Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijnbouw Indonesië
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:09:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
5166
Vandaag
om 16:07:51
Bahnstrecke 5867
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:07:38
Halling aandrijvingen
door
tothebeach
Vandaag
om 16:06:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:05:11
Rangeerbaan Molenhoek
door
Juroen
Vandaag
om 16:04:28
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:46:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
Vandaag
om 15:36:41
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 15:21:42
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 15:14:22
Kibri station CALW ingekort als NS station
door
Pauldg
Vandaag
om 14:52:17
Exact-Train 2025
door
grossraumwagen
Vandaag
om 14:36:59
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller
door
tothebeach
Vandaag
om 14:25:35
Layne, Somewhere South.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:23:34
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein
door
Sam
Vandaag
om 14:19:46
NS 8800 in spoor 0
door
Rob Moerkerken
Vandaag
om 14:01:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Erik van den Eijnden
Vandaag
om 12:50:15
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie
door
ronald100
Vandaag
om 10:41:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 09:46:31
Raadplaatje
door
V200-G2000
Vandaag
om 09:41:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482
door
Jelmer
Vandaag
om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI
door
Jelmer
Vandaag
om 09:25:27
Bauarbeiten im gange
door
tothebeach
Vandaag
om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen
door
Jelmer
Vandaag
om 09:21:18
iTrain versus Windigiped
door
Pain0_8
Vandaag
om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 02:23:12
Overstap naar HTM
door
Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Wat is de ideale rangeerlokomotief?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: Wat is de ideale rangeerlokomotief? (gelezen 12882 keer)
daan2353
Offline
Berichten: 576
009, da's pas fijn.
Wat is de ideale rangeerlokomotief?
«
Gepost op:
17 February 2014, 08:04:01 »
Als vervolg op de topics over rangeerbanen wil ik graag een topic openen gewijd aan rangeerlokkies.
Welke lok van welk merk is het mooist te regelen (analoog of DCC even erbij vermelden), hoe langzaam kan het modelletje en hoe is de aandrijving opgebouwd?
Persoonlijk graag een 5 polige motor, 1 of 2 grote vliegwielen en een flinke tandwielbak erachter. Liefst gecompenseerd chassis of andersoortig flexibele asophanging zodat er zoveel mogelijk asjes met de rails in aanraking blijven.
Roco 2400: Rijdt subliem, digitaal en analoog, stroomafname is ok, regelbaarheid keurig en digitaal tot onder waarneembare snelheid te regelen. Nadeel is dat het eigenlijk een te groot model is voor kleine rangeeremplacementen..
V60jes van Roco of Fleischmann ken ik niet. Ik heb op google gezien dat de Fleischmann over een goede overbrenging beschikt, maar wel een star chassis heeft, dus stroomafname kan een probleem zijn, zeker omdat er geen vliegwiel in zit..
De Roco v60 heeft een vliegwiel en de middelste as is verend (oudere modellen) dus dan zou de stroomafname beter moeten zijn. Vliegwiel en een 5 polige motor zouden ook moeten meehelpen aan fatsoenlijk rijgedrag, maar ik heb nog geen modelletje ervan (gehad)
De DHG500 van Trix is heel goed gelukt, jammer alleen van de magere trekkracht. Stroomafname is heel netjes, maar de basis is klein. Vliegwiel is dus erg effectief..
Fleischmann V100 is niet echt geschikt (daar rangeer ik nu mee) want door ruimtegebrek is de tandwieloverbrenging wel erg kort. Hierdoor kun je niet echt langzaam rijden. Liefst zou ik die op de hoofdlijn inzetten en een niet al te grote maar zeer goed werkende rangeerlok op het rangeerspoor willen hebben.
Kortom, waar rangeer jij mee en hoe bevalt dat?
Groet Daan.
Gelogd
zuylen
Offline
Berichten: 4517
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
«
Reactie #1 Gepost op:
17 February 2014, 08:26:36 »
Ik neem aan dat de stoomlocs afvallen?
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
Merlin674
Offline
Berichten: 1030
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
«
Reactie #2 Gepost op:
17 February 2014, 08:33:53 »
De Hornby Class 08 is echt de mooiste rangeerloc die ik heb (zien) rijden.
Dit type heeft ook bij de NS gereden. 5 polige motor, twee vliegwielen. Rijdt zowel DC als DCC fantastisch!
Ed
Gelogd
Tjalling
Offline
Berichten: 3486
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
«
Reactie #3 Gepost op:
17 February 2014, 09:00:08 »
V36 van Lenz, met automatische koppeling.
Loopt beter dan V60 van Roco.
Groet,
Tjalling
Gelogd
modulebaan.nl
rjr
Offline
Berichten: 2051
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
«
Reactie #4 Gepost op:
17 February 2014, 09:12:21 »
En de hippel? Standaard misschien niet de beste wat stroomafname betreft, maar ook dat is op te lossen.
Her en der op het internet wel info over te vinden. Aanpassingen in de wielophanging voor betere stroomafname. En een buffer capaciteit zodat de motor kan blijven werken ook als er toch eens stroomafname is.
De V36 van Lenz lijkt voor wat ik er van gezien heb ook heel mooi te rijden.
En als stomers rangeer ik nu met de DB74 van roco. Met digitale koppeling ingebouwd. Stroomafname op alle 4 de assen, dus rijd ook heel goed.
Roelco
Gelogd
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
«
Reactie #5 Gepost op:
17 February 2014, 09:22:19 »
indien wel stoom.
de "Beathe".van Fleischmann
loopt ongelofelijk mooi voor een tweeasser.
Gelogd
zuylen
Offline
Berichten: 4517
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
«
Reactie #6 Gepost op:
17 February 2014, 09:37:30 »
Ik vind die Fleischmann T3 's ook wel de moeite waard om te vermelden.
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
JAB van Ree
Offline
Berichten: 3796
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
«
Reactie #7 Gepost op:
17 February 2014, 10:16:04 »
2400'en deden vroeger genoeg rangeerwerk en lokale bedieningen... Zie bijvoorbeeld de bediening in de Achterhoek in de 80'er jaren.
ESU heeft een hele mooie V60 die denk ik aan al je wensen voldoet. Hangt alleen een pittig prijskaartje aan...
Gelogd
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden
Arjan6511
Offline
Berichten: 4743
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
«
Reactie #8 Gepost op:
17 February 2014, 10:29:01 »
Ben wel tevreden met de V60 van Roco (heb er 5), de Henschel van Ade is ook niet verkeerd, alleen op dit moment lastig te verkrijgen.
Gelogd
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos
> abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT
lokpaint
Gast
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
«
Reactie #9 Gepost op:
17 February 2014, 10:51:25 »
Hoi
De köf van Lenz of een trix V90?
bart
Gelogd
Esperopt
Offline
Berichten: 2227
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
«
Reactie #10 Gepost op:
17 February 2014, 11:26:04 »
Hippel, bevalt mij prima. En natuurlijk de 2400 van roco. Zoals hierboven al geschetst, deed de 2400 veel rangeerwerk op lokale lijnen en bij de kleinere fabrieksaansluitingen. Wonende bij de voormalige tramlijn Groningen-Drachten, heb ik dit schouwspel vele malen gezien.
Gelogd
MartOnTheWeb
Offline
Berichten: 868
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
«
Reactie #11 Gepost op:
17 February 2014, 11:32:37 »
Deze wellicht:
http://www.bentinkmodelspoor.nl/diesellocomotieven/25487-eshop-diesellokomotive-v36-mit-kanze-4005575037532.html
Met spoorse groet
Mart
Gelogd
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!
Whis
Offline
Berichten: 382
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
«
Reactie #12 Gepost op:
17 February 2014, 12:06:25 »
De GP9 van Athearn Genesis rijdt boterzacht.
De SW's en GP's van Proto2000 rangeren ook heerlijk (totdat de tandwielen op de asjes breken... gelukkig makkelijk vervangbaar door degelijker exemplaren).
Gelogd
Das Dauerverkacken setzt sich nathlos fort.
Hmpf.
Forever Rocofan
Offline
Berichten: 2488
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
«
Reactie #13 Gepost op:
17 February 2014, 12:12:47 »
Hallo Daan,
Ik heb ook nog een idee. Het dieseltje uit de ( analoge ) startset 51144 van Roco. Een leuk locje en niet al te groot ( ik zag dat je op zoek bent naar iets kleins )
Hier valt voor elke H0 spoorbaan wel iets leuks van te maken volgens mij...
mvg Ruud B.
Gelogd
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.
Arjan6511
Offline
Berichten: 4743
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
«
Reactie #14 Gepost op:
17 February 2014, 12:19:59 »
Citaat van: Lokpaint op 17 February 2014, 10:51:25
Hoi
De köf van Lenz of een trix V90?
bart
Jammere van de V90 van Trix is dat ie te hoog op zijn hoefjes staat, waarschijnlijk een herriemotor heeft en de startsnelheid bij analoog bedrijf meer dan 10 km/u is. Om er dan mee te rangeren lijkt me niet zo´n succes.
Mijn G1000 van de Dortmunder Eisenbahn (Trix 22579) had hetzelfde, en zit dan ook niet meer in mijn collectie.
Gelogd
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos
> abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Wat is de ideale rangeerlokomotief?