Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald69
Vandaag om 18:54:11
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 18:51:54
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 18:51:26
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Benelux795
Vandaag om 18:03:23
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:02:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
Vandaag om 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
Vandaag om 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
Vandaag om 17:24:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:22:20
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 17:13:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:12:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
Vandaag om 16:37:20
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Erwin 054
Vandaag om 16:29:08
Artitec goederenwagen door henk
Vandaag om 16:17:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door janw
Vandaag om 15:50:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:42:58
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 15:38:28
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 15:34:59
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door wob
Vandaag om 15:16:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:03:35
Roco N.S.diesel elektrische loc 2400 door Tedo
Vandaag om 15:03:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door aad52
Vandaag om 14:25:29
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door daempfer
Vandaag om 13:54:15
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:50:14
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Sven VG
Vandaag om 13:10:29
Veevervoer ss/ ns door Edsko Hekman
Vandaag om 12:32:22
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 12:31:48
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:08:59

Auteur Topic: Loc detecteren en herkennen  (gelezen 5139 keer)

TrixMart

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Loc detecteren en herkennen
« Gepost op: 22 April 2014, 22:49:11 »
Ik heb een tijd geleden een baan gehad en was genoodzaakt die af te breken. :'(
Maar het jeukt toch weer en het kan ook weer. ;D

Ik heb N, minitrix rails en de Fleischman twin-center. De pc die ik er aan wil knopen heb ik ook al.(waar ik denk ik koploper op ga draaien)
Op zoek naar een manier om een trein te detecteren vind ik genoeg, maar er staat niet echt bij hoe ik een loc kan herkennen.
Er is Lissy die via infrarood werkt... hmmm vind ik wat omslachtig en waarschijnlijk best duur.

Ik heb zitten denk is het niet mogelijk om rfid tag te gebruiken? wat je ook wel een ziet om een deur te openen.
De tags zelf hebben geen batterij of stroom nodig, en zijn dus makkelijk onder een loc te plakken. Detectors in de rails en je bent er....... simpel gezegt ::)

Is er al zo iets? Zou het mogelijk zijn om dat in loconet / s88 te hangen?

Dirk J

• Offline Offline
Re: Loc detecteren en herkennen
« Reactie #1 Gepost op: 22 April 2014, 22:58:27 »
RailCom(Plus) doet het, maar dan moet je wel een centrale hebben die RailCom ondersteunt. De ECoS dus, of een CS met ESU software.

henk

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 22 April 2014, 23:31:42 »
Of Lenz of Tams en nog zo wat. Aardig wat centrales ondersteunen Railcom, alleen er gebeurt verder zo weinig mee.
Ter verduidelijking, Railcom maakt bidirectionele communicatie tussen centrale en locdecoders mogelijk. De locdecoder kan dus vertellen om welke loc het gaat. Het heeft niks met rfid te maken.

Over rfid vind je ook het nodige op dit forum. Veel ideeën, weinig praktijk. De reden is simpel. Detectie zonder volledige locherkenning werkt afdoende en is goedkoop.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert Mengerink

• SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Het liefste stoom in module vorm
« Reactie #3 Gepost op: 23 April 2014, 10:50:03 »
Hoi Henk,

Er gebeurt een hele boel met RailCom (+), want Uhlenbrock gebruikt het in MARCO en Lenz gebruikt het ook in terugmeldingen. Verder heb ik een printje van Hans Deloof, waar het ook in gebruikt wordt. Het kan heel handig zijn om de locomotieven automatisch in het computer programma in te vullen, als ze op de baan worden gezet of uit een schaduwstation komen. Uhlenbrock gaat zelfs zo ver, dat de hele baan er mee kan worden bestuurd.

Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink

Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.

henk

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 23 April 2014, 11:10:59 »
Dat weet ik wel, maar al jaren geleden werden grote verhalen verteld over alle mogelijkheden die Railcom zou bieden. Momenteel wordt eindelijk wat vaker de mogelijkheid gebruikt om een loc te identificeren, maar zelfs daarmee doen de meeste programma's bar weinig. Het blijft lastig om mogelijkheden te bedenken die de investering rechtvaardigen.
Maar wat de vragensteller wil kan ermee. Omdat hij al digitaal rijdt, kan het wel betekenen dat decoders moeten worden vervangen en Railcomfunctionaliteit aan zijn TC moet worden gekoppeld, via Loconet neem ik aan. Mag hij zelf bepalen of dat de investering waard is. Ik weet niet waarom hij de locs graag wil laten identificeren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 23 April 2014, 11:32:58 »
Omdat hij al digitaal rijdt, kan het wel betekenen dat decoders moeten worden vervangen...
... of hij voegt Railcom zenders toe aan het al gedigitaliseerde rollend materieel en behoudt de bestaande decoders.

Een mooie ontwikkeling op RailCom gebied is de ESU detector als bezetmelder. Gezien de software ontwikkelingen op de ECoS en de aankondigingen van ESU is het zeer goed mogelijk dat je met die module en de ECoS binnenkort zowel handmatig als automatisch als gemengd kunt rijden, en dat zonder computer.

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #6 Gepost op: 23 April 2014, 12:02:02 »
Raicom voegt bij automatisch rijden niets toe. De informatie over welke trein waar rijdt is reeds bij je programma bekend. Wat een toevoeging zou kunnen zijn is dat een locomotief vanuit niet geautomatiseerd gebied naar geautomatiseerd gebied rijdt. Als de loc/trein dan iets van herkenning uitstuurt, kan een toekomstig programma dat gebruiken om deze in te voegen in het automatische verkeer.
Verder zie ik geen functie.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

TrixMart

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 23 April 2014, 23:11:14 »
Hmmm railcom ziet er leuk uit, maar zoals gezegd wordt, wordt het niet echt gebruikt. Ik wil eigenlijk geen extra data over de baan zelf heen, behalve trein, wissel en seinen sturen.
Hier me baan ontwerp (waar ik nog wel aan moet sleutelen)

-Licht blauw = (-17cm) schaduw spoor
-Oranje = verhoging (8cm) voor stort installatie
- grijs = "normale baan en stukkie naar onderkant stort dingetje
- groen = loc onderhoud fancy ding, ben ik nog niet happy mee

Mijn idee van rijden is het volgende. 1 tot 5 treinen vol automatisch laten rijden met ieder een volgorde van wie er prioritijd krijgt.(of gewoon goed geprogrammeerd)
maar wat nu als ik een andere loc oppak en daarmee handmatig er doorheen ga rijden? pikt de software dat? dat die niet mij aanziet voor een trein die in het programma draait.
Of me trein ontspoort ergens, en ik pak die van de baan af, breng hem naar voren en zet die op een opstel spoor (ligt in het schaduw station gedeelte) om die daar dan te laten wachten tot het veilig is om terug te keren in het programma.

Met een bezet of terug melder heb ik het gevoel dat er totaal niet wordt gezien wie er overheen komt.
Kom ik toch weer even terug op de rfid tag, dat is niks anders dan een digitale barcode. Die zijn best klein te krijgen. Maar zijn er lezers/hardware die het kunnen vertalen naar de twincenter of software op de pc? Heb zitten denken om een adruino of zelfs een raspberry daar voor te gebruiken.

Ik ga misschien wat ver ;D, maar dit moet toch te doen zijn?

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 24 April 2014, 03:06:32 »
Als je de linkjes volgt die ik eerder aangaf krijg je een systeem waarin een lok via een detector kan melden "ik ben lok nummer zoveel, dit is mijn snelheid en dit is mijn locatie". Volgens mij is dat waar je om vraagt. Bovendien is dat een gestandaardiseerd systeem volgens een open norm.

RailCom/RailComPlus wordt nog weinig gebruikt, maar er liggen mooie ontwikkelingen in het verschiet. Wil je volledig automatisch rijden dan ben ik met Gerard eens dat RailCom niets toevoegt.
Wat jij nu zegt betekent echter dat je een soort van "plug and play" systeem wilt: je zet iets op de baan en de centrale herkent dat. En dat is wat RailComPlus doet.

