Even een plaatje uit een ander draadje gekopieerd om de frontramen te kunnen vergelijken.Maar iedereen mag de Philo geslaagd vinden, t'is wel de mooiste tot nu toe.
Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat de verhoudingen en pasvorm (frontseinen, cabineruiten etc.) hier totaal zoek zijn.
Je hebt hoop ik wel het Uquilair boek van de 1200 erbij gepakt voordat je dit zegt? De 1200 heeft in haar bestaan verschillende zijruiten én verschillende ventilatieroosters gehad. Deze vergelijking met de Philo gaat daarom niet op. Ik meen me overigens te herinneren dat bij de eerste aankondiging van de Roco 1200 er plannen waren om alle verschillende varianten qua roosters en ramen te gaan maken. We wachten af.
Het zou kunnen dat je de verhoudingen van de Märklin gewend bent. de Lima klopt wat dat betreft nog het beste. Nee, niet wat de pasvorm van de ramen of de kleuren betreft.Ze zijn alledrie lomp. Alleen krijg ik bij de Märklin altijd het idee dat het model een beetje haastig en liefdeloos is ontworpen. Hup, bestaand draaistel eronder en wat zullen we ons dan druk maken om de bekleding? Zoiets. Kan hoor, Märklin was de laatste van de drie.
Voor de geschiedschrijcing. Begin jaren zestig hield het tijdschrift Miniatuurbanen een lezersonderzoek. Welke modellen wilde men? Men wilde in grote meerderheid een 1200 als lok en een Hondekop als treinstel. Het resultaat, drie 1200'en die het dertig jaar uithielden en een Hondekop die na een paar jaar alweer uit de catalogus verdween wegens gebrek aan belangstelling Ook toen waren de polls een onzekere leidraad voor de fabrikanten.
Ik kan alleen voor mezelf spreken. Ik vond die Hondekop altijd al spuuglelijk, veel plastic, doorschijnende neuzen en ook de vorm niet goed gelijkend om maar eens wat te noemen. M'n buurjongetje had er één. Hij reed ronduit slecht (ik meen op Lima-rails): eerst een poosje aanduwen en dan kwam hij langzaamaan op gang.
Met de verhouding doel ik ook op de vrije ruimte die Lima rond de draaistellen vrijlaat. De dichte, glimmende wielen storen mij ook. De overall indruk die de Màrklin achterlaat vind ik goed. Dat de afmetingen kennelijk niet helemaal in verhouding zijn is daarvoor kennelijk voor mij minder van belang. Er werd in die tijd zoveel mogelijk gebruikgemaakt van bestaande onderdelen (motoren, electronica, draaistellen, stroomafnemers etc). Daarin verschillen de merken niet denk ik. Het draaistel van Märklin is volledig gietijzer. Ik vermoed dat een aangepast draaistel het model destijds te duur zou hebben gemaakt. Is die "bekleding" niet aangepast?
Mooi draaistel idd. Die schroef en die schakelaar tussen de roosters vind ik eerlijk gezegd niet terug op de foto van de werkelijkheid. Dat zou me wel storen. Bij Märklin waren die destijds al netjes weggewerkt onder het chassis.