Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 14:45:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door aad52
Vandaag om 14:25:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 14:15:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door bellejt
Vandaag om 13:43:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 12:38:57
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 12:23:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Aanpassen baanplan bestaande baan door VAM65
Vandaag om 11:43:23
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Aachenau West door wob
Vandaag om 11:05:47
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door tijgernootje
Vandaag om 10:42:03
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 08:43:11
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38

Auteur Topic: Wanneer wordt een weegbrug bij treinen gebruikt?  (gelezen 6721 keer)

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Wanneer wordt een weegbrug bij treinen gebruikt?
« Gepost op: 07 March 2014, 06:50:53 »
Goedenmorgen, voor mijn Westlandbaan ben ik de omgeving rond station Delft in 1989 aan het bestuderen. Nu is me opgevallen dat rond de VAM een weegbrug voorhanden is op een separate bocht, en dat er rond de Irene tunnel nog minstens 2 andere weegbruggen voorhanden zijn.

Nu is mijn vraag, wanneer werden weegbruggen ingezet, door wie en werden volle VAM wagens ook gewogen?

Gr. Joke

thonis

• Offline Offline
Re: Wanneer wordt een weegbrug bij treinen gebruikt?
« Reactie #1 Gepost op: 07 March 2014, 12:34:38 »
Hoi hoi!
Weegbruggen worden gebruikt als het wagengewicht van belang is voor de toegelaten belasting op het spoor of de benodigde trek/remkracht, of om economische redenen. Bij verrekening van het vervoerde gewicht dus.
Wellicht werd op sommige laadstations inderdaad door de VAM per gewicht afgerekend. In Zandvoort was geen weegbrug en we probeerden de wagens gewoon zo vol mogelijk te krijgen.
Groet van Thonis

dwem

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 07 March 2014, 13:44:16 »
Ik ben niet zo zeker van de eerste reden die Thonis gaf.
Voor het berekenen van trein- en remgewicht bestaan sinds jaar en dag andere middelen.

Weegbruggen werden volgens mij in het verleden vooral gebruikt om het gewicht van vervoerde losgestorte lading te bepalen. Vaak werden er tarieven gehanteerd per vervoerd gewicht.
Bekende voorbeelden zijn vooral steenkolen, suikerbieten en andere landbouwproducten. Vooral bij stoomtramwegen werden ze veel gebruikt.

Dirk

Jamie

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 08 March 2014, 08:58:25 »
Ik ben niet zo zeker van de eerste reden die Thonis gaf.
Voor het berekenen van trein- en remgewicht bestaan sinds jaar en dag andere middelen.

Dirk

Ik ben benieuwd wat je precies bedoeld beste Dirk.
Vroeger hadden de wagons namelijk geen automatische lastafremming,zoals de meeste wagons van tegenwoordig wel hebben.
Soms kom je de oudere wagons met de bekende leeg/beladen stand nog tegen.
Hoe kon je vroeger weten dat het omstelgewicht (LB kruk) omgezet moest worden als je het totale gewicht wagon +lading niet wist?
Het lijkt me dan duidelijk dat de wagons gewogen moeten worden,en het eigen gewicht van de wagon eraf getrokken moest worden om te weten wat het gewicht van je lading was.
Daarmee kon je bepalen of je omstelgewicht in leeg of beladen moest komen te staan.
Niet alle wagons werden vroeger volledig beladen (denk aan type Gs) bij van gent&loos.
Mvg jamie diks
« Laatst bewerkt op: 08 March 2014, 09:05:33 door Jamie »

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
Jeroen

thonis

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 08 March 2014, 16:35:58 »
Hoi hoi!
Ook voor de invoering van de luchtrem was het noodzakelijk het treingewicht te weten. En inderdaad, van veel soorten belading staat het gewicht niet vast.
Groet van Thonis

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #6 Gepost op: 10 March 2014, 21:10:00 »
hallo allemaal bedankt voor de reacties, maar ik heb het gevoel ik ben weer bij mijn vraag terug: werden VAM wagens gewogen, in Delft is er duidelijk een weegbrug direkt in de buurt van de VAM geweest, maar ook in de buurt van de van Gent en Loos. Ik kan me voorstellen dat juist bij een belading met huisvuil het gewicht moeilijk in te schatten is, en een maximaal vulgewicht per rijtuig voorgegeven is. De vraag gaat over de tijd voor 1990.
De weegbrug van Sleutelspoor ben ik al tegengrkomen  (y) Hoewel die van Finescale ook mooi is. Ik weet nog niet hoe het huisje in Delft eruit gezien heeft. Helaas zijn weinig beelden van het terrein te vinden.