Met welke software wil je rijden? Want al heb je decoderherkenning, Koploper doet daar niets mee. Dus heb je er in dat geval niets aan. Gebruik je RailComPlus dan ziet het er naar uit dat je jouw wensen zult kunnen vervullen zonder PC, maar met een ECoS of CS met ESU software, als de komende update biedt wat nu verwacht wordt. En gezien de open norm vind ik het voor de hand liggend dat andere centrales op termijn gaan volgen. Gezien de opzet van bijvoorbeeld de Z21 zou dat heel goed kunnen.

Ontwikkel je zelf een systeem omdat je per se geen RailCom wilt, dan zul ook zelf de besturingssoftware moeten schrijven. Dat kan, maar wordt wel "iets" meer werk.
Er zijn best compacte RFID lezers, maar die kosten toch enkele tientjes per stuk. De eerste vraag is dus op welke locaties op je baan je een lok wilt kunnen herkennen. Hoe meer plekken dat zijn, hoe ingewikkelder en duurder je het maakt.

Ik ben benieuwd welke weg je in gaat slaan, en hoe dat uit zal pakken. Succes!

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #9 Gepost op: 24 April 2014, 16:36:46 »
Het is hierboven al vermeld. De besturingssoftware weet welke trein waar rijdt of staat. Om e.e.a. aanschouwelijk te maken hieronder een plaatje van mijn schaduwstation in TrainController Bronze.

Omdat je hebt aangegeven geheel of gedeeltelijk het treinverkeer te willen automatiseren, zie ik niet in waarom jij - naast de daartoe uitgeruste besturingssoftware - nog een extra methode van treinherkenning zou willen hebben. Op je beeldscherm zie je immers precies waar welke trein zich (rijdend of stilstaand) bevindt. Rijrichting, snelheid, beladen of onbeladen(massa) per trein; alles af te lezen op je scherm. Wat wil je nog meer ? Handmatig rijden kan ook. TC Bronze heeft als optie om slechts de blokbeveiliging voor die handmatig bestuurde trein ingeschakeld te houden. Je moet natuurlijk wel even in je "startblok" aangeven om welke trein het gaat, maar dat is een simpele "druk op de knop". Je kunt er ook voor kiezen om de blokbeveiliging uit te laten, maar dan geef ik je op een briefje dat je binnen de kortste keren een zenuwinzinking nabij bent.

Peter
« Laatst bewerkt op: 24 April 2014, 16:59:23 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 24 April 2014, 16:48:46 »
Wat wil je nog meer?

Als ik het verhaal van TrixMart lees wil hij dat hij een willekeurige lok ergens op de baan kan zetten, en dat die dan herkend wordt voor de trein die hij is. Een soort van plug and play.

Als hij de lok op de baan zet en dan zelf in de besturingssoftware aangeeft welke lok dat is, zou hij er ook zijn. Maar ik begrijp dat hij dat dus juist niet wil.

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #11 Gepost op: 24 April 2014, 16:52:51 »
Maar dat is juist wat ik niet begrijp, als je begrijpt wat ik bedoel.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 24 April 2014, 17:14:43 »
Ik begrijp dat je dat niet begrijpt want ik zie het ook niet als een probleem  8)  maar wellicht dat TrixMart een toelichting kan geven.

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #13 Gepost op: 24 April 2014, 17:18:30 »
Trouwens, je zult je besturingsprogramma toch ook moeten laten weten dat je een lok handmatig wil gaan besturen. Is het dan teveel gevraagd om het programma meteen te laten weten welke lok dat is ?

Peter

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 24 April 2014, 17:36:31 »
Volgens mij is lokherkenning pas leuk als je na het plaatsen van je lok meteen je regelaar kunt pakken en gaan rijden. Computerloos of virtueel computerloos, dat wil zeggen zonder dat je dingen op een computerscherm/invoerdinges hoeft te doen.
Dat komt vast wel een keer (ESU is hard op weg), maar ik ken het nog niet.