Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 19:32:31
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:29:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:27:57
NS 8400 van Werps door prutser
Vandaag om 19:14:30
NS-1000 in spoor-1 door prutser
Vandaag om 19:07:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 19:06:08
Swalbenburg, N modulebaan door MOVisser
Vandaag om 18:54:59
TEE / Rheingold door VictorPM
Vandaag om 18:25:53
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 18:02:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 17:35:15
Minder wissels door 1200blauw
Vandaag om 17:31:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:20:25
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 16:01:51
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 15:36:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:15:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:40:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:50:51
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:45:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:49:19
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:39:25
27 september Afscheid ICR door Thom
Vandaag om 12:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 12:14:31
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:18
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door Pinkelpa
Vandaag om 10:14:52
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Bert55
Vandaag om 09:57:34
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Bert Senden
Vandaag om 09:47:33
Sankt Georgen. door einte
Vandaag om 08:42:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door einte
Vandaag om 08:40:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 08:22:47
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 September 2025, 22:06:00
  

Auteur Topic: Wat is de ideale rangeerlokomotief?  (gelezen 12800 keer)

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Wat is de ideale rangeerlokomotief?
« Gepost op: 17 February 2014, 08:04:01 »
Als vervolg op de topics over rangeerbanen wil ik graag een topic openen gewijd aan rangeerlokkies.

Welke lok van welk merk is het mooist te regelen (analoog of DCC even erbij vermelden), hoe langzaam kan het modelletje en hoe is de aandrijving opgebouwd?

Persoonlijk graag een 5 polige motor, 1 of 2 grote vliegwielen en een flinke tandwielbak erachter. Liefst gecompenseerd chassis of andersoortig flexibele asophanging zodat er zoveel mogelijk asjes met de rails in aanraking blijven.

Roco 2400: Rijdt subliem, digitaal en analoog, stroomafname is ok, regelbaarheid keurig en digitaal tot onder waarneembare snelheid te regelen. Nadeel is dat het eigenlijk een te groot model is voor kleine rangeeremplacementen..

V60jes van Roco of Fleischmann ken ik niet. Ik heb op google gezien dat de Fleischmann over een goede overbrenging beschikt, maar wel een star chassis heeft, dus stroomafname kan een probleem zijn, zeker omdat er geen vliegwiel in zit..

De Roco v60 heeft een vliegwiel en de middelste as is verend (oudere modellen) dus dan zou de stroomafname beter moeten zijn. Vliegwiel en een 5 polige motor zouden ook moeten meehelpen aan fatsoenlijk rijgedrag, maar ik heb nog geen modelletje ervan (gehad)

De DHG500 van Trix is heel goed gelukt, jammer alleen van de magere trekkracht. Stroomafname is heel netjes, maar de basis is klein. Vliegwiel is dus erg effectief..

Fleischmann V100 is niet echt geschikt (daar rangeer ik nu mee) want door ruimtegebrek is de tandwieloverbrenging wel erg kort. Hierdoor kun je niet echt langzaam rijden. Liefst zou ik die op de hoofdlijn inzetten en een niet al te grote maar zeer goed werkende rangeerlok op het rangeerspoor willen hebben.

Kortom, waar rangeer jij mee en hoe bevalt dat?

Groet Daan.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
« Reactie #1 Gepost op: 17 February 2014, 08:26:36 »
Ik neem aan dat de stoomlocs afvallen?
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1030
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
« Reactie #2 Gepost op: 17 February 2014, 08:33:53 »
De Hornby Class 08 is echt de mooiste rangeerloc die ik heb (zien) rijden.
Dit type heeft ook bij de NS gereden. 5 polige motor, twee vliegwielen. Rijdt zowel DC als DCC fantastisch!
Ed



Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3486
    • modulebaan.nl
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
« Reactie #3 Gepost op: 17 February 2014, 09:00:08 »
V36 van Lenz, met automatische koppeling.
Loopt beter dan V60 van Roco.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
« Reactie #4 Gepost op: 17 February 2014, 09:12:21 »
En de hippel? Standaard misschien niet de beste wat stroomafname betreft, maar ook dat is op te lossen.
Her en der op het internet wel info over te vinden. Aanpassingen in de wielophanging voor betere stroomafname. En een buffer capaciteit zodat de motor kan blijven werken ook als er toch eens stroomafname is.

