Doel:€250.00
Donaties:€154.00

Per saldo:€-96.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-05-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:50:44
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 00:40:35
EifelBurgenBahn door bask185
Vandaag om 00:32:27
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 00:27:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 00:09:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rondje_HO
26 mei 2024, 23:39:35
Van APC naar EXXON Mobil in Model door hervé
26 mei 2024, 23:38:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
26 mei 2024, 23:38:02
Leopold Halling modeltrams stopt. door Smalspoorfan
26 mei 2024, 23:28:44
Bf Kibronn door Priegelman
26 mei 2024, 23:22:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
26 mei 2024, 23:14:55
Frans loodsje et cetera door Noordernet
26 mei 2024, 23:08:04
Sneeuwruiming op de Dampbahn Furka Bergstrecke 2024 door BrightonBelle
26 mei 2024, 23:02:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
26 mei 2024, 22:43:20
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door grossraumwagen
26 mei 2024, 22:37:14
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Husky
26 mei 2024, 22:22:14
ICM 4011 klaar voor de toekomst door Thom
26 mei 2024, 21:59:21
decal, transfer, sticker door MaraNCS
26 mei 2024, 21:57:35
US diorama in H0 door einte
26 mei 2024, 21:36:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
26 mei 2024, 20:57:16
Piko Br 78 door willem2
26 mei 2024, 19:52:07
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
26 mei 2024, 18:47:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
26 mei 2024, 18:20:50
Bahnstrecke 5867 door basjuh1981
26 mei 2024, 18:19:39
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
26 mei 2024, 17:51:18
Ik loop vast met baanplan rijwegen door Ronnor
26 mei 2024, 17:48:32
Meedhuizen in H0 door einte
26 mei 2024, 16:58:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
26 mei 2024, 16:28:23
Dordt in Stoom door Reinout van Rees
26 mei 2024, 16:25:36
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
26 mei 2024, 16:00:48
  

Auteur Topic: Opeldorf in TT  (gelezen 15004 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2465
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Opeldorf in TT
« Reactie #15 Gepost op: 03 mei 2014, 12:22:25 »
Het lijkt me een gewone personenauto, maar als het een Opel moet zijn, dan wel een oudere vanwege de achterwielaandrijving. De matgrijze kleur doet ook oud aan. Ik zou zeggen iets van een A-Kadett.

Andre_ede

  • Offline Offline
  • Berichten: 96
Re: Opeldorf in TT
« Reactie #16 Gepost op: 03 mei 2014, 15:18:09 »
Dat wordt wel heel klein dan in een Kadett A.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8434
Re: Opeldorf in TT
« Reactie #17 Gepost op: 03 mei 2014, 16:49:28 »
Frontera? Monterey?

Ach, laten we maar gauw verder gaan, met Opeldorf.
Jeroen

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2720
    • Richie's homepage
Re: Opeldorf in TT
« Reactie #18 Gepost op: 03 mei 2014, 18:20:45 »
Zal ik het dan maar vertellen? Het is een aanhanger! En wel een hele bijzondere, namelijk gemaakt van de voor- en achterkant van een Opel Rekord C. Daarom zie je ook nog de tunnel van de cardanas, maar die zit er natuurlijk niet meer onder. Wel de originele achteras met differentieel en vering met schokbrekers.
Ook de motorkap en achterklep zitten er op en beide kunnen open. De voorkant waar de koplampen en grille zaten zijn helemaal dichtgemaakt evenals de onderkant, ik wil er immers geen water in als het regent. De achterkant is exact hetzelfde als de auto en het geheel is natuurlijk in dezelfde kleuren gespoten als de auto.
Het kratje met bier kan dus nog gewoon mee in de kofferbak van de auto ;)

Klik op de foto voor een grotere foto in betere kwaliteit.
Zie voor meer foto's mijn auto website: Van Ford tot Opel

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5835
Re: Opeldorf in TT
« Reactie #19 Gepost op: 03 mei 2014, 19:26:40 »
dat waren mooie bakken met dito motoren  (y)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6159
  • ***
Re: Opeldorf in TT
« Reactie #20 Gepost op: 03 mei 2014, 20:03:16 »
 (y) knap gemaakt. Heb vroegahr wel een een daf aanhanger en een eend bestel aanhanger gemaakt ;D. Vroeger kraaide er geen haan naar wat je achter je auto hing, maar of dit nu nog mag? Mijn eigen aanhanger heb ik gemaakt van de achteras met van een mits galant. De bladveren waren te zwak en ik heb er later aan elke kant een bladveer van een USARMY keuken wagen bij gelegd. Was wel een stuk breder, maar er gewoon een stuk uit geslepen met de grote flex 8). Ik heb die aanhanger al een jaar of 30 en het wordt eigenlijk hoog tijd voor een nieuwe bodemplaat ;D. De trekbalk is een dikke gaspijp die nog aangeleverd is door Limagas, het huidige Essent. Zo ging dat vroeger ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2720
    • Richie's homepage
Re: Opeldorf in TT
« Reactie #21 Gepost op: 03 mei 2014, 20:26:30 »
Voor alle duidelijkheid: ik heb de aanhanger niet zelf gemaakt, heb het alleen bedacht/ontworpen. Een garage die gespecialiseerd is in dit type auto heeft hem gemaakt. De garage doet ook APK. Ik ga er dus vanuit dat zij wel weten waaraan de aanhanger moet voldoen. Alle verlichting werkt normaal, er zitten ook extra reflectoren op die tegenwoordig nodig zijn.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6159
  • ***
Re: Opeldorf in TT
« Reactie #22 Gepost op: 04 mei 2014, 10:45:45 »
 (y) Ik had het hele verhaal op jouw web-site wel gelezen hoor ;). Maar ook een aanhanger heeft een type keuring en/of een eigen kenteken. En APK voor aanhangers is er nog niet ;). Hij is dus gewoon net zo illegaal als mijn eigen bouw 8). En dat heeft overigens niets te maken met de kwaliteit van onze eigen bouwsels, ik ben er zelfs van overtuigd dat die vaak hoger is dan menig fabrieks baggel dat wel legaal is toegelaten :-\.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2720
    • Richie's homepage
Re: Opeldorf in TT
« Reactie #23 Gepost op: 10 mei 2014, 17:28:39 »
De afgelopen dagen weer verder gewerkt aan de modelbaan, want het is er echt weer voor.
De beide frames zitten er in, daarop zit de bodemplaat. Dit is multiplex van 8 mm. Ik heb te maken met 3 verschillende hoogtes (kofferbak, motorruimte en boven de as) en de rails ga ik leggen op stukken populierenhout (weegt minder, makkelijker te bewerken, bedankt voor de tip Kees) en zo de hoogteverschillen overbruggen.
Het meten en zagen van die bedding gaat veel tijd in zitten, maar de stukken in de achterbak zijn nu klaar en de eerste rails liggen er op.

Nu eerst verder met de analoge electronica en aansluiten op het boordnet. Dan kan ik al een stukje proefrijden.

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2720
    • Richie's homepage
Re: Opeldorf in TT
« Reactie #24 Gepost op: 20 mei 2014, 21:04:12 »
Vorige week druk bezig geweest om met rails leggen en electronica aansluiten zodat er zaterdag gereden kon worden. Zaterdag stond de auto met aanhanger namelijk op de Opel meeting in Renswoude. Deze meeting was georganiseerd door de garage die de aanhanger had gemaakt en er waren een paar honderd Opels.
Wat moest er allemaal nog gebeuren?
- railbedding leggen (in het ene deel op juiste hoogte brengen en met een helling er in)
- rails leggen (veel flexrails, dus op juiste lengte maken)
- kastje voor regelaar maken (ik gebruik een oude analoge regelaar die ik ooit voor mijn 2de baan gemaakt heb), schakelaar erin, potmeter erin, aansluiten op 12 V boordspanning
- watertoren afbouwen
- aanhanger nog opruimen en schoonmaken
- testrijden (slechts met 1 wagonnetje gedaan, maar dat reed goed).
Zaterdag op tijd naar de meeting en de hele trein op de rails gezet en bij het eerste rondje ontspoorde die natuurlijk. Bleek een aantal schroeven toch net iets verder aangedraaid te moeten worden. Gelukkig had ik gereedschap mee genomen. De rest van de dag heeft de trein storingsvrij gereden.




