #4 Gepost op:
10 May 2014, 21:26:50 »
Dag Tjalling,
Daar heb je zeker gelijk in! Ik heb al een aantal ideeën op papier staan en verder ga ik morgen brainstormen en uitproberen. Foto's maken lijkt me wel zo handig zodat ik met jullie mijn ideeën kan delen en misschien dat jullie nog aanvulling hebben
Voor nu maar een paar pilsjes opmaken, morgen weer een nieuwe hoop volle bouwdag
Groet,
Dennis.
Martin Welberg
FYA !!!
OO. Organisatie OntraXS!
«
Reactie #5 Gepost op:
10 May 2014, 21:29:40 »
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,45140.345.html
Mvgr. Martin
https://www.youtube.com/c/martinwelbergscenicstudios
Mooie grasjes enzo
https://www.facebook.com/martinwelbergscenicstudios/
DennisJ
«
Reactie #6 Gepost op:
10 May 2014, 23:22:35 »
Nice nice! Ziet er goed uit Martin!
dat is zeker iets om naar toe te bouwen om zulke mooie bomen te kunnen maken. Duurt nog lang voordat ik zo ver ben
Groet,
Dennis.
Christoph
«
Reactie #7 Gepost op:
11 May 2014, 09:33:05 »
Allereerst welkom Dennis,
ik ben nog een beginneling als ik mijn bomen vergelijk met die van Milocomarty, toch wil ik ze wel tonen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,21733.0.html
Als je een klein stukje naar beneden scrolt zie je een tussenstap, even verderop staat het eind resultaat.
Momenteel ben ik bezig met ander groen, nu zitten er blaadjes in het groen verwerkt.
Groeten,
Christoph
DennisJ
«
Reactie #8 Gepost op:
11 May 2014, 10:36:57 »
Dag Christoph,
Jou eind resultaat ziet er goed uit! Hoe maak je het boomschors? Ik lees dat mensen zaagsel gebruiken of opvulmiddel. Zelf heb ik een stuk gedaan met Darwi klei maar dat vond ik persoonlijk niet fijn.
Ook had ik bedacht om fijn groen turf te gebruiken en dan naderhand bruin te spuiten
Groet,
Dennis.
Christoph
«
Reactie #9 Gepost op:
11 May 2014, 19:30:42 »
Ik vind mijn eindresultaat er leuk uitzien, al zag ik in de encyclopedie en het draadje van Milocomarty dat het nog mooier kan.
Je vraagt hoe ik de boomschors maak, ik maak mijn bomen met koperdraad. De litzes van de kabel soldeer ik met elkaar (hiervan heb ik geen foto), daarna bewerk ik het geheel met houtlijm:
Na goed drogen en dat is met mijn bouwtempo niet zo'n heel groot probleem, bewerk ik hem met verf. Hier heb ik nog humbrol gebruikt maar naderhand over gedaan met bruine hobby verf van de Hornbach:
Na het goed drogen (een paar dagen) begint het groen maken, hier heb ik Noch Foliage mittelgrün (06310 of 06320) gebruikt. Het groen is weer vast gezet met houtlijm:
Niet teveel takken tegelijk, tussendoor alles goed laten drogen (minimaal 1 dag). Dan komt dit product er uit als alles af is:
Zo dit was mijn bijdrage. Wel ben ik momenteel aan het experimenteren met Laub-Foliage, olive van Noch (nr. 07160). Dit experiment is om te kijken of de blaadjes een beetje leuker ogen, maar momenteel ben ik nog niet erg enthousiast omdat het blad pakket er te hoekerig uitziet:
Groeten,
Christoph
DennisJ
«
Reactie #10 Gepost op:
11 May 2014, 20:30:09 »
Hallo Hallo!
het is tijd voor een (kleine) update! Maar als eerst dank voor de foto's Christoph! Ziet er goed uit alles is mij duidelijk. Ik heb vandaag ook eens het één en ander met houtlijm geprobeerd en ik moet zeggen dat werkt prima. Ook heb ik een aantal (3) foto's gemaakt:
Hopelijk kan ik jullie reacties tegemoet zien over het geheel tot nu toe wat jullie er van vinden.
Hier mee is het vanochtend allemaal begonnen. Het meest linker draadje (4 bloemschikdraden in elkaar gedraaid) ga ik gebruiken als ''top'' wel geteld 5cm lang. Deze komt boven op het 4mm in doorsnee houten balkje. Het houten balkje is zeg maar de ''stam'' wel geteld 10cm lang. Het meest rechter draadje (2 bloemschikdraden in elkaar gedraaid) ga ik gebruiken als kleine takken voor aan de stam.
