Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 06:59:04
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 05:08:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
  

Auteur Topic: Rangeerspel: Combi carcard, waybill, dobbelsteen en rijopdrachtkaart.  (gelezen 2795 keer)

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Rangeerspel: Combi carcard, waybill, dobbelsteen en rijopdrachtkaart.
« Gepost op: 27 februari 2014, 20:35:25 »
Hallo Allemaal.

Voor de rangeerders onder ons heb ik een soort "schakelbord" gemaakt voor mijn rangeerstukje wat een combinatie is van de meest gebruikte rangeersystemen bij het modelspoor. Naast dat het een combi is, is het ook een "automatisch" systeem.



Hoe werkt het:

Carcards zijn teruggebracht tot categorieën van vergelijkbare wagentjes zoals koelwagens, containerwagens, ketelwagens e.d.
Waybills zijn onder de betreffende categorieën uitgeschreven. Er zit dus geen vaste volgorde in.
De opdracht van de waybill wordt bepaald door een soort dobbelsteen, die in het midden zit. Een schijf op een motortje (een 3 polige motor heeft 6 vaste stopposities) met getallen speelt voor dobbelsteen en kan met een knop een zwieper krijgen.
Uiteindelijk heb ik wat defect materieel uit de rommeldoos gebruikt om de rijopdracht die uit de combinatie komt (welke wagon waarheen moet) dmv een kaartje met een cijfer onder de betreffende positie in de trein op te hangen. (Lok is voorraadhaakje met kaartjes die niet gebruikt worden)

Uiteindelijk komen de soorten wagons op plaatsen terecht die er logisch uitzien (geen tankwagon onder een takel of een koelwagon bij een tandwielfabriek) is de variatie door het ontbreken van vaste routes gegarandeerd en wordt de uiteindelijke rijopdracht door een motortje per knopdruk gegenereerd, dus automatisch.

Misschien een ideetje voor anderen die met een te kleine baan zitten voor Waybill operation?

groet Daan.

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
Re: Rangeerspel: Combi carcard, waybill, dobbelsteen en rijopdrachtkaart.
« Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2014, 07:54:50 »
Ik vind dit soort topics altijd zeer interessant. Ik ben best wel een rangeerder (als mijn baan het eenmaal doet). Ik begrijp nog niet helemaal hoe het werkt. Moet je nu 9 keer (voor iedere wagonsoort een keer) een zwieper met de dobbelsteen doen of geld dat ene cijfer voor ze allemaal (en je dus maar 6 variaties hebt)?

Zelf heb ik een programma geschreven voor mijn rekenmachine  :o. Je geeft in hoevel "cars" en "spots" er zijn en hij laat je zien waar deze terecht moeten komen. Daarnaast geeft hij ook af en toe een waarschuwing dat 1 of meer wagons defect is. Die moet ik dan afrangeren naar de ondehoudsloods. Er wordt ook rekening gehouden of de lok al dan niet water/kolen/draaien moet.

Groet,
Paul

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: Rangeerspel: Combi carcard, waybill, dobbelsteen en rijopdrachtkaart.
« Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2014, 08:19:03 »
Hallo Daan, goed om te zien dat je, je eigen versie van een rangeersysteem hebt ontwikkeld. Ik moest je uitleg wel twee keer lezen om het te doorgronden (kan ook aan mij liggen). Werkt het? En zoja kun je hier een fotoserie van maken, ik ben altijd op zoek om mijn eigen systeem aan te vullen.

Groet, Gert-Jan

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Rangeerspel: Combi carcard, waybill, dobbelsteen en rijopdrachtkaart.
« Reactie #3 Gepost op: 28 februari 2014, 09:14:16 »
Op de baan heb ik altijd een rangeertrein van een lok en 3 wagons. (Komt omdat ik altijd een korte poot van een inglenook als rangeerdeel gebruik, dat zijn 3 wagons).
Stel, de trein die aankomt bestaat uit een tankwagon, een stikstofwagon en een open containerwagon. Dan staat er op de lijst het volgende bij:
Tankwagon: 1-3 straatspoor 4-6 goederenoverslag.
Stikstofwagon: 1/2 Overslag Perris Nard, 3/4 sectie 1 Agricom, 5/6 sectie 2 agricom
Open container: 1/2 sectie 1 agricom, 3/4 sectie 2 agricom, 5/6 straatspoor.
Bij binnenkomst druk ik voor elke wagon 1x op de knop van het selectiewiel en krijg bijvoorbeeld de getallenreeks 6-4-1.
6 voor een tankwagon betekend dat deze bij de goederenoverslag weggezet moet worden (4-6 goederenoverslag).
4 voor de stikstofwagon is sectie 2 Agricom (3/4 sectie 2 agricom)
1 voor de open containerwagon is sectie 1 agricom. (1/2 sectie 1 agricom)

Onder de 1e wagon van het treintje op de plank komt een kaartje met 4 te hangen (moet naar de goederenoverslag, spoor 4)
Onder de 2e wagon van het treintje op de plank komt een 6 te hangen (agricom sectie 2 is spoor 6)
onder de 3e wagon van het treintje op de plank komt een 5 te hangen (agricom sectie 1 is spoor 5)
Deze selectie kaartjes onder het treintje op de plank vormt de rijopdracht voor die trein.

De waybill staat dus onder de betreffende soort wagon voluit geschreven met alle mogelijke bestemmingen, de selectie van een bestemming wordt gedaan door het selectiewiel en vormt uiteindelijk door combinatie met de bestemming een spoornummer. De 3 spoornummers vormen de rijopdracht van de trein.

De wagens die er staan, gaan weer mee naar beneden en worden, na husselen op even /oneven op de inglenook van het station beneden, meegenomen in een goederentrein die of en ene of de andere kant op rijdt.

Het systeem werkt prima, soms komen er wel 2 wagons op eenzelfde spoor uit, maar dan selecteer ik een andere positie. Ik heb geen wachtspoor namelijk. Dat is het enige minpunt wat ik heb kunnen ontdekken zover..
Fototjes komen nog, wellicht is dat makkelijker.

groet Daan.

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: Rangeerspel: Combi carcard, waybill, dobbelsteen en rijopdrachtkaart.
« Reactie #4 Gepost op: 28 februari 2014, 09:36:21 »
Hallo, ik snap het! De samenstelling van de trein staat van te voren al vast. De bestemmingen nog niet, goed bedacht en met het "bord" erbij ook duidelijk. Ik gebruik zelf bestemmingskaarten en rangeerlijsten en stel de trein samen op mijn opstelterrein, dan ga ik pas rijden. Net even anders.

Over de dubbele boeking op het spoor, dit kan ook in het echt plaatsvinden. In veel gevallen zetten ze de wagen dan even op een spoor wat minder bezet is en rangeren deze de volgende keer dan uit. De zogenaamde off spots.

Groet, Gert-jan

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Rangeerspel: Combi carcard, waybill, dobbelsteen en rijopdrachtkaart.
« Reactie #5 Gepost op: 28 februari 2014, 11:29:15 »
Hoi Gert-Jan,
Inderdaad. De treinsamenstelling wordt bij mij bij het binnenrijden van de doorgaande goederentrein bepaald. Middels even/oneven van een selectiewiel worden 3 van de 5 wagons van een trein geselecteerd. Die worden op de lange poot van de inglenook weggezet. Vanaf de korte poot die bij de richting van de goederentrein hoort, worden 3 andere wagentjes weggehaald en aan de trein gekoppeld. De goederentrein vertrekt dan weer en de rangeerlok neemt de set van 3 die uitgerangeerd zijn mee naar het rangeerterrein. Pas dan wordt er een bestemming aan de wagons gegeven dmv de hierboven beschreven "procedure".

Je pakt dus niet 3 waybills en zoekt er wagentjes bij die het kunnen vervoeren. Dat kan namelijk alleen in een "open" systeem, waarbij je een fiddleyard hebt. Mijn systeem is gesloten. Elke wagon is altijd ergens op de baan te vinden en doet mee, hetzij in de doorgaande goederentreinen, hetzij op het rangeerterrein. Een bijbehorende carcard en waybill zou in mijn geval een vast patroon aan bewegingen veroorzaken waarbij elke wagon een vast "rondje" doet en telkens op dezelfde plekken terug te vinden is. Vandaar dat ik er wat meer variatie in heb gebracht..

groet Daan.