Alle bezoekers waren enthusiast, niet alleen over de aanhanger, maar soms nog wel meer over het feit dat er een modeltrein in reed. Vooral de kinderen vonden dat leuk.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Opeldorf in TT
« Reactie #25 Gepost op: 21 mei 2014, 08:52:37 »
Gelukkig had ik gereedschap mee genomen. De rest van de dag heeft de trein storingsvrij gereden.

Vreemde garage dat ze daar geen gereedschap hebben  ;D  ;D

Begin ziet er goed uit.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2720
    • Richie's homepage
Re: Opeldorf in TT
« Reactie #26 Gepost op: 21 mei 2014, 09:59:22 »
Vreemde garage dat ze daar geen gereedschap hebben  ;D  ;D
Dat heb ik ook niet beweerd, maar ze zullen vast wel wat anders te doen hebben gehad dan een schroevendraaier uitlenen. Voor het gemak had ik gewoon mijn gereedschapskist in de achterbak meegenomen.
Overigens zal er voorlopig weinig voortgang komen, ik ga na de zomer pas weer verder met dit project.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Opeldorf in TT
« Reactie #27 Gepost op: 21 mei 2014, 11:20:51 »
Dat zomers is een bekend verschijnsel. Bij sommigen is het 's winters te koud en zomers te warm om te knutselen. Bij mij gewoon zomers te warm. Dus ook dan gaat het tempo er behoorlijk uit. Voordeel is wel dat er tijd is om alles nog eens te overdenken en leermomenten eruit te filteren voor later.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2720
    • Richie's homepage
Re: Opeldorf in TT
« Reactie #28 Gepost op: 21 mei 2014, 11:55:56 »
Het is meer omdat er nu andere prioriteiten liggen (schilderwerk huis). Maar ik heb inderdaad al een paar dingen die anders moeten. Het was nu zaak om zo snel mogelijk een rondje klaar te hebben. Het sporenplan en de bedrading gaat straks gestructureerd aangelegd worden. Tevens moet ik aan de aanhanger zelf nog wat verbeteren (rubbers, wielsierringen, achterlichten, chrome randen).

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2720
    • Richie's homepage
Re: Opeldorf in TT
« Reactie #29 Gepost op: 11 februari 2015, 20:53:01 »
Het is weer eens tijd voor een update berichtje.
Nadat er vorig voorjaar hard gewerkt was om tenminste een trein te kunnen laten rijden op de Opel Rekord en Commodore meeting is er daarna een poos niets meer gebeurd. In de herfst heb ik alles er weer uitgehaald. Om 2 redenen:
1. meten of door al het hout de aanhanger lager kwam te liggen, maar dat was niet het geval
2. aanbrengen van verstevigingen in het frame. Het bleek dat hier en daar het houten frame niet voldoende bleek als je spijkers ging slaan in de plaat. Dus is het frame met nog wat stukken plank uitgebreid.

De afgelopen weken heb ik een aantal printjes van Conrad in elkaar gezet en getest. En op zolder geexperimenteerd op een ovaaltje om te kijken hoe alles werkt en of er aanpassingen nodig zijn. En dat bleek wel. Op 2 printjes een condensator vergroot. Tevens moeten hier en daar diodes tussen gezet worden omdat anders de spanningsverschillen tussen blokken te groot is.
Dit zijn de printjes (lekker alles ouderwets analoog):

Een 4-fach Gleisbesetztmelder, 2 Anfahr- und Bremsautomatik en een Aufenthaltsschalter. Van die laatste moet er nog eentje bijkomen (misschien heeft iemand er nog eentje ongebruikt liggen?).
En 2 relais die een eenvoudige blokbeveiliging gaan vormen.
De volgende stap is een bekabelingsschema maken.