Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:04:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
Vandaag om 18:55:09
6 en 7 september terug naar toen door Miniature Holland
Vandaag om 18:43:02
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
Vandaag om 18:33:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:26:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:24:40
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Keska
Vandaag om 18:14:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 18:01:07
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
Vandaag om 17:56:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 17:44:13
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:26:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 17:10:12
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:50:56
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 16:42:05
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 13:47:25
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 13:30:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 13:16:08
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50

Auteur Topic: Snake - een Double Fairlie in S  (gelezen 3920 keer)

Beached

• Offline Offline
Snake - een Double Fairlie in S
« Gepost op: 15 March 2014, 11:40:03 »
De Nieuw Zeelandse spoorwegen hebben een goede relatie gekend met de producten van de ingenieur Robert Fairlie. Voor degenen die niet bekend zijn met de locomotieven die zijn naam dragen, een Double Fairlie is een loc bestaande uit een ketel met twee vuurkisten, twee rookkasten en twee schoorstenen. Het geheel rust op twee draaistellen die op de gebruikelijke wijze worden aangedreven. De Fairlies waren uitermate geschikt voor de lichte, kronkelige spoorlijnen in Nieuw Zeeland.

In 1873 kwamen twee Fairlies in dienst, gebouwd door de Avonside Engine Co in Engeland. Een ging naar Otago, op het Zuidereiland, en kreeg daar de onofficiele naam Lady Mordaunt, naar de dame die Engeland in rep en roer bracht door haar affaires met de koninklijke familie. De andere loc ging naar Aucland, op het Noordereiland. Daar kreeg de loc de naam Snake, omdat de loc als een slang door bochten reed. De locomotieven zijn de eerste locomotieven die in Engeland gebouwd zijn met Walschearts stoomverdeling, iets dat alle latere Fairlies in NZ hebben meegekregen terwijl sommige andere locomotieven nog met Stephensons stoomverdeling zijn geleverd.

De locomotieven waren niet de meest succesvolle serie, op de trekkracht was nogal wat aan te merken. Snake is in 1890 gesloopt, Lady Mordaunt heeft het nog zes jaar langer uitgehouden. De draaistellen zijn onder stoomhijskranen gebruikt, en hebben het nog tot de jaren '60 uitgehouden. Van Snake ligt nu een set van de stoomverdeling van deze pionier in het Science Museum in Londen. Van Lady Mordaunt bestaat nog een draaistel.

En zo zag Snake er dan uit:

Foto van http://mp.natlib.govt.nz/detail/?f=subjectid%2479180&id=24630&recordNum=0&u=0&t=items&s=a&tc=0&q=&p=0&numResults=20&l=mi

Een ets voor dit locje kon ik voor de prijs niet weerstaan. De rest moet zelf gemaakt worden of gekocht.

Een begin is gemaakt met de cabine, een laminaat van niewzilver en messing

De aslade was ook al snel gereed

De ets heeft de stoomverdeling keurig in vooruit (of achteruit, het ligt maar aan welk draaistel aan de voorkant staat) maar de ganghandel zegt iets anders.

Na een beetje hak en breekwerk was matroos kniesoor tevreden met de stand van de ganghandel en is het geheel op de vuurkisten gesoldeerd.

Aan de andere kant de vuurdeuren voor de twee vuurkisten.

mvg,
Rick

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
Re: Snake - een Double Fairlie in S
« Reactie #1 Gepost op: 15 March 2014, 15:11:24 »
Het lijkt wel of iedereen bij PPD zit...

Mooi man!
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

guest7823

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 15 March 2014, 16:05:56 »
Na een beetje hak en breekwerk was matroos kniesoor tevreden met de stand van de ganghandel
Welkom aan boord  ;)

(y)

Jeroen1975

• GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
« Reactie #3 Gepost op: 15 March 2014, 16:57:48 »
Leuk! afdeling weer eens wat anders. Dat mag ik graag zien!

Groeten Jeroen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Beached

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 16 March 2014, 11:11:23 »
Bedankt heren

Hier wordt vrolijk verder gebakken. Eerst maar eens de vuurkisten op de voetplaat.

