Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:12:28
Stalen rijtuigen van NS door ACTS1251
Vandaag om 17:12:13
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
Vandaag om 17:00:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:45:28
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:36:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
Vandaag om 16:27:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
Vandaag om 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door tijgernootje
Vandaag om 15:16:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 15:05:27
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:56:15
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 14:53:22
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
Vandaag om 14:17:43
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:08:41
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Duikeend
Vandaag om 12:07:41
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 11:44:47
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:27:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:22:15
MiWuLa door Montanbahn
Vandaag om 09:58:06
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c door Voske
Vandaag om 09:27:42
Esu Loksound - NS Wadloper? door Wijbe
Vandaag om 09:10:07
Inscannen of tekenen door MOVisser
Vandaag om 09:03:40
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Jelmer
Vandaag om 08:28:47

Auteur Topic: Overgang van Lenz naar Itellibox  (gelezen 3397 keer)

Wim Romijn

• Offline Offline
Overgang van Lenz naar Itellibox
« Gepost op: 13 August 2007, 19:52:42 »
Door de vele problemen met mijn USB interface van Lenz, 4 maal stuk in ca. 18 maanden. ben ik overgestapt op de Itellibox.

Nu ben ik er van uitgegaan dat DCC voor iedereen gelijk zou zijn echter er is toch een groot verschil.

Nu worden al mijn wissels andersom geschakeld.
Wat eerst rechtdoor was is nu afbuigend en uiteraard ook andersom.

Ook viel het mij op dat mijn treinen achteruit gingen rijden ipv. vooruit.

Is dit normaal?

Wim Romiin.

RoSoft

• Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Overgang van Lenz naar Itellibox
« Reactie #1 Gepost op: 13 August 2007, 21:40:38 »
Wim Romijn,

Het commando afbuigend is keihard in het protocol opgenomen, hetzelfde geldt voor het commando vooruit, dus het komt een beetje vreemd over bij mij.

Mvg
Wim

PS Waarom heb je dan geen seriele versie van die INterface gekocht? LI101 Serial bijvoorbeeld. Die doet het hier al jaren zonder problemen.
« Laatst bewerkt op: 13 August 2007, 21:44:40 door Wim Ros »
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Markyboy

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 13 August 2007, 22:41:31 »
Even over de interface, aangezien ik voor de aankoop hiervan sta.

Wat is er aan te bevelen om aan te schaffen ? De seriele versie of de USB versie ?

Graag advies

Groet

Mark

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 13 August 2007, 22:55:03 »
Gaat het hier over de Lenz of de Intellibox?

Als het puur om het protocol gaat zou ik zeker geen seriële aansluiting nemen. Dit is in rap tempo van computers aan het verdwijnen (zeker wanneer je budget-componenten gebruikt) en USB blijft nog wel een tijd courant.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

RoSoft

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 13 August 2007, 23:10:08 »
Een Serial naar USB is daar een perfecte oplossing voor.
Geen enkel probleem dus. Kosten een paar euro.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 13 August 2007, 23:24:17 »
Inderdaad wel raar dat die aansturing van zowel wissels als loc's compleet andersom is. Het staat inderdaad zoals Wim Ros zegt gewoon kei-hard in de specificaties beschreven van de diverse protocollen. Echter misschien dat of de Lenz of de IntelliBox een andere 'vertaalslag' maakt naar DCC, het zou niet mogen kunnen maar in theorie zou het kunnen.

Om dit fenomeen te onderzoeken moet je toch al gauw gaan sniffen in de opdrachten tussen PC <-> interface en interface <-> baan. Of is er een dergelijke instelling op de IntelliBox die dat om kan draaien? Destijds bij wat research naar de Lenz interface heb ik daar i.i.g. niets over gelezen en lijkt me ook hoogst onwaarschijnlijk dat een dergelijk optie gebruikt zou worden, totaal niet logisch.

Maargoed, even een beetje off-topic. 4x defect in 18 maanden lijkt me geen toeval, ik weet niet of dit bij meerdere mensen het geval is met zo'n Lenz interface.

Indien dat niet het geval is begin ik toch aardig aan de USB-poort of hub te denken. Als er meerdere mensen dit probleem hebben zou je toch gaan denken aan een brakke interface, echter heb ik dit probleem (behalve bij Wim) volgens mij nog niet voorbij zien komen.

Ik weet ook niet of de interface van Wim gerepareerd is, of dat er een 'nieuwe' is verkregen/opgestuurd. In het geval van een gerepareerde, is mogelijk het defect verholpen maar de oorzaak (indien op interface) niet gevonden.