De V36 van Lenz lijkt voor wat ik er van gezien heb ook heel mooi te rijden.

En als stomers rangeer ik nu met de DB74 van roco. Met digitale koppeling ingebouwd. Stroomafname op alle 4 de assen, dus rijd ook heel goed.

Roelco

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
« Reactie #5 Gepost op: 17 February 2014, 09:22:19 »
indien wel stoom.
de "Beathe".van Fleischmann
loopt ongelofelijk mooi voor een tweeasser.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
« Reactie #6 Gepost op: 17 February 2014, 09:37:30 »
Ik vind die Fleischmann T3 's ook wel de moeite waard om te vermelden.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
« Reactie #7 Gepost op: 17 February 2014, 10:16:04 »
2400'en deden vroeger genoeg rangeerwerk en lokale bedieningen...  Zie bijvoorbeeld de bediening in de Achterhoek in de 80'er jaren.

ESU heeft een hele mooie V60 die denk ik aan al je wensen voldoet. Hangt alleen een pittig prijskaartje aan...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4741
    • Filmpjes op YouTube
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
« Reactie #8 Gepost op: 17 February 2014, 10:29:01 »
Ben wel tevreden met de V60 van Roco (heb er 5), de Henschel van Ade is ook niet verkeerd, alleen op dit moment lastig te verkrijgen.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

lokpaint

  • Gast
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
« Reactie #9 Gepost op: 17 February 2014, 10:51:25 »
Hoi

De köf van Lenz of een trix V90?

bart

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
« Reactie #10 Gepost op: 17 February 2014, 11:26:04 »
Hippel, bevalt mij prima. En natuurlijk de 2400 van roco. Zoals hierboven al geschetst, deed de 2400 veel rangeerwerk op lokale lijnen en bij de kleinere fabrieksaansluitingen. Wonende bij de voormalige tramlijn Groningen-Drachten, heb ik dit schouwspel vele malen gezien.

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • MartOnTheWeb
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Whis

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
« Reactie #12 Gepost op: 17 February 2014, 12:06:25 »
De GP9 van Athearn Genesis rijdt boterzacht.

De SW's en GP's van Proto2000 rangeren ook heerlijk (totdat de tandwielen op de asjes breken... gelukkig makkelijk vervangbaar door degelijker exemplaren).
Das Dauerverkacken setzt sich nathlos fort.
Hmpf.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2487
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
« Reactie #13 Gepost op: 17 February 2014, 12:12:47 »
Hallo Daan,

Ik heb ook nog een idee. Het dieseltje uit de ( analoge ) startset 51144 van Roco. Een leuk locje en niet al te groot ( ik zag dat je op zoek bent naar iets kleins )



Hier valt voor elke H0 spoorbaan wel iets leuks van te maken volgens mij...

mvg Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4741
    • Filmpjes op YouTube
Re: Wat is de ideale rangeerlokomotief?
« Reactie #14 Gepost op: 17 February 2014, 12:19:59 »
Hoi

De köf van Lenz of een trix V90?

bart

Jammere van de V90 van Trix is dat ie te hoog op zijn hoefjes staat, waarschijnlijk een herriemotor heeft en de startsnelheid bij analoog bedrijf meer dan 10 km/u is. Om er dan mee te rangeren lijkt me niet zo´n succes. 
Mijn G1000 van de Dortmunder Eisenbahn (Trix 22579) had hetzelfde, en zit dan ook  niet meer in mijn collectie.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT