Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 22:40:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 22:28:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:14:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:57:18
20 jaar BNLS door Eelco Storm
Vandaag om 21:47:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
Vandaag om 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
Vandaag om 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
Vandaag om 19:26:45
Piko 1136 van AC naar DC door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:12:04
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
Vandaag om 18:43:08
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
Vandaag om 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53

Auteur Topic: Kortkoppeling voor Electrotren Habis  (gelezen 3388 keer)

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
Kortkoppeling voor Electrotren Habis
« Gepost op: 02 March 2014, 18:32:50 »
Onlangs kocht ik in "Houten" een Habis van Electrotren. Een oudje (vermoed ik) met grove standaardkoppelingen die star aan het draaistel vast zitten. Ik rijd met F* profi-koppelingen, dus daar moest wat aan gebeuren.

In eerste instantie heb ik de beugelkoppeling eraf gezaagd en aan het restant een profi-koppeling vastgemaakt, star aan het draaistel. Dat werkte niet fijn in krappe bogen, omdat een profi-koppeling star koppelt (volgens het principe van een kortkoppeling).

Maar voor een kortkoppelmechaniek bleek weinig ruimte omdat de draaistellen helemaal aan de kop van de wagen zitten. Alleen aan de binnenzijde, dus boven de vloer is er ruimte.
Daartoe moest een gat in de vloer worden gemaakt. Op zich een klein klusje, ware het niet dat er zich tot mijn verrassing een metalen plaat bevindt tussen het kunststof van het chassis en de kunststof vloer van de wagen. Aan die metalen plaat zitten ook de draaipunten van de draaistellen vast. Die plaat kon er dus met geen mogelijkheid uit zonder alles te vernielen. Dat werd om die reden dus frezen.

Verder moest het metalen binnenwerk van het draaistel enorm worden ingekort om de pen van het kortkoppelmechaniek vrije ruimte te geven om te kunnen bewegen.

Vooraf was ik er niet zeker van of het kortkoppelmechaniek voldoende uitslag zou hebben voor een dergelijk lange wagen (van meer dan 25cm). Anders zouden de aangekoppelde wagens alsnog uit de bogen gedrukt worden. Maar de uitslag bleek gelukkig voldoende, zelfs nu de maximale uitslag beperkt wordt door de handgrepen onder de buffers.
Buffer aan buffer is het niet geworden, maar dat leek me ook te riskant vanwege de kans op overbufferen.

Ik weet niet hoe gedateerd met model is (Electrotren 5512). Ik schat dat het flink oud is. De draaistellen komen te ver naar buiten vanwege het metalen binnenwerk. En zo valt er nog wel meer op aan te merken.
Toch zie je wanneer je zo'n model demonteert, met hoeveel liefde het ontworpen is. En degelijk uitgevoerd ook: er is niets afgebroken. Dus uiteindelijk beleef ik er dan een hoop plezier aan.

Hier is ie dan

Het kortkoppelmechaniek in de bak op de laadvloer

Het draaistel het het afgezaagde binnenwerk

Bijna buffer aan buffer

Weet iemand wie deze wagen levert (die had ik eigenlijk op het oog en ik ben er nog steeds naar op zoek)?

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 02 March 2014, 21:39:14 door Bert van Gelder. Reden: tite »

Thowra

• Offline Offline
Re: kortkoppeling voor Electrotren Habis
« Reactie #1 Gepost op: 02 March 2014, 18:58:08 »
Hoi Bas,

Dat heb je netjes opgelost. De andere wagon die je zoekt komt van Marklin en volgens mij ook onder Trix met een ander bedrijfsnummer.
Het artikelnummer is: Marklin 48030

Succes!  (y)

Jeroen
We're all riders on this train.

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #2 Gepost op: 02 March 2014, 19:57:37 »
Dank je Jeroen.

Inderdaad Märklin 48030!
Op de site kan ik 'm bij Märklin overigens niet vinden en bij Trix al helemaal niet. Dus niet meer leverbaar. Wel op Marktplaats gezien.

Groet, Bas

henk

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 02 March 2014, 20:14:24 »
Deze wagen is al wat ouder. De wagen die zowel onder de naam Märklin als Trix is uitgegeven is een variant met gebombeerde wanden. Die is van recentere datum.

Ik heb de Matrix uitgaven weleens op elkaar gezet. De onderste twee zijn de wagens met gebombeerde wanden.

« Laatst bewerkt op: 02 March 2014, 20:18:14 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rob van Kooy

• Offline Offline
Re: Kortkoppeling voor Electrotren Habis
« Reactie #4 Gepost op: 02 March 2014, 23:20:06 »
Dag Henk,

Zelf heb ik zo'n Märklin wagen niet, maar het interesseert me wel hoe fabrikanten de positie van de - naar ik aanneem - aanwezige kortkoppelmechanieken hebben gekozen. Die interesse spruit voort uit mijn voornemen een bloktrein van een inmiddels vast aantal soortgelijke wagens te gaan kortkoppelen. Tot op heden ben ik - uitsluitend als het om goederenmaterieel gaat - wat "rekkelijk"geweest, zodat dat materieel hoofdzakelijk nog met beugelkoppelingen op mijn baan rondrijdt, maar ja die lange Habis lekker dicht op elkaar gekoppeld "doet me wel wat". Het is me duidelijk, dat net zoals bij oudere Zwitserse personenrijtuigen (waar de draaistellen ook vlak tegen de uiteinden van de rijtuigbak staan) het veelal niet zo eenvoudig is om daar dan alsnog kortkoppelunits in aan te brengen, zij het dat het me tot heden wel gelukt is dergelijk materieel vouwbalg tegen vouwbalg of  Gummiwülst tegen Gummiwülst gekoppeld te krijgen.

Henk, is het teveel gevraagd om eens een fototje van de onderzijde van zo'n kortkoppelbare Habis (of soortgelijk model) op het forum te zetten?

Gegroet,

Rob

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #5 Gepost op: 03 March 2014, 20:56:46 »
Prachtige wagens, Henk. Vooral de bovenste 2 met niet-gebombeerde wanden.

Groet, Bas

henk

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 03 March 2014, 21:23:17 »
Ja mee eens. Ik vind de wagens met gebombeerde wanden eigenlijk knap lelijk.  :)
De tweede wagen is af fabriek vervuild. Het catalogusnummer weet ik zo gauw niet. De doosjes staan ergens ver op de vliering in een verhuisdoos.

@Rob, zoals de fabrikanten dat eigenlijk altijd doen. Het mechaniek ergens tussen bak en bodem verwerkt. Het draaistel biedt voldoende ruimte voor de nemschacht.

Voor dit type wagens is de aanpak van Bas prima. Plek genoeg om een Symoba in de bak te plaatsen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 04 March 2014, 00:12:14 »
Plek genoeg om een Symoba in de bak te plaatsen.

Hallo Henk,

Ja, dat lijkt me ook wel nu ik de foto zie; ik vermoedde minder plaatsruimte. Met inbouwen van kortkoppelingen heb ik langzamerhand flink wat ervaring opgedaan. In ieder geval moet je niet al te bang zijn om met name de draaistellen "stevig"aan te pakken. Daar moet meestal een heleboel van worden weggefreesd om de de NEM koppelingshouder voldoende speelruimte te geven.

Binnenkort zal ik er eens aan beginnen, waarbij ik me wel realiseer dat die Symoba kortkoppelings units nou niet bepaald goedkoop zijn. Per wagen ben je er al gauw zo'n € 8,- aan kwijt. De kwaliteit is overigens goed. Ik heb tot heden nog nimmer een misbaksel aangetroffen, en er is ook nog nooit een defect geraakt. Dat zegt wel wat!

Dank voor je reactie,

Rob

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #8 Gepost op: 04 March 2014, 21:10:18 »
Die kortkoppelmechanieken van mij waren heel wat voordeliger al weet ik niet meer precies hoeveel. Ook het merk weet ik niet. Gekocht op de beurs in Houten.
En by the way: van het draaistel zelf heb ik niets weg hoeven halen, behalve dan van het metalen binnenwerk waar de oorspronkelijke beugelkoppeling aan vast zat.

Groet, Bas

wob

• Offline Offline
  • Aachenau West
« Reactie #9 Gepost op: 07 April 2014, 21:12:08 »
Ik moet mezelf corrigeren, Rob:
Afgelopen zaterdag betaalde ik € 7,70 voor een Symoba-setje op de beurs. Niks "heel wat voordeliger", maar inderdaad zo'n 8 € per wagen.

Groet, Bas

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 08 April 2014, 13:24:19 »
inderdaad zo'n 8 € per wagen.

Ja Bas!

Daarom breng ik die Symoba's alleen aan als het écht beter staat. Bij twee-assige goederenwagens laat ik meestal gewoon de beugelkoppelingen maar zitten, maar bij zo'n trits Habis wagens is het wel "aardig" om die goed kortgekoppeld te laten rijden omdat de "geslotenheid" van zo'n convooi een heel specifiek aspect ervan is. Daarom krijgen personenrijtuigen die nog niet van een goedwerkende kortkoppelingmechaniek zijn voorzien (zeker als er sprake is van vouwbalgen of Gummuwülste ) dan ook altijd Symoba's.

Gegroet,

Rob