En tot slot, een USB <-> Serial interface is inderdaad een goede oplossing om serieële apparatuur toch op een USB poort aan te kunnen sluiten. Zelf gebruik ik er ook een aantal op COM-poort-loze PC(tjes).
Maar veelal zit zo'n converter ook ingebouwd in apparaten die oorspronkelijk serieel uitgevoerd zijn of aangestuurd worden.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

marcel

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 14 August 2007, 08:01:35 »
Hey,

Wordt bijna bang met mijn Lenz interface met usb.
Ik heb er 1, maar kan hem niet aansluiten op dit moment :(

Als ik de scenery/schilder werk klaar heb, zal ik hem snel gaan aansluiten.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

Wim Romijn

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 14 August 2007, 08:37:50 »
Even alle informatie op een rijtje.

De USB poort van mijn computer verdenk ik niet want nadat er 2 stuk waren is de computer vervanger door een ander exemplaar.
Van 2 verschillende computers de USB niet goed verwacht ik niet.

Overgaan naar de LI100 is geen optie want die heb ik al en zorgde voor onderstaande problemen.
Per ongeveer 60 km. rijden, werd er of een wissel niet gezet of reed er een trein met minimum snelheid door.
In de logging van Koploper was te zien dat het commando wel gestuurd was.
Nadat ik al mijn bezetmelders, originele LR van Lenz vervangen had door S88 modules met de HSI interface van LDT was dit probleem over.
Blijkbaar is het communicatieprotocol van Lenz, die automatisch de terugmelding stuurt niet betrouwbaar en blokkeerd dan een commando vanaf de andere kant.
Door het vervangen van de LR's heb je nog maar een communicatie van een kant, PC > Lenz, en was het probleem opgelost.

Bij navraag bij enkele andere personen bleek dat die hier ook last van hadden.

Nu heb ik een redelijk grote baan, nuttige oppervlakte van de ruimte is 6,50 x 6,00 meter. en gebruik ik ca. 200 bezetmelders.

Ik wil, en ik denk dat er meerdere zijn, een betrouwbaar systeem en daar voldeed Lenz niet meer aan.

Volgens mij is dit ontstaan toen ik mijn oude LZ100 centrale van de nieuwste versie heb laten voorzien omdat ik oa. diverse aansluitingen via XpressNet wilde hebben en dan moet je naar de nieuwste versie.

Nu de vraag waarom het ging.
Ik koppelde Lenz af, de treinen waren door Koploper netjes in mijn schaduwstation gezet, sluit de Itellibox aan, draai aan de snelheidsknop en zie al mijn treinen de verkeerde kant uitgaan.
Laat voor de zekerheid 1 trein door Koploper rijden en zie mijn wissels verkeerd schakelen.

Dan is mijn conclusie Lenz en IB gebruiken wel hetzelfde protocol maar daar houdt het ook mee op, of ik moet iets verkeerd aangesloten hebben maar dat verwacht ik niet want de booster van de IB is nog niet aangesloten, alle stroom loopt nog via mijn Lenz boosters.

RoSoft

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 14 August 2007, 10:12:25 »
Wim,

Ik heb het ook niet over de LI100 interface van Lenz,

Maar over de LI101F Serial van Lenz

Deze dus.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/li101f.jpg

Dat is dezelfde interface als de LI101F-USB, alleen dan met een RS232 aansluiting. Deze werkt prima. Verder ben ik er van overtuigd dat het probleem van missende gegevens toe te schrijven is aan de manier waarop een bestruingsprogramma zijn informatie ontvangt en verwerkt.

Een sprekend voorbeeld daarvan is het programma van Hans de Loof welke hij gebruikt voor het programmeren van zijn LocoNet modules.
Dat programma mist hele stukken communicatie ten opzichte van andere programma's.
De tijd heeft mij geleerd dat er veel problemen ontstaan als de communicatie met de interface niet juist is. Voor wat betreft de communicatie met mijn Lenz en Intellibox durf ik te zeggen dat het nu eindelijk voor elkaar is en dat er geen informatie meer gemist wordt, maar dat heeft veel tijd en energie gekost.

Mvg
Wim.

RoSoft

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 14 August 2007, 10:26:27 »
Citaat
Nu de vraag waarom het ging.
Ik koppelde Lenz af, de treinen waren door Koploper netjes in mijn schaduwstation gezet, sluit de Itellibox aan, draai aan de snelheidsknop en zie al mijn treinen de verkeerde kant uitgaan.
Laat voor de zekerheid 1 trein door Koploper rijden en zie mijn wissels verkeerd schakelen.

Ok, net even de proef op de som genomen, denk niet dat er veel mensen zijn die dit ook kunnen, maar dit terzijde.

Een wissel genomen van marklin, even op een analoge spanning gekeken, met welke draad, de wissel op rechtdoor gezet wordt, deze aangesloten op de - aansluiting van de LS100.

Als ik nu op mijn intellibox op de groene knop druk, dan gaat het wissel rechtdoor stand, op de rode knop gaat het wissel in de stand afbuigend.

