Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Site Uhlenbrock door saskia
Vandaag om 13:54:56
Zelf gebogen brug maken door grossraumwagen
Vandaag om 13:49:16
Programmeren cv door RetroJack
Vandaag om 13:48:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 13:45:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:41:53
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 12:20:47
DDAR op basis van een Artitec DDM door Corné81
Vandaag om 12:15:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 09:46:19
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door grossraumwagen
Vandaag om 08:35:09
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
  

Auteur Topic: Dagelijkse stoomtrein in Wolsztyn stopt per 1 april  (gelezen 3403 keer)

dgfly

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Dagelijkse stoomtrein in Wolsztyn stopt per 1 april
« Gepost op: 20 March 2014, 22:20:50 »
Het lijkt er op dat een tijdperk wordt afgesloten. De laatste volgens reguliere dienstregeling rijdende stoomtreinen in Europa in Wolsztyn stoppen per 1 april...
Geldgebrek lijkt hier de oorzaak. Jammer.....jammer......jammer....

http://www.parowozy.com.pl/newsd.htm


Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Dagelijkse stoomtrein in Wolsztyn stopt per 1 april
« Reactie #1 Gepost op: 20 March 2014, 22:32:43 »
Dat, of 1 april.....
Jeroen

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re: Dagelijkse stoomtrein in Wolsztyn stopt per 1 april
« Reactie #2 Gepost op: 20 March 2014, 23:32:10 »
De smalspoorlijnen in Duitsland hebben ook nog regulier stoom iedere dag!!

Sent from my GT-S6810P using Tapatalk


Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re: Dagelijkse stoomtrein in Wolsztyn stopt per 1 april
« Reactie #3 Gepost op: 20 March 2014, 23:32:51 »
Maar wel jammer dat ik er nooit geweest ben.

Sent from my GT-S6810P using Tapatalk


Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Dagelijkse stoomtrein in Wolsztyn stopt per 1 april
« Reactie #4 Gepost op: 27 March 2014, 21:25:07 »
Hallo allemaal,

Morgen, 28-03-2014, vinden gesprekken plaats tussen PKP Cargo en de provincie Wielkopolska over het rijden met stoom in een dienstregeling zoals we dat kenden bij Wolsztyn.  Als hier geen overeenstemming wordt bereikt stoppen de ritten per 31-03-2014

PKP Cargo heeft de kosten voor het gebruik van het spoor enorm verhoogd. Wielkopolska is geen rijke provincie.

Mensen die willen pleiten voor het  in stand houden van de stoomtreinen kunnen hun motivatie in het Engels sturen naar:

1. Minister van Cultuur
Mr. Bogdan Zdrojewski
minister A mkidn.gov.pl

2. Minister van infrastructuur en transport ontwikkeling
Mrs. Elżbieta Bieńkowska
kancelaria A mir.gov.pl

3. Gouveneur van de provincie  Wielkopolska
Mr. Wojciech Jankowiak
wojciech.jankowiak A umww.pl

4. PKP Cargo Wielkopolska Divisie Manager
Mr. Andrzej Jabłoński
a.jablonski A pkp-cargo.eu

De A’s in de e-mail adressen moeten dan vervangen worden door @

Groeten, Alexander

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Dagelijkse stoomtrein in Wolsztyn stopt per 1 april
« Reactie #5 Gepost op: 03 April 2014, 12:08:29 »
De stoomritten zijn voorlopig gestaakt, maar de partijen zijn nog met elkaar in gesprek. De poort is niet definitief dicht.

Hoe dan ook, zal het lastig worden om de stoomritten in stand te houden.

In een toeristische regio (denk aan de Harz) kun je door het rijden van treinen voor de toeristen nog wel voldoende inkomsten genereren om een stoombedrijf in stand te houden; voor de provincie Wielkopolska zal dat anders liggen.

De nadelen van stoomtractie zijn de afgelopen decennia natuurlijk alleen maar toegenomen. De personeelskosten zullen nog meer dan vroeger een probleem zijn en het onderhoud wordt alleen maar duurder - reserveonderdelen zijn steeds minder voorhanden, wat meer kennis van het personeel vereist voor innovatieve oplossingen en meer kosten voor het (laten) produceren van de benodigde onderdelen.

Zelfs bij de VSM staat al geregeld een loc aan de kant met een defect - laat staan welke problemen een organisatie heeft die dagelijks met stoom rijdt.

Zelfs als partijen in Polen nu tot overeenstemming komen, zal het op den duur afgelopen zijn met de stoomtractie. Tenzij, zoals in de Harz, de omslag gemaakt kan worden naar een bedrijf, dat zich laat financieren door toeristen.
Heußenstein : HO, DB 1957

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: Dagelijkse stoomtrein in Wolsztyn stopt per 1 april
« Reactie #6 Gepost op: 03 April 2014, 19:46:58 »
Tenzij, zoals in de Harz, de omslag gemaakt kan worden naar een bedrijf, dat zich laat financieren door toeristen.
Dan moet ik je teleurstellen. De HSB maakt jaar in jaar uit miljoenen verlies, die worden gecompenseerd door de staten Thuringen en Saksen-Anhalt. Het is en blijft nauw eenmaal een gesprek over geld. Ik persoonlijk zie dit al jaren aankomen. Al jaren worden steeds meer machines buiten bedrijf gesteld vanwege verlopen revisie-termijnen of een defect. Ik was al bang dat het een kwestie van tijd was.

Nu hopen dat er toch mensen inzien dat dit een van de (weinige) dingen is die toeristen kan trekken naar dit gebied van Polen.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Dagelijkse stoomtrein in Wolsztyn stopt per 1 april
« Reactie #7 Gepost op: 03 April 2014, 20:03:39 »
Hm, ik weet 't niet... het is toch een stukje authenticiteit wat verdwijnt, denk ik.

Es war einmal, en gelukkig diegenen die de moeite hebben genomen om het mee te maken. Wolsztyn, bedankt!


SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Dagelijkse stoomtrein in Wolsztyn stopt per 1 april
« Reactie #8 Gepost op: 03 April 2014, 20:42:45 »
Dan moet ik je teleurstellen. De HSB maakt jaar in jaar uit miljoenen verlies, die worden gecompenseerd door de staten Thuringen en Saksen-Anhalt. Het is en blijft nauw eenmaal een gesprek over geld. Ik persoonlijk zie dit al jaren aankomen. Al jaren worden steeds meer machines buiten bedrijf gesteld vanwege verlopen revisie-termijnen of een defect. Ik was al bang dat het een kwestie van tijd was.
\

Maakt de HSB verlies, of krijgen zij "gewoon" een exploitatiebijdrage, zoals de meeste OV bedrijven?

Uiteindelijk maakt de HSB gewoon onderdeel uit van het OV netwerk binnen de Harz.

Overigens was ik er niet van op de hoogte dat de HSB zo enorm afhankelijk is van overheidsbijdragen.

Over Wolsztyn : toen ik het bericht las, had ik ook wel zoiets van: dit verbaast mij niets. Ik verbaasde mij er al langer over, hoe men dit stoombedrijf vol kon houden met twee slagen per dag, waarbij de eerste trein voor dag en dauw vertrok. Zeker ook als je ziet hoe moeilijk de museumorganisaties in Nederland het hebben, en de tarieven die een VSM of SSN moet vragen voor een hoofdlijnrit.

Heußenstein : HO, DB 1957

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: Dagelijkse stoomtrein in Wolsztyn stopt per 1 april
« Reactie #9 Gepost op: 03 April 2014, 22:56:44 »
Maar gelukkig hebben we de foto's nog:
uit 2005







en uit 2007:




Wolsztyn bedankt voor de mooie vakanties.

Groeten,

Christoph

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Dagelijkse stoomtrein in Wolsztyn stopt per 1 april
« Reactie #10 Gepost op: 03 April 2014, 23:05:45 »
Het Land Sachsen-Anhalt en wellicht ook de gemeentes dragen bij aan de HSB omdat het zo'n toueristenmagneet is. M.a.w. de investeringen in de HSB betalen zich voor de regio dubbel en dwars terug. Een soort exploitatiesubsidie specifiek voor stoom dus. Overigens is de HSB ook kostenbewust bezig (nouja, zoiets) want de tarieven stijgen regelmatig en men wil bijvoorbeeld ook de werkplaats uitbreiden om daardoor meer werk aan locs zelf te kunnen doen in plaats van ze elke 8 jaar naar Meiningen te sturen.
Maar dat even off-topic.