Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 21:52:21
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 21:50:27
Toon hier je (model)treinfoto's door puntenglijder
Vandaag om 21:38:32
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17

Auteur Topic: ICE minitrix doet vreemd  (gelezen 19241 keer)

Bart spruitje

• Offline Offline
    • Noordbeek op Beneluxspoor
ICE minitrix doet vreemd
« Gepost op: 13 August 2007, 21:01:44 »
Beste medespoorders,

Vanavond een Lenz decoder in mijn minitrix ICE gezet en geprogrameerd. Dit alles ging goed totdat ik hem op de baan zette. Het was sinds tijden dat ik er mee ging rijden (heeft alleen een paar rondjes gereden op mijn analoge baan net na aanschaf) en gebeurt het volgende. Het lijkt wel een hippel. Hij rijdt wel maar de motorbak hobbelt over het spoor.

Bij nader onderzoek blijken de tandwieltjes welke op de aangedreven assen zitten (2 van de 4) gescheurt zijn waardoor de steekmaat van de tanden (scheur zit in de lengte van de as) niet meer klopt en het draaistel gaat bokken.

Heeft iemand hier ervaring mee hoe dit kan komen??

groeten Bart

NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Dave van der Locht

• Offline Offline
Re: ICE minitrix doet vreemd
« Reactie #1 Gepost op: 13 August 2007, 21:30:48 »
Vorig jaar december had ik exact het zelfde probleem, destijds binnen garantie vervangen.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=2400.15

Onlangs (vorige week) zijn er wederom 2 tandwielen gespleten en in dat 3/4 jaar is er wel wat mee gereden maar ze moeten toch wel langer meegaan? Ik moet nog nakijken of er uberhaupt nog garantie op dit model zit maar ik betwijfel het.

Lijkt me sterk dat het toeval is zeker nu ik lees dat ik niet de enige ben met dit probleem, vandaar dat ik ook deze week nog contact ga zoeken met Trix hoe we dit gaan oplossen.

Als iemand anders dit ook doet of gedaan heeft, hoor ik graag hoe dat is afgelopen.

Groetjes,
Dave
« Laatst bewerkt op: 13 August 2007, 21:32:48 door Dave van der Locht »
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Bart spruitje

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 14 August 2007, 19:22:10 »
Hoi Dave,

Bedankt voor je reactie. Die van mij is NET nog geen jaar oud (26 augustus). en ik heb hem vanmiddag naar totaltrain gebracht met aankoopbewijs. Deze gaven aan dat het een bekend probleem is en dat hij ter reparatie wordt opgestuurd naar marklin. Ben hem waarschijnlijk een maand of 2 a 3 kwijt.

Baal baal.

Als ik wat meer weet geef ik het wel door.

Groeten bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

H@Ns

• Mooi oranje is niet lelijk
  • Offline Offline
  • www.n-spoorforum.nl
    • Freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
« Reactie #3 Gepost op: 14 August 2007, 19:36:04 »
Hallo Bart,

Gaat het om het nieuwste model van Minitrix?

Groetjes

Hans  :)
------------------------ Freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders ------------------------

Bart spruitje

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 14 August 2007, 20:07:25 »
Hoi Hans,

Het gaat hier om naar mijn idee het nieuwste model (digitaal voorbereid en in NS uitvoering). Ik hoorde dat ze zelfs nieuw uit de verpakking hobbelen op de rails.

groet bart

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 14 August 2007, 20:40:28 »
1 geluk misschien, er staat in het boekje dat er 24 maanden garantie op zit (weer iets geleerd). Nu nog een aankoopbewijs zoeken na een verhuizing  :-|.

Ik ga hem toch maar weer opsturen zodra ik het aankoopbewijs boven water heb, hopelijk blijft ie na een reparatie wel goed. Na een half jaar regelmatig ermee gereden te hebben dacht ik dat het opgelost was bij de vorige reparatie, maar helaas... Nu zit ik wederom met exact hetzelfde probleem.

En volgens mij is dit idd het nieuwste model (digitaal voorbereid en in NS uitvoering, art. nr. 12744).

Groetjes,
Dave

H@Ns

• Mooi oranje is niet lelijk
  • Offline Offline
  • www.n-spoorforum.nl
    • Freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
« Reactie #6 Gepost op: 14 August 2007, 20:42:09 »
Hoi,

Ik heb er 1tje opgestuurd naar Trx en ben benieuwd hoe lang dat gaat duren.

Laat het nog wel even weten als ik hem terug heb.

groetjes

Hans  :)
------------------------ Freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders ------------------------

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #7 Gepost op: 14 August 2007, 20:54:23 »
Het is inderdaad de nieuwste uitvoering.

Met de mijne heb ik nog geen problemem gehad, maar zoveel heeft ie nou ook weer niet gereden.

edit: gaat het kapot zijn van de ICE gepaard met een ratelend geluid als deze over de baan rijdt? :P
« Laatst bewerkt op: 14 August 2007, 21:44:22 door Rick »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 15 August 2007, 13:56:42 »
1 geluk misschien, er staat in het boekje dat er 24 maanden garantie op zit (weer iets geleerd).

Even off-topic, maar alles wat je als consument binnen de EU koopt heeft twee jaar garantie. Er zijn een paar regels meer dan dat, maar het komt neer op twee jaar.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 15 August 2007, 15:21:51 »
Nog meer geleerd, dat wist ik namelijk niet.

Gisteren heb ik na een (tevergeefse) intensieve speurtocht naar mijn aankoopbewijs, een e-mail gestuurd naar dhr. Keuterman (vast een bekende van velen onder ons) m.b.t. de betreffende onderdelen en de vraag of de wielen zelf niet goed zijn, of dat er mogelijk een andere oorzaak is.

Als reactie kreeg ik vanmorgen terug dat begin oktober de goede wielen geleverd worden. Ook kan ik dan deze loc naar hem opsturen met een uitdraai van de e-mail en worden de wielen kosteloos vervangen.

Moet nog wel 2 maandjes wachten, maar zeker een top-service en de loc hoeft niet naar Trix maar wordt bij dhr. Keuterman gerepareerd!  ;D

En Rick, inderdaad gaat hij eerst ratelen en binnen no-time wordt het erger en gaat hij ook hobbelen.

Groetjes,
Dave

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #10 Gepost op: 15 August 2007, 17:21:39 »
Inmiddels is hier ook een eerste tandwiel gesprongen en zal de tweede niet lang op zich laten wachten. Dat wordt terug naar Harlaar. :P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Bart spruitje

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 15 August 2007, 21:01:40 »
Hoi,

Zo te horen hebben helaas meer bezitters er last van. Zit dan toch in de constructie van het treinstel (tandwieltjes). Het is te hopen dat ze het aanpssen anders blijven we het repareren (ook na de garantie periode) en daar heb ik totaal geen zin in.

groeten Bart

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 15 August 2007, 22:25:06 »
Toen ik vorig jaar navraag heb gedaan hier op 't forum heb ik geen reacties gezien van mensen met hetzelfde probleem. Ook de winkelier had nog geen enkel model terug gehad met dit defect en was het geen bekend probleem.

Mijn ICE is destijds wel gerepareerd maar aangezien deze nu wederom defect is, denk (en hoop) ik dat dit inderdaad destijds nog geen bekend probleem was en de wielen zijn vervangen met dezelfde 'problematische' exemplaren.

In het antwoord van dhr. Keuterman op mijn e-mail staat dat er begin oktober wielen geleverd worden waarbij dit probleem is opgelost. Als ik volgend jaar wederom dezelfde problemen krijg rond deze tijd zijn die 24 maanden zowieso voorbij.

Maargoed, dat zien we dan wel weer. Nu maar hopen dat we na de reparatie weer allemaal kunnen genieten van ons mooie model. Ik ben toch wel een beetje blij dat het inmiddels een bekend probleem is bij meerderen onder ons, en dus de wielen vervangen gaan worden door betere exemplaren wat dan in mijn geval weer iets meer vertrouwen geeft in dit model voor de toekomst.

Groetjes,
Dave

stig

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 15 August 2007, 22:35:17 »
Dit is een regelmatig terugkerend probleem. De kunststof blijkt niet geschikt om de druk op te nemen toen het op de as geperst werd. Je zou dan kunnen kiezen voor een minder krappe passing, met het risico dat de tandwielen niet goed klemmen op de as, of een taaier kunststof nemen die wel de druk aan kan en ook blijft kunnen (oiv veroudering).

Ik heb van een hele bups amerikaanse modellen van een bepaald merk recplacement assen (met tandwielen en wielen) opgestuurd gekregen, kostenloos. De modellen kwamen allen van eBay en sommigen waren al bijna 10 jaar oud. Geen punt bij die yanks...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

R. Blokker

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 20 September 2007, 17:22:01 »
Ik ging een aantal dagen geleden weer is een keer sinds 2 maanden rijden.

Bij mij lijkt het ook of er een ratel in zit zodra het gaat rijden en uiteindelijk ontspoort.

Ik ga `m ook maar opsturen naar de reparatie service  :-[