Dirk jouw bericht lezend vraag ik me af tot wanneer weegbruggen ingezet zijn. Vroeger was het gebiet van de VAM het terrein waar de stoomtram van het Westland eindigte, maar dan begrijp ik niet dat tot in de 80er jaren de weegbruggen behouden zijn terwijl een groot gedeelte van het spoor verdwenen is.

Gr. Joke

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 10 March 2014, 21:22:35 »
Joke

Ik heb nog ergens op de harde schijf foto's staan van de weegbrug
die nu nog bij het station staat. Als ik ze niet kan vinden, maak ik ze
zondag wel even. Hij staat er nog steeds en moet er toch zijn.
Mvh Steef

Hans Gvz

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 10 March 2014, 21:30:18 »
Was voor Cronifer, de metaalhandel die achter de houten dwarsliggerwand gevestigd  was.

Gr Hans
« Laatst bewerkt op: 10 March 2014, 21:34:55 door Hans EV-Gv. Reden: Tekst aangepast »

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #9 Gepost op: 10 March 2014, 21:39:42 »
Hans, die zaten aan de andere kant van de Irene tunnel daar zijn ook nog 2 weegbruggen. Die mij intereseert is die tussen de Irenetunnel en het station.

Stedahult ben benieuwd naar de fotos, maar ben me niet zeker of de weegbrug er nog is. Maar de beelden geven zeker een beeld van Delftse bouw en stijl van weegbrug en huisje. Hoe meer beelden hoe meer de omgeving duidelijk wordt.

Gr. Joke

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 10 March 2014, 21:42:37 »
Het zijn foto's van de weegbrug die Hans bedoeld, die staat er nog steeds.
Mvh Steef

dwem

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 11 March 2014, 14:13:23 »
Ik ben benieuwd wat je precies bedoeld beste Dirk.
Mvg jamie diks

ik snap je redenering, maar voor zover mij bekend werden weegbruggen alleen gebruikt voor de door mij genoemde doeleinden.
Heel praktisch: er zouden anders veel m eer weegbruggen moeten zijn (geweest). Zo kan ik mij absoluut niet voorstellen dat alle geelbanders die dagelijks voor vG&L reden elke keer weer werden gewogen.

Ik vermoed dan ook dat de Delftse weegbrug -- die ik overigens niet ken -- nog uit de WSM-tijd dateert en niets met de VAM treinen te maken heeft, maar als iemand daar betere info over heeft hoor ik die graag.

Dirk

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 11 March 2014, 17:05:10 »
Weegbruggen waren volgens mij alleen bedoeld voor het berekenen van gewichten aan klanten, niet om wagengewichten voor remverstelling te wegen. Daar waren andere hulpmiddelen voor bestemd, zoals het volume x soortelijk gewicht.

WWestley

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 12 March 2014, 19:55:20 »
Zie het als verkopen per vrachtwagen in bulk goederen. Een klant koopt bij bedrijf "X" zoveel ton. Dit moet vervoerd worden in wagons. In iedere wagon is een maximaal gewicht toegestaan. Men laadt de wagon leeg en beladen en weet waar men aan toe is. Dit om de klant zoveel mogelijk te kunnen verkopen volgens het contract en het maximale gewicht per spoor niet te overschrijden. Dit zo ook bij vrachtwagens die leeg en beladen over de weegbrug gaan. 

Wim

CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #14 Gepost op: 12 March 2014, 22:37:08 »
Goedenavond BNLSers, bedankt voor de reacties tot nu toe. Hoewel ik nog steeds het gevoel heb dat de geschiedenis van weegbruggen nog niet helemaal vertelt is. Of ze waren werkelijk van een ander tijdperk en niemand heeft dit meer meegemaakt of ergens wordt iets over het hoofd gezien.

Okee ik begrijp het verkopen per bulk, en de Dichte is voor stortgoed ook meestal ongeveer bekent, maar de VAM vervoerde huisafval dat afhankelijk van het seizoen verschilde in samenstelling, dan kan ik me de weegbrug zeer goed voorstellen als extra kontrolle.

Alternatief vraag ik me af of de weegbrug voor de gistfabriek en Calve was, hoewel die op een ander terrein waren reden de wagens over het station.

Er is ook nog een Grenskontrolle op het zelfde gebied als de weegbrug en de VAM geweest. Ergens moet de weegbrug toch voor gebruikt zijn en wanneer werdt er buiten gebruik gestelt?

Stedahult, ik heb nog steeds intresse in de fotos, inmiddels heb ik een foto op het net gevonden en de weegbrug met huisje heeft nog lang daar gestaan, dus het kan alsnog dezelfde zijn.

Gr. Joke