Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 07:32:57
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 07:05:34
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen.
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
door
Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Raadplaatje
door
Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
mamory
14 August 2025, 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
Ronald69
14 August 2025, 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
14 August 2025, 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan
door
BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2
door
Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc?
door
tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster
door
Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Is de dom van een NS 8100 vergelijkbaar met die van een NS 3300
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Is de dom van een NS 8100 vergelijkbaar met die van een NS 3300 (gelezen 2123 keer)
Tomasso
Offline
Berichten: 6051
Is de dom van een NS 8100 vergelijkbaar met die van een NS 3300
«
Gepost op:
02 March 2014, 22:28:44 »
Op foto's van de 8100 komt het ding hetzelfde over als een dom voor de 3300, namelijk wat korter en dikker dan de dom van de 5500 die van het Hollandsch Locaalspoor in omloop is. Iemand die iets zinnigs over formaten en afmetingen kan zeggen en misschien uitsluitsel heeft?
Thanx,
Tom.
«
Laatst bewerkt op: 02 March 2014, 22:30:53 door Tomasso
»
Gelogd
Spoor 0 adept
pullmanneke
Offline
Berichten: 412
Re: Is de dom van een NS 8100 vergelijkbaar met die van een NS 3300
«
Reactie #1 Gepost op:
02 March 2014, 22:36:26 »
Die kun je rustig gebruiken. Wil je het exact doen dan effe op de draaibank de ( lichte) coniciteit van de 8100 eruit halen maar dat valt echt niet op.
gr.
Frank
Gelogd
fly with the eagle or scratch with the chickens
Tomasso
Offline
Berichten: 6051
Re: Is de dom van een NS 8100 vergelijkbaar met die van een NS 3300
«
Reactie #2 Gepost op:
02 March 2014, 22:40:55 »
Fijn Frank!
Gelogd
Spoor 0 adept
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: Is de dom van een NS 8100 vergelijkbaar met die van een NS 3300
«
Reactie #3 Gepost op:
03 March 2014, 15:04:29 »
Waar haal je een dom voor een 8100 dan vandaan?
Van de 3300 hebben er ook een aantal met een vaasdom rond gereden of het je het nu over een vaasdom?
«
Laatst bewerkt op: 04 March 2014, 00:41:13 door roadster36
»
Gelogd
pullmanneke
Offline
Berichten: 412
Re: Is de dom van een NS 8100 vergelijkbaar met die van een NS 3300
«
Reactie #4 Gepost op:
03 March 2014, 15:45:38 »
MK
Gr
Frank
Gelogd
fly with the eagle or scratch with the chickens
Jan den Haan
Offline
Berichten: 524
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Is de dom van een NS 8100 vergelijkbaar met die van een NS 3300
«
Reactie #5 Gepost op:
03 March 2014, 21:10:27 »
Hallo Tom,
Wellicht is er toch sprake van een misverstand.De NS 3300 was oorspronkelijk de HSM 671-685.Deze locomotieven hadden een oververhitter en dus zuigerschuiven die boven de cilinders lagen in plaats van bakschuiven, die tussen de cilinders lagen zoals bij de verzadigde stoomlocomotieven van de NS serie 3200 ( oorspronkelijk de HSM 601-647 ).De ketel van de 3300 lag dus hoger dan die van de 3200 en moest de dom lager zijn om binnen het vrije ruimte profiel te blijven.Hetzelfde zien we bij de 5700 (HSM 771-776) die een variant met oververhitter was van de 5500(HSM 701-755).Van de dom van de NS (die gelijk was aan die van de 3300) heb ik een tekening
Wanneer het echter gaat om de NS 3300 dus de HSM 600 die er zo uit zag :
Dan is dit de tekening :
En die lijkt natuurlijk op die van de NS 5500 :
Later werd het veiligheidstoestel op de dom verwijderd en kwam er een gesloten dom op deze locomotieven die aan de bovenzijde bolvormig was.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
«
Laatst bewerkt op: 04 March 2014, 16:30:36 door guest7823. Reden: spatiering tekeningen aangepast
»
Gelogd
RTM in 0m
Langs de Vrolikstraat in 1:45(tussen Amsterdam Weesperpoort en Muiderpoort)
Jan den Haan
Offline
Berichten: 524
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Is de dom van een NS 8100 vergelijkbaar met die van een NS 3300
«
Reactie #6 Gepost op:
03 March 2014, 22:42:05 »
Hallo Tom,
Voor de volledigheid ook nog een plaatje van de dom van de NS 8100.De maten zijn hier in mm, op de andere tekeningen zijn de maten in feet/inches.
