Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door tijgernootje
Vandaag om 10:42:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Mike77
Vandaag om 10:32:22
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 10:02:20
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 08:43:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:42:41
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 05:20:38
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 05:06:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:59:48
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:36:02
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
  

Auteur Topic: Wanneer wordt een weegbrug bij treinen gebruikt?  (gelezen 6716 keer)

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
Re: Wanneer wordt een weegbrug bij treinen gebruikt?
« Reactie #15 Gepost op: 12 March 2014, 23:12:55 »
Over die VAM

Jaren gestort zonder te wegen.
Later kwam er een weegbrug voor de vrachtauto's, => puur om te betalen per gestorte kilo.

Het enige dat de VAM toen nog aanlegde was een grote hydraulische pers installatie om meer huisvuil in die kantelbakken te perzen. Neh, de massa van het huisvuil was technisch voor die VAM wagons niet zo een issue geloof ik .


Bij het heuvelen is het ook best handig om te weten hoe hard die karretjes door rollen, ik denk dat ze daar ook wel een weging doen

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Wanneer wordt een weegbrug bij treinen gebruikt?
« Reactie #16 Gepost op: 12 March 2014, 23:18:02 »
Het preciese gewicht is niet echt van belang, het is wel bekend wat een "gemiddelde" kuub afval weegt, daarmee weet je of de wagen niet overladen wordt (waarschijnlijk was dat ongeveer onmogelijk) en of de wagen in stand "leeg" of "beladen" moest. Moeilijker zal het niet geweest zijn.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Wanneer wordt een weegbrug bij treinen gebruikt?
« Reactie #17 Gepost op: 13 March 2014, 11:54:34 »
Ik denk dat de VAM echt wordt gefactureerd per aantal aangeboden wagens -- of mogelijk zelfs dat niet en is er een contract op jaarbasis. Er wordt echt niet per kilo afgerekend of zo, je zoekt er veel te veel achter.
De tijd van losse wagenladingen en zelfs stukgoed is voorbij.

Dirk

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Wanneer wordt een weegbrug bij treinen gebruikt?
« Reactie #18 Gepost op: 13 March 2014, 13:10:55 »
Het zou kunnen dat er in het verleden met wagons is gereden waarbij een volle wagon (in volume) over het maximaal toegestane gewicht ging.

En Van Gend en Loos weet van elk pakje hoe zwaar dat is (of het max mogelijke gewicht) aan de hand van de frankering of de vrachtbrief. Daar heeft de ontvangst balie voor gezorgd op het moment dat het pakket afgeleverd werd.

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Wanneer wordt een weegbrug bij treinen gebruikt?
« Reactie #19 Gepost op: 13 March 2014, 17:12:34 »
Ook van de stukgoed treinen van vG&L vermoed ik dat er per wagen of trein betaald wordt.

Het was voor vG&L alleen intern transport tussen de vestigingen.

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
Re: Wanneer wordt een weegbrug bij treinen gebruikt?
« Reactie #20 Gepost op: 13 March 2014, 17:22:02 »
Hoi hoi!
Het lijkt mij voor een bedrijf als de VAM economischer om de wagens op bestemming te wegen. Met het wagennummer kun je dan achterhalen waar die vandaan kwam.
Groet van Thonis

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: Wanneer wordt een weegbrug bij treinen gebruikt?
« Reactie #21 Gepost op: 13 March 2014, 21:28:42 »
Ik wacht nog op een mailtje... *tabtabtabtabtab*
Mvh Steef

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Wanneer wordt een weegbrug bij treinen gebruikt?
« Reactie #22 Gepost op: 16 March 2014, 12:38:13 »
Goedendag geachte LezerIn

"ich nehme alles zurück und behaupte das Gegenteil" wie man in Zwitserland pleegt te zeggen.
Ik heb nogmaals gezocht op het net en al jullie bijdragen gelezen en heb vastgesteld dat ik een foute aanname getroffen had.
Allereerst de weegbrug is daadwerkelijk die bij de ijzerhandel, en aan de andere kant van de Irenetunnel dus niet direkt op het VAM terrein. Die Weegbrug aldaar is voor vrachtwagens en niet voor wagons.

De doorslag gaf een bijdrage van "Meesterpeter" op het Spoorforum.nl die ik hier link en citeren wil omdat die mijn vraag van het begin beantwoord:
http://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=111&p=244&hilit=vam+delft#p244

"Te Delft was er in die tijd veel vervoer voor een RVS-ijzerhandel (Cronifer), de gistfabriek, kabelfabriek en de VAM.
De VAM ging ongeveer in 1981 (?) dicht en was precies tegenover het stations gebouw gelegen.
Het wegen van de wagens voor de ijzerhandel en gistfabriek gebeurde altijd op de weegbrug, welke er nog altijd is. Zowel volle als lege wagens werden gewogen om te kijken of de gewichten op de wagens vermeld wel klopte.
In het gebied waar ik dienst deed was er maar één weegbrug, die te Delft."

Maar de bijdrage en vooral de foto's van Stedahult, waarvoor dank, hebben me weer aan het overdenken van mijn baanplan en tijdperk gezet.
Als de VAM al veel vroeger dicht ging dan is het tijdperk van 1985 of vroeger logischer, verder vraag ik me of het gebied rond de weegbrug aan de andere kant van de Irenetunnel ook interessant is om na te bouwen. Tja voor dat ik het weet wil ik heel Delft bouwen en dat gaat op mijn beschikbare ruimte ook niet lukken.
De VAM moet overigens later dicht gegaan zijn, in 1985 werd het contract gestopt, met een overgangsperiode in het contract tip ik eer op 1990 1991.
Iedereen bedankt voor de inbreng en een mooie bouwzondag gewenst,
Gr. Joke

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Wanneer wordt een weegbrug bij treinen gebruikt?
« Reactie #23 Gepost op: 10 May 2015, 15:00:51 »
Mag ik nog eens op dit oude draadje reageren/verder gaan?
Ik ben zelf bezig een baanplan te ontwerpen voor Duitsland/Ruhrgebied in tijdperk II. Dus een nadruk op industrie met zowel een 'wingebied' met o.a. een mergelgroeve en een kolenmijn, als verwerkende industrie dichtbij een grote stad (aan de rand ervan), dus met een staalfabriek etc.

Nu vroeg ik me dus ook af waar je dan het beste een weegbrug kunt inzetten op de modelbaan? Bijvoorbeeld bij het laden van kolen op transport vanaf de mijn? Of bij aankomst?

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re: Wanneer wordt een weegbrug bij treinen gebruikt?
« Reactie #24 Gepost op: 10 May 2015, 16:21:44 »
Ik reageer maar even op de 'algemene' vraag. Recent heb ik ook bij de aankomst van wagons bij raffinaderij en gasopslag de wagons zien wegen, wsch ook om te zien hoeveel er uiteindelijk daadwerkelijk geladen is te kunnen vaststellen.

VAM wagons zullen toch wel altijd gewogen worden, omdat het precieze treingewicht verplicht is op de wagenlijst en treinrapport voor de mcn die zo het remvolume moet bepalen. Wegen van afval kan bijv ook met de grijper die de wagons vult.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12465
    • sleutelspoor
Re: Wanneer wordt een weegbrug bij treinen gebruikt?
« Reactie #25 Gepost op: 10 May 2015, 16:42:41 »
Lees er de Railhobby van april 2010 eens op na. Hier verhaald Hans Reints op de pagina 50 t/m 55 wat je weten wil over de weegbruggen. Ik vermoed dat die rode nagels niet van hem zijn. 
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Wanneer wordt een weegbrug bij treinen gebruikt?
« Reactie #26 Gepost op: 11 May 2015, 01:29:38 »
Ik reageer maar even op de 'algemene' vraag. Recent heb ik ook bij de aankomst van wagons bij raffinaderij en gasopslag de wagons zien wegen, wsch ook om te zien hoeveel er uiteindelijk daadwerkelijk geladen is te kunnen vaststellen.

VAM wagons zullen toch wel altijd gewogen worden, omdat het precieze treingewicht verplicht is op de wagenlijst en treinrapport voor de mcn die zo het remvolume moet bepalen. Wegen van afval kan bijv ook met de grijper die de wagons vult.
Je kunt ook bij een volledig gevulde wagen, die bedoeld is voor een bepaald soort stort lading, vanuit gaan dat die nooit meer zal wegen dan zijn maximale toegestane lading en daarmee rekenen, dan zit je eigenlijk altijd goed.

Zolang de wagenlading niet betaald hoeft te worden oid kan ik me voorstellen dat het wegen van elke wagen een tijdrovend geheel is en daarmee ongewenst.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re: Wanneer wordt een weegbrug bij treinen gebruikt?
« Reactie #27 Gepost op: 11 May 2015, 19:09:24 »
Correct, voor het beladen van het remgewicht hoef je alleen te weten of een wagen meer of minder weegt dan het omstelgewicht. En zolang het totaalgewicht lager is dan het maximale gewicht dat je loc kan trekken is er niet echt een probleem; het exacte remgedrag moet je toch aanvoelen en is niet alleen afhankelijk van het treingewicht maar ook van de verschillende types remsystemen en bijvoorbeeld de gladheid op het spoor. Voor al dat soort zaken is dus een weegbrug niet nodig :)