Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24

Auteur Topic: Met de trein door Europa...  (gelezen 2127 keer)

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
Met de trein door Europa...
« Gepost op: 26 March 2014, 17:40:34 »
hallo medefurummers,

Vandaag over precies een maand vertrekken mijn vriendin (tegen die tijd: mijn vrouw) en ik voor een rondreis met de trein door Europa (jawel onze huwelijksreis; vliegangst en treinenhobby combineren goed).

Het schema staat al aardig vast. Ik ben benieuwd of jullie nog tips hebben (Vast wel toch?) voor wat leuke spoorse dingen om naar uit te kijken en over het reizen met de trein in het algemeen in oost-Europa en de Balkan.

Waar komen we allemaal:
- Wenen
- Budapast
- Boekarest
- Istanbul
- Sofia
- Belgrado
- Zagreb
- Venetie
- Andermatt
- Parijs

Met name over de nachttreinen lees ik wat tegenstrijdigheden. Wat is jullie ervaring, is het gemakkelijk om ter plekke op het station een couchette te reserveren? 

In Andermatt komen we natuurlijk niet zonder reden. Is het aan te bevelen de Glacier Express vooraf te reserveren of kan dat nog makkelijk ter plekke? Ik heb geen idee hoe druk het is in die trein.

Ik ben benieuwd!

(toeristische tips ook welkom!)

groeten Simon

Heußenstein : HO, DB 1957

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
Re: Met de trein door Europa...
« Reactie #1 Gepost op: 26 March 2014, 19:52:59 »
Venetie: ontwijk de stroom toeristen tussen de Rialto-brug en San Marco. Ga de rustiger stukken in en duik af en toe eens een kerk in. Dwalen is de beste manier deze prachtige stad te leren kennen. Spoorwegtechnisch is er weinig te beleven. Een van mijn favoriete reisbestemmingen.

Istanbul: steek de Bosporus over en bezoek het Aziatische deel van de stad. Zoek vooral lokale eetgelegenheden op en laat je in Sultan Achmed (de wijk, het oude stadscentrum) niet meelokken door tapijtverkopers. Pas ook heel goed op voor schoenpoetsers. Beide spoorwegstations van Istanbul zijn de moeite waard om eens te bekijken. Als ik me niet vergis moet er in een Istanbuls museum nog een spoorwegrijtuig staan van een sultan.

Ik benijd je, dit kan een hele mooie treinreis worden. Veel plezier!

Eelco

Ernst-Jan

• Offline Offline
  • PTR
    • Draaistel
« Reactie #2 Gepost op: 26 March 2014, 20:00:45 »
In Beograd zit aan de Knez Mihailova een museum over het dagelijks leven in Joegoslavië. Die kan ik zeker aanraden. Verder heeft Beograd niet heel veel indruk gemaakt op me. Overigens mag fotograferen op het station niet, moet je een vergunning voor hebben, de stoomloc voor het station (van Tito's trein) mag wel, en de oude wagens van de Romantika mogen ook gefotografeerd worden, want die staan op een spoor wat van de posterijen is, dus dat boeit het spoorwegpersoneel niet. Overigens heb ik in hotel Belgrade City geslapen, tegenover het station, hoef je niet met bagage te leuren.

Puur voor de treinen (of je vrouw dat leuk gaat vinden? ;) ), in Wenen zit in Strasshof een groot museum. Echt een aanrader.

In Istanbul een Istanbulkart nemen voor het OV daar. Voor de musea kun je ook een kaart kopen die voor meerdere musea geldig is. Let ook even op de openingstijden en de druktes. Bepaalde musea zijn later op de dag minder druk.

Ga trouwens niet van veel slaap uit op de reis van en naar Istanbul. Het oponthoud aan de Grens kan zeker een uur duren, en je moet de trein uit, visum halen etc. Slapen zal dus niet veel van terecht komen. Ik kon de treinreis Istanbul - Sofia niet rechtstreeks boeken in NL, maar in Sofia was dat geen probleem. In jullie geval raad ik aan om dat in Istanbul te doen dan.

Jammer dat je niet in Sarajevo komt. Echt een aanrader, ook al is er maar één rechtstreekste trein per dag naar Zagreb. Die treinreis maakt al gelijk veel duidelijk over Bosnië. Ook de treinreis Beograd - Bar is een echte aanrader, maar dan wel met de dagtrein.

