Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 16:05:27
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:50:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:26:04
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 13:59:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:48:55
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:25:03
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 09:10:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
20 June 2025, 22:33:23
  

Auteur Topic: De bouw van mijn modelbaan in Thailand  (gelezen 1382606 keer)

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5565
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #855 Gepost op: 16 April 2015, 09:07:39 »
Ik heb maar een paar opbergboxen erbij gekocht. Gelijk maar even van de gelegenheid gebruikgemaakt om wat zooi te lossen die ik toch nooit meer ga gebruiken.

Dit is weer overzichtelijk en werkbaar.


Opgeruimd staat netjes (nu nog volhouden).

RocoKolkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
  • Module baan DCC/analoog Duits II/III
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #856 Gepost op: 16 April 2015, 09:34:02 »
Mooi Ed, het is een mooie baan met een mooi verslag.

Gr. Mark
Roco module-baan DCC analoog geschakeld
Tijdperk II/III
Duits thema met vee- en militair-transport.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52660.0.html

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5565
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #857 Gepost op: 19 April 2015, 06:24:14 »
@ Mark: Thanks  (y)

De komende week ga ik weer eens naar Nederland, dus grotere projecten pak ik nu even niet aan. Na wat test-ritjes bleek dat er 2 lelijke hobbeltjes in het traject zaten. Die zijn er nu uit.
Ook had ik op het viaduct te maken met een vreemd geluid als er een trein overheen reed. Na lang zoeken bleek dar aan de binnenzijde van de rails over een afstand van 2 cm een beschadiging zat.
Wanneer een wielflens deze "ribbeltjes" raakte gaf dat een ongelooflijk irritant geluid. Nadat ik voorzichtig met een schuurpapiertje langs het profiel de ribbeltjes had weggeschuurd was het probleem verholpen..

Het leek me leuk om op de berg achter het spoor wat wijnranken te plaatsen. Ik heb besloten ze zelf te maken en ik moet zeggen dat ze er prima uitzien.
Ik ga er later nog meer maken. Helaas is mijn groenmeuk nu op dus dat staat op de boodschappenlijst. Ook komen er nog wat lage muurtjes omheen.

Foamboard strookjes van 5x1x0.3 cm groen verven.


Houtlijm er op en bestrooien met een mix van allerlei groenmeuk.


Vervolgens in rijtjes op de berg plakken.


Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #858 Gepost op: 19 April 2015, 17:36:59 »
Voorop gesteld, ik geniet enorm van dit draadje !

Maar die wijnranken zien er in mijn beleving iets ongeloofwaardig uit en dan vooral de manier van plaatsen.
1) De berg is nogal steil, er zal immers ook geoogst moeten worden.
2) Ik zou ze met het oog op zonlicht en water consumptie 90° draaien.
Mocht jij een andere redenatie hebben die ook aannemelijk is dan hoor ik dat graag, ik kan er ook naast zitten.
Groet, Ronald.

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5565
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #859 Gepost op: 19 April 2015, 17:50:10 »
Hallo Ronald,

Bedankt voor je reactie. Ik vind het altijd leuk om mijn bouwsels door andere forumleden te laten beoordelen.
De plaatsing van wijnranken is al eens eerder via een ander draadje ter discussie gesteld. Kijk maar eens op onderstaande link. Wijnranken staan in het echie dus soms ook wel eens op helling van 45 a 50 graden. En daarvoor worden ze ook niet 90 graden gedraaid.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,58991.msg3221474649.html#msg3221474649
Er is dus geen aparte redenatie voor mijn bouwwijze nodig , het is dus puur natuur  ;D
Jammer voor de wijnboer....krijgt ie stevige kuiten van.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #860 Gepost op: 19 April 2015, 19:22:22 »
Het doel is natuurlijk zon vangen op zo'n helling dus mogelijk heeft de richting van plaatsen dus mogelijk
ook te maken met waar het zuiden zit ? In de praktijk moet men het natuurlijk ook doen met de hellingen
die voor handen zijn en er dan het beste van maken. Ik zie inderdaad ook dat beide (horizontaal en verticaal)
in de praktijk voor komen, zelfs naast elkaar op dezelfde helling als ik foto's via google bekijk.
Het kwam mij alleen een beetje onnatuurlijk over maar mogelijk wordt dat anders als het totaal plaatje wat
groter wordt. Best kans dat ik dan ineens je keuze kan begrijpen.
Groet, Ronald.

thevandijks

  • Offline Offline
  • Berichten: 262
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #861 Gepost op: 19 April 2015, 23:00:42 »


Wijnvelden in Duitsland zijn inderdaad heel erg stijl! Je vraagt je af hoe het plukken in het werk gaat.

Groet Hans

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #862 Gepost op: 19 April 2015, 23:27:46 »
Volgens mij kan je zo meer wijnstokken kwijt en kan je net zo makkelijk beide kanten van de wijnstok plukken. Ik verwacht dat dit nog steeds met de hand gebeurd.

Stel je voor dat de helling heel schuin is en je twee meter tussenruimte wil, dan staat bij een 45 graden helling de volgende rij ook twee meter hoger. Je moet die maar eens aan de zonzijde proberen te plukken! A propos, op zo'n helling heeft de helft van de wijnstok dus altijd zonschaduw aan de hellingkant. Tot slot, je materieel kan je desnoods de helling optrekken, als je over een schuine helling zou rijden met de helling mee, hangt je materieel dus ook in de onderliggende struiken. Het zou wel werken als je op wadi achtige plateaus gaat verbouwen, maar dan wordt het allemaal maar ingewikkeld.

Zijn er hier wijnbouwers in de zaal?

Groet, Sicco Jan

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2874
    • foto's op Imgur
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #863 Gepost op: 19 April 2015, 23:41:45 »
De trossen pluk je met de hand en gooi je in een plastic bak die je op je rug draagt, als een rugzak. Is die bak vol dan kieper je hem leeg in een kar achter een tractor.
Ik heb het vroeger ook nog gedaan in de Elzas, in de herfstvakantie. Best zwaar werk.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #864 Gepost op: 20 April 2015, 00:05:21 »
Waarschijnlijk heeft de orientatie van de rijen te maken met de afvoer van regenwater.
- Als de rijen 'horizontaal' worden geplaatst, dan loopt regenwater tussen de planten naar beneden en neemt al het zand bij de wortels mee.
- Als de rijen de helling volgen dan stroomt het water via de gangpaden, de wortels worden beschermd door het bladerdek van de plant.

Sander

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5565
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #865 Gepost op: 20 April 2015, 04:18:04 »
Bedankt voor de toelichting heren. Vooral de foto van Hans geeft voor mij de bevestiging dat ik mijn wijnranken realistisch geplant zijn  (y). Positief bedoeld commentaar is  natuurlijk altijd welkom, het zou niet de eerste keer zijn dat ik op aanwijzing van een ander forumlid iets heb afgebroken.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #866 Gepost op: 20 April 2015, 04:50:18 »
Ik keek er puur op gevoel iets raar tegen aan en dat gevoel bleek niet te kloppen.
Mijn gedachte was dat een rij over dwars juist beter de grond en het water vast zou houden maar de praktijk
wijst ook dikwijls anders uit ben ik nu achter.
Groet, Ronald.

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5565
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #867 Gepost op: 20 April 2015, 08:08:03 »
@ Ronald: Geen probleem Ronald. Nogmaals...... ik waardeer dat je meedenkt.  (y)

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2874
    • foto's op Imgur
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #868 Gepost op: 20 April 2015, 08:14:15 »
Om het verhaal mbt. de helling wat exacter te maken:

In principe wil je de wijnranken zodanig planten, dat ze optimaal zon krijgen.
Op minder steile hellingen maakt het niet veel uit of ze in de lengte of overdwars staan.

Voor onderhoud en voor de pluk pluk moet je met een kar langs de wijnranken kunnen rijden. (vroeger achter een paard, tegenwoordig achter een kleine tractor).
Daarom staan op steilere hellingen de ranken altijd van boven naar beneden. Zouden ze dwars staan, dan zou een kar tussen de ranken al snel om kunnen kieperen.

Afvoer van water speelt wat minder een rol, behalve bij hevige buien.
Druiven groeien over het algemeen op kalkrijke grond, die van zichzelf veel water kan opnemen.

Is vnl. een beetje off-topic.
Maar wijnbouw komt op deze wereld in heel veel vormen voor (google er maar eens op...).
Op de modelbaan kun je het niet echt snel fout doen, als de ranken maar een beetje lijken.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Spanje

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
Re: De bouw van mijn modelbaan in Thailand
« Reactie #869 Gepost op: 20 April 2015, 21:41:55 »
Beste vrienden,

Ik heb in Duitsland vaak gezien dat er rails ligt tussen de rijen druiven waarop dan dan een wagentje rijdt dat wel horizontal staat en waar de druiven van korte afstand ingekiept kunnen worden. Ook heb ik gezien dat de boeren zich met het wagentje verplaatsen.

Groetjes,
Henk