Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06
  

Auteur Topic: 3D prenten van de Hondekop kop  (gelezen 51589 keer)

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
3D prenten van de Hondekop kop
« Gepost op: 18 April 2014, 20:17:57 »
Om een reden uitgelegd in het draadje over crowdfunding heb ik me tijdelijk bezig gehouden met een poging een goede 3D-weergave te maken van de NS Hondekop. De tekeningen uit het Utrechts archief dienden als basis. Deze bevatten te weinig informatie om de exacte krommingen in de derde dimensie te achterhalen. Opmeten is dus geboden, maar daar had ik nu geen behoefte aan. Op het internet vond ik foto's van de voor de productie van materieel '54 gebruikte lasmal en een foto uit een Werkspoor werkplaats met daarop 3 koppen in aanbouw. Op basis hiervan heb ik de ontbrekende maten ingeschat. Het resultaat van mijn kunsten toon ik jullie hierbij. Hoop dat jullie dit ook leuk vinden.

Ted

Het origineel:


De interpretatie:






Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: 3D prenten van de Hondekop kop
« Reactie #1 Gepost op: 18 April 2014, 21:24:19 »
Lijkt verdomd goed getroffen!  (y)
Met vriendelijke groeten, altijd.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1376
Re: 3D prenten van de Hondekop kop
« Reactie #2 Gepost op: 18 April 2014, 22:29:01 »
Ziet er zeker al goed uit!  (y)
Goede voorzetneuzen in combinatie met geplotte zijwanden zijn voor veel modelbouwers een mooie en (financieel) haalbare oplossing om zelf aan de slag te kunnen met stroomlijnstellen.

Enig puntje dat ik op zou kunnen merken over de kop: het is weliswaar lastig om goed te beoordelen op basis van plaatjes, maar het lijkt me dat de hoek tussen het middelste raam en het tweede raam te scherp is, en de hoek tussen het tweede en derde (hoek)raam juist niet scherp genoeg.
Een en ander lijkt te komen doordat het tweede en derde raam in het 3d-model zo goed als gelijk zijn, waar bij het voorbeeld het tweede raam van voren gezien breder is dan het derde raam. Het tweede raam is meer een vierkant, en het derde raam meer een rechtopstaande rechthoek (als je loodrecht op het glas kijkt per raam).

Aangezien ik zelf ook bezig ben met digitaal modelleren (voor treinsimulatoren), weet ik hoe lastig het kan zijn een vorm goed in model te krijgen. Niet voor niets ben ik zelf nog nooit begonnen aan de hondekop. Eerst maar eens de mat '46 afmaken...

Met welk programma is het eigenlijk gemodelleerd?

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re: 3D prenten van de Hondekop kop
« Reactie #3 Gepost op: 19 April 2014, 09:02:07 »

Enig puntje dat ik op zou kunnen merken over de kop: het is weliswaar lastig om goed te beoordelen op basis van plaatjes, maar het lijkt me dat de hoek tussen het middelste raam en het tweede raam te scherp is, en de hoek tussen het tweede en derde (hoek)raam juist niet scherp genoeg.
Een en ander lijkt te komen doordat het tweede en derde raam in het 3d-model zo goed als gelijk zijn, waar bij het voorbeeld het tweede raam van voren gezien breder is dan het derde raam. Het tweede raam is meer een vierkant, en het derde raam meer een rechtopstaande rechthoek (als je loodrecht op het glas kijkt per raam).

Met welk programma is het eigenlijk gemodelleerd?

Ik heb dit getekend met het programma 3rd PlanIt, een 2,5D tekenpakket. Het pakket kent dus geen volumemodellen (bol, cilinder, kegel, kubus) zoals een echt 3D pakket, laat staan dubbelgekromde vlakken. Ik denk echter dat men daar indertijd ook niet over beschikte en daarom bouwde op basis van een beperkt aantal (in de lasmal) vastgelegde doorsneden en vervolgens de oorspronkelijk vlakke platen daarop vervormde. Hoe dan ook, je observatie over de ramen deel ik. Ik ben maar even in het bezit geweest van de tekeningen uit het Utrechts Archief en heb (achteraf gezien) niet alle benodigde maten uit deze tekeningen opgemeten. Voor de afmetingen en de positie van de ramen en ook de aansluiting daarboven van de kop aan de bak heb ik derhalve de nodige (m.i. logische) aannames gedaan. Mocht ik nog ooit in de verleiding komen om de kop exact te modelleren, dan zal ik toch echt eerst e.e.a. 1:1 moeten gaan opmeten.

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1062
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: 3D prenten van de Hondekop kop
« Reactie #4 Gepost op: 19 April 2014, 11:32:23 »
In het tijdschrijft Hobby Bulletin heeft een tekening van een Plan Q gestaan, met maten en alles erbij.
Zou je daar wat aan hebben voor de kop?