Zie hier het geheel in elkaar enkele minuten later. Geloof dat ik hier over weinig hoef/kan vertellen. Alleen dat het dan met houtlijm in elkaar gezet is. Op naar de 3e en laatste foto!
Voilà! De stam ingesmeerd met houtlijm en daarna met fijne turf bestrooid. Zo probeer ik een ''ruwe'' uiterlijk te creëren (kon zo niet op een andere benaming komen) maar het komt erop neer dat ik persoonlijk geen ''gladde'' stam wil.
Verder zijn er geen foto's wel heb ik de turf behandeld met jaja haarlak!
En verder ben ik er nog met een primer spuitbus overheen gegaan. Het totaal plaatje moet uiteindelijke qua stam en takken bruin worden. Vanavond ben ik begonnen met takken te maken en ik moet zeggen ik ben een stuk opgeschoten.
Al met al ga ik morgen verder en hoop ik morgen weer te kunnen updaten!
Hopelijk kan ik jullie reacties tegemoet zien over het geheel tot nu toe wat jullie er van vinden.
Groet,
Dennis.
Christoph
«
Reactie #11 Gepost op:
11 May 2014, 20:52:05 »
Hoi Dennis,
dat ziet er spannend uit, ik volg het even voor de vorderingen.
Zou je de plaatjes de volgende keer kunnen draaien, ik krijg zo'n pijn in m'n nek om de boom rechtop te bekijken.
Ik ben benieuwd hoe je de stam verder gaat maken, nu lijkt hij nog erg recht. Ik hou meer van een beetje wisseling en dus ook geen kaars rechte boomstam.
Groeten,
Christoph
DennisJ
«
Reactie #12 Gepost op:
11 May 2014, 21:32:22 »
Dag Christoph,
Dat de foto's niet recht staan is mij ook een raadsel eigenlijk
Had ze toch echt goed gefotografeerd maar zal er opletten! Verder ja de stam is te recht, ik kijk naar buiten en daar zijn de stammen verre weg van kaars recht. Hier heeft me pa iets op verzonnen dus dat ga ik in praktijk brengen
Groet,
Dennis.
DennisJ
«
Reactie #13 Gepost op:
12 May 2014, 22:26:57 »
Vandaag is de plaatselijke houthakker langs gekomen en die heeft mijn "prototypes" bomen om ver gekapt en weggeven aan de inwoners van mij baan
Met andere woorden leuk geprobeerd de bomen maar het was het allemaal net niet. De stam, de takken het zat niet maar mijn zin. Maar met vallen en opstaan komen we er wel! Zo was ik aan het rommelen tussen mijn materialen en vond ik DE oplossing voor de stam! Een hol metalen buisje van 4mm doorsnee! Kan goed gebogen worden met de vingers en het werkt perfect! Net wat takken gedraaid en daar heb ik ook wat op gevonden waardoor het makkelijker wordt! Al met al heb ik er weer vertrouwen in!
Morgen als het mee zit een update met foto's voor u allen!
Wordt vervolgd!
Groet,
Dennis.
DennisJ
«
Reactie #14 Gepost op:
13 May 2014, 20:55:08 »
Foto één,
Links de ''nieuwe'' stam. uit een metalenbuisje gebogen en daarna omwikkeld met schilders tape. Waarom met tape? anders was de stam (naar mijn inzien) te glad en dan zou er waarschijnlijk niks blijven zitten..... Rechts is wat ik eerst gebruikte als stam. Nogal saai zo recht.
Foto twee,
Na wat gedraai groeide de eerste takken aan de stam. Ik heb twee bloemschikdraden genomen en die omgebogen en om de stam heen gedraaid. Toen de vier losse draden samen gedraaid en zo een tak gemaakt.
Verder heb ik geen foto's. Die waren niet goed genoeg om te gebruiken. Wel ben ik bezig gegaan met meer takken draaien en de top maken. Ik moet zeggen al zeg ik het zelf ziet het er al beter uit dan de voorgaande bomen. Helaas ontbreekt dus de foto. Hopelijk kan een ik snel een foto plaatsen zodat jullie (als jullie willen je mening kunnen geven)
Groet,
Dennis.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
« vorige