Ik hoop voor je dat de trein vanuit Beograd naar Zagreb wel een functionerende airco heeft. Had ik vorig jaar niet, en de kip die door de wagen vloog was aan het eind gebraden. En dat terwijl de schildpad die een uur te laat was voor de trein ons na 100 meter alweer inhaalde. Je kunt echt merken waar de grens met Kroatië zit. Gelijk veel relaxter en sneller.

Gamau

• Offline Offline
    • Harzerode 1992
« Reactie #3 Gepost op: 26 March 2014, 21:55:36 »
Ik ben 2 jaar geleden in mei geweest met de Glacier Express (pas in juni begon het zomerseizoen). De trein was toen al bijna helemaal vol in de 1e klas (veel Japanners).  Of er nog plek was in 2e klas weet ik niet. Ik kan me goed voorstellen dat er ergens nog wel 2 plaatsen beschikbaar zijn. Als je bijvoorbeeld enkele dagen in Zermatt, Chur of Sankt Moritz zit, dan kun je kiezen uit enkele treinen verspreid over enkele dagen. Dan ben je flexibeler. Je kunt vanuit Sankt Moritz doorreizen naar Italië met de Bernina Express naar Tirano. Dit is ook een bijzondere treinrit! Je zult wel met name veel sneeuw zien op beide treinen. Pas in juni is de meeste sneeuw verdwenen.
In Bergün (met het spoorwegmuseum van de RhB) kun je ook in-/uitstappen bij de Glacier Express en daar overnachten. Ik heb daar in Hotel Piz Ela geslapen. Leuk hotel.

In Wenen kun je ook het Technisch museum bezoeken (ligt vlakbij Schönbrunn) met onder andere het koninklijk rijtuig van koningin Sisi. De stad zelf is natuurlijk erg romantisch. Een bezoek aan een Weens koffiehuis is zeker de moeite waard. Een tip is Hotel Fürst Metternich. De bekende winkelstraat Mariahilfer Strasse en ook de metrohalte zijn op 1 minuut lopen.
H0, Tijdperk Va, Harz, normaalspoor, DCC

a.moonen

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 26 March 2014, 22:03:35 »
Bij Eishenbahn Romantiek  zie je vaak de beste ideeën over een bepaalde streek.

Iedere dag op de SWR (satelliet) om 9.15 en 14.15.

mvg
Arnold

Arnold

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 27 March 2014, 07:01:12 »
Leipzig en Dresden zijn zeer de moeite waard. Leipzig ( nieuwe tunnel onder de stad). Berlijn natuurlijk. Wat te denken van de kleine treintjes die vanuit Zwickau naar Tsjechie rijden. Leuk.... Viadukten bekijken van de Sachsen Magistrale bij Plauen en Reichenbach..... Geniet er van. Leuk idee!

Arnold

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #6 Gepost op: 27 March 2014, 07:29:43 »
Een ambitieuze reis voor een maand. Ik zou wel genoeg rustmomenten inbouwen in de reis en Parijs van het programma afhalen, want dat ligt wel heel erg uit de richting. Verder zou ik pas trouwen ná de reis, want als je na zo'n afmattend programma nog bij elkaar wilt zijn, heb je de grote test voor een leven samen doorstaan.  :)

Verder zou ik Budapest door Praag vervangen. Budapest vond ik niks, Praag is een groot openluchtmuseum. Daarbij zijn trams gewoon veel leuker dan metro's.

Een tapijtverkoper in Turkije is ook een interessante ervaring, hoor!  ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

henk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 27 March 2014, 08:55:35 »
Ik vind het ook wel ambitieus. Istanbul, Wenen, Parijs zijn allemaal steden waar ik na een week nog niet uitgekeken was. Ik zou zeggen, trek er drie maanden voor uit.  :D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #8 Gepost op: 27 March 2014, 10:57:58 »
Ik zie al Leipzig voorbijkomen, inderdaad een geweldige stad, waar je minimaal 2 dagen voor in moet plannen om de hoogtepunten te zien.

Praag is erg interessant, maar zeer toeristisch... als het op de route ligt overweeg dan ook Brno.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 27 March 2014, 11:18:23 »
Tenzij je graag wilt eten in een trein en/of het om de naam gaat, zou ik sterk overwegen om in plaats van de glacier express de reguliere treinen te nemen.
Voordeel is dat (meestal) de ramen open kunnen, wat toch wel een pré is als je wilt fotograferen.
En je hebt aanzienlijk minder "last" van de obligate Japanners en Amerikanen die hun "Europe in one week" doen.
De airco zul je in april/mei in het algemeen nog niet echt missen.
Afgelopen juli ben ik op een zaterdag met de gewone trein van Andermatt naar Chur gereisd. In de trein tot Disentis hadden we een rijtuig voor ons tweeën, in de trein van Disentis naar Chur was het rijtuig halfvol (2e klas). De glacier expressen die ik in die dag heb gezien, leken aanzien voller.