Dan maar eens kijken of de waterbakken in elkaar willen. Er zit een ronde uitsparing in de voor-, achter- en tussenwanden, waardoor de ronding bovenop de tanks op een vernuftige wijze kan worden gebogen.

Na nog wat meer bakken is een van de waterbakken gereed.

Het mooie van een ets zonder instructies is dat er geen echte volgorde is, dus even tussendoor de cabine op de loc gezet.

En toen maar een keteltje in elkaar gezet. Niks geen 70 graden soldeer voor de rookkastdeur, gewoon met normaal soldeer en een paar hete vingers het ding inelkaar gebakken.

Dat was 'um weer voor vandaag.

mvg,
Rick

Beached

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 17 March 2014, 10:52:05 »
Weer wat verder.
Eerst maar de rest van de tanks opgevouwen. Ook is een van de zandbakken in elkaar gesoldeerd en gemonteerd.

Nadat de andere ketel ook in elkaar geflanst was moesten de waterkasten maar eens op het frame. Na een aantal keer testen, solderen, uit elkaar solderen en opnieuw solderen is het me gelukt om alles mooi op de voetplaat te laten zitten. De zandbakken hebben ook hun plaats gevonden bovenop de waterbakken en ketels, compleet met een mooi knopje dat uit wat messing draad is gedraaid.

Groet,
Rick

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 17 March 2014, 19:09:15 »
Ah, nou zie ik eindelijk hoe die dubble fairlies gestookt worden. Dat heb ik mij weleens afgevraagd.
« Laatst bewerkt op: 17 March 2014, 19:26:28 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

guest7823

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 17 March 2014, 19:26:57 »
Heel simpel, met een theelepeltje en om een hoekje. Is vergelijkbaar met 2x een stoofje / Backertje

Beached

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 17 March 2014, 21:52:22 »
[Offtopic]
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je zo'n ding stookt. Dikker onde de vuurdeur of juist niet, dunner in de rechterbinnenhoek? In zo'n assymetrische vuurkist gaat het er vast heel anders aan toe.
[/Offtopic]

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #9 Gepost op: 17 March 2014, 21:54:51 »
Was dat niet een probleem bij die dingen? Een reden dat ze niet voldoende vermogen konden leveren?
modulebaan.nl

e_p

• Offline Offline
    • N U L S P O O R
« Reactie #10 Gepost op: 17 March 2014, 22:11:10 »
een locomotief voor de prijs van twee  ;D ;D ;D
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 17 March 2014, 23:46:30 »
Tjonge, je hebt er wel de vaart in zeg, leuk hoor! (y)
Spoor 0 adept

guest7823

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 18 March 2014, 10:09:34 »
[Offtopic]
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je zo'n ding stookt. Dikker onde de vuurdeur of juist niet, dunner in de rechterbinnenhoek? In zo'n assymetrische vuurkist gaat het er vast heel anders aan toe.
[/Offtopic]
Nou, "gewoon"

Toen ik bij de Ffestiniog stookte waren de eerste jaren op oliestook en was daar feitelijke alle kennis over kolenstook verdwenen (uit mijn hoofd is de FR ergens in de jaren '70 overgegaan naar oliestook) Oliestook is een aparte tak van sport, maar weinig interessant qua vuurbed en waar te stoken.

Toen ze omgingen naar kolenstook kreeg is te horen dat je heel systematisch moest stoken omdat je niet in je vuur kon zien wat er in de kist gebeurde. Dus het eerste uurtje heb ik dat braaf gedaan, echter ....... zodra we eenmaal reden en een beetje trek op het vuur had kon je prima in het vuur zien waar de dunne plekken zaten aan de kleurverschillen. Kortom vanaf dat moment ben ik weer "gewoon" gaan stoken i.p.v. in patroontjes. Gewoon stoken houdt voor mij in: volle schep pakken, deurtje open en de eerste de beste lichte plek die je ziet vol kieperen en tegelijkertijd kijken waar de volgende (if any) schep naar toe moet. Ben me niet bewust dat ik tegen de pijpenplaat oid meer moest stoken dan elders, dus FR Fairlies is gewoon met een vlak vuurtje. Dus eigenlijk 2x locje 18 (Gooische Stoomtram 18 van de SHM).

Hoezo vuurkist asymmetrisch ... vuurkist is "standaard" met als enige verschil dat de vuurdeur aan de zijkant zit ipv aan de achterkant. Daar je deze loc's in principe stookt met de deur dicht (ie geen secundaire lucht) is 99% van de tijd de vuurkist gewoon volledig symmetrisch. Stoken doe je dusdanig vlug dat dit nauwelijks invloed heeft op het verbrandingspatroon.

Groeten van Kniesoor

PS is jou topic, dus als er iemand is die bepaald wat "off-topic" is ben jij het  ;)

Beached

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 19 March 2014, 11:21:40 »
Bedankt voor de uitleg (y) Altijd interessant om te lezen hoe het er in andere machines aan toe gaat, vooral zo'n technische exoot als een Fairlie. Lijkt me erg leuk om daar eens een dagje te stoken. Met assymetrisch bedoelde ik inderdaad de secundaire luchtstroom. Dat alles als een gewoon vuurkistje gedraagt zonder secundaire lucht is natuurlijk "fair enuff"

Gisteravond wat gerommeld met dekseltjes en knopjes. De deksels waren oorspronkelijk voorzien van een ronde knop, maar op foto's te zien is een van de deksels al vroeg gesneuveld, en is vervangen met een simpelere deksel, wat keurig in model is vertaald. De linker deksel op de foto heeft het nieuwe handvat, de rest een mooi knopje gedraaid uit 0,8mm draad. Ook de zandbakken hebben een vergelijkbare deksel gekregen. De grendels op de rookkastdeur zijn uit een stok 0,9mm draad gedraaid, geboord en gedecoreerd met 0,4mm draad. Het smoelt al aardig.

Vanavond zijn een paar naadjes weggewerkt, en toen is het dak gevormd. Met een paar stukjes fosforbrons blijft het dak afneembaar.

En de onderkant met de draadjes.

Daarna maar eens begonnen aan het betere priegelwerk, de geschiedenismakende Walschearts schuifbeweging. Lekker prutswerk op de vierkante millimeter. De achtergrond is ook in het thema, aangezien Lion Red ook uit Auckland komt. Helaas is de foto niet helemaal scherp. Heeft trouwens niks te doen met dat dopje... ;D

Datwassumweer
Rick
« Laatst bewerkt op: 19 March 2014, 11:27:22 door guest7823 »

Beached

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 31 March 2014, 07:00:03 »
Na een korte tussenpauze wordt er vrolijk verder gebouwd.

Met al het spul voor de aandrijving aangekomen zijn de draaistellen inelkaar gesoldeerd. Gaten voor de lagers zijn opgeruimd met een boortje en daarna zijn de lagers gesoldeerd. De frameplaten bestaan uit twee gelamineerde lagen, en zitten voor aan de bufferbalk vast. Achter zit een simpel plaatje om alles op de juiste plek te houden. Het soldeert een beetje lastig, maar het is me gelukt.

Dan de lagers van 3mm naar 1/8" opruimen, en een beetje rommelen totdat de assen lekker lopen.

De koppelstangen bestaan uit 2 lagen, lekker dik. Omdat in principe ale vier koppelstangen identiek zijn, maar door pasmaken misschien net wat verschillen in lengte. Daarom hebben de koppelstangen conform naar voorbeeld een identificatie gekregen. Op de bovenste stang valt LT te lezen, oftewel Left Trailing(links achter). De anderen hebben LL(Left Leading) RL of RT op de stang staan.

Na een beetje passen, meten en een lager verschuiven loopt alles lekker soepeltjes. Ook zijn de imitatie wiggen(uitstekende deeltjes op de koppelstangen, houden de tweedelige lagerschalen op hun plek) op de koppelstanngen gesoldeerd.

Dan maar de vertragingskasten in elkaar prutsen. Zo komen ze bij North Yard vandaan, 1:36 vertraging.

De tandwielen zitten nu op de assen, een paar moertjes dunner maken en solderen, schroefjes inkorten en het chassis is min of meer compleet. En dan het mooiste van een Fairlie; het gaat door bochten, zelfs de beruchte Marklin industriebocht 8)

mvg,
Rick