Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 09:59:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Karben
Vandaag om 09:57:48
Wat was jullie allereerste loc? door Montanbahn
Vandaag om 09:49:51
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 09:41:11
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door spoorijzer
Vandaag om 09:21:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Bauarbeiten im gange door defender
Vandaag om 08:43:57
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 08:40:52
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 07:56:53
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
  

Auteur Topic: Hatzum, NL modelbaan naar voorbeeld uit Friesland  (gelezen 287567 keer)

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1701
Re: Hatzum, NL modelbaan naar voorbeeld uit Friesland
« Reactie #315 Gepost op: 30 October 2014, 10:47:28 »
Hoi,

Dank voor jullie reacties, erg leuk en verhelderend. Evert en Bas, goed om de ervaringsdeskundigen te horen! Hoe breed moet een platform zijn wil je er met een heftruck op kunnen rijden?

Twijfel nog steeds tussen 1 en 4 en heb daarom van optie 1 een grotere mock up gemaakt. Leve MDF en de restjes in mijn schuur. Even verwijzing naar draadje Jan (44) Mock up is proef replica?


Vooraanzicht.


Andere hoek.


Zijkant.

Het wordt een kaaspakhuis, geen replica van Wolvega maar zoiets is wel het idee.

Mvg Gert-Jan

Henk spur 0

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
Re: Hatzum, NL modelbaan naar voorbeeld uit Friesland
« Reactie #316 Gepost op: 30 October 2014, 12:21:44 »
Hallo Gert-Jan,

Optie 1 is mijn ogen de beste, de ondersteuning bij 4 zit alleen maar in de weg.
Probeer wel het laadperron zo breed mogelijk te maken, als een heftruck gaat draaien om te lossen/laden heeft hij meer ruimte nodig.

Grtz, Henk (ex gediplomeerd heftruck-chauffeur ;))
Iedereen bouwt naar eigen kunnen en vermogen.

Feiko

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re: Hatzum, NL modelbaan naar voorbeeld uit Friesland
« Reactie #317 Gepost op: 30 October 2014, 12:35:42 »
Officieel nooit een heftruckdiploma gehad maar wel de nodige ervaring van vroeger werken op de boederie waar alles mocht ;) Als ik echter logisch nadenk moet de heftruck incl. lepels in de lengte op het laadplatform passen. Dan kan hij vervolgens recht naar voren rijden om de pallet te pakken en recht naar achter met de pallet op zn lepels. Zo kan je de breedte van het laadplatform prima inschatten.
Blauwe vingers doen een Swolsch hart kloppen

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Hatzum, NL modelbaan naar voorbeeld uit Friesland
« Reactie #318 Gepost op: 30 October 2014, 13:20:41 »
Als de deur van de wagon precies voor de deur van de loods staat hoeft dat niet.
Als er op het perron een pompwagentje staat ook niet, trouwens ;D

Goeie
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3984
  • de hondsrug baan
Re: Hatzum, NL modelbaan naar voorbeeld uit Friesland
« Reactie #319 Gepost op: 30 October 2014, 14:56:29 »
Hoi,

Dank voor jullie reacties, erg leuk en verhelderend. Evert en Bas, goed om de ervaringsdeskundigen te horen! Hoe breed moet een platform zijn wil je er met een heftruck op kunnen rijden?


hoe breed moet een perron (platform) zijn, het bedrijf waar ik werk heeft een spoor aansluiting van 2 sporen rondom een laadperron waar je met een heftruck zo de wagons in kan rijden ,maar bij de laatste pallet wordt het krap.
Daarom moet het perron iets breder zijn dan de heftruck lang is inclusief vorken (lepels) dan zit je aardig goed.

ga er van uit dat bij een normale heftruck de vorken (lepels) de lengte van een pallet hebben.

hoop dat je er iets aan hebt.

mvgr Evert en Bas 

Frans Peeters

  • Online Online
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Hatzum, NL modelbaan naar voorbeeld uit Friesland
« Reactie #320 Gepost op: 30 October 2014, 16:20:18 »
Mag leuk ogen, een overbouw van je luifel, maar je bezorgd de bouwkundigen in het publiek koude rillingen.
De gevel loopt meestal gewoon recht naar boven toe en de luifel owrdt daaraan gehangen.
De overbouw kost je veel in meteriaal en brengt geen substantiële stockage ruimte bij in het gebouw.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Ventovice

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
Re: Hatzum, NL modelbaan naar voorbeeld uit Friesland
« Reactie #321 Gepost op: 30 October 2014, 19:15:02 »
Mag leuk ogen, een overbouw van je luifel, maar je bezorgd de bouwkundigen in het publiek koude rillingen.
De gevel loopt meestal gewoon recht naar boven toe en de luifel owrdt daaraan gehangen.
De overbouw kost je veel in materiaal en brengt geen substantiële stockage ruimte bij in het gebouw.
...en dat is nou zo leuk als je in schaal bouwt: het maakt niet uit of het echt praktisch is; 'het oogt leuk', dus gewoon maken!  ;)
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1701
Re: Hatzum, NL modelbaan naar voorbeeld uit Friesland
« Reactie #322 Gepost op: 04 November 2014, 18:58:24 »
Hoi, dank voor jullie reacties!

Ergens noemde ik dat ik aan het nadenken was over een inwisselbare industrie. Afhankelijk van mijn rangeerbehoefte. Vanmiddag even foto's gemaakt.


Zo is het een losplaats voor iedere gebruiker, van stukgoed tot hout en bulk.

=https://images.beneluxspoor.net/bnls/wisselindustrie_3.jpg][/url]
En nu is het de spooraansluiting van Baanbouw Noord.


Op dezelfde plaats kan ook een koelhuisje staan, had ik nog over van een Amerikaans project.

Misschien bouw ik ooit een VAM overslag, dat was het oorspronkelijke idee voor deze plek. Maar dan wel demontabel.

En begonnen met het koelhuis voor de nieuwe module.


De laaddeur lijkt wat hoog maar de vloer waar de vrachtwagen staat, gaat nog een cm omhoog.

Groet, Gert-Jan

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Hatzum, NL modelbaan naar voorbeeld uit Friesland
« Reactie #323 Gepost op: 04 November 2014, 19:56:55 »
Kijk, dat vind ik nou redelijk briljant.
Zo'n industrie-wissel.

die ga ik onthouden voor Plankendam.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Hatzum, NL modelbaan naar voorbeeld uit Friesland
« Reactie #324 Gepost op: 04 November 2014, 21:34:58 »
Liep deze zomer tegen een artikel aan op het web waarin iemand dat inwisselen deed op een amerikaanse baan. Ga het je even PB-en, want het is misschien een inspirerend artikel  voor je. (Nou ja, inspiratie had je al  genoeg;)) Tenminste als mijn PC het zolang uithoudt. Hij crasht elke 20 minuten.   >:(
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Hatzum, NL modelbaan naar voorbeeld uit Friesland
« Reactie #325 Gepost op: 04 November 2014, 22:00:41 »
Gaaf concept zo'n uitwisselbare industrie,ben benieuwd hoe e.e.a. vormt gaat krijgen  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8956
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Hatzum, NL modelbaan naar voorbeeld uit Friesland
« Reactie #326 Gepost op: 05 November 2014, 00:13:25 »
Dat doet ie maar weer rap al die modules. (y)
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Hatzum, NL modelbaan naar voorbeeld uit Friesland
« Reactie #327 Gepost op: 05 November 2014, 16:53:40 »
Twijfel nog steeds tussen 1 en 4 en heb daarom van optie 1 een grotere mock up gemaakt. Leve MDF en de restjes in mijn schuur. Even verwijzing naar draadje Jan (44) Mock up is proef replica?