Huub

Jan den Haan

• Offline Offline
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
« Reactie #10 Gepost op: 27 March 2014, 12:01:36 »
Hallo Simon,

Voor het Zwitserse deel ben je mijns inziens net een maand te vroeg.Vanaf 21 juni rijdt de Dampfbahn Furka Bergstrecke weer.Dat traject zou een heel mooi onderdeel van de reis van Andermatt naar Parijs kunnen zijn.Misschien een andere keer.

Veel plezier ,
Jan den Haan

Kees de Rooij

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 27 March 2014, 13:20:24 »
........en vanuit Parijs even naar http://www.rambolitrain.com/

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #12 Gepost op: 27 March 2014, 13:32:51 »
Ha, al lekker veel reacties, super!

@ Allen, ik had het er niet bij vermeld, maar het is zeker niet de eerste rondreis die ik maak en ik niet de eerste rondreis die ik samen met mijn vriendin maak. Verschil is, nu een keer niet op de fiets of met de auto, maar met de trein. Dus @Sven, no worries! Vorig jaar zijn we nog te voet in een woestijnachtige omgeving verdwaald, met alleen een flesje water en geen telefoon op zak. En twee uur in een onogenlijk stadje rondjes rijden op zoek naar een hotel is ook een goede test :) Nog afgezien van de vele zoektochten naar de juiste weg.

De rustmomenten zijn ook zeker aanwezig, en we hebben bewust gekozen voor wat luxere hotels in de plaatsen waar we tussen twee ritten met de nachttrein in zitten. Wat Ernst Jan al schreef, was ik al bang voor: midden in de nacht de trein uit bij de douane :(

De drie hoofddoelen van de reis, hoewel de reis natuurlijk al een doel op zich is, zijn Istanbul Venetie en Parijs. In deze steden hebben we genoeg tijd uitgetrokken om alles te zien. En natuurlijk, waar de een in een week niet genoeg heeft, is de ander in een dagje uitgekeken. Zelf hebben we vier dagen Londen " gedaan" en dat vonden we meer dan genoeg tijd om "alles"  te zien. We hebben er ook geen enkele moeite mee 's ochtends de stad in te gaan en pas tegen bedtijd weer in het hotel terug te keren.

@ Jan, ja ik weet het. Ik zag inderdaad tot mijn spijt dat die trein nog niet rijdt. Maar dan blijft er altijd reden om er nog eens te komen, toch?

@ Huub, dat is een goede tip, ik wist niet dat het kon.

Er is zoveel moois te zien... Praag, Leipzig en Dresden, voor ons te ver uit te richting. Ook Sarajevo zullen we om die reden over moeten slaan: en dat vind ik wel heel jammer. Het was sowieso een aardig gepuzzel, om van Istanbul naar Venetie te gaan - eigenlijk was het de bedoeling in Griekenland de boot te nemen naar Italie, maar ja de Grieken hebben het internationale treinverkeer geschrapt... zo fijn... Alleen daardoor kwam de optie Sofia-Belgrado-Zagreb in beeld. Eigenlijk is dit stukje al een bonus.

groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 27 March 2014, 14:06:00 »
Dat klinkt als de Oriënt express ;D Maarre, heb veel steden bezocht, voor de volgende keer een aanrader: Praag, daar halen Parijs/Wenen en Budapest het niet bij ;D desalniettemin, ben jaloers, mijn vrouw vindt treinen een noodzakelijk kwaad en mijn hobby geld over de balk smijterij :D Ik niet haha...
Spoor 0 adept

MartOnTheWeb

• Offline Offline
    • MartOnTheWeb
« Reactie #14 Gepost op: 27 March 2014, 14:38:05 »
Wij maken bijna elk jaar een treinrondreis.
We hebben rondreizen gemaakt door Zwitserland, Duitsland, Denemarken, Zweden, Noorwegen, Groot Brittannië, Schotland, Tsjechië, Polen, Hongarije en Oostenrijk.

Meer zien en lezen, zie http://www.ergensonderweg.nl/. Klik op 'Treinrondreizen'.
Reacties zijn altijd welkom  ;D ;D ;D

Met spoorse groet
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!