Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 12:43:00
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Eric B
Vandaag om 12:36:03
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 12:21:06
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rick
Vandaag om 11:48:08
Fleischmania Nostalgia door Floris Dilz
Vandaag om 11:45:38
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
Vandaag om 11:37:51
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:24:10
6 en 7 september terug naar toen door AB 7216
Vandaag om 10:18:41
Swalbenburg, N modulebaan door william_2
Vandaag om 10:18:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 09:39:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:38:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:30:55
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 09:29:54
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
Vandaag om 09:16:20
LIMA IRM Cardanassen door 008200
Vandaag om 09:05:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Loki
Vandaag om 07:30:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Loki
Vandaag om 07:28:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 07:24:10
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
Vandaag om 06:50:44
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
05 September 2025, 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 September 2025, 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
05 September 2025, 21:46:50
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
05 September 2025, 20:23:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
05 September 2025, 19:34:23
Kato 2026 door Gino
05 September 2025, 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
05 September 2025, 19:14:38
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 September 2025, 18:50:20
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
05 September 2025, 18:11:57

Auteur Topic: Wie levert in H0 CIWL-"wapens"  (gelezen 3567 keer)

Rob van Kooy

• Offline Offline
Re: Wie levert in H0 CIWL-"wapens"
« Reactie #15 Gepost op: 14 April 2014, 12:31:45 »
het gebrukte wapen vervangen door een nieuw

Dag Martijn,

Ik begrijp je verzuchting, maar je zult wel willen begrijpen dat - gelet op de niet geringe decal-kosten die met het opkalefateren van de Liliput Restauratiewagen toch al waren gemoeid -  ik me de kans niet heb laten ontgaan om die CIWL wapentjes op een snelle en heel sympathieke manier te pakken te krijgen. Mijn relaties met de Franse deelnemers aan het Loco Revue forum zijn al vele jaren heel goed, en dat werpt zijn vruchten af. Ik van mijn kant sta de Franse collegae ook altijd ter zijde als ik ze kan helpen.

Gegroet,

Rob 

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 14 April 2014, 13:20:41 »
Rob

Het was geen verwijt, ik was alleen benieuwd omdat ik ook zoiets wil proberen te doen.

Maar het zal niet al te veel kosten, dus proberen kan geen kwaad.

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 14 April 2014, 14:00:30 »
Is dat hetzelfde Franse forum waar een CIWL fan voor elke wagon variant het correcte interieur heeft gemaakt met de Lalique ruitjes etc?

Sent from my Lumia 920 using Tapatalk

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 15 April 2014, 16:58:34 »
Hallo ivanzon,

Ja, naar mijn weten wel. Maar ik ga bij mijn "opknapbeurten" niet zo ver als die man hoor!

Ik moet overigens wel zeggen dat ik dit soort werkjes aan bestaande rijtuigen en wagens eigenlijk heel leuk vind. Je moet je wel goed voorbereiden en dus alles al in huis hebben voordat je begint.

Veelal is de belettering, omdat die onmiddelijk voor de toeschouwer zichtbaar is, nog het grootste probleem. Zelfs als het alleen maar om letters en cijfers gaat. Ik geef maar eens een voorbeeld: Op oudere Belgische rijtuigen wordt een speciaal ontworpen lettertype gebruikt. Nou kom er maar eens achter waar je dat type op het internet vindt en is het dan zonder toestemming en/of betaling te copiëren? Logo's idem dito.

Vroeger maakte ik uitsluitend gebruik van afwrijfletters (Letraset ben ik daar nog steeds dankbaar voor), maar toen de huiselijke computer in de mode kwam bleek Letraset en zijn soortgenoten tegen die concurrentie niet opgewassen. Overigens ten onrechte zoals je verder in de laatste alinea van deze bijdrage kunt lezen.

Tot op heden is het gelukkig nog zondermeer mogelijk om als particulier een enkele set afwrijfletters te laten maken indien je maar precies aan de hand van vakkundig gemaakte tekeningen aangeeft  hoe het moet worden. En zeker als het meerkleurendruk moet zijn loopt dat aardig in de papieren. Pas sinds kort maak ik daarom - zelfs als het om serieuze beletteringswerkjes gaat - ook wel gebruik van waterdecals. Dat vond ik vroeger "niks". Hoe precies je ze ook uitsnee je zág meteen dat het waterdecals waren; dat kwam omdat de onderlaag gewoon te dik was. Ook nadat er de juiste vernis over was aangebracht. Vandaag de dag zijn die waterdecals evenwel van een zodanige kwaliteit (en fliederdun) geworden dat eenmaal opgebracht je nauwelijks tot helemaal niet ziet dat het waterdecals zijn. Echt goedkoop zijn die ook niet maar toch wel eerder financieel haalbaar.

Het sprookje doet de ronde dat je waterdecals nu ook zelf met je computer kunt maken. Nou, ik heb dat heel nauwgezet geprobeerd, maar het resultaat was uiterst teleurstellend. Dat komt hoofdzakelijk omdat er - hoe optimaal de instelling ook is - te weinig inkt door de printers op het decalvelletje wordt afgedrukt om de letters en cijfers "dekkend" op de achtergrond te laten zijn. De professionals zijn de enigen die écht in staat zijn door meerkleurendruk als exacte achtergrond van de letters om goede dekkende kwaliteit te leveren. Ik ben tot die conclusie gekomen nadat ik met schade en schande had ervaren dat dit geen amateurwerk is   

Gegroet,

Rob

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #19 Gepost op: 16 April 2014, 09:07:09 »
Is dat hetzelfde Franse forum waar een CIWL fan voor elke wagon variant het correcte interieur heeft gemaakt met de Lalique ruitjes etc?

Gaaf , mogen wij de link?
gr Jan

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 16 April 2014, 11:27:56 »
mogen wij de link?

Dag Jan,

Uiteraard mag je de link hebben, daar is niets geheims aan! Het betreft het forum dat door het meest bekende Franse maandblad voor modelspoor "Loco-Revue" wordt georganiseerd. Je kunt naar mijn mening maar het beste naar Loco Revue googelen, en dan verder gaan. Het bleek mij - toen ik dat eventjes probeerde alvorens dit bericht aan jou te verzenden - dat het websiteadres <www. forum.e-train.com> niet reageert. Ik vermoed dat dat pas kan nadat je lid van dat forum bent geworden.

Zoals gebruikelijk in Frankrijk moet je de Franse taal wel min of meer beheersen. Andere talen behalve wellicht het Waals ??? worden maar moeilijk tot niet begrepen.

Gegroet,

Rob

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 16 April 2014, 11:33:41 »
dit is de URL van het forum: http://forum.e-train.fr
En mocht frans lastig zijn, kun je t altijd in chrome laten vertalen in NL. levert soms leuke constructies op  8)

dirkjan