Vriendelijke groet,
Benno
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: 3D prenten van de Hondekop kop
« Reactie #5 Gepost op: 19 April 2014, 11:45:12 »
De stand van de ramen en de overgang naar de neus doen mij meer aan een plan V denken.

Stephan

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: 3D prenten van de Hondekop kop
« Reactie #6 Gepost op: 19 April 2014, 11:57:15 »
Ted,

Mij eerlijk gezegd ook, meer T/V vanuit bepaalde hoeken.
Maar ik wilde e.e.a. als poging niet afkraken.

Het is moeilijke materie, zeker zonder echte 3D en in 2,5D.

De neus loopt te rond en te laag weg vanuit de ramen.
Moet er scherper van weg vertrekken.
Vanuit zijaanzichten zie je de cabine ramen aan de andere zijde nog te veel de onderkant van.
Dak grijs moet voor de cabine deur scherper/eerder naar beneden.
Dak ronding boven buitenste cabine ramen moet iets meer in een bolling lopen.

Succes in elk geval.

Mvg, Michel

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3182
    • SpoorObjecten
Re: 3D prenten van de Hondekop kop
« Reactie #7 Gepost op: 19 April 2014, 14:30:30 »
Ik heb de Hondekop lange tijd geleden gemaakt voor 3D printen in N spoor, man man man wat was dat lastig ;)


(let op: is gemaakt voor 1:160, dus minder gedetaileerd enz.)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: 3D prenten van de Hondekop kop
« Reactie #8 Gepost op: 19 April 2014, 15:27:33 »
Ik heb al veel projecten in schaal 0 gedaan, maar deze stond (voorlopig als laaste) op mijn lijstje en had twee weken gelden eigenlijk besloten... nu is het tijd.
Voor mijn één na laatste project, de VAM-kantelbakken, ben ik gaan meten bij de SHD in Amersfoort. Daar heb ik natuurlijk ook een (kort) bezoek gebracht aan de buren met een hondekop...

Nooit geweten, maar nu duidelijk te zien.. een naad opver de kop.

Ted,
Is jouw 3D ontwerp, ook geschikt voor een maatje groter?
En als ik iets kan betekenen met opmeten, laat even weten.

FritsT.








FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: 3D prenten van de Hondekop kop
« Reactie #9 Gepost op: 19 April 2014, 17:37:30 »
Ik heb nog wat plaatjes van de kop van Mat 54 uit het verkeerspark te Assen.


























Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: 3D prenten van de Hondekop kop
« Reactie #10 Gepost op: 19 April 2014, 18:08:29 »
De neus is aardig getroffen, moet misschien iets hoger, euvel licht inderdaad in de ramen. Maar ik weet hoe lastig dit is, ik ben namelijk voor een trein simulator ook bezig met de Hondekop. Inclusief pauzes van een aantal weken al een jaar mee bezig. Gelukkig werk ik aan de 766 en kan ik op een zaterdag met een meetlintje aan de slag.





Groeten Edwin.

PS Ted, als je wil meten, je weet me te vinden, dan maken we wel een afspraak.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: 3D prenten van de Hondekop kop
« Reactie #11 Gepost op: 19 April 2014, 20:32:09 »
Ziet er top uit Edwin.
Al dat harde werk moet ook door te vertalen zijn naar een super model.
Het wiel hoeft toch niet steeds opnieuw uitgevonden te worden?

Mvg, Michel

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: 3D prenten van de Hondekop kop
« Reactie #12 Gepost op: 19 April 2014, 21:45:46 »
Helaas zijn deze trein simulator ontwerpen niet direct vertaalbaar naar een model. Daarvoor moet zoveel voor worden aangepast dat opnieuw beginnen handiger is. Daarnaast is er een verschil in hoe het model sowieso opgebouwd moet worden. Ik wil het zo echt mogelijk in de simulator, Ted moet het zo ontwerpen dat het mogelijk is in 1:87.

Groeten Edwin.

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re: 3D prenten van de Hondekop kop
« Reactie #13 Gepost op: 20 April 2014, 15:24:41 »
Leuk zoveel niet verwachte reacties. Voor de duidelijkheid: ik teken 1:1. Ik vind dat je eerst een goed basisbestand moet hebben voordat je aanpassingen gaat doen die te maken hebben met de schaal van reproductie. Dus FritsT, het bestand is bruikbaar voor andere schalen. Hoewel het niet mijn bedoeling was op dit moment verder te gaan werken aan dit model (de crowdfunding is immers niet gelukt), zal ik maar eens gebruik maken van de invitatie van Edwin. Kijken waartoe dat leidt.

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: 3D prenten van de Hondekop kop
« Reactie #14 Gepost op: 20 April 2014, 17:03:36 »
Ik heb op Spoor 0 forum dit onderwerp/draadje ook weer even onder de aandacht gebracht.. je weet maar nooit

http://www.spoornul.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=815324