Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door CAW
23 april 2024, 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
23 april 2024, 15:53:47
  

Auteur Topic: Van een lekkende keukenboiler naar enkelsporige vitrines....  (gelezen 3633 keer)

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1471
Van een lekkende keukenboiler naar enkelsporige vitrines....
« Gepost op: 17 maart 2014, 12:20:10 »
Op het eerste gezicht een vreemde titel want wat heeft een lekkende keukenboiler met een vitrine te maken.

Voorgeschiedenis

Bij thuiskomst in de zomer van 2011 bleek dat de keukenboiler na al enige tijd gelekt te hebben uiteindelijk de geest te hebben gegeven. Deze lekkage werkte als een sluipmoordenaar op de parketvloer met als gevolg dat zowel het parket in de entree als in de keuken vervangen diende te worden. De staal geëmailleerde keukenboiler bleek doorgeroest te zijn en is uiteindelijk door een nieuwe met koperen reservoir vervangen zodat er nooit meer sprake van doorroesten is. Goedkoop bleek ook hier duurkoop...

Concept en materiaal

Na de vloerreparatie bleven er 4 planken (maple) over, 236 cm lang, 11 cm breed en 8 mm dik. Omdat ik er geen bestemming voor had heb ik ze maar opgeslagen. Hobbyisten gooien nooit wat weg....
Ondanks vele pogingen daartoe is er mede door veranderende persoonlijke omstandigheden (nog) geen  modelbaan gerealiseerd. Om de verzameling niet in de originele verpakking te blijven bewaren  heb ik destijds een wandvitrine van 155 cm lengte met 5 sporen gemaakt. Deze staat nu buiten dienst en is voor overname beschikbaar. Inmiddels staat er in de woonkamer een stijlvolle verticale vitrine te pronken waarin een aantal modellen opgesteld staan. Maar het idee om (nog) zonder modelbaan een redelijke treinsamenstelling in een soort wisselcollectie te kunnen neerzetten bleef 'kriebelen'. Uiteindelijk gaf de aanwezigheid van de vier planken de aanzet.

De lokale bouwmarkt was bereid om de planken in de lengterichting door te zagen en zodanig te bewerken dat er vier enkelsporige vitrines met 220 cm lengte vervaardigd kunnen worden. Voor de achterwand, die voor het nodige verband zorgt, is uit 3 mm geplastificeerd MDF voorzien. Vanzelfsprekend heeft niet een ieder de beschikking over parketdelen. Ook met MDF stroken kan een enkelsporige open wisselvitrine gerealiseerd worden.
De gekozen lengte biedt de mogelijkheid om zes rijtuigen (1:87 lengte) met een stoomloc op te stellen. Vanzelfsprekend zijn ook andere samenstellingen mogelijk.



Het overzicht van de benodigde delen is helaas door tegenlicht gesluierd.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4464
Re: Van een lekkende keukenboiler naar enkelsporige vitrines....
« Reactie #1 Gepost op: 17 maart 2014, 12:24:18 »
Dat moet een productiefout zijn van de boiler. Meestal is zo'n boiler beschermd door een op de boiler aangebrachte lekspanning. Werkt namelijk hetzelfde als een batterij.  (Het heet anders, maar de officiële naam kan ik niet meer achterhalen. Ik dacht geanodiseerd) O.k. terug naar de modelspoor!!!!
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2014, 12:26:18 door zuylen »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25299
    • Pagina van klaas
Re: Van een lekkende keukenboiler naar enkelsporige vitrines....
« Reactie #2 Gepost op: 17 maart 2014, 13:16:19 »
Kathodische bescherming. :)

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1471
Re: Van een lekkende keukenboiler naar enkelsporige vitrines....
« Reactie #3 Gepost op: 17 maart 2014, 14:20:13 »
@zuylen

Het betrof een keukenboiler met een staal geëmailleerde reservoir. Door rek en krimp zijn er in het emaille haarscheurtjes ontstaan en deed roestvorming de rest.

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: Van een lekkende keukenboiler naar enkelsporige vitrines....
« Reactie #4 Gepost op: 17 maart 2014, 15:04:43 »
Ter info, ook een boiler met koper reservoir gaat ooit wel lekken, mijn ouders hebben het ooit voorgehad.
Groetjes
Johnny

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1471
Re: Van een lekkende keukenboiler naar enkelsporige vitrines....
« Reactie #5 Gepost op: 17 maart 2014, 19:02:48 »
Constructie

Vanwege de zaagsnee ben ik uitgegaan van een breedte van 52 mm. De boven- en onderkant worden tussen de kopwanden bevestigd. Derhalve waren er bij de gegeven 11 cm breedte voor elke vitrine 2 stuks 2.200 x 52 mm en 2 stuks 106 x 52 mm nodig alsmede een achterwand van 2.216 x 106 mm. De kwaliteit van de houtzagerij (haaks met precisie) is hierbij essentieel. De gehele constructie is geheel geschroefd. Voor de uniformiteit heb ik voor de kopwanden een boormal uit aluminiumprofiel gemaakt. Ook hier gaat precisie boven snelheid. De 8 mm parketdelen worden met 30 x 3 mm verzonken RVS schroeven verbonden.

Ook voor de achterwand heb ik een boormal uit een aluminium hoekprofiel gemaakt en daar 1,2 mm gaten in aangebracht. Als gat afstand heb ik 15 cm aangehouden. Voordat de achterwand, die zoals gezegd voor het nodige verband zorgt, op de constructie wordt geschroefd heb ik eerst de rails gemonteerd. Hiervoor zijn verzonken miniatuur kruiskop schroeven van 1,42 x 10 mm gebruikt.  Vanwege de zwarting vallen de schroefjes in de bielzen vrijwel niet op.

Voor de h0 vitrines heb ik bedding rails van Conrad gebruikt. Conrad heeft destijds dit systeem uit het faillissement van Röwa overgenomen. Vanwege een probleem omtrent het patent van de bodemplaat van de Röwa rails is door Conrad de bevestiging aangepast en zijn de rails van een schroefbevestiging voorzien. Om ook de mogelijk te hebben om smalspoor modellen op te stellen is één vitrine van een gecombineerd h0e/h0m/h0 spoor voorzien. Ik heb hierbij de h0/h0e en h0/h0m flexrails van Tillig gebruikt en de 3-rail h0/h0e en h0/h0m beddingen beurtelings om de 6 bielzen aangebracht.

Na het monteren van de rails kan de achterwand op zijn plaats gebracht worden. Omdat er nog geen verband in de constructie zit wordt met behulp van het kleine hoekprofiel (zonder de erop gemonteerde printplaat) de achterwand exact tegen de houtwand aangedrukt waarna het gat wordt doorgeboord. Daarna worden de achterwand met de genoemde schroefjes vastgeschroefd.

De foto's geven een indruk van de voortgang van de bouw.


De boormal van de kopwanden.


Een geboorde kopwand.
 

De kopwanden, voorzien van de 4 mm gaten voor de ophanging.


De gaten voor de montage van de boven- en onderkant zijn op maat gemaakt en verzonken.


De eerste vitrine is provisorisch gemonteerd.


Hier is de lengte van de vitrine goed te zien.


De eerste vitrine is voorzien van de achterwand.


De h0 en de gecombineerde h0e/h0m/h0 rails.  Er tussen in het schroefje dat voor de rails en de achterwand gebruikt is.


De vitrines zijn klaar! De bovenste is voorzien van de gecombineerde spoorbreedtes; de andere 3 met de Conrad rails.

In de afsluitende beschrijving wordt de wandmontage on eventuele aanvullende tips beschreven.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8675
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Van een lekkende keukenboiler naar enkelsporige vitrines....
« Reactie #6 Gepost op: 17 maart 2014, 19:31:53 »
Netjes!  (y)

Ga je nog glaswerk voor de vitrines plaatsen? Of blijven ze open?

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Gerrit Reitsema

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
  • Epoche II en III, schaal N
Re: Van een lekkende keukenboiler naar enkelsporige vitrines....
« Reactie #7 Gepost op: 17 maart 2014, 19:50:22 »
Tuin leuk ingestrooid overigens. Met de grasmaster zeker. (y)
Details als mos tussen tegels ook erg geslaagd, proficiat ;D
Met geel strooisels (mininatur?) imitatie van forcitia.
Ook het leuke N-kerstboompje doet het goed.
Er ontbreekt alleen een LGB baantje.
Groeten Gert
Wie niet met treintjes spoort, spoort niet

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1471
Re: Van een lekkende keukenboiler naar enkelsporige vitrines....
« Reactie #8 Gepost op: 17 maart 2014, 21:27:44 »
Gerrit, je kan er wat betreft de kerstboom niet vroeg genoeg bij zijn...

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1471
Re: Van een lekkende keukenboiler naar enkelsporige vitrines....
« Reactie #9 Gepost op: 20 maart 2014, 22:28:25 »
In dit laatste gedeelte beschrijf ik de ophanging in de wand en toon de eerste wisselcollectie..

Wandmontage

Bij de wandmontage uitgegaan van een systeem zonder zichtbare steunen. De vitrine wordt met twee 4 mm. stiften uit zilverstaal in slagpen pluggen in de muur bevestigd. In de beide kopwanden is derhalve een 4 mm gat, ca 3 cm diep, geboord. Gezien het relatief geringe gewicht van vitrine (circa 2 kg) is deze ophanging voor mij afdoende.
Voor de positionering heb ik de onderkant van de onderste vitrine een hoogte van 1.30 m aangehouden. De ruimte tussen de vitrines, versprongen gemonteerd, is 6 cm; derhalve reikt de bovenste vitrine tot 1.90m.
Voor een zuivere horizontale uitlijning heb ik uit messing een paspen naar voorbeeld van Wolfkraft gedraaid. (zie foto).



Na het bepalen van het boorpatroon worden de pluggen aan de ene kant na het boren aangebracht. Vervolgens worden de zilverstaal pennen zijn in de plug geslagen en de positie is waar nodig met een lichte hamertik  gecorrigeerd. Daarna wordt de paspen in de tegenovergestelde kopse kant aangebracht, de vitrine met het waterpas uitgelijnd en het geheel tegen de muur aangedrukt. De afdruk van de paspen in de muur bepaalt het tweede gat voor de ophanging.
Als alles uitgelijnd is kunnen vitrines in positie gebracht worden. Het voordeel van de slagpluggen is dat er toch nog enige flexibiliteit is mocht de boor enigszins weggelopen zijn.

Het resultaat is nu in de laatste foto's te zien. Een kolentrein en een Plan D samenstelling hebben inmiddels hun (tijdelijke) plaats gevonden.


Plan D trein met Roco/Philotain samenstelling


Roco NS 1100 (geweathered met Led sluitlichten)

Mochten andere forumleden in de constructie interesse tonen dan ben ik vanzelfsprekend bereid als aanspreekpunt te dienen.

Rob

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1471
Re: Van een lekkende keukenboiler naar enkelsporige vitrines....
« Reactie #10 Gepost op: 21 maart 2014, 17:50:30 »
Inmiddels is de eerste wisselcollectie gearriveerd.



Rob