Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Dave.......
Vandaag om 01:54:23
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 00:33:43
Veevervoer ss/ ns door Edwin2121992
10 September 2025, 23:52:59
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
10 September 2025, 23:36:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
10 September 2025, 23:16:30
tandwiel lux modellbau door Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 September 2025, 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
10 September 2025, 22:47:52
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 September 2025, 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
10 September 2025, 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
10 September 2025, 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
10 September 2025, 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
10 September 2025, 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
10 September 2025, 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
10 September 2025, 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
10 September 2025, 19:03:41
Da's Daz 2 door NS264
10 September 2025, 18:37:27
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
10 September 2025, 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
10 September 2025, 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
10 September 2025, 17:47:49
19 Toen door ES44C4
10 September 2025, 17:20:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
10 September 2025, 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
10 September 2025, 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
10 September 2025, 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
10 September 2025, 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 September 2025, 14:26:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
10 September 2025, 12:07:16
  

Auteur Topic: Operatie Roco DB 150  (gelezen 5421 keer)

NS2465

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Operatie Roco DB 150
« Gepost op: 10 February 2014, 18:01:42 »


Al jaren erger ik mij aan de Roco DB 150, op één of andere manier oogt en klopt er iets niet.
De cabineramen zitten te laag, de lok "bekt"niet lekker.
Een hele tijd liep ik al te denken hoe dit aan te pakken en op te lossen.
In Houten maar eens een afgeragde Roco DB 110 gekocht voor zeer weinig, daar een deel van de cabine afgezaagd, hetzelfde met de 150 gedaan en dit onderdeel pas gemaakt en zie het resultaat:




De cabineramen zitten ongeveen 1mm hoger en de lok "smoelt" direct een heel stuk beter.
Past al een stuk beter bij de ander DB "Einheitsloks".
Een stuk of wat cabinedelen afgegoten om er nog een paar om te bouwen.

Graag jullie reacties.

Rob

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Operatie Roco DB 150
« Reactie #1 Gepost op: 10 February 2014, 18:06:34 »
Verschil bij de echte loks zit hem erin dat de E50 10 cm hoger is, dus niet alleen de frontramen zitten hoger, ook de bovenkant van de lokkast.

NS2465

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Operatie Roco DB 150
« Reactie #2 Gepost op: 10 February 2014, 18:15:37 »
Verschil bij de echte loks zit hem erin dat de E50 10 cm hoger is, dus niet alleen de frontramen zitten hoger, ook de bovenkant van de lokkast.

Dat is bekend, het lijkt ook al een stuk beter als je een 110 en een 150  naast elkaar zet met dat bekende hoogte verschil.

Rob

NS2465

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Operatie Roco DB 150
« Reactie #3 Gepost op: 11 February 2014, 01:03:48 »
De huif op het dak aangepast en voorzien van ribbels, loks met de hogere bedrijfsnummers hadden een iets wat andere dakopbouw dan de lagere bedrijfsnummers.
Ook bij 1 lok de bufferbalk afgezaagd en voorzien van een andere.


Ook de draaistellen worden gewijzigd, begin jaren ´80 werden van elk draaistel de 2 binnenste zandkisten verwijderd, Roco heeft dit nooit gedaan.
Dan gaan we zelf dus maar aan de slag.


Tot zo ver maar weer.
Reacties en suggesties zijn welkom.

Rob

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Operatie Roco DB 150
« Reactie #4 Gepost op: 11 February 2014, 08:47:03 »
DB Einheitsloks zijn inderdaad een heerlijk onderwerp om varianten mee uit te werken. 2.000 loks, 20.000 varianten minstens. Je kunt dus nog ff door  ;)

dirkjan

lokpaint

  • Gast
Re: Operatie Roco DB 150
« Reactie #5 Gepost op: 11 February 2014, 17:25:19 »
Hoi

Leuke projecten, en vooral de omhoogeplaatste raampjes zorgen ervoor dat de lok nu ook op een 150 lijkt. (y)

Een 150 met verslijtbufferbalk en 'ribbeltjesdak' is ook erg gaaf. Maar het is me wel een beetje een raadsel waarom je de kleine dakopbouwtjes ook een rond kantje hebt gegeven. Deze zijn bij het voorbeeld voor alle uitvoeringen gelijk, en gewoon hoekig.
En als je heel precies bent (wat ik meestal niet ben ;D). De grote dakopbouw had je eerst iets moeten verhogen met een styreen plaatje. Deze is ietsje hoger dan de oudere uitvoeringen.

Welke ga je maken? Eentje uit de 2e of uit de 3e serie?
3e serie is natuurlijk weer leuk door de dempers aan de draaistellen. :)

Bart

Peter Crossrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 648
Re: Operatie Roco DB 150
« Reactie #6 Gepost op: 11 February 2014, 18:16:51 »
Interessant draadje! Ik heb ook al jaren een rode 150 hier liggen die me niet bevalt. Ik kon er nooit de vinger op leggen wat ik er nu precies niet aan vond kloppen. Gelukkig heb jij dat voor me gedaan. Een half gesloopte 140 heb ik ook nog liggen, dus die zou mooi als donor kunnen dienen. Ik moet me eerst maar eens verdiepen in alle verschillende versies en beslissen welke ik wil maken. Ik ga je vorderingen zeker volgen!

Mvg, Peter

NS2465

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Operatie Roco DB 150
« Reactie #7 Gepost op: 12 February 2014, 00:32:17 »
@ Hoi Bart, ronde kantjes aan de kleine dakopbouwtjes lijkt zo, komt doordat ik van de boven kant wat heb afgevijld om ze wat lager te maken ten op zichte van de opbouw met ribbels.
Zoals je al zij, deze grote opbouw is wat hoger.
Omdat ik in mijn ogen de totale dakopbouw aan de hoge kant vind, leek mij dit de meest logische oplossing.

