Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
NS 1700 transfers door Jeroen Water
Vandaag om 08:45:10
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:13:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07

Auteur Topic: Verlichting goversmodels aansluiten en dan kapot gaan...  (gelezen 3621 keer)

Berttrein

• Offline Offline
Verlichting goversmodels aansluiten en dan kapot gaan...
« Gepost op: 08 April 2014, 15:28:01 »
Hallo,
Ik heb een setje straatlantaarns van govers models gekocht en op de baan gezet (gm 85020). Vervolgens geïnstalleerd en ze werkten alle drie. Na een korte tijd ging er een kapot en gisteren heeft de tweede het begeven. Ik twijfel nu of ik de aansluiting op een correcte manier heb gedaan.
De lampjes hebben een rode en een zwarte draad. Aan de rode zit een weerstand vast.

Ik heb nu de drie lampjes (met een verlenging van de kabels) aangesloten op een verdeelblokje. De rode met weerstand aan 1 kant en de zwarte draden aan de andere kant. Vervolgens met een rode draad vanaf het verdeelblokje naar de witte aansluiting op de fleischmann 6730 aangesloten (wisselstroom).
De zwarte draad heb ik vanaf het verdeelblokje achter aangesloten op de fleishmann schakelkast voor lampen.

De schakelkast is aan de zijkant verbonden met de trafo (zwarte aansluitknopje).

Ik ben niet echt technisch onderlegd en vraag mij af of dit de goede manier is of dar de kwaliteit van deze lantaarns gewoon onvoldoende is.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Mvgr Bert

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Verlichting goversmodels aansluiten en dan kapot gaan...
« Reactie #1 Gepost op: 08 April 2014, 15:40:04 »
Hi Bert, Het klinkt alsof dit LED lampjes zijn die worden voorzien van een te hoge voedingsspanning...
Zo'n Fleischmann trafo geeft volgens mij iets van 16 Volt wisselspanning af op de witte en zwarte aansluiting.
Wat zegt de handleiding van de lampjes over de te gebruiken voedingsspanning?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
« Reactie #2 Gepost op: 08 April 2014, 15:42:56 »
Zijn het lampjes of LEDjes?
LEDjes sluit je als regel op gelijkspanning aan; voor lampjes maakt wissel- of gelijkspanning niet uit.
Klopt het voltage van je trafo met wat de lampen+weerstanden nodig hebben?

Zo'n Flm trafo kan al gauw 18 V afgeven (bij lage belasting); als de lampjes dan bv. 12 V vragen, zullen ze niet lang leven.

Ik heb zelf een paar nog ongebruikte setjes van Goover liggen. Heb met de kwaliteit dus nog geen ervaring.
Maar 't is Chinees spul. LEDjes doen het meestal wel probleemloos, gloeilampjes geen idee.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Berttrein

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 08 April 2014, 18:56:17 »
Hallo,
Ik denk dat het ledjes zijn maar weet het niet zeker. Er zit een weerstandje aan gebouwd. Ik was in de veronderstelling dat een trafo van fleischmann 14 tot 16 volt was. Ik meen dat er bij de lampjes stond 12-14 volt.

Als je het aansluit op gelijkstroom kan je dan de lichtschakelaar van fleischmann wel gebruiken?

Hoe krijg ik dit dan goed zonder grote technische ingrepen te hoeven doen?
Groeten Bert

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #4 Gepost op: 08 April 2014, 19:20:22 »
Ja dat kan gewoon. Voor de schakelaar maakt het niet uit of het gelijkstroom of wisselstroom is.

Als er 14volt - 16volt op de trafo staat en de lampjes / leds voor 12v tot 14v dan zit je inderdaad tegen overbelasting aan.

Een gewone 12v trafotje is dan voldoende om aan te sluiten. Zie ook dit artikel Straatverlichting

Succes!

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Berttrein

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 08 April 2014, 19:27:49 »
Hallo Ronald, bedankt voor de tip. Ik ga het eens goed doorlezen en daarna de kapotte lantaarns vervangen.
Groet,
Bert

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 08 April 2014, 23:00:29 »
Hoi andere Bert,

Led's kunnen niet zo goed tegen wisselspanning. Wel het deel dat ze licht geven (geleiden), maar niet het deel dat ze de stroom moeten tegenhouden (sperren). Daarom kun je het beste een 2e diode in serie zetten, die daar wel tegen kan.

Meer daarover in onderstaande link:
http://www.linetec.nl/electronics/leds/led_4.html

Gr, Bert

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #7 Gepost op: 09 April 2014, 01:03:34 »
Site van Goovers zegt 12V DC.....oftewel gelijkspanning...niet zo gek dat ze bi 14 tot 16V wisselspanning niet zo lang leven

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 09 April 2014, 08:38:00 »
Daarom kun je het beste een 2e diode in serie zetten, die daar wel tegen kan.

Zet de diode liever niet in serie, maar anti-parallel aan de LED. Op de bladzijde waar je link naar verwijst tekenen ze het gelukkig ook anti-parallel.

