Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: 3d printen Welgro in H0  (gelezen 16119 keer)

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
3d printen Welgro in H0
« Gepost op: 08 mei 2014, 23:10:23 »
Hallo allemaal,

Na het project van de Urker kotter in de ijskast gezet te hebben, was ik op zoek naar een nieuw en haalbaarder/betaalbaarder thema om te tekenen en te laten 3d printen.

Toen ik een keer uit m'n werk op de snelweg langs een bulkauto voor veevoer reed, leek me dat op zich wel een leuk thema.

In H0 is er, op de Promotoys-versie na, bij mijn weten geen fatsoenlijk model van deze zo nederlandse auto's.
En omdat een veevoerfabriek toch wel een leuk thema is op de modelbaan, is dat best wel jammer.

Zo'n auto is lekker recht-toe-recht-aan dacht ik..wat eenvoudiger dan die kotter waarbij daadwerkelijk alles rond en krom is dacht ik..
Leuk projectje om even tussendoor te pakken..dacht ik..

Tekeningen had ik niet, hoofdafmetingen kon ik vanuit m'n werkervaring wel een beetje schatten, dus ik begon zo maar een keer met een opzetje.
 En ja, dan krijg je wat op je scherm, gaat zo'n ding je meeslepen en voor je het weet, ben je lekker aan het modelbouwen met de computer.

Ondertussen zijn er al heel wat uurtjes in gaan zitten en heb ik een aantal varianten gemaakt.
Graag zou ik jullie mening of opmerkingen krijgen hierover voor ik er een keer eentje laat printen.
Ik heb ze al geupload bij Shapeways en er zitten nog een paar foutmeldingen in, maar je kan tegenwoordig ook de gok wagen en ze gewoon laten printen.
De modellen zijn nog niet klaar, toen ik de plaatjes aan het renderen was, zag ik al weer een paar dingetjes, dus ze worden nog aangepast.
Ik ben halverwege overgestapt naar een ander materiaal, dus ik wilde nog een aantal details toevoegen. En een aantal details zullen misschien iets teveel van het goede zijn.

Achterop de lichtbalk zitten een aantal uitsparingen, daarin passen precies 0402 ledjes voor de verlichting.
Voor de wielen wilde ik Herpa exemplaren gebruiken.
Verder zijn de assen van de modellen gelagerd, gecompenseerd en gestuurd om ze geschikt te krijgen voor het Faller Car System. Daartoe moet er nog wel een handje vol messing busjes en stalen asjes in, maar ik hoop dat het gaat werken.
Hier zijn een aantal plaatjes van de modellen:





















Vooral de meest rechtse (de dubbele met dolly) twijfel ik nog over, die is nu eigenlijk te lang voor de wettelijke eisen. Maar volgens mij mogen deze aanhangers niet meer zo nieuw op de weg komen, dus er is maar heel weinig van te vinden. Mocht er iemand zijn die me daarover iets kan vertellen, hoor ik dat graag.

Groetjes,
Marten
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

funtrucker

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: 3d printen Welgro in H0
« Reactie #1 Gepost op: 09 mei 2014, 10:15:53 »
Je moet goed kijken naar de stempels, deze worden vaak uitgevoerd zonder draaiwerk/slinger maar met een stalen blok welke je erop moet schuiven.
Kijk maar bij welgro op de pagina recent afgeleverd.
Voor de rest ziet het er netjes uit.

Theo

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: 3d printen Welgro in H0
« Reactie #2 Gepost op: 12 mei 2014, 20:59:55 »
Hallo Theo,

Ja, dat zat ik me al af te vragen hoe dat precies zat.
Je ziet echt allerlei varianten, vooral de oudere hebben een slinger.
Sommige zie je met zelfs maar 1 poot..

Ik snap ook het doel niet helemaal van deze constructie, gewichtsbesparing?
Bij die dubbele enkelasser hoort er volgens mij wel een slinger aan, die wordt constant omgekoppeld.

