Doel:€250.00
Donaties:€118.00

Per saldo:€-132.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:26:05
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 21:21:59
De Stripwinkel door Keska
Vandaag om 21:04:55
Hoe (opnieuw) te beginnen? door Evoluzione
Vandaag om 20:49:45
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 20:46:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 20:41:36
Rivarossi door Pauldg
Vandaag om 20:31:13
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
Vandaag om 19:47:29
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 19:41:57
Ton bouwt goederenwagens door MathynK
Vandaag om 19:39:13
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door gdh
Vandaag om 19:14:18
Rijeigenschappen messing modellen zoals Micro-Metakit? door Dr. Bob
Vandaag om 19:13:26
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 18:35:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 4020 281-4
Vandaag om 18:16:29
Pools diorama H0 door 741230
Vandaag om 17:34:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:21:46
Motorpost ombouwen ? door bellejt
Vandaag om 17:17:43
Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn door 1200blauw
Vandaag om 16:57:26
Welke stroomvoerende koppeling? door hmmglaser
Vandaag om 16:51:29
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:29:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 14:45:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:22:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 14:03:17
Fleischmania Nostalgia door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 14:01:55
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door momfer
Vandaag om 13:51:04
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 13:39:44
Modeltrein foto's uit je oude familiealbum door ES44C4
Vandaag om 13:27:46
25 jaar geleden door ES44C4
Vandaag om 13:22:03
RAL kleur Rail4Chem door RK
Vandaag om 11:18:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 10:35:33
  

Auteur Topic: trein of metro naar Hoek van Holland  (gelezen 1346 keer)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2283
  • DB Tijdperk III
Re: trein of metro naar Hoek van Holland
« Reactie #15 Gepost op: 13 februari 2024, 11:18:42 »
Daarvoor gaat een Hagenees toch naar Scheveningen?
Maar de spoorlijn daar naar toe hebben ze al in de jaren '50 opgedoekt......
Kijkduin is rustiger dan Scheveningen. Maar er rijden diverse trams naar Scheveningen van zowel HS als CS. Dus dat komt wel goed.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: trein of metro naar Hoek van Holland
« Reactie #16 Gepost op: 13 februari 2024, 14:28:07 »
[strandwandelingen]

Daarvoor gaat een Hagenees toch naar Scheveningen?

Voor een wat kortere wandeling met meer kermissfeer kan dat zeker. Een andere goede optie is naar het eindpunt van tram 12 en dan naar Kijkduin, kan je met de bus terug. Maar als je echt wilt uitwaaien is die 13 km tussen Kijkduin en Hoek van Holland een goeie.

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: trein of metro naar Hoek van Holland
« Reactie #17 Gepost op: 13 februari 2024, 17:49:29 »
De Sprinters reden zeker tussen CS en Vlaardingen West geen 120 km/h.
De Metro trekt snel op en remt snel af.

Ok, flink wat onderzoek gedaan. Ik zou zeggen als je er echt tijd in wil steken, kijk dan eerst deze cabinerit met een SGM (m, waarschijnlijk) tussen Den Haag CS en Dordrecht. Die rijdt vanaf HS (na een stop van 4 minuten!!!!) er met gemak een koploper uit en zit binnen een minuut op 100 km/u. Na een onverwacht lange stop in Rijswijk (niet zonder reden!) is er ook geen reden meer om lang te halteren en schiet het best lekker op.

Vergelijk dit dan met deze cabinerit van een SGM HvH - Rotterdam waarbij niet alleen de conducteur met de portofoon door moet geven dat de deuren dicht zijn, maar ook het binnenkomen op de stations werkelijk pijnlijk langzaam is. En twee minuten stilstaan op Maassluis West. Dit station wordt 6,5 minuten na vertrek HvH Haven bereikt. De totale rijtijd is 28 minuten, met 19 minuten tussen MW en Schiedam.

Volgens de dienstregeling doet de metro nu HvH Haven - Maassluis west in 8 minuten, duidelijk langer, maar MW naar Schiedam in 17 of 18 minuten, iets sneller dus ondanks het extra station.

En met wat moeite de reisplanner uit 1990 werkend gekregen op één van mijn computers en die rapporteert 25 minuten tussen HvH Haven en Schiedam. Zelfde dus als de huidige metro, en een paar minuten sneller dan wat de trein uiteindelijk deed aan het eind volgens die cabinerit.

Conclusie: het gaat tussen een metro die vlot start/stopt maar geen hoge maximumsnelheid haalt ondanks de relatief grote afstanden tussen sommige stations en een trein die tergend traag stopt maar wel hogere snelheden kan halen op langere stukken. Beiden zijn niet ideaal. Een metro of trein die zowel vlot kan binnenkomen en optrekken en ook een hoge maximumsnelheid kan behalen zou ideaal zijn.

Wanneer ik voor het eerst de metro van/naar HvH neem zal ik zeker kijken wat voor maximumsnelheid we behalen. Als die metro's 100 kunnen, en het spoor voorheen 140, 130 of 120, waarom ze beperken tot 80? Of is dat achterhaalde informatie?

DH1-3104

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
  • Hobby 3d designer, Schaal 1:43,5 en 1:24
Re: trein of metro naar Hoek van Holland
« Reactie #18 Gepost op: 13 februari 2024, 19:28:07 »
 De metro rijden gewoon 100km/h
Zie ook deze video
Alleen kan de 5400 serie type SG2/1 ook rijden op de Hoekse lijn, maar door hun snelheid van max 80km/h de tijden van de dienst regeling niet bij benen.
Daarom worden deze niet in gezet op de Hoekse lijn.

Groet Ronald.
Met vriendelijke groet Ronald Hofmeester.
Wadloper DH1 spoor 0
NS2400 spoor 0