Bij serie schakelen weet je niet hoe de spanning zich zal verdelen over LED en diode, en loopt de LED nog steeds risico.

Berttrein

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 09 April 2014, 16:57:22 »
En ik maar denken dat het zo eenvoudig was.
Ik zal de link eens goed bekijken en begrijp dat de wisselstroomuitgang voor deze lampjes geen goed idee is geweest.
Ik zal ze aansluiten op de gelijkstroomuitgang.

Wederom bedankt!

Groet Bert

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #10 Gepost op: 09 April 2014, 19:13:32 »
Zet de diode liever niet in serie, maar anti-parallel aan de LED. Op de bladzijde waar je link naar verwijst tekenen ze het gelukkig ook anti-parallel.
Even een extra kant-tekening bij dit verhaal, zonder tekeningen gelezen te hebben of ervaring te hebben met dit merk:
Zorg dat de anti-parallel geplaatste diode NA de weerstand geplaatst is. Anders krijgt de diode een volle sluiting voor z'n kiezen.

Het is voor velen misschien wel duidelijk, maar ik kan me voorstellen dat iemand die minder technisch onderlegt is dit leest en denkt 'even een diode anti-parallel zetten'

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 09 April 2014, 20:52:00 »
Laten we alsjeblieft niet moeilijker maken dan het is / onnodig warmte verstoken. Gewoon één diode (1N4007 ofzo of als het er maar drie zijn voldoet een 1N4148 ook) in serie voor alle straatlampen is prima. Diode zal sperren dus alle spanning komt over de diode. Zo wordt het vaak genoeg toegepast en je hebt maar één component nodig. Maar beter nog, richt het echt gelijk. Bruggelijkrichter ervoor. Zie je het ook niet knipperen. (En ja, 50Hz knipperen is (voor veel mensen) te zien, 100Hz niet.) In beide gevallen mag de wisselspanningbron niet hoger zijn dan 8,5V. Wil je hoger dan zal je toch een weerstand ervoor moeten plaatsen (en houdt wat meetwerk of gokwerk in  ;D Maar meten is weten.

Bij gebruik van een 16V wisselspanningsbron staat er al pieken van 22,5V over de LED, inderdaad niet raar dat hij stuk gaat. Zoals al vaak gebleken gaan LEDjes niet zo heel snel stuk van de sper spanning maar beter is natuurlijk dit wel binnen de perken te houden.

Maar de makkelijkste/minst technische oplossing is het aanschaffen van een extra trafo. Of een rij trafo te gebruiken en ze op de rail aansluiting aan te sluiten. Draai hem dan niet verder open dan +-halve snelheid (of meet het na).

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 09 April 2014, 21:32:53 »
... Diode zal sperren dus alle spanning komt over de diode.

Kun je dat "dus" uitleggen? De diode zal inderdaad sperren, maar de LED spert ook! Hoe zorg je dan dat de volle sperspanning over de diode staat en niet over de LED?

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 10 April 2014, 12:07:52 »
In sper zal er nagenoeg geen stroom gaan lopen, de spanning over de LED zal dus gelijk willen zijn als in een niet aangesloten LED en dit is bij benadering 0V. (Er zal nog wat spanning ontstaan door invallend licht.) Het stuk tussen de de LED en diode float eigenlijk. Deze zou je eventueel nog naar GND kunnen trekken met 1M maar die is in praktijk niet nodig.

Je hebt ook eigenlijk gewoon een enkel gelijkgerichte wisselspanning. Maar zoals ik al zei, pak een "echte" gelijkrichter (bruggelijkrichter). Zie je de boel iig niet knipperen. 50Hz is best vervelend en voor de prijs hoef je het ook niet te laten... Twee vliegen in één klap, geen sper spanning en geen geknipper.

Maar ik denk dat het doorbranden komt door de te hoge spanning (pieken van ruim 22V), niet zo zeer door de sper spanning.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 10 April 2014, 12:17:26 »
In sper zal er nagenoeg geen stroom gaan lopen, de spanning over de LED zal dus gelijk willen zijn als in een niet aangesloten LED en dit is bij benadering 0V.

Interessant. Aangezien een LED een diode is kan ik datzelfde verhaal dan ook op de serie diode toepassen: "In sper zal er nagenoeg geen stroom gaan lopen, de spanning over de diode zal dus gelijk willen zijn als in een niet aangesloten diode en dit is bij benadering 0V." Maar waar staat dan de spanning over?

Ergo: het verhaal klopt niet. Het gaat vaak wel goed, omdat een LED andere eigenschappen heeft dan een gewone diode en ook wel wat sperspanning kan hebben. Maar wil je de garantie dat de spanning volledig over de sperrende diode komt te staan en niet over de sperrende LED terwijl deze twee in serie staan, dan moet je een weerstand parallel aan de LED zetten. En dat was geloof ik niet helemaal de bedoeling. Vandaar mijn voorkeur voor een gewone diode anti-parallel aan de LED. Gegarandeerd en goed.

Maar het beste blijft in dit geval: voeden met gelijkspanning.