Bij de deze modelletjes is de slinger weggelaten, maar er zitten wel van die klapvoetjes onder.

Groetjes,
Marten
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: 3d printen Welgro in H0
« Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2014, 23:45:59 »
Goed bezig!

Ga dit even in de gaten houden, hier is vanuit de 1:87 modelauto wereld ook zeker interesse in.
De Promotoys versie die je noemt is nooit op de vrijemarkt verschenen is alleen bij o.a. de heus en agrifirm beland als relatie geschenk.

Ben benieuwd naar het geprinte model en de prijs hier van. Welk materiaal print je het in, FUD?

Mvg

Romar

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: 3d printen Welgro in H0
« Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2014, 22:39:54 »
Hallo Romar,

Leuk dat je hier reageert!

Okee, ik wist niet dat er geen enkele versie van Promotoys vrij te krijgen was, ik wist alleen dat die van De Heus een geliefd verzamelobject is.
Als ik in Houten ben, probeer ik ook altijd Daan even te spreken, die daar met Promotoys modellen staat.

Ik ben ook zeer benieuwd hoe het printen gaat verlopen.
In eerste instantie wilde ik eens een proefprint laten maken van een aantal dollies.
Die zijn relatief goedkoop en kan ik eens zien wat er van het model overblijft als het geprint wordt.
In de tussentijd ben ik met een aantal dollies bezig, gebaseerd op de 1:1 versies van Tracon.
Momenteel ben ik een heel eind met een standaardversie met hoge aanspan.
Ik wil ook nog een standaardversie maken met een onder aanspan en dan een printpoging wagen.



Van de Welgro modellen heb ik al wel een keer een versie geüpload bij shapeways.
Die kwamen ergens tussen de 45€ voor de enkelasser en ergens rond de 85€ voor de 3 asser.
Persoonlijk vind ik die prijs enorm hoog, maar dat komt vooral door het materiaal, inderdaad FUD.
Vandaar dat ik ook eerst een proefprint wil maken, het gaat niet om maar een paar euro.
In eerste instantie was ik van Strong & Flexible uitgegaan, dan ben je voor twee tientjes klaar.
Maar later vond ik FUD, waar veel meer detail mogelijk is.

Groetjes,
Marten



Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: 3d printen Welgro in H0
« Reactie #5 Gepost op: 20 mei 2014, 23:08:50 »
Hoi Marten,

dat is inderdaad een fanatieke prijs ja.
Een promotoys gaat op de bekende veilingsite's voor ongeveer dezelfde prijs weg.


Heb je de 'tank' massief getekend of is deze hol?

Als je hem print is het dan een geheel, of is het een soort bouwpakketje?
Bijvoorbeeld chassis, tank en trap/loopbordes los die dan in elkaar gezet moet worden?
Een kit vorm zou bij het spuiten wel een strakker model opleveren en werkt ook nog eens makkelijker.


Mvg,

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: 3d printen Welgro in H0
« Reactie #6 Gepost op: 21 mei 2014, 00:12:45 »
Hallo Romar,

Ja, ik ben nog aan het prakkiseren hoe ik het wat goedkoper kan laten maken, maar ik zou niet meer weten hoe.
Ik denk dat de grootste klapper te halen valt bij een ander materiaal, maar dan gaat er meteen een hoop detail verloren.
Misschien dat ik voor de 'technische' onderdelen in een ander materiaal kan kiezen.

De 'tank' is hol en gedeeld.
De scheiding zit net als op het plaatje, tussen het groene boven- en blauwe onderstuk, op die lijn zit in het echt ook een soort scheiding.
Bij de bovenzijde van de tank heb ik de wand zo dun mogelijk gehouden (1mm) met een aantal verstevigingribben.
Sowieso is een holle tank veel goedkoper met printen, maar ik wilde ook een functioneel model hebben, dus ik moest wel.
In principe zouden ze geschikt moeten zijn voor het Faller Car System, dus in de tank is ruimte voor een accu en wat elektronica, maar ook de sturing en vering hebben hier een plekje.





Ik wilde eerst de losse onderdelen er los op zetten, maar dat gaat niet.
Een aantal dingen zitten op of zelfs over de grens van wat mogelijk is met het printen, met name de laddertjes en de spijltjes onder het loopbordes.
Als bijvoorbeeld het loopbordes niet aan de tank vast zou zitten, zouden de spijlen twee keer zo dik moeten worden.
Het enige wat je dan nog kan doen, is ze op een soort drager/gietboom te zetten met printen, maar dat is een hoop extra tekenwerk.

Groetjes,
Marten
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: 3d printen Welgro in H0
« Reactie #7 Gepost op: 21 mei 2014, 08:36:00 »
Hmm ja is wel een lastige opgave inderdaad.

Misschien Mitchell eens vragen?  Misschien dat die nog een oplossing weet of tips kan geven?


Mvg,

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: 3d printen Welgro in H0
« Reactie #8 Gepost op: 21 mei 2014, 08:40:16 »

1 keer investeren in een goede 3D print en daarna nagieten van giethars?
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: 3d printen Welgro in H0
« Reactie #9 Gepost op: 21 mei 2014, 12:34:32 »
Of een combinatie van giethars en 3D geprinte onderdelen.
De grote/lompe onderdelen gieten en de details/ingewikkelde onderdelen printen.

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Aorntman

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: 3d printen Welgro in H0
« Reactie #10 Gepost op: 01 juni 2014, 22:02:57 »
Verrassend om te zien dat je Welgro opleggers aan het voorbereiden bent voor 3D printen. Hier heb ik zelf namelijk ook een begin meegemaakt. Als je een model volgens de huidige specificaties wilt maken, zul je de eindbodems boller moeten maken. Voor de enkelassers met dolly zou ik nog wel de eindbodems gebruiken die je nu hebt getekend. Deze worden namelijk al jaren niet meer gebouwd vanwege veranderde wetgeving. Die zijafscherming zou ik er dan wel aflaten. Eventueel een open bakje daar en alleen een dunne stang als afscherming.
Groet,
Martin

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: 3d printen Welgro in H0
« Reactie #11 Gepost op: 02 juni 2014, 23:51:56 »
@Romar en Sander
Inderdaad..eigenlijk zou je dan een soort matrijsje moeten laten printen..
Misschien nog eens iets om over na te denken.
Ik ga toch proberen de los opzetbare delen op een soort van gietboom te tekenen.

In de tussentijd heb ik de dolly's afgerond en die heeft shapeways nu onder hun hoede.
Ben erg benieuwd naar het resultaat!

@Aorntman,
Ik ben blij met reactie, leuk dat je hier ook mee bezig bent!
Kun je al wat laten zien of zit het echt nog in een beginfase?

Zo te lezen weet je er aardig wat van af, dus ik hoop dat ik je nog een hoop vragen kan stellen  (y)
Komt dat omdat je je er in verdiept hebt of heb je er ook mee te maken?

Allereerst over die bolle eindbodems.
Dat is dus iets wat op de foto's verdraaid moeilijk te zien is.
Er staan op internet wel wat foto's van gekantelde pechvogels, die zijn dan wel weer zeer informatief, maar die heb ik tot nu toe enkel nog van het oude type gevonden.
Zijn die bolle eindbodems ook korter?
Ik haalde vandaag een Welgro in, die had een knik in de eindbodems zitten.
Is dat misschien een tussenversie geweest?

Die enkelassers met dolly heb ik ondertussen al wat aangepast.
Jammer dat deze niet meer gebouwd worden, ik vond het altijd wel een mooi gezicht.
Is het probleem dat er een draaipunt teveel in zit?