Ik weet niet wat je van plan bent, maar met deze tekeningen kun je ook zelf een dom draaien.
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
Gelogd
RTM in 0m
Langs de Vrolikstraat in 1:45(tussen Amsterdam Weesperpoort en Muiderpoort)
Tomasso
Offline
Berichten: 6051
Re: Is de dom van een NS 8100 vergelijkbaar met die van een NS 3300
«
Reactie #7 Gepost op:
04 March 2014, 16:18:03 »
Ha Jan, bedankt voor de tekeningen en de uitleg. Zoals ik het (in lekentaal) begreep is de dom voor de 5500 te smal en te hoog voor de 3300. De breedte en hoogte van de dom van de NS 8100 komen dan meer (niet helemaal, maar aardig) overeen, zij het dat het model van de dom van de NS 8100 iets conisch is. Hier een foto van de 3300 met vaasdom:
Bron: Utrechts archief
Aangezien er geen kant en klare dommen zijn voor de NS 3300 is het zoeken naar een model dat dicht in de buurt komt, vandaar dat ik dacht aan de NS 8100. Draaien zou nog mooier zijn, maar ik heb daar geen apparatuur voor en ook helemaal geen sjoege van. Mocht iemand zich vrijwillig melden om dit klusje te willen doen voor me, dan houd ik me van harte aanbevolen natuurlijk en mijn blijdschap zal grenzen aan hondsdolheid. Ik kan dan ook maar 1 ding zeggen: meldt u allen aan!
Hoe dan ook, bedankt voor de de mooie informatie!
Gelogd
Spoor 0 adept
guest7823
Gast
Re: Is de dom van een NS 8100 vergelijkbaar met die van een NS 3300
«
Reactie #8 Gepost op:
04 March 2014, 16:35:56 »
Tja, veiligheid net boven de regulateur geeft leuke effecten wanneer de veiligheid dan af gaat. (Beter van niet dus)
Indien de veiligheid gaat is de kans op wateroverdracht groot (het zgn "schijten"). De regulateuropening zit dan recht in de doorvoer tussen water en veiligheid. Kortom, de kans dat je dan een grote hoeveelheid water richting je cilinders krijgt is groot. Zeker indien je dan ook nog een "natte kar" (dwz zonder oververhitter) hebt is de kans op water in de cilinders zelfs uit de schoorsteen groot.
Bij schijten gaat de omgeving achter de schoorsteen er een beetje als een luipaard uit zien: vol met zwarte stippen
Gelogd
Jan den Haan
Offline
Berichten: 524
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Is de dom van een NS 8100 vergelijkbaar met die van een NS 3300
«
Reactie #9 Gepost op:
05 March 2014, 20:22:15 »
@ Paul,
De druk waarbij de veiligheid op de dom afgaat is hoger dan die van de veiligheid boven de vuurkist.Dus meestal zal deze niet afgaan.Later is deze dan ook zoals gezegd verwijderd.Nu had deze veiligheid wel een zeker nut.Mijn overgrootvader was machinist bij de HSM.Er waren in de familie nog verhalen dat hij wanneer hij een pelgrimstrein van Nijmegen naar Kevelaer reed een wedstrijd deed met een andere trein.Ik neem aan dat dit de Staatsspoor trein naar Venlo was.Dit zal zich afgespeeld hebben op het traject tussen Nijmegen en de splitsing van de lijnen naar Cuijk-Venlo en Groesbeek-Kranenburg, omdat de lijnen daar parallel lopen.Hij hield dan de handel aan de veiligheid boven de vuurkist omlaag zodat de keteldruk hoger werd.Dan is het wel handig dat er nog een veiligheid op de dom zit.Of de locomotief daarbij ging schijten weet ik niet.Volgens de overlevering deden de reizigers in de trein het wel in hun broek, omdat het hun niet ontgaan was dat ze wel erg hard reden.