En als je de lok helemaal goed zou willen krijgen zou je zelfs de roosters aan de zijkant ook met 1 mm moeten verhogen, ze horen in één lijn te lopen met de cabineramen.
Maar dat ga ik toch echt niet doen.
Moet ik de cabinedeur ook één mm. verlengen, dat gaat niet lukken.
Ik heb het voor de verbouw al uitgebreid bestudeerd.
Ik vind deze oplossing zeer acceptabel, want ik denk (hoop) dat het niet echt gaat opvallen.
Persoonlijk vind ik dat een lok goed moet "smoelen" en dat gaat deze serie van 3  150´ers nu zeer zeker doen ten op zichte van het orgineel van Roco.

Het enige waar je het mogelijk direct aan kunt zien is de rondlopende handrails onder de cabineramen door, deze vallen één mm. te hoog uit, maar dat is aan de kenners ::).
(Er moet wat te zeuren overblijven)

Ik heb 3 kappen bijna zo goed als klaar, hier en daar nog wat plamuur en schuurwerk.
Het gaan de volgende loks worden: 150 001, 150 139 en de 150 173 allemaal groen.

De derde serie met de dempers is ook zeer leuk, maar moet dan ook andere roosters hebben met mooie smalle rand en niet de roosters die Roco levert.
Voor de 110 heb ik wel deze roosters,( aangepaste Roco´s en daarna afgegoten) feitelijk zijn ze iets te klein en dat valt toch wel erg op bij de 150.

Wou ook wel de 150 038 maken maar die gaat zeer lastig worden met de draaistellen.

Voor duidelijke foto´s van de draaistellen van alle kanten houd ik mij aanbevolen.

Denk dat ik 2 draaistellen ga aanpassen en deze dan ga laten afgieten, heb al veel verschillen gezien in de  linker en rechterkant.( dus liefhebbers ?)

Tot zover maar weer.
Reacties en tips (foto´s) zijn nog steeds zeer welkom!

Rob

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Operatie Roco DB 150
« Reactie #8 Gepost op: 12 February 2014, 08:49:45 »
Leuk, wat ik me van die serie herinner is dat-ie nogal 'hautain' overkomt en dat zie ik nu echt terug in de kopvorm  (y) . Prima werk, ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Een beetje googelen leert inderdaad dat er veel kleine verschilletjes zijn, de regengoot is nogal beeldbepalend en die zie ik op verschillende foto's ook flink verschillen. Mooi resultaat tot nu toe!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

lokpaint

  • Gast
Re: Operatie Roco DB 150
« Reactie #9 Gepost op: 12 February 2014, 09:50:07 »

De derde serie met de dempers is ook zeer leuk, maar moet dan ook andere roosters hebben met mooie smalle rand en niet de roosters die Roco levert.


Hoi

Er zijn genoeg loks uit de derde serie die gewoon serie-Klatte roosters hebben.
150 179 en 180 bijvoorbeeld....ook groen  ;D

Ga je bij de 001 nog iets aan de lampen doen? Die roco ringetjes lijken ook niet echt op de lampen zoals deze horen te zijn.

En ja. Op zich klopt er vanalles niet aan de roco 150. Ben ik met mijn E50 002 ook achter gekomen.
Treeplanken te laag, zijwanden verkeerd geplaatst (ook te laag), ramen te laag....
Ik heb het maar zo gelaten.  Tís toch al een trieste bak zo  ;D



Bart

NS2465

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Operatie Roco DB 150
« Reactie #10 Gepost op: 26 February 2014, 17:11:19 »
De afgelopen dagen eens aan het prutsen geweest met een baanschuiver, de loks met de hogere nummers waren daarmee voorzien.
Was wel een leuke puzzel om de baanschuiver op de juiste plaats te monteren.
Heb het beugeltje die de koppelingshouder op de juiste plek vast klemt zo aangepast, dat de baanschuiver, die ik van een DB181 heb gehaald, mooi past.
Dus de koppelingshouder wordt met de baanschuiver vastgezet.
Zie de bijgaande foto´s









Ben er wel tervreden mee.

@ Bart 
De lampen laat ik maar zo, ik weet ook dat ze wat verder moeten uitsteken, denk dat het niet mooi gaat worden om hier nog aan te gaan prutsen .

Rob

cgraaf

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Operatie Roco DB 150
« Reactie #11 Gepost op: 27 February 2014, 16:36:57 »
Die "Klatte-vorläufer", zoals die op de laatste serie 150 werden aangebracht, kun je ook maken uit de roosters van een oude roco bügelfalte, waarvan je het lange doorlopende rooster misbruikt en in gelijke stukken zaagt/snijdt. De boven- en onderrand van deze roosters zijn mooi smal en gelijkend met de "vorläufer". Dat heb ik ook gedaan voor mijn in ombouw zijnde oude Marklin E41, die uiteindelijk de 141 115-6 in de situatie van eind jaren 80 moet worden (die had, samen met de 141 198 of daaromtrent, als enige 141 ook deze roosters).

Wel een precies werkje als je dat echt netjes wilt doen, maar wel leuk natuurlijk!

Gr,
Chris

« Laatst bewerkt op: 27 February 2014, 16:41:40 door cgraaf »

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4280
Re: Operatie Roco DB 150
« Reactie #12 Gepost op: 27 February 2014, 18:23:24 »
Chris

Welkom op het forum! Misschien leuk om daar een draadje over te openen?

Ik ben wel benieuwd naar je ombouw.

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor