Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:40
Einde Koemo ballast ??? door Nullem
19 april 2024, 23:27:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
19 april 2024, 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
19 april 2024, 14:09:36
  

Auteur Topic: Zelfgemaakte lading voor mijn goederenwagens (H0)  (gelezen 7884 keer)

Peter Crossrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 655
Zelfgemaakte lading voor mijn goederenwagens (H0)
« Gepost op: 21 april 2014, 12:24:44 »
Hallo,

Jaren lang verzamel ik al modeltreinen en door de jaren heen zijn er veel goederenwagens in de collectie gekomen. Omdat de meeste zonder lading worden verkocht of met lading die net echt mooi of realistisch is, vond ik dat het tijd werd dat ik zelf maar voor wat lading ging zorgen. Op de diverse beurzen kom je genoeg mensen tegen die allerlei ladingen verkopen. Deze zijn vaak erg mooi, maar kosten ook een paar euro. Voor een mooie lading betaal ja al snel tussen de 6 en de 10 euro. Niet dat ik dat nou zo duur vind, maar het blijft natuurlijk altijd leuk om zelf wat te maken. Ik vind het leuk om te proberen van huis- tuin- en keukenspulletjes lading te maken. Een rondje door winkels als de Action of een bouwmarkt inspireert me altijd weer.

Daarom wil ik in dit draadje enkele van mijn ladingen voorstellen met een handleiding om ze zelf te maken. Ik zal ook proberen de kosten er zoveel mogelijk bij te zetten en natuurlijk het geheel van mooie foto's voorzien. Mijn bouwtempo is redelijk laag, dus de bouwverslagen zullen elkaar dan ook niet heel snel opvolgen. Ik hoop dat ik zo wat mensen kan inspireren.

Het eerste verslag van de belading van "Eanos" wagen volgt later deze middag, ik ben nu druk bezig om alle foto's van het bouwproces bij elkaar te zoeken.

Mvg, Peter

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: Zelfgemaakte lading voor mijn goederenwagens (H0)
« Reactie #1 Gepost op: 21 april 2014, 13:24:54 »
Ben geinteresseerd en volg je
Ook voor perron en goederen overslag

Dennis1984

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
  • Gotthardbahn
Re: Zelfgemaakte lading voor mijn goederenwagens (H0)
« Reactie #2 Gepost op: 21 april 2014, 13:51:57 »
Leuk Peter, ben benieuwd! Op de Intermodellbau stond een kraam met heel veel mooie ladingen, zo veel had ik nog nooit bij elkaar gezien!

Met vriendelijke groet,
Dennis

Peter Crossrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 655
Re: Zelfgemaakte lading voor mijn goederenwagens (H0)
« Reactie #3 Gepost op: 21 april 2014, 14:00:18 »
Ja die heb ik ook zien staan, staat er elk jaar. Die maakt echt mooi spul inderdaad. Maar helaas qua afmetingen erg gericht op Märklin. Ik wilde wat ladingen kopen voor wat Eanos wagens, maar due waren allemaal passend gemaakt voor Märklin wagens. Ik heb ze van Roco en Fleischmann en daar pasten ze helaas niet in.

Mvg, Peter

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: Zelfgemaakte lading voor mijn goederenwagens (H0)
« Reactie #4 Gepost op: 21 april 2014, 14:15:00 »
leve de H0 schaal uniformiteit  ???

Peter Crossrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 655
Re: Zelfgemaakte lading voor mijn goederenwagens (H0)
« Reactie #5 Gepost op: 21 april 2014, 15:48:35 »
DEEL 1 - Openbakwagen Eanos beladen met geperste aluminiumschroot

In het eerste deel ga ik laten zien hoe ik een open bakwagen Eanos heb beladen met geperste pakketten aluminium schroot. Als voorbeeld voor dit model diende een foto van een Eanos met dergelijk lading, die van bovenaf gefotografeerd werd:



Als eerste werd er bepaald hoeveel van de aluminium pakketten er in de wagen geladen moesten worden. Zoals te zien is worden de pakketten in blokken van 4 bij 4 stuks gelegd. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de machine waarmee de wagens geladen worden, die zal er 16 ineens kunnen grijpen of iets dergelijks Per laag liggen er 5 van deze groepen van 16 stuks. 2 lagen hoog komt in totaal op 160 stuks. De afmetingen van de pakketen in model zijn ongeveer 0,6 cm.

Om de aluminium pakketten na te maken werd er begonnen met het maken van blokjes. Hiervoor werd een houten vierkant profiel van 0,6 cm dik in kubusjes gezaagd. Niet echt bepaald makkelijk voor iemand met dikke vingers zoals mij, maar het is uiteindelijk gelukt :-)



Daarna moeten deze blokjes worden ingepakt in aluminiumfolie. Normaal aluminiumfolie uit de supermarkt is vrij dik en glanst te veel (zelfs de minst glanzende kant glimt nog te veel). Folie uit een chocoladeverpakking bleek beter geschikt. Deze is dunner en matter en geeft een mooier eindresultaat. Bijkomend voordeel is dat je een mooi excuus hebt om weer wat chocolade te eten ;-)



De folie in kleine rechthoekjes knippen en dan kan het inpakken beginnen.



Na het inpakken alle 6 de zijden van de blokjes op een glad oppervlak aanduwen en je krijgt mooie aluminiumpakketjes.



Als je er hier 160 van gemaakt hebt, ben je drie zenuwinzinkingen verder, maar dan is het ergste al gebeurd. Nu moeten de pakketten nog in de wagen bevestigd worden. Direct in de wagen lijmen vond ik geen optie, want ik wilde de lading wel nog uitneembaar maken. Daarom werd uit een insteekhoesje een rechthoekje geknipt dat net zo groot is als de bodem van de wagen. Omdat dit transparant is, valt het niet op. Als je de lading daarop lijmt, blijft hij toch uitneembaar. Slecht te zien op de foto, maar het rechthoekje klaar voor belading:



Ik heb ervoor gekozen om de onderste laag netjes recht te leggen en van de bovenste laag enkele pakketjes scheef te leggen, alsof ze omgekiept zijn. Dat is bij de echte wagen ook zo en maakt het geheel wat minder statisch. Voor het bevestigen van de pakketjes op het plastic rechthoekje en op elkaar heb ik ze een voor een met een pincet in flink wat houtlijm gedoopt en op hun plaats geduwd. Houtlijm droogt lekker kleurloos op, dus daar zie je naderhand niets meer van. Rondom de pakketjes werd op dezelfde manier wat kleiner los metaalschroot bevestigd. Dit zag je op de echte wagen ook en komt doordat de wagen hiervoor waarschijnlijk is gebruikt voor het vervoer van los schroot.

De eerste laag en de kleine frutsels op hun plaats:



Nadat de houtlijm gedroogd was, werd de inzet in de wagen gezet en werd de tweede laag aangebracht. Dit is het eindresultaat:





Op- af aanmerkingen zijn welkom. Ik ben erg tevreden met het resultaat :-)

Mvg, Peter





spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5192
Re: Zelfgemaakte lading voor mijn goederenwagens (H0)
« Reactie #6 Gepost op: 21 april 2014, 16:05:14 »
 (y) (y)
Groet, Frank

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5477
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Zelfgemaakte lading voor mijn goederenwagens (H0)
« Reactie #7 Gepost op: 21 april 2014, 16:18:28 »
Mooi gedaan.  (y)
« Laatst bewerkt op: 21 april 2014, 18:15:24 door guest7823. Reden: Gaarne bij directe reactie "reageer" ipv "citaat" gebruiken ajb »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6138
  • ***
Re: Zelfgemaakte lading voor mijn goederenwagens (H0)
« Reactie #8 Gepost op: 21 april 2014, 17:08:53 »
 (y) ziet er goed uit, heb ook eens zoiets gemaakt.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12320
    • sleutelspoor
Re: Zelfgemaakte lading voor mijn goederenwagens (H0)
« Reactie #9 Gepost op: 21 april 2014, 17:43:40 »
IK ook, hier, op www.sleutelspoor.nl en in de Railhobby
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Zelfgemaakte lading voor mijn goederenwagens (H0)
« Reactie #10 Gepost op: 21 april 2014, 18:33:29 »
 (y) Complimenten Peter!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Maikel_1982

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Zelfgemaakte lading voor mijn goederenwagens (H0)
« Reactie #11 Gepost op: 21 april 2014, 19:51:23 »
Netjes gedaan.
Lijkt net echt.

Ben benieuwd naar je volgende project dus blijf dit draadje volgen.

Met vriendelijke groet,

Maikel
Roco Z21 centrale, roco line rails (met zachte bedding), schaal H0.

Peter Crossrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 655
Re: Zelfgemaakte lading voor mijn goederenwagens (H0)
« Reactie #12 Gepost op: 12 mei 2014, 14:16:56 »
DEEL 2 - Rongenwagen Snps beladen met dunne metalen buizen

Verder met de volgende wagen. Ik heb in mijn collectie een stuk of 8 rongenwagens type Sgns, dus ook daar moest leuke lading voor komen. Als voorbeeld werd een foto genomen van een Snps beladen met hele dunne metalen buizen. Het gaat om deze foto:

http://www.ipernity.com/doc/goederenwagens/29875389/

Plaatje is van André op goederenwagens.nl

Om de buizen na te maken heb ik heel simpel satéprikkers genomen. Deze zijn bij Action voor 79 per 100 te krijgen, dus lekker goedkoop. In verhouding met de foto van de echte wagen zijn ze dan wel iets te dik, maar er bestaan natuurlijk vele verschillende maten buizen en iets dikkere zullen ook heus wel eens per spoor vervoerd worden. De prikkers moesten natuurlijk zwart gemaakt worden. Daarom werd eveneens bij Action een spuitbus matzwart gekocht voor 2,99. Hier kan ik honderden prikkers mee spuiten en nog de nodige andere projecten. Om de prikkers makkelijk in grote aantallen zwart te maken werden ze in een spons gestoken met een stuk of 15 tegelijk en toen gespoten. Na een uurtje de prikkers even draaien en nog eens spuiten. Een kleine tip uit de praktijk: neem niet de laatste spons uit het keukenkastje, dan staat er opeens iemand met een deegroller achter je ;-)





Daarna werden ze allemaal op dezelfde lengte afgezaagd. Deze stappen werden enkele keren herhaald, voor een wagen heb je makkelijk een 50 prikkers nodig.



In het echt zijn de buizen vaak aan de kopse kanten dicht gemaakt met een kunststof kapje in een felle kleur. Je ziet vaak roze kapjes, maar ook groen en blauwe heb ik al gezien. Ik heb gekozen voor roze, omdat mijn vriendin roze verf in haar hobbykist had waar ik wel wat van mocht lenen. De uiteindjes van de prikkers werden nu in de roze verf gesopt om de kapjes na te bootsen. Even laten drogen en klaar zijn de buizen.



Vervolgens moeten de buizen nog per 8 of 10 gebundeld worden en dan worden de bundels op de wagen geplaats met de nodige houten balkjes ertussen. Dat ga ik komende week nog proberen af te krijgen en het resultaat zal ik dan hier weer laten zien.

Mvg, Peter


Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
Re: Zelfgemaakte lading voor mijn goederenwagens (H0)
« Reactie #13 Gepost op: 12 mei 2014, 14:39:32 »
Erg leuk draadje, ik vind het ook veel leuker zelf lading te maken, goedkoper ook. Heb bijvoorbeeld gewoon door de wijk gestruind opzoek naar geschikte takje om boomstammen te maken voor mijn rongenwagens. En laatst met piepschuim, zwarte verf en kolenstrooisel, mijn bakwagens voorzien van een mooie kolenlading. Eigenlijk heeft alleen het kolenstrooisel geld gekost.

Ik ga dit volgen, altijd inspirerend hoe andere zelf lading knutselen (y)

Groeten Edwin.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6138
  • ***
Re: Zelfgemaakte lading voor mijn goederenwagens (H0)
« Reactie #14 Gepost op: 12 mei 2014, 16:03:37 »
 (y) Leuke variatie op deze met rietjes (y) Ik zal hem onthouden voor de volgende lege rongenwagen ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).