Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
Vandaag om 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
Vandaag om 23:14:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 23:13:08
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 23:09:40
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: L baanontwerp 3,75 x 2,00 ergens in Nederland  (gelezen 4295 keer)

PeterNS

• Offline Offline
L baanontwerp 3,75 x 2,00 ergens in Nederland
« Gepost op: 14 April 2014, 20:42:12 »

Beste forumleden,

Ik ben nieuw op het forum en zou graag  willen vernemen of mijn baanontwerp realiseerbaar is.
Hierbij wat gegevens. Het betreft een L-ontwerp. Het langste deel van de tafel is 3,75 x 1,10 aan de linkerzijde van het genoemde gedeelte komt nog een stuk van 0,90 lang x 1,50 breed. De tafel wordt verrijdbaar gemaakt zodat ik aan de achterzijde erbij kan. Ik wil de basistafel maken van balken en daarop multiplex van 9 mm in de benodigde spoorbreedte.     Verder wordt gebruikt gemaakt van Fleischmann profirail.
Ik wil digitaal rijden in het tijdperk IV met H0 Nederlands materiaal en scenery. Verder wil ik rijden met  treinlengtes van 1 loc plus 4 rijtuigen, 4 wagen treinstellen en 1 loc plus 5 VAM wagens. Ik heb het baanontwerp in SCARM gemaakt het is niet overal kloppend op de tekening maar ik verwacht dat in de praktijk wel passend te krijgen. Ik ben door veel te kijken naar andermans baanontwerpen en mijn beperkte ruimte tot het volgend ontwerp gekomen. Het betreft een dubbelbaans spoorplan.
Ik realiseer me dat vanwege de schaduwstations ik keerlusmodules zal moeten gebruiken heb hierover de encyclopedie op nagelezen. Ik denk er aan om de X-treme modules aan te schaffen. Wel vraag ik mij af of ik nog meer moet aanschaffen zoals bezetmelders en/of andere componenten. Of zijn er ( betaalbare) keerlusmodules die alles kunnen?  Ik ben op het digitale vlak een leek. Ik heb op de site van Funky road gekeken maar om zelf een keerlusmodule te bouwen lijkt mij te moeilijk.

Graag zie ik reacties over het baanontwerp en het keerlusprobleem tegemoet.

Hierbij het ontwerp

Het schaduwstation 1

Van Schaduwstation 1 naar schaduwstation 2

Het schaduwstation 2

Het zichtbare deel van de baan het station met het VAM laad en losplaats

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: L baanontwerp 3,75 x 2,00 ergens in Nederland
« Reactie #1 Gepost op: 15 April 2014, 13:59:35 »
Ik snap niet waarom je verbinding wilt tussen je beide schaduwstations.
Het maakt je ontwerp behoorlijk ingewikkeld en duur (wissels, beveiliging)
Ik zou kiezen voor een eenvoudiger opzet: het hondebot.
Dus vanuit schaduwstation 1 via het zichtbare deel naar schaduwstation 2 (en terug).

Verder zijn er nog wel mogelijkheden om het zichtbare deel wat te verbeteren en misschien zelfs uit te breiden.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

PeterNS

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 15 April 2014, 18:35:25 »
Ik snap niet waarom je verbinding wilt tussen je beide schaduwstations.
Het maakt je ontwerp behoorlijk ingewikkeld en duur (wissels, beveiliging)
Ik zou kiezen voor een eenvoudiger opzet: het hondebot.
Dus vanuit schaduwstation 1 via het zichtbare deel naar schaduwstation 2 (en terug).

Verder zijn er nog wel mogelijkheden om het zichtbare deel wat te verbeteren en misschien zelfs uit te breiden.

groeten
Hendrik Jan

Beste Hendrik Jan,

Als ik je goed begrijp rijd je vanuit schaduwstation 1 via de spiraal naar het zichtbare gedeelte en dan door naar schaduwstation 2. Misschien dat ik je niet door heb maar als je dan vanaf het zichtbare gedeelte naar de rechts vertrekt kom je linksboven in de hoek alleen maar op het gedeelte wat naar schaduwstation 1 leidt en nooit meer naar schaduwstation 2. Ik ben erg benieuwd naar de oplossing hiervoor en naar je idee om het ontwerp te verbeteren en uit te breiden. Hoor graag van je.

Peter

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #3 Gepost op: 15 April 2014, 23:38:48 »
Peter,

dat klopt. Ik zou ervoor kiezen dat treinen die naar 'Oost' verdwijnen ook weer via 'Oost' terugkeren.
Zelfde verhaal voor 'West'.
Zo is het allemaal veel eenvoudiger te besturen.

Ik hou altijd de Wet van Murphy in gedachten en probeer het zo simpel mogelijk te houden.

Maar laat ik het eens omdraaien: waarom wil je vanuit het ene schaduwstation naar het andere kunnen?
Wat is de meerwaarde?
Weegt dat op tegen de extra kosten en extra kans op storingen?

Het zichtbare deel van de baan oogt nog wat onrustig. Het nut van het paradespoor ontgaat me en de aansluiting naar de VAM installatie kan handiger.
Heb je al een plek voor je station in gedachten? En heb je voldoende perronlengte?
Zou je nog ergens een stukje vrije baan kwijt kunnen?

tip: kijk eens in de korte poot van je L. Linksonder heb je nog ruimte om iets te doen. Daar kun je perfect een VAM installatie (of een andere spooraansluiting bv een haventje of fabriek) kwijt.
De lange poot van je L is dan geknipt voor een mooi station met wat extra goederensporen voor je VAM-trein.

Zo, dat is een heel verhaal. Je hebt behoorlijk wat ruimte, dus er kan zeker iets moois ontstaan (y)

succes
Hendrik Jan
(die ruim een jaar bezig was met ontwerpen, voor hij zijn huidige thuisbaan begon)

Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

tinus

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 16 April 2014, 09:04:33 »
Het parade spoor zou ik weg laten.
Een wisselverbinding van station spoor 3 naar de hoofdbaan rechts maakt het ook mogelijk met de VAM
rechts te vertrekken, wat extra rangeren opleverd.

Schaduw stations zou ik dan per richting op het station aansluiten. Rechts uit, rechts terug.
Dit voorkomt ook veel wissels, en extra bezetmelders dus decoders.

Bekijk ook de plaats waar de (station)gebouwen moeten gaan komen. Nu kom je alleen bij het station
door of het parade of de VAM sporen  over te steken.

Tinus.

PeterNS

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 16 April 2014, 13:00:42 »

Beste Tinus,

Misschien zie ik het niet goed ben ook nog zo groen als gras maar
als ik rechts vanuit het station vertrek kom ik uit eindelijk in schaduwstation 1 uit.
Als ik links uit het station vertrek kom ik via de klimspiraal ook in schaduwstation 1 uit.
De enige mogelijkheid om in schaduwstation 2 te komen is komende van schaduwstation 1 vlak voor het klimspiraal door te wisselen naar schaduwstation 2.
Nogmaals misschien zie het niet goed alle hulp is welkom.
Ook vanaf stationsspoor 3 naar de Vam zie ik niet de passende oplossing.
Het stationsgebouw had ik tussen het VAM spoor en spoor 1 gedacht.
Het paradespoor ga ik laten vervallen.
Ben benieuwd wat je suggesties zijn.

Vriendelijke groet,

Peter

« Laatst bewerkt op: 17 April 2014, 22:09:15 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »

PeterNS

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 16 April 2014, 13:12:15 »
Peter,

dat klopt. Ik zou ervoor kiezen dat treinen die naar 'Oost' verdwijnen ook weer via 'Oost' terugkeren.
Zelfde verhaal voor 'West'.
Zo is het allemaal veel eenvoudiger te besturen.

Ik hou altijd de Wet van Murphy in gedachten en probeer het zo simpel mogelijk te houden.

Maar laat ik het eens omdraaien: waarom wil je vanuit het ene schaduwstation naar het andere kunnen?
Wat is de meerwaarde?
Weegt dat op tegen de extra kosten en extra kans op storingen?

Het zichtbare deel van de baan oogt nog wat onrustig. Het nut van het paradespoor ontgaat me en de aansluiting naar de VAM installatie kan handiger.
Heb je al een plek voor je station in gedachten? En heb je voldoende perronlengte?
Zou je nog ergens een stukje vrije baan kwijt kunnen?

tip: kijk eens in de korte poot van je L. Linksonder heb je nog ruimte om iets te doen. Daar kun je perfect een VAM installatie (of een andere spooraansluiting bv een haventje of fabriek) kwijt.
De lange poot van je L is dan geknipt voor een mooi station met wat extra goederensporen voor je VAM-trein.

Zo, dat is een heel verhaal. Je hebt behoorlijk wat ruimte, dus er kan zeker iets moois ontstaan (y)

succes
Hendrik Jan
(die ruim een jaar bezig was met ontwerpen, voor hij zijn huidige thuisbaan begon)

Beste Hendrik Jan,

Bedankt voor je reactie.
Het paradespoor laat ik vervallen.
Als enige verbinding tussen de schaduwstations zag ik via de wissels voor het klimspiraal om naar elkaar te rijden als je een andere optie daarvoor hebt hou me van harte aanbevolen.
Ik kan niet meer ruimte maken als die ik nu heb dus lange zijde 3,75 x 1,10 en aan de linkerzijde van de lange zijde het korte gedeelte 0,90 x 1, 50. Ik heb voor 1,50 diep gekozen vanwege de klimspiraal en de daarom heen liggend spoor.  Als ik het VAM spoor naar de korte zijde verplaats en daar met een loc+ 5 VAM wagens wil staan en dan de loc om wil laten rijden wordt het spoor volgens mij tekort. Ben met je eens dat er veel wissels inzitten maar dat is mijn beginnersfout.
Ik houd me van harte aanbevolen voor opties suggesties.

Vriendelijke groet,

Peter

PeterNS

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 16 April 2014, 20:57:24 »
Beste forumleden,

Op advies van Hendrik Jan en Tinus heb ik het zichtbare gedeelte aangepast.
Zie onderstaande plattegrond. Als iemand nog iets wil opmerken of iets dergelijks graag.

Peter

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #8 Gepost op: 16 April 2014, 21:07:16 »
De "buik" in het onderste spoor van de VAM laad en losplaats zou ik er uit halen. De boog en tegenboog is nergens voor nodig. Voor het geval je het zo wil laten: tussen boog en tegenboog altijd een rechte rails al is het nog zo kort. Dat voorkomt "haken" van de koppelingen met mogelijke ontsporingsproblemen. Dat geldt trouwens ook voor die slingers in schaduwstation 2. Tevens zou ik de dubbelsporige bogen links en rechts van gelijke hart op hart afstand maken. Dat oogt rustiger en mooier.

Tot slot: ik zou proberen om je schaduwstations zo te ontwerpen dat er geen boogwissels in voor komen. Dat verhoogt de bedrijfszekerheid.

Peter
« Laatst bewerkt op: 16 April 2014, 21:16:48 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

PeterNS

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 16 April 2014, 22:37:52 »
Bedankt voor je suggesties ik heb het gelijk vertaald in het baanontwerp. Soms wil het ontwerpprogramma niet wat ik wil als het om rechte lijnen gaat.  Ik zie alleen geen oplossing voor de meegebogen wissels linksboven jij wel?

Peter

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #10 Gepost op: 16 April 2014, 23:35:22 »
De onderste boogwissel - die in het rechter gele spoor - zou je wellicht kunnen laten vervallen. Vervolgens een linkswissel in het rechte stuk net voor waar nu nog die boogwissel zit. Dan tot slot een mooie boog van flexrails tussen de linkswissel en de kruising daarboven.

Voor wat betreft de bovenste boogwissel - die in het linker gele spoor - kan je misschien hetzelfde doen, dat wil zeggen een linkswissel plaatsen in het rechte gedeelte juist vóór de boog. Dit kan waarschijnlijk alleen als je de hele baan een beetje naar rechts schuift. Als dat niet gaat kun je ook de baan iets inkorten om de nodige ruimte aan de linkerkant te creëren.

Ik begrijp nog steeds de slingers in de groene opstelsporen niet. Je hebt zo te zien ruimte genoeg om de respectievelijke aftakkingen van de wissels zodanig diagonaal tegenover elkaar te plaatsen dat de opstelsporen recht en parallel naast elkaar komen te liggen met dezelfde hart op hart afstanden.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #11 Gepost op: 17 April 2014, 12:11:10 »
Als je met Fleischmann Profirails werk moet je toch het gebruik van flex-rails overwegen. Geeft jeeen veel rustige spoorverloop omdat je niet meer vast hangt aan die "standaard" bochten.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

obb70

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 17 April 2014, 12:51:14 »
Ik snap niet veel van het ontwerp, bijv waarom wil je de tafel verrijdtbaar maken, wat zijn de effectieve afmetingen van de kamer die je hebt - waarom niet met een werkgat gewerkt enz, maar in het station is zeker de verbinding vann sp 1 naar de kopspoortjes overbodig. Met de wissels die dat uitspaart kun je misschien een losweg en goederenloods aanleggen voor de nodige variatie.
Denk ook aan een algemeen a/v spoor voor goederen ipv de omloopgelegenheid bij de vam, je zult daar wel een sikje in gaan zetten en met wat nadenken lukt het vast wel zonder die 2 wissels.

En inderdaad, hoe simpeler hoe beter, ik zou er nog wat ontwerpuurtjes tegenaan gooien, voor een beginner maak je je het meteen wel erg moeilijk heb ik de indruk.

PeterNS

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 17 April 2014, 13:14:47 »
Hoi,

De kamer is 3,80 lang. Voor een deelte 2 meter breed en voor een gedeelte 3 meter breed.
Waar de treintafel 3,75 lang en 1,10 breed is zit een deur naast dus daar moet ik rekening mee houden. en kan de 1,10 niet breder maken
Daar waar de kamer 3 meter breed is en  waar de tafel 2 lang (gaat de 1,10 van de lange zijde af)  x 1,50 breed is  kan ik verder ook niets aan toevoegen.
Ik dacht als je van loc wil verwisselen op spoor 1 kun je uitwijken naar het opstelspoortje.
Verder dacht ik de tafel verrijdbaar te maken om bij problemen in bijvoorbeeld het schaduwstation er aan de achterzijde nog bij te kunnen.

Peter

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #14 Gepost op: 17 April 2014, 21:16:39 »
Die laatste gedachte over in geval van nood,de tafel verijden is geen slechte.
Bereikbaarheid naar welk deel ook,is een must.
Je zal altijd zien dat een trein dat een trein gek doet op een plek waar je net niet bij kan komen  ;)
En dat moet je niet willen,dan is de lol er snel van af   :-\
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0