Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Nederlandse" modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:14:36
Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
Vandaag om 08:13:06
Baan in Los Angeles door Wim Vink
Vandaag om 08:10:56
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 08:05:36
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frank 123
Vandaag om 06:50:08
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 05:11:01
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
  

Auteur Topic: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco  (gelezen 117215 keer)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21666
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #30 Gepost op: 31 januari 2014, 10:18:26 »
Ah kijk aan. Van het oertrio wint het Fleischmann draaistel, dan Lima en dan een hele tijd niks eigenlijk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Besselspoor

  • Online Online
  • Berichten: 5012
  • Team Mitropa - OHMB
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #31 Gepost op: 31 januari 2014, 10:24:22 »
Het was een mooie tijd, de modelspooroertijd ;D ;D
Om maar uit de kast te komen: elke 1200 uit mijn collectie is een Lima 1200, of een ombouw gebaseerd op..
RETROBAHN A.G.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #32 Gepost op: 31 januari 2014, 13:51:00 »
Bij mij niet anders; de Lima geeft nog altijd de beste basis voor een visueel kloppend model, als je bereid bent iets zelfs te doen. Maar ja, dat is modelBOUW.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #33 Gepost op: 31 januari 2014, 14:01:31 »
Even een plaatje uit een ander draadje gekopieerd om de frontramen te kunnen vergelijken.



Maar iedereen mag de Philo geslaagd vinden, t'is wel de mooiste tot nu toe.
Je hebt hoop ik wel het Uquilair boek van de 1200 erbij gepakt voordat je dit zegt?  ;)  De 1200 heeft in haar bestaan verschillende zijruiten én verschillende ventilatieroosters gehad. Deze vergelijking met de Philo gaat daarom niet op. Ik meen me overigens te herinneren dat bij de eerste aankondiging van de Roco 1200 er plannen waren om alle verschillende varianten qua roosters en ramen te gaan maken. We wachten af.

mvg,
Ivo

P.S.: ik vind de Philo ook heel mooi, maar de Trix ook. Alleen die wat luidruchtige aandrijving en de incorrecte draaistellen zijn jammer.
mvg,
Ivo

*

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #34 Gepost op: 05 februari 2014, 21:49:49 »


Mooi draaistel idd. Die schroef en die schakelaar tussen de roosters vind ik eerlijk gezegd niet terug op de foto van de werkelijkheid. Dat zou me wel storen. Bij Märklin waren die destijds al netjes weggewerkt onder het chassis.




Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat de verhoudingen en pasvorm (frontseinen, cabineruiten etc.) hier totaal zoek zijn. Zijn die kleuren zo vertekend door de foto?


Eigenlijk ben ik al 40 jaar blij met de blauwe Märklin 1200. Dat 'ie 1:100 is zou een nadeel kunnen zijn, maar daar heb ik me jaren niet druk over gemaakt. De vlakke draaistellen zie ik niet meer bij dit soort Märklin-producten. Voor mij zou dat nu een reden zijn een loc te laten staan. Een Piko Hondekop heb ik dus niet...

De laatste MäTrix 1200's zijn een stuk beter. De techniek is helaas wel de oude gebleven. De nieuwe is een stuk zwaarder dan de oude en dat geeft me het gevoel dat 'ie wat power tekortkomt. Hij maakt meer herrie dan de oude, maar het ziet er voor mij goed uit. Dat sommigen de handgrepen te grof vinden begrijp ik wel, al heb ik er zelf niet zoveel last van. Het is wel jammer dat de oude en nieuwe zo verschillen in afmeting. Naast elkaar ziet er niet uit. Ik ben benieuwd wat de nieuwe middenmotor doet. De vergelijking met de nieuwe Roco ligt voor de hand. Dan heeft Märklin de pech dat het Roco-model compleet nieuw is en Roco heeft kunnen leren vande kritiek op het Märklin-model.

Ik heb een paar Philo's in handen gehad. Voor mij zijn die ver boven budget. Ik vind ze erg fraai. Bij gelijke prijs acceptabele rij-eigenschappen had die beslist de voorkeur gehad.

Maar goed, mijn bescheiden mening...
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2014, 21:53:05 door 1200blauw »

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21666
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #35 Gepost op: 05 februari 2014, 22:25:39 »

Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat de verhoudingen en pasvorm (frontseinen, cabineruiten etc.) hier totaal zoek zijn.

Het zou kunnen dat je de verhoudingen van de Märklin gewend bent.  ;D de Lima klopt wat dat betreft nog het beste. Nee, niet wat de pasvorm van de ramen of de kleuren betreft.

Ze zijn alledrie lomp. Alleen krijg ik bij de Märklin altijd het idee dat het model een beetje haastig en liefdeloos is ontworpen. Hup, bestaand draaistel eronder en wat zullen we ons dan druk maken om de bekleding? Zoiets. Kan hoor, Märklin was de laatste van de drie.

Voor de geschiedschrijcing. Begin jaren zestig hield het tijdschrift Miniatuurbanen een lezersonderzoek. Welke modellen wilde men? Men wilde in grote meerderheid een 1200 als lok en een Hondekop als treinstel. Het resultaat, drie 1200'en die het dertig jaar uithielden en een Hondekop die na een paar jaar alweer uit de catalogus verdween wegens gebrek aan belangstelling Ook toen waren de polls een onzekere leidraad voor de fabrikanten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #36 Gepost op: 05 februari 2014, 22:29:42 »
Je hebt hoop ik wel het Uquilair boek van de 1200 erbij gepakt voordat je dit zegt?  ;)  De 1200 heeft in haar bestaan verschillende zijruiten én verschillende ventilatieroosters gehad. Deze vergelijking met de Philo gaat daarom niet op. Ik meen me overigens te herinneren dat bij de eerste aankondiging van de Roco 1200 er plannen waren om alle verschillende varianten qua roosters en ramen te gaan maken. We wachten af.

Ik bedoel niet de zijramen maar de frontramen, die doen mij bij de Philo meer aan een custom car met verlaagd dak denken.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #37 Gepost op: 05 februari 2014, 22:57:07 »
Het zou kunnen dat je de verhoudingen van de Märklin gewend bent.  ;D de Lima klopt wat dat betreft nog het beste. Nee, niet wat de pasvorm van de ramen of de kleuren betreft.

Ze zijn alledrie lomp. Alleen krijg ik bij de Märklin altijd het idee dat het model een beetje haastig en liefdeloos is ontworpen. Hup, bestaand draaistel eronder en wat zullen we ons dan druk maken om de bekleding? Zoiets. Kan hoor, Märklin was de laatste van de drie.
Met de verhouding doel ik ook op de vrije ruimte die Lima rond de draaistellen vrijlaat. De dichte, glimmende wielen storen mij ook. De overall indruk die de Màrklin achterlaat vind ik goed. Dat de afmetingen kennelijk niet helemaal in verhouding zijn is daarvoor kennelijk voor mij minder van belang. Er werd in die tijd zoveel mogelijk gebruikgemaakt van bestaande onderdelen (motoren, electronica, draaistellen, stroomafnemers etc). Daarin verschillen de merken niet denk ik. Het draaistel van Märklin is volledig gietijzer. Ik vermoed dat een aangepast draaistel het model destijds te duur zou hebben gemaakt. Is die "bekleding" niet aangepast? Ik zie er wel specifieke 1200-kenmerken in terug, maar misschien heb je wel gelijk. Volgens mij kostte het destijds rond de  ƒ100,-. Daarmee zal het ook het duurste van de drie zijn geweest.

Voor de geschiedschrijcing. Begin jaren zestig hield het tijdschrift Miniatuurbanen een lezersonderzoek. Welke modellen wilde men? Men wilde in grote meerderheid een 1200 als lok en een Hondekop als treinstel. Het resultaat, drie 1200'en die het dertig jaar uithielden en een Hondekop die na een paar jaar alweer uit de catalogus verdween wegens gebrek aan belangstelling Ook toen waren de polls een onzekere leidraad voor de fabrikanten.
Ik kan alleen voor mezelf spreken. Ik vond die Hondekop altijd al spuuglelijk, veel plastic, doorschijnende neuzen en ook de vorm niet goed gelijkend om maar eens wat te noemen. M'n buurjongetje had er één. Hij reed ronduit slecht (ik meen op Lima-rails): eerst een poosje aanduwen en dan kwam hij langzaamaan op gang. In die tijd was het ook niet heel gebruikelijk een van oorsprong tweerailmodel op een M-railsysteem te laten rijden, want die moest je zelf ombouwen en dan nog viel het rijden vaak tegen. Ook het (drierail-)model van Piko voldoet voor mij nu niet. Was het er destijds (jaren '70) geweest, dan ws wèl. Die poll zou best goed kunnen zijn geweest. Was Fleischmann ermee gekomen, met de kwaliteit van bv de latere Sprinter, dan was het verkoopresultaat ws anders geweest denk ik. Maar goed, off-topic...

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #38 Gepost op: 06 februari 2014, 01:40:24 »
Ik kan alleen voor mezelf spreken. Ik vond die Hondekop altijd al spuuglelijk, veel plastic, doorschijnende neuzen en ook de vorm niet goed gelijkend om maar eens wat te noemen. M'n buurjongetje had er één. Hij reed ronduit slecht (ik meen op Lima-rails): eerst een poosje aanduwen en dan kwam hij langzaamaan op gang.

Volgens mij was die Hondekop die uit de poll kwam de Trix Express Hondekop. Pas een tijdje later (jaren zeventig) kwam de Lima Hondekop.

Groeten,
Lolke

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1470
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #39 Gepost op: 06 februari 2014, 07:42:51 »
De Trix Hondekop was gebaseerd op de VT08. Beide treinstellen zijn destijds door Willy Ade voor Trix ontwikkeld. De aandrijving (op één draaistel) bestond uit een open motor welke via een rechte tandwieloverbrenging met twee wormwielen de beide assen aandreef. Beide delen hadden een metalen frame waarbij de motorwagen met pantografen nog een extra gewicht had. Later kwam er nog een tussenrijtuig en kwam er ook een rode uitvoering.

Voor Märklin moesten de schortplaten weggefreesd worden om de grote, in de  bocht liggende wissellantaarns te kunnen passeren. Het model 'vrat' behoorlijk veel stroom. Zelf heb ik jaren geleden de aandrijving verbeterd (Can motor en rechte tandwielen vervangen door een snaaraandrijving) maar daar is het bij gebleven. Inmiddels liggen de treinstellen (een tweetje en een viertje) al enige jaren in onderdelen te rusten.

Willy Ade was overigens de man die bij Trix de 1:100 kunststof rijtuigen introduceerde, de Adler en een op schaal zijnde T3 ontwikkelde. Vanwege meningsverschillen met de bedrijfsleiding van Trix startte hij in 1967 zijn eigen firma Röwa en - na het faillissement in 1975 - vervaardigde hij onder de naam ADE de nog altijd ongeëvenaarde 1:87 rijtuigen.

Rob

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21666
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #40 Gepost op: 06 februari 2014, 08:04:15 »
Met de verhouding doel ik ook op de vrije ruimte die Lima rond de draaistellen vrijlaat. De dichte, glimmende wielen storen mij ook. De overall indruk die de Màrklin achterlaat vind ik goed. Dat de afmetingen kennelijk niet helemaal in verhouding zijn is daarvoor kennelijk voor mij minder van belang. Er werd in die tijd zoveel mogelijk gebruikgemaakt van bestaande onderdelen (motoren, electronica, draaistellen, stroomafnemers etc). Daarin verschillen de merken niet denk ik. Het draaistel van Märklin is volledig gietijzer. Ik vermoed dat een aangepast draaistel het model destijds te duur zou hebben gemaakt. Is die "bekleding" niet aangepast?

Eeh, het Märklin draaistel, en trouwens het hele onderstel is van dun gevouwen metaal, blik zeggen we meestal. Natuurlijk is er aparte bekleding gemaakt, maar veel energie is daar niet in gestoken. Zowel de 1200 als de TEE zijn intertijd ontworpen volgens gewoonten die toen al als verouderd golden. Hetzelfde geldt voor die maffe blikken plan E rijtuigen.
De draaistellen van de Fleischmann of de Lima zijn overduidelijk wel speciaal ontworpen. Niks geen standaard onderdelen.

En ik bedoelde inderdaad de Trix Hondekop.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Besselspoor

  • Online Online
  • Berichten: 5012
  • Team Mitropa - OHMB
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #41 Gepost op: 06 februari 2014, 08:11:01 »
Wel een grappig draadje, exact hetzelfde discussie werd 30 jaar geleden gevoerd op de toonbank van m'n vaders treinenwinkeltje, met uitgestalde loc's en op maat gekopieerde foto's van originele locs om de argumenten te onderbouwen.. Ook werd toen de turquoise discussie even aangehaald, dat was nog vóór de Roco intepretatie.
De conclusies zijn ook vergelijkbaar, met vooral 2 kampen, gelijkstromers en Marklinisten. Soort Ajax en Feyenoord zeg maar.
RETROBAHN A.G.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4114
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #42 Gepost op: 06 februari 2014, 09:25:22 »
Mooi draaistel idd. Die schroef en die schakelaar tussen de roosters vind ik eerlijk gezegd niet terug op de foto van de werkelijkheid. Dat zou me wel storen. Bij Märklin waren die destijds al netjes weggewerkt onder het chassis.

Volgens mij hadden de eerste Fleischmann's een soort zelfdragende constructie; de kap was van metaal en de draaistellen werden dmv twee schroeven aangehangen. Pas later kwam de het metalen chassis met daarop de kunststof kap. Die kap was dan met een enkele schroef vanaf de onderzijde aan het chassis bevestigd. De schakelaar is wel lang gebleven.
Ik heb het full-metal-model maar een enkele keer in handen gehad, de kunststofkap-versie was toen ik jong was ( 35 jr geleden  ;) ) oververtegenwoordigd op de tweedehandsmarkt .
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Besselspoor

  • Online Online
  • Berichten: 5012
  • Team Mitropa - OHMB
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #43 Gepost op: 06 februari 2014, 09:39:00 »
Klopt, met de schroeven werden blokjes bevestigd in de metalen kap welke aan de binnenzijde rond naar buiten liepen en zo het draaipunt voor de metalen draaistelframes vormden. Dat was met een metalen binnenframe op de latere kunststof kap niet meer nodig, maar als je goed kijkt zie je nog waar in de mal de schroefgaatjes weer zijn gedicht.
RETROBAHN A.G.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21666
Re: NS 1200, vergelijking Lima, Fleischmann, Matrix, Philotrain en Roco
« Reactie #44 Gepost op: 06 februari 2014, 09:41:51 »
Bij het latere model hebben ze de vorm van dat geleideronderdeel in het chassis meegegoten, maar de draaistellen waren verder hetzelfde. En die bovenleidingschakelaar heb ik express op de foto gezet vanwege het hoge camp gehalte. Die gewoonte was toen ook aan het verdwijnen. De Märklin had geen zichtbare omschakelbeugel, hoewel de 1100 die 20 jaar later weer wel mee kreeg.  ???
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.