Mvg Gert-Jan
Ik zou nog altijd gaan voor optie 1.
Mock up is voor mij nog altijd proef opstelling,een proef replica is iets kopieren van wat je al eerder hebt gemaakt,ofwel je maakt dus een kopie van een origineel.
(dat laatste heb je dus nog niet  ;) )
Hoe breed/diep een platform moet wezen hangt erg af van hoe groot je heftruck is,en dat hangt dan weer af van of die heftruck vaak erg zware ladingen moet verplaatsen.
Kortom des te groter en des te zwaarder je te verplaatsen materieel,des te groter de heftruck en dus je platform  ;D
(zo riep iemand die een jaar of wat in een magazijn voor levensmiddelen wel is rond reed met een grote linde truck met dubbele lepels om pallets leeg fust uit t magazijn naar buiten brengen,al was dat in een modernere tijd als jij wilt weergeven  :P )


Daarom moet het perron iets breder zijn dan de heftruck lang is inclusief vorken (lepels) dan zit je aardig goed.

ga er van uit dat bij een normale heftruck de vorken (lepels) de lengte van een pallet hebben.
Dat 1ste klopt wel redelijk al moet er wel ruimte bij om te zorgen dat als er spullen op het platform staan,je daar een heftruck met lading erop rond die obstakels kunt rijden.
(een platform is nooit leeg en schoon)

Voor wat je 2e zin,dat klopt niet echt.
Als je lepels net zo lang moeten zijn als je pallet lengte en je hebt een euro pallet in de breedte ,dan heb je maar knap korte lepels  ;D
(europallet in de breedte op je lepels meet 80 cm)
De standaard lepels zijn geloof ik rond de 120 cm,en waarom zeg ik dat ?
Een blokpallet is 1000mmx1200mm en daar steekt de gemiddelde lepel nooit buitenuit.
(en dat is geloof ik al redelijk lang het grootste wat de meeste normale bedrijven ook vroeger gebruikte om hun spullen mee te laten vervoeren)
Nogmaals bij specialistische bedrijven met bijbehorend vervoer en lading wordt dat een ander verhaaltje voor alles natuurlijk  ;D
« Laatst bewerkt op: 05 November 2014, 16:57:21 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3984
  • de hondsrug baan
Re: Hatzum, NL modelbaan naar voorbeeld uit Friesland
« Reactie #328 Gepost op: 05 November 2014, 19:29:44 »
Hoi,

Floris even over de pallets, wij gebruiken geen europallets onze pallets zijn vierkant  bv (CP9) het nadeel van te lange lepels is dat je de andere pallets of verpakking mee kan beschadigen.  ;D.
Heb dus ook nog nooit bij een ander bedrijf op een heftruck gereden, dus heb geen ervaring met europellets, moest de afmeting wel leren voor mijn vapro opleidingen.( dus ze mij niet onbekend )




mvgr Evert en Bas

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Hatzum, NL modelbaan naar voorbeeld uit Friesland
« Reactie #329 Gepost op: 06 November 2014, 07:12:33 »
Mogguh Heren,

Te lange lepels,is idd niet goed nee.
Maar zoals met alles zijn er standaard maten voor de diverse soorten heftrucks,welke men heeft hangt dus af van wat men zoal vervoert ermee.
Standaard lepels ofwel die blokpallets kunnen pakken steken niet buiten de pallet uit,en europallets kan je gelukkig ook in de lengte op lepels nemen,dan is t "probleem" ook verholpen daarmee  ;)
Beschadigen van andere zaken dat kan op veel manieren alsnog gebeuren,daar hoef je dus niet perse korte of lange lepels voor aan je truck te hebben  ;D
Das de (on)kunde van het personeel wat met de truck werkt ,die t verschil maakt  :P
Afijn terug naar de bouw van een loods met dinges  :D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0