Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 00:42:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
07 October 2025, 23:55:21
info gezocht over ETS aandrijfunits door Tom Z.
07 October 2025, 23:18:42
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 22:44:01
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
07 October 2025, 22:08:18
Station Roodeschool door Benelux795
07 October 2025, 21:46:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
07 October 2025, 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
07 October 2025, 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
07 October 2025, 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
07 October 2025, 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
07 October 2025, 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
07 October 2025, 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
07 October 2025, 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
07 October 2025, 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
07 October 2025, 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
07 October 2025, 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
07 October 2025, 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
07 October 2025, 16:47:15
't Boemeltje door RobVille
07 October 2025, 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
07 October 2025, 15:33:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
07 October 2025, 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
07 October 2025, 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
07 October 2025, 13:33:31
  

Auteur Topic: Mastica bussen  (gelezen 13513 keer)

arjen

  • Gast
Re: Mastica bussen
« Reactie #15 Gepost op: 20 August 2007, 22:26:42 »
Volgens mij komt de MB 230 minder voor als de MB 200, klopt dat ?

Kan kloppen. Van het model van de MB 200 zijn er echt enorm veel in de markt gepompt, het was toen de enige miniatuur streekbus die er te koop was. De 230 kwam een paar jaar later pas uit, volgens mij vlak voordat Mastica ophield te bestaan. Daar zijn er ongetwijfeld veel minder van gemaakt.

hoi bedoel je zo iets als dit


railhopper

Dit is de Gelderse versie met uitstapdeur achter, de rest-van-het-landversie met middenuitstap was ook te koop.

Bolramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: Mastica bussen
« Reactie #16 Gepost op: 21 August 2007, 09:58:36 »
Beste Adri en Bram,

De foute topic om dit te vermelden, maar mijn andere hobby is autobussen. DAF en Den Oudsten waren twee los van elkaar staande bedrijven. DAF leverde het chassis en Den Oudsten bouwde daar de carrosserie op. Het DAF MB 200 chassis is grofweg geproduceerd van 1965 tot 1987. De motor ligt tussen de assen en was eerst voorzien van de Leyland-licentie motor type DO en later van de eigen 11,6 liter motor DKDL gebruikt.  Ook van deze motor afgeleide types met meer vermogen , DKL en DKTL zijn  gebruikt. Het chassis werd gebruikt voor allerlei bussen en door vrijwel iedere carrosseriebouwer werd op dit chassis bussen gebouwd. Vanaf 1969 is Den Oudsten het standaardtype streekbus op dit chassis gaan bouwen. Dit naast de Leyland componenten. Daar gebruikte Den Oudsten compenenten van Leyland om het chassis samen te stellen. Dat type was Leyland-Den Oudsten LOB (of LOK voor de korte versie of LOT voor de tourversie) De standaard wielbasis was 600 cm. Later zijn daar de versie met brede instap, 564 cm, de korte versie 500 cm en 536 cm gekomen. Ook is op Volvo B10M chassis gebouwd, voor bijvoorbeeld TET en VAD. Even hier op terugkomend : Volvo gebruikt de B voor buschassis, de 10 staat voor de 10 ltr motor en de M voor Midden (tussen de assen) motor. Er is ook een B10R chassis, waarbij de R staat voor de motor achter de achteras.

Het zal duidelijk zijn dat de exemplaren uit 1969 afwijken van die uit 1987. Wel was men weer terug naar de enkele instap, maar in plaats van twee ruitjes per deurhelft kwamen de enkele ruiten per deurhelft. Dat is de versie van Mastica, die uit 1986. Zonder nooddeur, glad dak en twee noodluiken.

In de loop der tijd zijn een groot aantal varianten geleverd : enkele deur voor, dubbele middendeur; enkel voor, enkel achter de achteras, enkel voor dubbel achter; enkel voor, dubbel midden, enkel achter; dubbel voor, dubbel midden; dubbel voor, enkel achter; 12 meter, 10,36m, 10,60, 18m geleed; stads, lijn en tour (verhoging na eerste ruit)

Naast Den Oudsten hebben ook andere carrosseriebouwers dit type carosserie gebouwd. Natuurlijk Verheul als de ontwerper, maar ook Hainje, Van Hool, Jonckheere, Van Rooyen en Domburg.

Vrijwel alle bussen van dit type zijn in Nederland gebleven, maar ze reden ook in België, Frankrijk en zelfs Israël.

Er is een boek over deze bussen : De Gele Rijders.

Mastica noemt dit de B86. Voor zover mij bekend is deze aanduiding voor deze carrosserie nooit gebruikt door Den Oudsten. Den Oudsten gebruikt deze aanduiding B86 voor geheel zelf gebouwde bussen. Een vrij hoekig model dat o.a. in Gouda en Delft reed.

Er werd een opvolger gezocht voor de oorspronkelijk uit 1967 stammende type. De eerste was Leyland-Verheul LVB668- Verheul. Model onlangs uitgebracht door HB-model. Helaas met fout ribbeldak en verkeerde opbouw op de noodluiken. Eerst werd een type ontwikkeld gezamenlijk met Hainje voor zowel stadsdienst als lijndienst. Den Oudsten is na een paar prototypes zelf met haar B88 op de proppen gekomen. Zoals op de foto van Railhopper. DAF leverde hiervoor de opvolger van de MB200 : de MB 230. Luchtvering standaard. Dit chasssis is ongeveer tot 1995 geleverd.

Dus door de kortere productietijd zijn er al minder MB230's dan MB200's geleverd. Daarbij kwam ook dat DAF-MB200-Den Oudsten jarenlang de enige door het streekvervoer aangeschafte bus was, terwijl in de jaren van de MB230 er veel meer diversiteit was. Mercedes in grote aantallen, maar ook Den Oudstens eigen concurrentie met de B89 Alliance model. Gebouwd op MB 230, Volvo B10M, Iveco chassis, maar ook geheel als zelfdragende constructie van Den Oudsten zelf. De lage vloer versie en de lage vloer gelede wordt door Vemi gemaakt. De eerste vrij grof, de gelede is veel beter.

De B88 werd ook door Mastica/Limo Cars gemaakt. zowel in bouwbakket als complete bus. Railhopper heeft de versie met de enkele uitstap achter de achteras gefotografeerd. Er is ook een versie met dubbele uitstap tussen de assen.

Door Den Oudsten werd de B88 ook op DAF SB220 en Volvo B10R gebouwd. Deze hebben de motor achter de achteras liggen en hebben daardoor een lager chassis en dus ook vloer in de bus. Hierdoor konden de ramen lager worden doorgetrokken. Hiervan is geen model in 1:87. Wel in schaal 0.

Een hele lap tekst en ik kan nog wel even doorgan, maar ik hoop dat het wat meer info geeft over deze twee bustypen.

Groeten, René
Een connexxion  bus is een verbinD-Ding