Sluit ik nu de LS100 aan op de Lenz Centrale, dan gaat het wissel als ik op de min toets druk in de stand afbuigend.

Dus wat jij ziet klopt als een bus, het werkt precies andersom.
Met een lok heb ik nog niet getest, maar ook dat zal kloppen zoals jij het opmerkt.

Gelukkig kun je dit voor de wissels in Koploper gemakkelijk oplossen, kwestie van even aanvinken dat ze verkeerdom zijn aangesloten.

Een beetje lastig en vreemd is het wel, maar het is op te lossen.

Mvg
Wim.

Wim Romijn

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 14 August 2007, 11:38:21 »
Wim Ros,

Bedankt voor de test dan weet ik in iedergeval dat ik niets verkeerds heb gedaan.

Wat de communicatie betreft er zijn dan toch veel software pakketten die moeite met Lenz hebben, als ik namelijk in de documentatie van hun kijk dan staat daar vaak een waarschuwing voor Lenz gebruikers.

Persoonlijk vindt ik dat Lenz voor een betrouwbaar en waterdicht protocol hoort te zorgen, vooral omdat zij de bezetmelding ongevraagd op de lijn zetten. Maar dat doet er nu niet meer toe ik heb ze afgeschreven wat betreft de centrale.

RoSoft

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 14 August 2007, 12:11:49 »
Wim,

Ik ben het met je eens dat Lenz voor een waterdicht protocol moet zorgen, en ik denk dat ze dit ook gedaan hebben.

Tijdens het werken met het LocoNet protocol, liep ik in het begin tegen dezelfde problemen op als die zich met Lenz ook voor doen.

Ook bij het gebruik van LocoNet komt er informatie ongevraagd binnen, net als bij Lenz.

Nadat ik begin vorig jaar uiteindelijk het probleem met het LocoNet had opgelost, heb ik ditzelfde princiepe ook toegepast op de ontvangst van Lenz, en het resultaat was dat ook hier geen enkele mis communicatie meer optrad. Zelfs niet op 115200 bps. En ook niet meer met de oude LI100 interface op 9600bps.
Ik denk dat ik het lek dus boven heb.

John Jabour de uitvinder van de LocoBuffer had en heeft hetzelfde probleem, ook de huidige versie van JMRI 1.8 (Decoderpro) heeft een probleem met communicatie.

Hoe andere programma schrijver het probleem te lijf gaan weet ik niet, maar het heeft alles te maken met de manier waarop de gegevens behandeld worden.

Mvg
Wim.

GerritM

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 14 August 2007, 12:57:23 »
Ik gebruik bij mijn Lenz-systeem de Roco RouteControl om m'n wissels te sturen, hierbij bleek ook dat de wissels andersom werken als bij Lenz.

Onlangs heb ik er een Multimaus bij gehangen en daarmee werken de wissels ook omgekeerd (dus hetzelfde als met de RouteControl), de rijrichting geeft echter geen probleem. Deze is bij MultiMaus en LH100 hetzelfde.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

Wim Romijn

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 14 August 2007, 13:00:38 »
Wim,

Als ik dit lees dan moet ik dus geen gebruik maken van bezetmelders met loconet op de IB, was ik in de toekomst wel van plan.
Anders kan ik dezelfde problemen weer verwachten, tenzij de programma makers voor een goede afhandeling van de communicatie zorgen.
Ik was een van de eerste Lenz gebruikers, dat wordt vermoedelijk een van de laatste loconet gebruikers, als andere de problemen definitief opgelost hebben.  ;D

RoSoft

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 14 August 2007, 13:12:34 »
Wim Romijn,

Je kunt zonder problemen de Loconet modules gebruiken, want als je Koploper gebruikt, dan wordt deze niet door het LocoNet protocol aangestuurd, maar gewoon met het P50X protocol, en daarbij wordt er gewoon gepolld. Dus er wordt actief gekeken of er een verandering is ergens.

Alleen dan is gebruik beperkt tot de S88 range dus 31 modules ipv bij Loconet 128.

Binnenkort zal Koploper ook geschikt gemaakt worden voor het LocoNet, de voorbereidingen zijn in volle gang.

Dus jouw conclusie is iets te kort door de bocht.

Mvg
Wim.

PS,:

Het gebruik van Loconet Modules bij een Intellibox staat overigens helemaal los van het LocoNet interface protocol.

LocoNet modules moet je als een decoder zien zoals de LS100 of de K83. De Intellibox zelf zorgt voor de juiste vertaalslag intern. Daar heeft een extern besturingsprogramma geen invloed op.
Zelfde geldt natuurlijk voor de Lokdecoders MM, DCC, SEL.
« Laatst bewerkt op: 14 August 2007, 13:36:47 door Wim Ros »