@Tom
Zelf ben ik met draaien begonnen met een oude Black & Decker handboormachine (nog van mijn opa, de schoonzoon van de hiervoor genoemde machinist) geklemd in een bankschroef.Je kan dan met een vijltje het werkstuk bewerken.Aanstaande zondag kom ik naar Ontraxs.Als je belangstelling hebt kan ik je wel het één en ander uitleggen.Wanneer ik wat tijd heb kan ik het ook wel voor je draaien.(Ik ben nu nog druk bezig met mijn RTM project)Het aardige van de modelbouw is om je vaardigheden steeds verder te verbeteren.
Vriendelijke groeten
Jan den Haan
Gelogd
RTM in 0m
Langs de Vrolikstraat in 1:45(tussen Amsterdam Weesperpoort en Muiderpoort)
Tomasso
Offline
Berichten: 6051
Re: Is de dom van een NS 8100 vergelijkbaar met die van een NS 3300
«
Reactie #10 Gepost op:
09 March 2014, 19:57:29 »
Ha Jan, nu heb ik je toch in levende lijve ontmoet en dat was ontzettend leuk! Helaas voor ons was het wat druk op Ontraxs, maar dat doen we zeker een keer over. Ook even je kunstwerkjes mogen aanschouwen, tsja, het is gewoon pure kunst
!
Wat betreft het zelf draaien, ik zou het echt ontzettend graag willen leren, maar er is momenteel zo ontzettend veel wat mijn aandacht vraagt. Zo wil ik graag nog een keer naar Paul Bender om eens wat meer te weten te komen over frezen, wil ik ook nog graag naar Leen Verkaik om nog eens wat te modelbouwen en heb ik nog zoveel andere dingen op de planning dat leren draaien er momenteel bij in zal schieten (ik speel ook nog trompet bij Showband Irene en het optredenseizoen begint volgende maand weer, dus ben nu ontzettend druk met de muziek en showrepetities). Desalniettemin hou ik me graag aanbevolen als je zin en tijd hebt om de dom van de NS 3300 voor me te draaien, het aanbod vind ik dan ook werkelijk fantastisch. Daarnaast hou ik me aanbevolen om naderhand eens een keer langs te komen om de kunst van de meester af te kijken
Hoe dan ook, hier pb'en we maar eens over...
Die vaardigheden wil ik dan ook graag leren verbeteren, helaas momenteel een chronisch tekort aan vrije tijd. Maar zodra de kans zich voordoet zal ik me melden bij je en nogmaals, ik hou me aanbevolen (kan het niet vaak genoeg zeggen
) Bedankt voor het aanbod!
Tom.
«
Laatst bewerkt op: 09 March 2014, 20:03:24 door Tomasso
»
Gelogd
Spoor 0 adept
Jan den Haan
Offline
Berichten: 524
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Is de dom van een NS 8100 vergelijkbaar met die van een NS 3300
«
Reactie #11 Gepost op:
09 March 2014, 23:13:19 »
Hallo Tom,
Je bent van harte welkom eens langs te komen op een hobbyavond hier in Amsterdam.Meestal ga ik naar mijn oude vriend Jaap die een goede draaibank en freesbank heeft (en gitaar speelt in een rockband).Alleen houden we ons uitsluitend bezig met spoor 0. Echter een enkel onderdeel in spoor H0 wil ik best wel voor je maken.Ik ben begonnen met H0.Ik heb destijds een NS 6000 van Philotrain gesuperd.Ik vond het wel erg gepriegel en dan zag het er nog niet naar mijn zin uit.Toen ben ik maar overgegaan op spoor 0.Overigens vond ik de baan van Rhenen en Oosterbeek-Hoog erg mooi gebouwd
Jan
«
Laatst bewerkt op: 09 March 2014, 23:26:54 door JanHdH
»
Gelogd
RTM in 0m
Langs de Vrolikstraat in 1:45(tussen Amsterdam Weesperpoort en Muiderpoort)
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Is de dom van een NS 8100 vergelijkbaar met die van een NS 3300