Ik kwam tijdens mijn zoektocht ook een ware LZV tegen...wat een held dat je met zo'n combi durft te rijden!

bron: chauffeursforum.nl

Ik kan ze nergens met een stuuras vinden, dus ik neem aan dat dit type dat ook nooit gehad heeft.
R Vos uit Schaijk heeft nog zo'n combi lopen, waar toch nog een vrij moderne zijafscherming op zit:


bron: buzzybeeforum

Maar de meesten hebben volgens mij inderdaad met een bak en een buis langszij gereden.
Vandaag daar nog wat tijd aan kunnen besteden, met dit resultaat:





(klikbaar)

Misschien moet ik nog iets aan de proporties doen, maar dit was even de opzet.
Ik vind trouwens wel dat de tank vrij hoog op de wielen staat, maar heb nog niet gevonden waar 'm dat in zit.

Groetjes,
Marten
« Laatst bewerkt op: 08 juni 2014, 16:32:01 door hooidonk. Reden: plaatjes waren verdwenen »
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Aorntman

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: 3d printen Welgro in H0
« Reactie #12 Gepost op: 03 juni 2014, 19:59:10 »
Marten,
Ik heb altijd met belangstelling naar de Welgro-opleggers gekeken. Ook omdat ze bij mij in de regio worden gebouwd en gebruikt. Tegenwoordig zit ik wat dichter bij het vuur. ;D
Tot nu toe ben ik zover gekomen met het model

Het is één van de vele projectjes waar ik aan begin en dan achter kom dat het meer tijd kost dan ik leuk vind. Ook omdat ik veel te veel details wil toevoegen. Daarom ben ik nu eerst iets anders (kleins) aan het tekenen om ervaring met printen op te doen.
Deze is bedoeld als uitvoering zoals die meer in het buitenland loopt: een tandemstel als eerste en tweede as en de derde as sturend. Volgens mij was dat dolly-verhaal ergens in de jaren negentig afgelopen. Dat zal wel inderdaad wel op een stuurpunt te veel zitten. Hoe en wat er in het verleden allemaal is gebouwd, weet ik ook niet precies.
De geknikte eindbodems klinkt bij mij toch iets wat een Duitse fabrikant bouwt. Als we tenminste over hetzelfde hebben. Je hebt ook opleggers waarbij de achterste bodem op dezelfde manier is afgekapt als voor, maar ik denk niet dat je dat bedoelt.
Vragen wil ik wel bekijken of ik daar een antwoord op kan geven. Het liefst via pm of mail.
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2014, 20:02:04 door Aorntman »
Groet,
Martin

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: 3d printen Welgro in H0
« Reactie #13 Gepost op: 03 juni 2014, 21:18:08 »
Hallo Aorntman,

Leuke start heb je al gemaakt met de oplegger!  (y)
Dit is ook een mooie versie, zeker!
Inderdaad gaat er heel veel tijd in het detailleren zitten.
Daarom heb ik ook eerst die dollies gemaakt, kan ik eens zien hoe het uit de printer komt.
Ik kreeg vanmiddag een mail dat ze klaar zijn, dus met een beetje mazzel heb ik ze morgen in huis.

Kan heel goed dat die dubbele combi's al zo lang niet meer gemaakt worden.
Ik denk ook dat ze met de ruimere boeren erven niet meer zo hard nodig zijn als eerder.

Voor de rest van de vragen benader ik je wel via pm of mail.  (y)

Groetjes,
Marten
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: 3d printen Welgro in H0
« Reactie #14 Gepost op: 04 juni 2014, 22:57:31 »
Vandaag zijn de dollies binnen gekomen!
Ziet er niet verkeerd uit, erg leuk om iets wat je alleen kent van je scherm, opeens in het echt te zien.

Ik kan alleen geen plaatjes meer uploaden, m'n photobucket is overbelast..  :'(
Ben iets te enthousiast geweest, dus dat moet ik eerst even oplossen..


Groetjes,
Marten

edit: even een oude photobucket-account weer uit de mottenballen getrokken.
Excuses voor de slechte foto, de camera die ik voorhanden had kan niet goed overweg met matige belichting.

« Laatst bewerkt op: 04 juni 2014, 23:23:38 door hooidonk. Reden: plaatje bijgevoegd »
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS