Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 00:35:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcoK1999
11 August 2025, 23:39:46
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
11 August 2025, 23:35:13
Aanpassen baanplan bestaande baan door hervé
11 August 2025, 23:30:27
Raadplaatje door Lars Smelter
11 August 2025, 23:02:49
booster vraag door Patrick Smout
11 August 2025, 22:53:36
Station Roodeschool door NS264
11 August 2025, 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 August 2025, 22:36:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
11 August 2025, 22:14:12
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 August 2025, 21:51:09
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
11 August 2025, 21:34:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
11 August 2025, 21:29:45
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
11 August 2025, 21:11:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
11 August 2025, 21:10:56
13 september tram wereldkampioenschap Wien door Martijnstein
11 August 2025, 21:07:50
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
11 August 2025, 20:43:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
11 August 2025, 20:40:20
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rob Ellerman
11 August 2025, 20:39:49
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
11 August 2025, 20:05:30
DDAR op basis van een Artitec DDM door Rob Ellerman
11 August 2025, 18:29:41
MSV Post B Agenda jubileumjaar 2026 door Rsd1000
11 August 2025, 17:32:15
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
11 August 2025, 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
11 August 2025, 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
11 August 2025, 16:32:43
Trix BR94 ontspoort door meino
11 August 2025, 16:25:05
Edelweisz in model door Rob Ellerman
11 August 2025, 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
11 August 2025, 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
11 August 2025, 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
11 August 2025, 15:16:34

Auteur Topic: Vallejo verf in relatie met een Airbrush  (gelezen 11520 keer)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re: Vallejo verf in relatie met een Airbrush
« Reactie #15 Gepost op: 27 March 2014, 17:37:22 »
Citaat
De discussie over de Badger zal ik hier niet voeren, die kan ik toch niet winnen. Het zal wel persoonlijk zijn.

Mee eens.  :D

Ik denk ook dat het verleidelijk is om, als je eenmaal het airbrushen een beetje onder de knie hebt, dan maar van alles en nog wat met die airbrush te gaan bewerken. Maar voor een goed resultaat is een airbrush alleen niet zaligmakend; het is eerder een mooie aanvulling op gereedschappen zoals kwast, verf, pigmentpoeder.
Vind ik, moet ik er bij zeggen.  ;)

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #16 Gepost op: 27 March 2014, 17:45:44 »
Citaat
... maar wie niet probeert zal het nooit leren denk ik dan maar...

Goede conclusie.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

0spoorder

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 27 March 2014, 18:35:27 »
Nu het rijdend spul nog neem ik aan?
Maar denk eraan (minder) is vaak mooier.

Mvg,
Ben.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #18 Gepost op: 27 March 2014, 18:46:58 »
Zeker een Badger spuit? Indien zo, betere spuit kopen. Indien niet: ik gebruik Tamiya verdund met hun eigen verdunner.
Daar gaan we weer. Wat een onzin. Mijn Badger 150 heb ik een jaar of 5-6 met grote tevredenheid gebruikt.

Het nadeel is dat 'ie wat bewerkelijker is om uit elkaar te halen én het een onderlader is, wat met mijn lange vingers erg lastig is, het voordeel is dat 'ie minder ranzig wordt dan de Evolution die ik sinds een krap jaar heb.

Ik heb zelf Vallejo Air ook gebruikt, maar het is moeilijk om de verf spuitbaar te houden. Verdunnen met water wou bij mij niet, dus ga ik toch de verdunner van Vallejo eens proberen.
De reden dat alleen water niet helpt is omdat het waarschijnlijk net zo snel verdampt als de drager van Vallejo Air. Kwa spuitbaarheid wat betreft viscositeit schiet je er wel wat mee op, maar eenmaal vlak na de nozzle helpt het niet veel meer.

Ik deel de mening van vele anderen hier dat het resultaat wel erg grof oogt, maar foto's doen het nog wel eens erger voorkomen dan in werkelijkheid.

0spoorder

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 27 March 2014, 19:14:14 »
Hansa verf blijft tot 8 jaar spuitbaar.
Ik gebruik het af en toe voor loc,s en wagons maar heel bescheiden.
Het is voor je er erg in hebt, te veel.

Groet,
Ben.

RICROO

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 27 March 2014, 20:46:07 »
Check en bedankt.

Had ik niet gedacht.

Richard

Maurice K

• Offline Offline
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
« Reactie #21 Gepost op: 28 March 2014, 07:02:50 »
Beste Herwin,

Vallejo model air verf werkt erg lekker. Zo uit het flesje een paar druppels en eventueel iets verdunnen. Ik gebruik vaak alcohol uit de drogist of Vallejo thinner.

Wat ik je verder wil aanraden is de gratis introductie cursus bij airbrushservice Almere. Ik heb daar toch een hoop geleerd wat ik al een paar niet goed deed en vervolgens meer plezier gekregen in spuiten.

Groet Maurice

Hans_omBC

• Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
« Reactie #22 Gepost op: 28 March 2014, 07:57:48 »
Zeker een Badger spuit? Indien zo, betere spuit kopen.

Het is niet alleen het gereedschap maar ook de vaardigheid van de gebruiker.

Hans
« Laatst bewerkt op: 28 March 2014, 11:14:27 door hans_omBC »

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
« Reactie #23 Gepost op: 28 March 2014, 08:41:19 »
Hallo Maurice

Gelden die opmerkingen ook voor vallejo collor serie de flesjes met witte dop.
graag had ik die introductie cursus gevolgd maar voor mij zijn dat soort dingen bijna niet meer mogelijk
gezien m'n medische situatie.
In ieder geval bedankt voor je tips.
gr,
Herwim

PS:
Heb net contact gehad met de winkelier in Almere en hij rade me aan 4012 reducer van auto air colors
te gebruiken, een paar flesjes worden nu opgestuurd.
« Laatst bewerkt op: 28 March 2014, 08:48:33 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Comm_Redhead

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 28 March 2014, 09:18:12 »
Hoi Herwim,

Het airbrush merk is niet van belang, zolang je niet met een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten (goedkoop chinees spul). De meeste problemen zijn het resultaat van de gebruikte verf en het gedrag van de gebruiker. Arcylverf is heel fijn omdat het veel minder giftig is dan de enamel verven. Daarnaast is het makkelijk met water af te wassen. Daarentegen droogt het wel heel snel en dat kan voor opstoppingen in de spuit zorgen. Dat lijkt ook jouw probleem te zijn en dat is heel makkelijk te lossen als je de volgende vier dingen in acht neemt tijdens het spuiten:

1. Verdun de verf goed tot een melkachtige substantie. Het liefst met de verdunner van de fabrikant. De 'goedkope' oplossingen die anderen hebben aangeraden zullen zeker werken, maar die verdunners zijn ook erg agressief en kunnen de ringetjes van de airbrush op de lange termijn aantasten. Gebruik gewoon de verdunners die bij het merk verf hoort (Tamiya gebruikt iso-propanol, dat is iets anders dan alcohol en is eventueel wel goedkoper te vinden dan de tamiya verdunner). In het geval van Vallejo werkt  kraanwater uitstekend (zoals aangeraden door de fabrikant. Eventueel kan je bij de bouwmarkt gedestilleerd water kopen (1 euro/L) als kraanwater slechte resultaten geeft). Daarbij hoeft de vallejo air niet verdunt te worden (flesjes met zwarte dop), maar de vallejo colour (witte dop) wel. Als je vallejo colour gaat spuiten controleer dat ze daarvoor geschikt zijn. Sommige kleuren bevatten giftige metalen (vooral geel en rood tinten) die je bij het spuiten in ademt. Niet goed voor de gezondheid. Neem voor die kleuren de vallejo air versie.

2. Een airbrush is een precisie-instrument en die moet je ook als zodanig behandelen. Dat houd in veel en goed schoonmaken tijdens en na elke verfbeurt. Op de nproject website staat een goede handleiding in het nederlands (http://www.nproject.org/nl/airbrush/hoe-maak-je-de-airbrush-schoon.html). Daarnaast zijn er verscheidene youtube videos (meeste in het engels). Voor het schoonmaken zou je die eerder genoemde oplosmiddelen kunnen gebruiken, maar dan geld nog steeds hetzelfde: ze zijn erg agressief. Bij die winkel in Almere verkopen ze een minder agressief schoonmaakmiddel. Ik heb daar zelf goede ervaringen mee. 

3. Dit werkt bij mij erg goed, omdat ik in het begin ook veel hetzelfde probleem had: Alleen kleine hoeveelheden verf spuiten en tussen door heel veel door spuiten met water. Daarmee voorkom je dat de verf gaat aankoeken in de spuit. Ik heb mijn kopje zelfs van de spuit gehaald en ik gebruik alleen de interne capaciteit van de spuit. Dat is vaak ruim voldoende om een heel werk stuk te spuiten.

4. Zorg dat de verf geen stukjes bevat. Dit is net zo belangrijk als alle bovenstaande punten samen. Zorg dat er geen opgedroogde verf in de potjes valt. Maak de randen van de potjes goed schoon. Dit is makkelijker bij Vallejo dan bij andere merken. Bij Tamiya en aanverwante merken: schud de potjes nooit, maar roer de verf en gebruik een pipet om de verf eruit te halen in plaats van gieten.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ik kan niet uitsluiten dat je geen problemen meer hebt, maar als je mijn 4 tips volgt zou je veel minder last moeten hebben van opstoppingen, wat het verf plezier aanzienlijk bevorderd in mijn ervaring  :).

Als je nog problemen houd dan kan ik je deze website aanraden, maar die is wel in het engels: https://sites.google.com/site/donsairbrushtips/troubleshooting

Veel spuit plezier!
Daniel

Samenvattend: spuit regelmatig de airbrush uit met water (in het geval van acrylverf) tijdens het verfen. Bij de eerst tekenen van opdrogende verf, maak de gehele spuit schoon. Dan blijf je een mooi resultaat houden.
mvg,
Daniel

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 28 March 2014, 09:29:14 »
Een goede tip die ik bij ASA (Airbrush Service Almere) heb opgedaan: als je de airbrush hebt schoongemaakt, doe dan een filmpje, dus een flinterdun laagje, vaseline op de naald. Dat voorkomt (grotendeels) het aankoeken van opdrogende verf tijdens het spuiten. De vaseline moet wel absoluut zuurvrij zijn. Mijn vaseline heb ik ook uit Almere vandaan.

Comm_Redhead

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 28 March 2014, 10:14:31 »
@44: Heb je die 4012 reducer wel eens gebruikt samen met de varnish van vallejo? Die zorgt nog wel eens voor opstoppingen.

@Herwim, Ik heb het met de anderen eens dat washes (op water basis) een veel fijner resultaat geeft op gebouwen. Die breng je aan met de kwast, je laat dat drogen en daarna veeg je wat je teveel hebt weg met wat vochtige keukenrol/wattenstaafje. Als je teveel wegveegt opnieuw aanbrengen en minder wegvegen.
mvg,
Daniel

Comm_Redhead

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 28 March 2014, 10:20:21 »
@Sven: Thinner in Engeland is Terpetine in Nederland. Dat zal voor enamel based verven zijn.
mvg,
Daniel

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 28 March 2014, 10:24:27 »
Wel met de matte versie (70520), de glanzende alleen gecombineerd met matte verf, om een beetje zijdemat effect te krijgen. In geen van beide gevallen problemen gehad.
Overigens gebruik ik Auto-Air-Colors 4010 reducer, ik heb geen idee wat het verschil is met 4012

Henk-ST1100

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 28 March 2014, 10:33:23 »
Hoi Herwin
Ik verdun beide zowel de air als de gewone de alcohol kun je bij de trekpleister kopen verdun dit met 4 delen water, ik gebruik dit mengel vooral om de spuit door te spuiten bij kleur verandering.
De reducer 4010 moet er ook voor zorgen dat je minder last hebt van dry tipping (aan drogen van de verf op de punt van de naald tijdens het spuiten)
Als het goed is heb je bij je aankoop van de airbrush ook een DVD ontvangen met een aantal handige tips en instructies

Succes
Henk