Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Peter Kleton
Vandaag om 21:38:55
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:30:46
365 "Het is weekend foto's" door basjuh1981
Vandaag om 21:15:31
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Wim1969
Vandaag om 21:11:33
Uhlenbrock Intellibox 3 door Olav
Vandaag om 21:02:03
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door MarcoK1999
Vandaag om 20:58:09
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door bigboynl
Vandaag om 20:57:09
US diorama in H0 door Vroeger
Vandaag om 20:24:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:03:17
Wat spoor 1 brouwsels door Rob Ellerman
Vandaag om 20:01:47
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:36:34
De Projecten van RetroJack door Scratchbuilt
Vandaag om 17:17:31
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
Vandaag om 16:53:43
Roco BR 93 stroomafname door AP3737
Vandaag om 16:30:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 16:26:24
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Dirk
Vandaag om 16:13:09
Modelspoorbaan van Einte door cor_b
Vandaag om 16:00:14
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:52:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:36:24
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 15:34:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:22:27
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Joz
Vandaag om 15:13:44
iTrain baanontwerp door Chris Westerduin
Vandaag om 14:57:01
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 14:30:18
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 14:23:27
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door VAM65
Vandaag om 14:11:57
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 13:42:33
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:38:20
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 12:09:36
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:50:34

Auteur Topic: ROCO Van ......Voor.....  (gelezen 6524 keer)

Tedo

• Offline Offline
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: ROCO Van ......Voor.....
« Reactie #30 Gepost op: 26 April 2014, 09:31:14 »
Dan nog heeft Peter m.i. gelijk; zo werkt dat met overgebleven voorraad. Als je in de laatste mode wil lopen betaal je de volle prijs, kan/wil je wachten tot de uitverkoop dan is het opeens een stuk voordeliger, of ze hebben het niet meer (in jouw maat). En er zijn vast ook mensen die sparen voor een winterjas.  ;)

Bij modeltreinen werkt het ook zo, tenzij je ervoor zorgt dat je oplage zo klein is dat er na een klein jaar niets meer overblijft (LS Models, Heris, Elotrains, B-Models, Van Biervliet e.d.)
Grtz!
Tedo

Zoedelaar

• Offline Offline
  • Den Zoedel; modeltramstad
« Reactie #31 Gepost op: 26 April 2014, 11:22:51 »
Alle bovenstaande argumenten om een modelspoorartikel wel/niet in de aanbieding te doen zijn begrijpelijk. Gelukkig heb ik veel mogen reizen en ben ik in veel landen geweest waar de prijzen helemaal niet vast staan. Bij iedere aankoop zal je moeten onderhandelen en afdingen. Uiteindelijk koop je het product misschien niet voor de laagste prijs maar wel voor een prijs wat jij het product waard vindt en wat jij ervoor over hebt.
Volgens mij werkt het hier net zo! Mocht het dan later toch in de aanbieding komen, jammer, maar wees tevreden met wat je hebt en wat je het waard vond toen je het kocht. 
« Laatst bewerkt op: 26 April 2014, 11:24:52 door Zoedelaar »
Olafs groeten uit 'Den Zoedel'; modeltramstad in ontwikkeling

* Kijk voor meer op Instagram 'Den Zoedel'

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #32 Gepost op: 26 April 2014, 12:19:10 »
Wees blij met zo'n aanbieding. In N komt zoiets bijna nooit voor......... >:(
Nee, in N is ook geen plan T.

Minitrix 1800 van 100 voor 70
Fleischmann zelflossers van 140 voor 60
Mehano G2000 van 130 voor 80
Roco VAM-set van 70 voor 25
Fleischmann V60 van 160 voor 100

of is dat bijna nooit?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #33 Gepost op: 26 April 2014, 12:35:46 »
Ben blij met mijn groene plan T voor 195 euro. Vorige week al enkele Rivarossi mat "46 gescoord voor 149 euro per stuk bij Modeltrein2000. Verzendkosten slechts 2 euro. Kennelijk was dat ook een aanbieding  ;D.

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #34 Gepost op: 26 April 2014, 12:49:52 »
Roco maakt dus overdreven veel treinen, en heeft geen zin om het jarenlang leverbaar te houden, zoals Fleischmann destijds deed.
Ik ben het hier mee eens. Ik vond het feit dat modellen altijd langere tijd beschikbaar waren bij Fleischmann altijd één van hun sterkste punten. Je werd op geen manier gedwongen METEEN een model te kopen. Je had altijd een ruim assortiment en een brede keus. Er werden wel nieuwe modellen gemaakt, maar dan alleen een nummervariant met hetzelfde catalogusnummer.

De oude Fleischmann manier
+ Veel modellen in het assortiment
+ langere tijd modellen beschikbaar
+ soms nieuwe uitgaves (loknr) onder hetzelfde catalogusnummer
+- Productie in Duitsland ( - hogere kosten)
+ foute modellen (-1 %) komen niet eens tot verkoop
- techniek vaak niet meer de laatste stand
- Prijzen vaak hoog

Nieuwe Roco manier (ook Fleischmann doet het nu zo  :-\ )
+ vaak nieuwe modellen, vaak vele varianten
+ modellen zijn vaak zeer snel weer weg, zodat je gedwongen wordt ze te kopen
- kleine productieruns = hoge prijzen
- hoge prijzen = weinig verkoop -> dumpen van winkels
- productiecontrole lijkt te vervallen
- foute modellen 1-10 % van de oplages
- Fleischmann sluit zijn fabriek in Heidelberg (perfection, build in Germany, m'n neus)

De Artitec manier
+ prachtig gedetailleerde modellen
+ vele varianten
+ nieuwste techniek
+ modellen die fouten vertonen (techniek, verflaag) worden voor lagere prijs verkocht (meer inkomen)
- modellen vaak beperkte oplage, geen nieuwe oplages
- prijs redelijk hoog
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 26 April 2014, 13:38:21 »
Ik zou aangifte doen van bedreiging als je gedwongen wordt te kopen.  ::)

Bij ieder model dat op de markt beschikbaar is, draait het heel simpel om twee vragen: zou ik het model willen hebben en kan/wil ik de prijs die ervoor staat betalen. Als het antwoord op beide vragen ja is, koop je het en anders niet.
Als door wat voor omstandigheden dan ook een model dat je graag wilt hebben, voor jou financieel niet uitkomt, dan heb je gewoon pech. Niets meer en niets minder. Voordat het betreffende model werd uitgebracht, kon je zonder. Dan zal je daarna ook wel zonder kunnen.
Misschien heb je later wat meer geluk en kun je het model alsnog kopen. En als je dan heel veel geluk hebt, kun je het ook nog eens tegen een lagere prijs kopen. Als je het model wel direkt kunt kopen, prijs je dan gelukkig dat je die mogelijkheid had i.p.v. te klagen dat er alweer een model wordt gedumpt.

Huub

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #36 Gepost op: 26 April 2014, 14:16:02 »
Beste Sander,

Niemand dwingt je om iets te kopen :) Je moet eerder een keuze maken of je iets wel of niet wil hebben.  ;D

De meeste fabrikanten werken nu op deze manier. Niet alleen Modelleisenbahn GmbH of Artitec maar ook de rest van de fabrikanten doen het. Ook bij de scenery-boeren is dat het geval bepaalde uitgaven en dan gaan die er weer uit. Alleen daar zal het minder opvallen omdat ik denk niet veel mensen zijn die zeggen: Doe mij maar een variant van een huisje uit tijdperk IIIa of IV maar het mag zeker geen tijdperk V zijn.

Dezelfde ontwikkeling zie je ook bij electronica (smartphones, laptops, TV's), verven (net weer iets andere kleuren), Keukens (kijk maar naar het zweedse warenhuis: vervangt na 5 jaar zijn keukenlijn, leuk als je net een aanbouw doet en een extra kastje wil hebben in je keuken), Auto's (iedere zoveel jaar een nieuw model en ieder jaar een andere uitvoering) bijna bij alles zie je het...

Het ruime assortiment bij de modelspoorfabrikanten is er nog steeds. Je had vroeger een basis uitvoering. Deze was alleen een bepaald tijdperk. Deze bleef jaren in de catalogus. Wilde iemand een ander tijdperk of uitvoering moest men zelf aan de gang. Ja, soms bracht een fabrikant een nummervariant uit... maar wilde men een variant hebben dan moest de modelspoorder aan het ombouwen. De ombouwsetjes van KleiNSpoor, Mastica en Weinert zijn allemaal bekend bij de ombouwers onder ons. :)

Nu spelen fabrikanten daarop in door meer varianten uit te brengen van een model. Bij veel modellen komen meerdere tijdperk modellen of varianten uit. Het basismodel is dan een variant model met een beperkte oplage. In de catalogus staat dan nog steeds het model afgebeeld.

En met het maken van veel varianten is er meer kans op "fouten" in de modellen. Die fouten zaten ook in de oude modellen van Fleischmann. Maar toen werd dat meer geaccepteerd dan nu. Nu moet het perfect zijn voor een lage prijs. Of dat altijd haalbaar is is de vraag. Dan is een leuke aanbieding die ze nu bij de betreffende winkel hebben helemaal niet gek. Voor dat bedrag zullen meer mensen zijn die denken: Ik koop hem toch maar. De meeste mensen zullen gewoon denken: "mooi model!" en zo hoort het.

Dus voor de verzamelaar / modelspoorder wordt het gewoon goed nadenken wat men op de baan wil hebben. Is er een bepaald model wat je heel graag wil hebben: Meteen aanschaffen. Ben je te laat? Dan is het richting de beurzen en tweedehands markt om daar te zoeken.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #37 Gepost op: 26 April 2014, 14:45:41 »
Sander, de 'oude Fleischmann'-manier houdt deze fabrikant nog aardig vol. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de stomers voor tp III DB, dan gaat het bijna allemaal om (deels zeer) oudgedienden: Br 86, 94, 03, 41, 39, 56, 38, 55. Wat recenter, maar toch al jaren op de markt: Br 81, 95, 98 en 54. Eigenlijk is alleen de Br 17 van de nieuwste lichting en die is binnenkort niet meer leverbaar; de nieuwe Roco-manier dus.

Ook bij goederen- en reizigerswagens zit er nog aardig wat conservatisme in het programma van Flm.

Als je eens bij Trix kijkt voor stomers uit dit tijdvak, kom je tot de onthutsende conclusie dat er nog slechts één uit het programma van de afgelopen jaren leverbaar is, de Br 23. De anderen zijn nieuw te verschijnen: Br 41, 42.9, 89.7, 64 en 80. Trix gaat dus nog veel extremer te werk dan Roco. Trix brengt wel regelmatig oude, eerder verschenen stomers opnieuw uit onder een ander artikelnummer. Dat geldt dit jaar bijvoorbeeld voor de 42.9 en de 80.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #38 Gepost op: 26 April 2014, 17:28:19 »
Ik blijf het vreemd vinden waarom Roco nooit een starset maakt met een echte NS trein.
Startset Plan V (digitaal zonder geluid) met Multimaus een ovaal en 2 wissels voor 299,- bijv moet zeker haalbaar zijn!
Dat is ook een manier om van je overbodig spul af te komen.

Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 26 April 2014, 21:35:58 »
Als je pas een nieuwe BMW hebt gekocht, voel je je zeker ook gen***d nu de postcode loterij die auto's GRATIS gaan weggeven!

Blij, dat ik nog nooit een BMW heb gekocht  ::) ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

vrijbuiter55

• De wijzen komen uit het oosten, zeggen ze.
  • Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 26 April 2014, 21:51:22 »
Ik blijf het vreemd vinden waarom Roco nooit een starset maakt met een echte NS trein.
Startset Plan V (digitaal zonder geluid) met Multimaus een ovaal en 2 wissels voor 299,- bijv moet zeker haalbaar zijn!
Dat is ook een manier om van je overbodig spul af te komen.

Roco heeft al diverse NL startsets uitgebracht, o.a. 1000, 1100, 1600, 2200. (y) (y)

Carl45

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 26 April 2014, 23:04:39 »
Zo werkt het gewoon, met zoveel producten. Ik wacht ook op de koopjes, omdat ik het anders niet kan betalen. En als die winkelier van zijn spullen af wil, heeft de fabrikant daar weinig mee te maken lijkt mij, ik neem tenminste aan dat de spullen al betaalt zijn door de winkelier. Daarnaast, als je iets koopt is het meestal niet verstandig op een later tijdstip te kijken wat dat artikel dan kost, je hebt er in ieder geval al een tijd van kunnen genieten.
« Laatst bewerkt op: 26 April 2014, 23:06:11 door Carl45 »

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #42 Gepost op: 26 April 2014, 23:48:04 »
Totaal off topic.... maar toch fff reageren  8)
Blij, dat ik nog nooit een BMW heb gekocht[/i]  ::) ;D

....dat vinden ze bij BMW ook vast net zo  ;D :-X

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #43 Gepost op: 27 April 2014, 02:24:08 »
Roco heeft al diverse NL startsets uitgebracht, o.a. 1000, 1100, 1600, 2200. (y) (y)
Oeps, je hebt helemaal gelijk!
Treinstel startset dan maar  (y)
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

nederbelg

• Offline Offline
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
« Reactie #44 Gepost op: 28 April 2014, 16:34:38 »
Hoi,

Zou het eigenlijk leuk vinden als ze de bietenwagons ook in de aanbieding zouden zetten.
Artikel nr: 67695-67669.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV