Doel:€250.00
Donaties:€118.00

Per saldo:€-132.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 06:38:51
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door Dave.......
Vandaag om 02:18:43
Oude metalen trafo's gebruiken....... door frits959
Vandaag om 01:06:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Montanbahn
15 april 2024, 23:55:32
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Klaas Zondervan
15 april 2024, 22:56:19
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Noordernet
15 april 2024, 22:50:08
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
15 april 2024, 22:23:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Tijdperk||
15 april 2024, 22:16:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 april 2024, 21:46:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
15 april 2024, 21:32:02
Station Roodeschool door Ronaldk
15 april 2024, 21:27:21
Nederland in Z door Mitchell
15 april 2024, 21:05:26
EifelBurgenBahn door Ferdinand Bogman
15 april 2024, 20:54:01
RhB H0m, Albulisch door Boertje
15 april 2024, 20:32:47
Tachowagon door Bert55
15 april 2024, 20:30:53
US diorama in H0 door Frank 123
15 april 2024, 20:28:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 april 2024, 20:07:11
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
15 april 2024, 19:11:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
15 april 2024, 19:00:51
Een NS 5500 knutselen door Rob Ellerman
15 april 2024, 18:45:59
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door HuubvG
15 april 2024, 18:28:02
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
15 april 2024, 15:55:58
Elektrificatie spoorlijnen in Overijssel door Rick
15 april 2024, 15:18:59
Ton bouwt goederenwagens door TonM
15 april 2024, 14:41:40
Kent iemand deze fabrikant? door henk
15 april 2024, 13:32:09
  

Auteur Topic: De bouw van mijn modelbaan in Thailand  (gelezen 1260059 keer)

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5477
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1455 Gepost op: 28 juni 2016, 12:50:22 »
@ Ruud

Of TrainController deze optie heeft weet ik niet,  denk van niet. Het "dynamisch schaduwstation (koploper)" werkt (aldus het forum) met maximaal 2 treinen per spoor en ik wil er 3 op hebben, dus dat zou niet eens gaan.
Ach, een hoop werk valt wel mee hoor. Die 12 draadjes per schaduwstation solderen en wat onderbrekingen maken is nog wel te overzien  8)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6137
  • ***
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1456 Gepost op: 28 juni 2016, 13:40:18 »
Schijnt ook met meer blokken te kunnen....
Moet het zelf nog allemaal in koploper inbrengen en gaan testen. Geweldig hoe snel jij er alles al in hebt (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1969
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1457 Gepost op: 28 juni 2016, 13:43:30 »
Ik had iets soort gelijks gemaakt, wel in koploper, maar niet met het 'dynamisch schaduwstation' principe.

Had 11 echte sporen op dat deel van het schaduwstation. Enkele daarvan had ik echter opgedeeld in 2 kleinere. Vanuit koploper gezien waren dit echter gewoon 2 extra blokken ( 3 zou ook prima kunnen )
Dit had ik in totaal bij 5 van de sporen gedaan.
Dus 11 echte sporen, in koploper waren het echter 16 sporen die gekozen konden worden, en totaal 21 blokken.

Korte treinen nam 1 van de 5 korte blokken als die vrij waren. Reed daarna door naar het blok er achter.
Dus zeg spoor 1 is blok 1. Die is opgedeeld in 2 blokken, blok 2 en 3.
Een binnen komende trein kon kiezen uit blok 1 of 2. Na blok 2 kwam blok 3. En zo kon de trein via blok 1 of 3 het schaduw station weer verlaten. Maar in het echt was dit dus allemaal spoor 1.

Een korte trein koos een kort blok als dat kon, en hierdoor kwamen er 2 korte treinen op de blokken terecht. Waren alle korte sporen op dan pakte een korte trein gewoon een lang blok, maar dat was dan dus altijd een lang blok wat niet opgesplits was.

Een lange trein koos als eerste een lang blok, waren alle lange blokken bezet dan wordt een van de lange blokken gekozen die ook 2 korte kon herbergen. maar natuurlijk alleen als de bijbehorende korte sporen vol waren.
Dus zeg spoor 2 is blok 4 en niet opgesplitst. Een lange trein koos dan voor blok 4, was die vol dan voor blok 1, maar alleen als 2 en 3 leeg waren.
Een korte trein kan natuurlijk ook alleen blok 2 kiezen als blok 1 leeg is.

Het vergrote de capaciteit van mijn schaduw station van 11 sporen naar 21. Dit leek een goed aantal gezien het aantal langere en kortere treinen dat ik gemiddeld had rond rijden. Als ik wat meer langere treinen had, dan waren er wat minder totaal, en als ik wat meer kortere treinen de baan op gestuurd had dan waren de wagens voor lange treinen intussen op.

Het gaf mij controle over hoe het geheel gevuld werd. En toch flexibel genoeg om de baan op te sturen wat ik zou willen. En zoals gezegd, heel eenvoudig uit te breiden naar 3 korte treinen per spoor, of 4 korte of 2 lange, of 2 korte en 1 lange.

Wel zat koploper regelmatig te "zeuren" omdat ik verschillende blokken had met dezelfde terugmelders.
Want blok 1 had melder A bij binnenkomst, B halverwege en C als stop melder.
Blok 2 had A bij binnenkomst en B als stop.
blok 3 had een virtuele melder na 5cm, en C als stop melder.

Maar gebruikte dit wel vaker, echte blokken die als verschillende blokken in koploper terug kwamen. Koploper had ongeveer 1.5 keer zoveel blokken als de baan zelf had. Maar het geeft extra controle, en met de juiste instellingen kan koploper daar prima mee overweg.

Denk dat dit bij TrainController of wel ander programma ook prima zal werken. Tenzij er een harde check is dat een melder nooit in 2 blokken gelijktijdig gebruikt mag worden.

Soms moet je de programma's gewoon een beetje voor de gek houden om te krijgen wat je wilt.

Groet,
Roelco

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5477
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1458 Gepost op: 28 juni 2016, 19:56:51 »
Dat is een heel verhaal Roelco   (y).
Ik ben niet zo bekend met koploper. Zelf gebruik ik dus TrainController en alle mogelijkheden daarvan heb ik nog lang niet allemaal ontdekt.

Ik vind het prachtig dat ik kan aangeven hoeveel to kolen ik de tender heb, hoeveel liter water, aantal KW van de lok, aantal wagons en met welk gewicht enz enz enz. Met deze parameters zal de trein zich als zodanig gaan gedragen.
Op mijn vorige baan werkte TrainController zeer naar tevredenheid. Wat de instelmogelijkheden zijn mbt tot meerdere treinen op 1 opstelspoor moet ik nog uitdokteren. Die ervaring heb ik nog niet. Eerst maar eens de duwbouw neerzetten.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1469
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1459 Gepost op: 28 juni 2016, 20:49:46 »
Ed, houdt dat in dat je op elk schaduwspoor de benodigde blokken isoleert of los je het anders op?
Mooie vorderingen hoor.

Groet, Rob

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5477
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1460 Gepost op: 29 juni 2016, 04:32:18 »
@ Rob,

Dat klopt Rob, de blokken zijn onderling geisoleerd. Op het plaatje zie je de indeling. De regie is handen van TrainController.


Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5477
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1461 Gepost op: 05 juli 2016, 06:32:42 »
Begonnen met bekabelen en coderen van schaduwstation Holzburg. Dit keer hoef ik niet meer onder de baan te liggen om draadjes te solderen. De kabelgoten liggen aan de voorkant met daarboven de ringleiding. Zo blijft mijn rug gespaard en kan ik de volgende dag zonder rugklachten mijn bed uitkomen.

cable fun



Om tientallen meters te besparen heb ik ook een kabelgoot om het deurkozijn gelegd.

De by-pass kabelgoot



Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5477
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1462 Gepost op: 05 juli 2016, 08:47:25 »
Een goede codering werkt zooooo prettig. De label-tie-rips zijn een perfecte hulpmiddel daarbij.




gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1463 Gepost op: 05 juli 2016, 08:53:08 »
Grappig twee Holzburg en op het forum.
Hier en hier.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5477
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1464 Gepost op: 05 juli 2016, 09:13:23 »
Grappig twee Holzburg en op het forum.

En niet eens afgekeken  ;D

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1411
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1465 Gepost op: 05 juli 2016, 11:00:54 »
Dag Ed,

Je bent al weer flink bezig.Wordt al weer zeer fraai.

mvg Henk

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6137
  • ***
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1466 Gepost op: 05 juli 2016, 15:49:20 »
 (y) mooi systeem zo Ed (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5477
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1467 Gepost op: 10 juli 2016, 12:15:22 »
Schaduwstation Holzburg is helemaal aangesloten dus tijd voor het eerste proefritje.  Altijd spannend.
De keuze voor de proefrit is gevallen op deze hagelnieuwe BR 290 die op Ebay voor 33,33 Euro werd aangeboden.
Voor die prijs kon ik deze digitaal voorbereide lok niet laten liggen.


Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5477
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1468 Gepost op: 10 juli 2016, 12:21:04 »
De ringleiding met daaronder de kabelgoot voor de melder-bedrading van schaduwstation Holzburg.


Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #1469 Gepost op: 10 juli 2016, 12:38:18 »
Mooie lok Ed. Proefrit goed verlopen?
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf