Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een leuke vrachtwagen door R1954
Vandaag om 20:33:51
De prachtige reeksen van Bemo door R1954
Vandaag om 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
Vandaag om 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
Vandaag om 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
Vandaag om 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
Vandaag om 19:46:22
C12c rijtuig door Pauldg
Vandaag om 19:46:10
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
Vandaag om 19:30:21
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:24:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:05:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 18:22:54
Palisade Canyon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:39:38
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Huup
Vandaag om 13:26:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 13:06:40
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
  

Auteur Topic: Koppeling, starter vraagt ervaringen met verschillende soorten/merken  (gelezen 3174 keer)

S&TL

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Ik ben een absolute starter. Ik heb nog geen keuze gemaakt mbt de koppeling waarmee ik wil gaan rijden. Ik koop hier en daar wat locs en wagons die allen andere koppelingen hebben. Ik weet dat via de NEM 362 deze gemakkelijk te vervangen zijn.

De Roco 40271 is een mooie korte voor de koppeling van treinstellen. Volgens mij zijn deze in de baan echter niet (automatisch) te ontkoppelen. Klopt dat?

Dit lijkt me niet handig voor goederenwagons etc. Omdat ik eigenlijk met maar een soort koppeling wil, zit ik een beetje te duppen wat verstandig is.
« Laatst bewerkt op: 15 March 2014, 12:26:57 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Koppeling
« Reactie #1 Gepost op: 15 March 2014, 12:09:01 »
Het is misschien handig van te voren te bekijken bij de aankoop van materieel of er een nem-schacht (NEM 362) aan de wagen of locomotief zit. Maar misschien had je dat al zelf bedacht ;)
« Laatst bewerkt op: 15 March 2014, 12:10:58 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

S&TL

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Koppeling
« Reactie #2 Gepost op: 15 March 2014, 12:13:41 »

Klopt, ik had al begrepen dat dat eigenlijk een noodzakelijke voorwaarde is.  (y)
« Laatst bewerkt op: 15 March 2014, 12:59:18 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: Koppeling, starter vraagt ervaringen met verschillende soorten/merken
« Reactie #3 Gepost op: 15 March 2014, 13:50:20 »
Ik heb de Roco kortkoppelingen en het is een grote fout geweest. Gekoppeld ziet het er mooi uit, maar het grote nadeel is dat de koppelingen te lang zijn. Wanneer merk je daar iets van? Veel modellen passen met de Roco kortkoppeling niet meer in de doos/originele verpakking. Dan zitten er 2 dingen op, namelijk de verpakking molesteren of de koppelingen telkens uit de nem schacht trekken. Beide zijn gewoon niet handig, dus ik kan je deze koppelingen afraden. Mocht je ze toch met die koppelingen in de doos proppen (wat ik ook nog wel eens heb gedaan), dan komt het regelmatig voor dat de koppelingen verbuigen, waardoor ze onbruikbaar zijn. Resumé, rotzooi dus en niet aan te raden...
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5548
  • Team Mitropa
Re: Koppeling, starter vraagt ervaringen met verschillende soorten/merken
« Reactie #4 Gepost op: 15 March 2014, 13:55:12 »
FLM profi  (y) of kadee

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Koppeling, starter vraagt ervaringen met verschillende soorten/merken
« Reactie #5 Gepost op: 15 March 2014, 14:07:43 »
@ Tomasso,
Is dat niet wat kort door de bocht?
Niet iedereen stopt zn modellen regelmatig terug in het doosje.
Zelf rij ik ook met deze koppelingen en ben er erg over te spreken.
Koppelen mooi kort en licht, in tegenstelling tot de Kadee en de Fleischmann Profi.

@Sentla,
Ik denk dat je eerst moet bedenken hoe je wilt gaan rijden.
Vaste stammen of veel rangeerwerk.
Ga je voor mooi kort of juist voor praktisch?

Roco koppelt kort en licht, maar is inderdaad vrij lang.
Fleischmann Profi koppelt kort en is klein, maar koppelt zwaar. (wagons worden eerder weggeduwd dan dat de koppeling vasthaakt)
Kadee koppelt licht, maar niet kort
Marklin koppelt redelijk kort en is klein, maar blijft bij sommige modellen haken achter de buffers.
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6749
  • Spaar ze allemaal.
Re: Koppeling, starter vraagt ervaringen met verschillende soorten/merken
« Reactie #6 Gepost op: 15 March 2014, 15:14:07 »
Van de koppelingen die jou wel wat lijken 2 stuks van kopen en dan zelf testen is het beste, dan kom je vanzelf op de koppeling die voor jou het beste is.

Ik ben toendertijd op de Roco kortkoppeling uitgekomen omdat ik licht koppelen belangrijk vond, je moet er alleen niet lomp mee omgaan en soms de inlay van de verpakking wat bijsnijden zoals Tomasso al zei.
Voordeel van zowel de Fleischmann profi en de Roco kortkoppelingen is dat je een wagon rechtstandig uit een trein kan tillen.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 15 March 2014, 15:16:51 door prutser »

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2512
Re: Koppeling, starter vraagt ervaringen met verschillende soorten/merken
« Reactie #7 Gepost op: 15 March 2014, 17:12:21 »
Zoals hier al is genoemd, gewoon een paar van verschillende koppelingen kopen (al dan niet met een wagentje er al aan ;D ) en ermee spelen en proberen of het je bevalt.
Zo heb ik zelf de keuze gemaakt tussen Fleischmann Profi voor de rijtuigen en vooralsnog de standaard beugelkoppeling voor goederenwagens, maar dat laatste kan nog veranderen.
Ik ben er nog niet aan toegekomen om van de Roco rijtuigen de Roco kortkoppelingen te vervangen door Fleischmann's. Zolang ik die rijtuigen nog niet door elkaar gebruik heb ik daar nog niet zo'n haast mee.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22567
Re: Koppeling, starter vraagt ervaringen met verschillende soorten/merken
« Reactie #8 Gepost op: 15 March 2014, 17:14:37 »
@Sentla,
Ik denk dat je eerst moet bedenken hoe je wilt gaan rijden.
Vaste stammen of veel rangeerwerk.
Ga je voor mooi kort of juist voor praktisch?

Roco koppelt kort en licht, maar is inderdaad vrij lang.
Fleischmann Profi koppelt kort en is klein, maar koppelt zwaar. (wagons worden eerder weggeduwd dan dat de koppeling vasthaakt)
Kadee koppelt licht, maar niet kort
Marklin koppelt redelijk kort en is klein, maar blijft bij sommige modellen haken achter de buffers.

Goed advies. Roco heeft behalve de gewone kortkoppeling ook nog de Universal. Dat is de meest licht aankoppelende kortkoppling en het meest geschikt voor rangeren van alle starre koppelingen.
Hier overigens Profi vanwege het minst lelijk en niet geïnteresseerd in rangeren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Koppeling, starter vraagt ervaringen met verschillende soorten/merken
« Reactie #9 Gepost op: 15 March 2014, 17:38:57 »
Das een goeie, Henk, de Universal is er ook nog.

Wat dan misschien ook nog een nuttige opmerking is; deze en de Märklin koppeling kunnen ook koppelen met de aloude beugelkoppeling.
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2927
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Koppeling, starter vraagt ervaringen met verschillende soorten/merken
« Reactie #10 Gepost op: 15 March 2014, 17:52:03 »
Ik heb alleen ervaring met de Märklin- en Roco-kortkoppelingen. Ik rangeer zelden. Naast het grote nadeel van de Roco-koppelingen dat die enerzijds inderdaad onwijs lang zijn en daardoor niet onbeschadigd in en uit een doosje komen en anderzijds naar mijn mening ronduit lelijk zijn aan het begin of einde van een trein zie ik er eigenlijk geen nadelen aan. Ze koppelen gemakkelijk en vooral ONTkoppelen gemakkelijk als ik een stammetje wil ontbinden. Ik gebruik ze vooral in het reizigersverkeer. De Märklin-koppelingen gebruik ik vooral in het goederenverkeer. Ze koppelen mooi kort, maar laten soms op ongewenste plaatsen opeens op onverklaarbare wijze los. Met name wanneer de baan niet perfect vlak ligt heb je problemen. De Roco-koppelingen zijn daar ongevoeliger voor. Waarom heb ik de keuze gemaakt zoals het nu is? Ik heb veel Märklin-goederenwagens. Die worden geleverd met Märklin-kortkoppelingen. Zolang er geen reden is van die standaard af te wijken laat ik het lekker zo. De enkele niet-Märklingoederenwagen heb ik ook voorzien van die koppelingen om mogelijke problemen als matig koppelen te voorkomen. Märklin-kortkoppelingen kunnen ook worden voorontkoppeld. Dat is voor heuvelen wel leuk. Mijn reizigerstreinen heb ik van Roco-kortkoppelingen voorzien omdat de Märklin-koppelingen nèt iets te kort bleken, vooral met lange rijtuigen in krappere bochten (R2*). Roco is kennelijk iets langer, waardoor het wel mooi ging.

* Daarmee bedoel ik Märklin C-rails R2.