Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:47:26
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 13:41:45
NS 1145 1981 door Ascona
Vandaag om 13:33:10
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Montanbahn
Vandaag om 13:30:59
Miskoop???? door Benelux795
Vandaag om 13:28:35
Hoe bouw ik decoder en sound in in Union Sylter Inselbanh HO DC als ouwe (77jr) door hooiberg
Vandaag om 13:24:05
Resinprinter; welke zou je nu kopen? door Gerrit H
Vandaag om 13:14:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 13:11:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door thevandijks
Vandaag om 13:11:18
Lodewickshaven door Gerrit H
Vandaag om 13:09:26
Rondom Charlois door jan47
Vandaag om 12:59:14
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 12:05:37
Overstap naar HTM door Pauldg
Vandaag om 11:51:55
Baan in Los Angeles door Eric B
Vandaag om 11:24:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 11:11:56
Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
Vandaag om 10:32:26
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 10:20:08
Palisade Canyon door RobVille
Vandaag om 10:09:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:04:36
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Arnhem1976
Vandaag om 10:03:33
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 09:39:34
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 09:11:03
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 08:29:36
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door spoorijzer
Vandaag om 08:28:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:16:28
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:45:31
Model cipressen in 1:87 door grove den
Vandaag om 00:37:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
12 November 2025, 23:07:23
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door WimM
12 November 2025, 23:03:12
Stub switches door Ronald Halma
12 November 2025, 22:17:34
  

Auteur Topic: Casper's baanplan  (gelezen 4433 keer)

pepper

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Casper's baanplan
« Gepost op: 20 August 2007, 10:42:46 »
Dit is mijn baanplan, zoals ik momenteel het spoor heb uitgelegd. Het spoor wat over het andere spoor heenligt gaat de hoogte in. Mijn doel is om een bergachtige omgeving te maken. Ik gebruik analoge Marklin rail.

http://www.white-line.org/images/treinbaan/tb%200066.jpg

Beusi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Pindakaas is lekker
Re: Casper's baanplan
« Reactie #1 Gepost op: 20 August 2007, 10:59:52 »
Hoe zit dat rechts dat die rails over de tafel hangt?

pepper

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Casper's baanplan
« Reactie #2 Gepost op: 20 August 2007, 11:33:11 »
Daar komt nog ongeveer 50 cm aan, maar momenteel staat daar een ladekast onder te tafel die eerst nog gedraaid moet worden.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2076
Re: Casper's baanplan
« Reactie #3 Gepost op: 20 August 2007, 11:40:54 »
als ik het goed zie heb je er 1 keerlus in zitten.
is het niet handig om er een tweede in te maken? kunnen je treinen ook weer de andere kant op, en zeker met M is dat makkelijk te maken.

Keerlus die ik zie, voorste spoor, pak je het spoor dat buiten de tafel hangt, kom je op het derde spoor terug, weer vanuit rechts. als je het derde spoor nu nog weer verbind met het tweede spoor, gezien van links naar rechts rijdend, dan heb je ook de andere kant op je keerlus.

pepper

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Casper's baanplan
« Reactie #4 Gepost op: 20 August 2007, 11:54:37 »
Inderdaad, daar heb ik ook all aan zitten denken!! Misschien moet ik ook iets onder de tafel doen, om te voorkomen dat het erboven te druk wordt. Rails heb ik nog genoeg, ook kwam ik er achter dat ik nog een grote vooraad van het type 5120 heb wat mijn treinen kunnen nemen, dus of ik kan nog een bocht in het binnenste circuit maken, of ik laat het onder de tafel doorgaan naar een schaduwstation om daar een keerlus te maken(of aan de andere kant van de tafel weer naar boven.

BVZfan

  • Smalspoormalloot
  • Offline Offline
  • Berichten: 109
  • HGe 4/4 II
    • Zermattbahn
Re: Casper's baanplan
« Reactie #5 Gepost op: 20 August 2007, 12:04:02 »
Keerlus die ik zie, voorste spoor, pak je het spoor dat buiten de tafel hangt, kom je op het derde spoor terug, weer vanuit rechts.

Maar als je dan op het derde spoor bent (komend van rechts) kan je direct doorrijden naar achteren richting het stopcontact en dan ben je weer terug op het voorste spoor, rijdend naar rechts. Dus er zitten al 2 keerlussen in....

- Paul

pepper

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Casper's baanplan
« Reactie #6 Gepost op: 20 August 2007, 12:07:26 »
Ik geloof dat dat niet klopt, of ik moet zelf iets over het hoofd zien :D.

BVZfan

  • Smalspoormalloot
  • Offline Offline
  • Berichten: 109
  • HGe 4/4 II
    • Zermattbahn
Re: Casper's baanplan
« Reactie #7 Gepost op: 20 August 2007, 12:15:22 »
als je op het voorste spoor staat en je gaat naar links, dan neem ik aan (valt buiten de foto) dat je een bocht maakt en langs de achtermuur rijdt. Hier ligt een wissel bij het stopcontact, vanwaar je dus rechtdoor kan rijden en een rondje maken, of rechtsaf kan slaan en vooraan op het 3e spoor kan uitkomen. Dan heb je met deze afslag toch een keerlus gemaakt??

- Paul

pepper

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Casper's baanplan
« Reactie #8 Gepost op: 20 August 2007, 12:17:24 »
Inderdaad, je maakt gewoon een bocht, maar als je die wissel neemt kom je als nog in de linker rijrichting uit, probeer het maar eenste volgen.

BVZfan

  • Smalspoormalloot
  • Offline Offline
  • Berichten: 109
  • HGe 4/4 II
    • Zermattbahn
Re: Casper's baanplan
« Reactie #9 Gepost op: 20 August 2007, 12:26:42 »
Ja, als je hem volledig volgt, en de baan die hoger moet komen te leggen blijft volgen vanaf het 3e spoor, dan kom je wel weer in de juiste richting uit (je maakt dan namelijk 2x een keerlus).
Als je echter op het 3e spoor stopt en achteruit gaat rijden via de wissels richting het voorste spoor (dus niet weer dezelfde route terug) zal je zien dat je dan opeens achterstevoren op het voorste spoor staat: m.a.w. een keerlus! ;D

- Paul

pepper

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Casper's baanplan
« Reactie #10 Gepost op: 20 August 2007, 12:27:43 »
Hehehe, het klopt inderdaad, toch denk ik dan dat het leuker is als je niet meteen je trein in zijn achteruit laat gaan op het andere spoor ;D.

erwin janssens

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
  • Mol-Cargo is under construction
Re: Casper's baanplan
« Reactie #11 Gepost op: 20 August 2007, 12:33:57 »
Wat ik mij vooral afvraag??!!
Je gaat je hellingen veel te steil moeten maken, er zullen geen lange treinen over je baan rijden, maar dan nog gaat het volgens mij erg steil omhoog, maar ik kan het ook mis hebben hé. :-|

pepper

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Casper's baanplan
« Reactie #12 Gepost op: 20 August 2007, 12:37:30 »
Inderdaad, ik houd niet zo van lange treinen, laat staan dat ik daar de ruimte voor heb.

Met de helling moet ik nog wat experimenteren, ik kan het spoor altijd nog een stuk verlengen.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2076
Re: Casper's baanplan
« Reactie #13 Gepost op: 20 August 2007, 13:27:12 »
Maar als je dan op het derde spoor bent (komend van rechts) kan je direct doorrijden naar achteren richting het stopcontact en dan ben je weer terug op het voorste spoor, rijdend naar rechts. Dus er zitten al 2 keerlussen in....

- Paul

Dit klopt inderdaad, echter, als je dit niet doet dan heb je niet de mogelijkheid om dit later nog een keer te doen, Dit is alleen maar in deze ene situatie mogelijk, dus je neemt de keerlus, en kunt hem gelijk ongedaan maken. Na 1 rondje de andere kant opgereden te zijn kun je het wel vergeten om het nog een keer te doen.

treinfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
  • 515,3 km/h - is toch al verbroken
    • Rens' Treinenpagina
Re: Casper's baanplan
« Reactie #14 Gepost op: 20 August 2007, 15:42:51 »
Inderdaad, ik houd niet zo van lange treinen, laat staan dat ik daar de ruimte voor heb.

Met de helling moet ik nog wat experimenteren, ik kan het spoor altijd nog een stuk verlengen.
een ruimere opzet is waarschijnlijk wel handig.
voor de hellingen moet je een maximum stijgingspercentage van 3% aanhouden, dus per meter rails ga je maximaal 3 centimer de lucht in. dan heb je 3,5 meter rails nodig om boven de andere rails uit te komen. (je kan het ook leuk maken: zet de rails voor aan de tafel op een verhoging van 5 centimeter, laat het spoor dat onder het andere spoor gaat met 3% dalen en het andere spoor dat er over heen gaat met 3% stijgen ;)
mvg, Rens Bloom