Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lange adressen met esu decoders. door Joz
Vandaag om 19:31:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 19:26:22
Märklin M tapijtbaan door Mark D.
Vandaag om 19:00:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Casmir
Vandaag om 18:58:59
Stottering Piko 98551BD door Ben
Vandaag om 18:57:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
Vandaag om 18:56:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door Scratchbuilt
Vandaag om 18:50:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 18:29:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Karel466
Vandaag om 17:39:39
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 17:35:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 17:03:43
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 16:46:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric v C
Vandaag om 16:45:03
Pfarrerwinkel bahn door Brouwersbaan
Vandaag om 16:44:29
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 16:40:04
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:26:27
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 16:14:02
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:10:34
NS Mat 35 Maple Leaf door Montanbahn
Vandaag om 15:38:25
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Montanbahn
Vandaag om 15:17:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:37:48
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Jelmer
Vandaag om 13:59:17
Bauarbeiten im gange door Eric B
Vandaag om 13:52:03
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
Vandaag om 13:04:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:02:47
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Ronald Halma
Vandaag om 12:03:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 12:01:27
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 11:14:32
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 10:57:07
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 10:30:10
  

Auteur Topic: Ingekorte rijtuigen  (gelezen 1905 keer)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2516
Ingekorte rijtuigen
« Gepost op: 11 February 2014, 23:32:16 »
Zoals bekend werden en worden door sommige merken rijtuigen ingekort om ook door krappere boogstralen te komen.
In de oude doos vond ik twee H0 rijtuigen van Trix Modell die ook nogal ingekort zijn, en niet zo'n beetje ook  ;D
Een vier-assig Mitropa slaaprijtuig 20154 met een lengte van 136 mm over de buffers.
En een vier-assig bagagerijtuig 20155 van CIWL met een lengte van 136 mm over de buffers, maar het schuifdeurtje kan wel echt open en dicht  :D
Ik weet niet wat de lengte van dergelijke rijtuigen in het echt (in de jaren '30/'40) waren, maar voor zo'n 22 meter komt dat op een lengteschaal van 1:160 uit!  :o
Beide rijtuigen hebben verder los aangezette leuningen bij de deuren.
Verder zijn heet simpele blikken rijtuigen met idem onderstel.
Helaas ontbreken een buffertje en een van de schuifdeuren van het bagagerijtuig.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5558
  • Team Mitropa
Re: Ingekorte rijtuigen
« Reactie #1 Gepost op: 11 February 2014, 23:58:31 »
ja en wat nu?

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 528
Re: Ingekorte rijtuigen
« Reactie #2 Gepost op: 12 February 2014, 00:17:48 »
Vooroorlogse Trix-modellen? Doe eens een paar foto's?

Freek.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8248
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Ingekorte rijtuigen
« Reactie #3 Gepost op: 12 February 2014, 09:13:08 »
Niet alleen rijtuigen korte ze in (in dit geval Jouef)

 ;D
Vr. groeten,
Bob

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2516
Re: Ingekorte rijtuigen
« Reactie #4 Gepost op: 12 February 2014, 09:29:52 »
Vooroorlogse Trix-modellen? Doe eens een paar foto's?
Zo te zien wel ja. Als ik overdag een keer tijd heb zal ik wel wat plaatjes schieten.

Niet alleen rijtuigen korte ze in (in dit geval Jouef)
Maar lang niet zo extreem ingekort als die Trix rijtuigjes. H0 met schaal N lengteverhouding!
Bijna 2 keer zo kort als dat ze breed zijn.

ja en wat nu?
Gewoon, vind ik leuk om te melden.
Ook na diverse andere draadjes te hebben gelezen over ingekort H0 materieel met lengteschaal 1:93,5 of 1:100.
Blijkt er dus ook nog H0 materieel met lengteschaal 1:160 te zijn.
Of kent iemand nog extremer ingekort materieel?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8248
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Ingekorte rijtuigen
« Reactie #5 Gepost op: 12 February 2014, 10:46:47 »
Gaat het om dit rijtuigje?
Vr. groeten,
Bob

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22700
Re: Ingekorte rijtuigen
« Reactie #6 Gepost op: 12 February 2014, 10:47:09 »
De vraag is of je het een lengteschaal kunt noemen. Vroeger maakten de fabrikanten modellen die herkenbaar waren en over de juiste spoorwijdte moesten kunnen rijden, maar verder maakte men zich niet zo druk over de schaalverhoudingen. Men had het dan ook over spoor H0 en niet zozeer over schaal H0. Er werd veel gebruik gemaakt van standaard onderstellen en kennelijk had Trix er eentje van 136 mm. In de jaren zestig waren veel vierassige rijtuigen van allerlei merken ongeveer 24 cm lang, ongeacht de lengte van het grote voorbeeld. Van een bewust gebruikte lengteschaal is dan geen sprake.

Trix was het eerste merk dat wel bewust een bepaalde lengteschaal ging gebruiken zijnde 1:100. Dat was een revolutie. Niet alleen omdat de rijtuigen daarmee langer waren, maar vooral omdat die 1:100 lengteschaal stelselmatig op vierassige rijtuigen werd toegepast. Een rijtuig dat in het echt wat korter was, was dat in model dan ook. De andere fabrikanten volgden meer of minder schoorvoetend en later is de verlenging naar 1:87 gekomen.

Ik heb hier goed herkenbare plan d rijtuigen in spoor 0 van BUB die een centimeter of 18 lang zijn. Hoezo lengteschaal?  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: Ingekorte rijtuigen
« Reactie #7 Gepost op: 13 February 2014, 17:41:15 »
En rijtuigen /treinstellen worden nog steeds ingekort. 

Artitec adverteerde niet voor niets lang met de DDM1, met " wij hebben de langste" , met niet erg subtiele verwijzing naar Marklin en Fleischman (?). Waarbij zeker Marklin een flinke concessie heeft moeten doen op de lengteschaal. Erg? Het model ziet er m.i. gewoon heel natuurgetrouw uit, en Marklin heeft natuurlijk ook gewoon weinig keus - met boogstralen van 3600 mm en een zeer krap profiel vrije ruimte.

En gelukkig bestaat Artitec, voor wie echt niet kan leven met de concessie die andere fabrikanten doen aan de lengte.

groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2537
Re: Ingekorte rijtuigen
« Reactie #8 Gepost op: 13 February 2014, 18:00:16 »
@ Simon H,

Dat Artitec een statement maakte dat ze de langste hebben was dan toch bedoeld aan Marklin en Lima/ Rivarossi. Fleischmann heeft geen NS dubbeldekkers gefrabriceerd..... ;D

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

jakop

  • Gast
Re: Ingekorte rijtuigen
« Reactie #9 Gepost op: 13 February 2014, 18:07:51 »
...... met boogstralen van 3600 mm en ......

Daar heb ik geen ruimte voor   ::)  ;D