Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door 4020 281-4
Vandaag om 10:15:07
19 Toen door Rondje_HO
Vandaag om 10:11:11
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
Gewoon wat busfoto's door oranda-jin
Vandaag om 09:43:23
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door meino
Vandaag om 09:35:56
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
Vandaag om 09:04:42
Les Billards du Vivarais door Sven
Vandaag om 09:04:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:52:35
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Wim Vink
Vandaag om 08:44:28
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
  

Auteur Topic: Welke ICE3 Mehano of Piko?  (gelezen 13497 keer)

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Welke ICE3 Mehano of Piko?
« Reactie #15 Gepost op: 19 augustus 2007, 18:16:34 »
Hallo
Erwin en Bernd, ik heb vorig jaar sept. in een duits blad, waarvan ik de naam even vergeten ben, een verslag gelezen waarin werd vermeld dat er van de eerste series van de Mehano ICE's er een klein aantal last hadden van draaistellen welke niet geheel juist waren "gevormd". Ontsporingen waren hier door het gevolg. M* wilde volgens eigen zeggen de stellen te snel op de markt brengen. De problemen zijn nu allang verholpen. Ik heb zowel de Piko NS als de Mehano DB.
Alles is prima in orde. Beide kunnen ook, ondanks het kleine schaal verschil, goed naast elkaar staan. De Piko NS heb ik overigens als analoge beginset gekocht. Dus alleen de trein, bestaande uit vier delen, rails en een trafo. Prijs 89. Jaap
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2007, 18:25:25 door Wurlitzer. Reden: Correctie »

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Welke ICE3 Mehano of Piko?
« Reactie #16 Gepost op: 05 augustus 2008, 23:14:57 »
Ik heb de 3 ICE3 treinstellen.

-De Trix ICE3
-De Piko ICE3
-De Mehano ICE3
Alle 3 van NS

Ik kan van ze alle 3 iets uitleggen.

Ik begin bij de trix

de plus punten:
-neus is zeer goed
-de bestuurderscabine comt ook heel realistisch over
-Electrisch geleidende koppelingen
-de pantograafunits zijn perfect
-binnenverlichting
-Draaistellen zijn naar waarheid uitgevoerd
-heeft een waarheidsgetrouw interieur

de minpunten
-zeer storingsgevoelig (vooral de aandrijving) moet elke 20 draaiuren nieuwe aandrijfassen en wormwielen.
-De airco-units zitten er niet op.
-Koppelingen zijn best breekbaar

De Piko

Pluspunten
-Het zelfde als de Trix

Minpunten
-Het zelfde als de trix
-Airco-units zijn ook foutief ( De units op de piko zitten alleen op de binnenlandse ICE3 stellen van de DB)
-er zit geen pantograaf op de bistrowagen

De Mehano

Pluspunten
-Is op schaal
-bestaat uit 8 wagens
-heeft de juiste airco-units zoals de ICE3 dat in de internationale dienst heeft
-De aandrijving is minder storingsgevoelig (Is de zelfde als van de Thalys)
-het hele stel oogt heel realistisch

minpunten
-Motorwagen zit in een koprijtuig, waardoor er geen interieur in zit (maar met de getinte ruiten is dat ook niet intresant)
-de pantograaf units zien er vrij kitscherig uit
-koppelingen zijn bereekbaar en zitten te dicht op de rails
-heeft te veel magneetremmen
-maakt wat veel herrie bij topsnelheid

Bij mij komt de Mehano het beste uit de bus qua rijeigenschappen en betrouwbaarheid.
Ik heb het treinstel wel uitgebreid verbouwd, te weten:

-De draaistellen zijn aangepast zodat het stel op de juiste plaatsen schijfremmen heeft
-De kap is aan de binnenkant zilver geschilderd zodat de front en sluitseinen niet door het plastic heen lekken
-De pantograafunits zijn verbouwd met trix onderdelen
-heeft nieuwe koppelingen gekregen (verbouwd met symoba kortkoppelingsetjes, en verbonden met starre koppelingen

Het stel ligt nu ook veel beter op de baan, ontspoort niet en de wagens bewegen onafhankelijk van elkaar over de baan

Wie hier anders over denk, ik hoor het graag
« Laatst bewerkt op: 06 augustus 2008, 00:37:53 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

spoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
Re: Welke ICE3 Mehano of Piko?
« Reactie #17 Gepost op: 06 augustus 2008, 08:42:57 »
Volgens mij zijn er ook nog de volgende punten:
De Trix is de enige met de juiste dak en deur indeling (geplaatst in de periode zonder airco, met 3 eerste klas rijtuigen, dat zijn er nu 2).
Mehano heeft een verkeerde deur indeling van een binnenlands ICE stel (heeft meer deuren dan de internationale ICE).


Spoorfan

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Welke ICE3 Mehano of Piko?
« Reactie #18 Gepost op: 06 augustus 2008, 08:48:41 »
Naast de rij en zicht/schaaleigenschappen is er natuurlijk nog het prijsverhaal.
De trix is een tikje duurder dan de rest . maw een uitbreidingswagen van Trix kost 2 x zoveel als een van Piko.
De mehano set 8 wagens heb ik voor 110, euro gekocht.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Welke ICE3 Mehano of Piko?
« Reactie #19 Gepost op: 06 augustus 2008, 08:59:46 »
@Jos

Foto's van het veranderen van de koppelingen toevallig ?
Graag :)
Staan de rijtuigen dan ook korter op elkaar ?

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Welke ICE3 Mehano of Piko?
« Reactie #20 Gepost op: 06 augustus 2008, 13:06:08 »
Motorrijtuig is de BAR wagon. Voor het wijzigen van digitaal instellingen wel lastig. Hij moet ten minste 3 delig op de baan (programeer stukje moet lang genoeg zijn).
De piko neemt stroom af met de eerste klasse-kopbak. De tweede-klasse-kopbak hoeft er dus niet bij aan te zitten bij het programmeren!
Ik heb zowel de piko als de mehano regelmatig onderhanden gehad bij railz, (let wel, ze rijden daar natuurlijk ietsje meer dan thuis he  ;) ) de mehano vind ik altijd een plastic stuk speelgoed die nogal eens rare streken heeft (tijdje rijden en de motor smelt ongeveer door de bodemplaat heen, soms is ie niet vooruit te slaan, de trekkracht van de motorwagen is echt maar netaan genoeg), Bij mehano is de hele aandrijving een bult plastic (zelfde constructie als de thalys), bij de piko mooie messing lagertjes, loopt allemaal net wat soepeler en zo. Wel is het inderdaad zo dat ie enig tandwielenverbruik heeft maar elke 20 uur alles vervangen is onzin. De mehano is ook niet onderhoudsvrij dus op dat punt ontlopen ze elkaar niet zoveel... Met t ene stel tandwielen doet ie het een hele tijd en de andere gaan sneller kapot, het is net hoe worm en wormwiel op elkaar inslijten, de ene keer gaat t lang goed en de andere keer vreten ze elkaar snel op.
De motortjes van beide stellen zijn tamelijk goedkoop, maar de piko heeft er 2 dikke vliegwielen op zitten dus t rijgedrag van dat ding is heel mooi soepel, lange uitloop en zo. Wel slaat er bij een piko-motortje soms een lager vast, dat dan gaat meedraaien met de motoras en vreet zich door het plastic motoreind heen en na een tijdje slaat dan de motor vast. Of dat op een thuismodelbaan snel zal gebeuren vraag ik me af, maar ik heb t een paar keer gezien.
Wat ontsporen betreft, met de piko heb ik nooit echt problemen gehad, behalve dan als je er met schaalsnelheden van over de 300 een scherpe bocht mee in wilt. De mehano is weleens zo enthousiast bij vertrek dat de motorwagen zichzelf uit de rails trekt. (draaistellen steigeren). De Piko heeft eigenlijk ongeveer dezelfde constructie (per draaistel 1 as aangedreven, met bandjes) maar die heeft er duidelijk minder last van, omdat het bevestigingspunt van het draaistel lager zit.
Wat overigens bij beide stellen een goed idee is is de aspuntjes van de niet-aangedreven assen een likje vaseline geven, dan loopt de hele trein een stuk soepeler, dus zijn de krachten op de koppelingen kleiner, ontspoort de zaak minder snel, slijten de tandwielen minder etc.

Alles bij elkaar vind ik de piko zeker qua techniek een veel beter doordacht apparaat, de mehano is wel erg simpel. Wel is de mehano een beter model van de nederlandse ICE's vanwege de panto op de bistro en zo... Maar ja, dat is bij de piko wel te verbouwen.
Het lengteschaalverschil... tja, daar zie je niks van, tenzij je een mehano en een piko vlak naast elkaar zet.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21676
Re: Welke ICE3 Mehano of Piko?
« Reactie #21 Gepost op: 06 augustus 2008, 13:10:54 »
En dan is er nog de Trix, vijfdelig en niet zonder meer uit te breiden naar acht (maar er zijn wel winkeliers die dat voor je doen door het Märklin-model te gebruiken).

Net als de Piko in schaal 1:88,9, maar helemaal correct (voor de tijd waarin hij werd uitgebracht); je hoeft dus niet in je bakken te gaan zagen om een correcte uitvoering op je baan te hebben.

Het grote nadeel is de prijs, die veel (heel veel) hoger is dan die van de Mehano of de Piko.

- Peter

Het hoeft voor een NL-baan ook niet per se een HIspeed exemplaar te zijn. Er rijden hier meer DB-stellen rond dan HIspeed stellen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Welke ICE3 Mehano of Piko?
« Reactie #22 Gepost op: 06 augustus 2008, 14:39:16 »
Toch denk ik dat ik, voor mijzelf tenminste, de beste keuze heb gemaakt met de Trix (hoewel er op moment van aankoop nog geen sprake was van een Piko, laat staan een Mehano).

En het klopt wat je zegt, maar ik vind de vishaak nu eenmaal leuk. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Welke ICE3 Mehano of Piko?
« Reactie #23 Gepost op: 07 augustus 2008, 13:03:20 »
@ Chris,
Ik heb hier nog geen foto's van gemaakt, maar dat kan ik wel voor je doen.
Het is wel veel freeswerk aan de bak, want je moet aan de kopse kanten de hele onderkant er uit frezen.

de eerste 2 wagens zijn een beetje fout gegaan, met het opzetten van de kopstukken waar de doorloopbalgen zijn.
Maar dat heb ik gelijk weer aangepast.
De rest verbouwen was vlekkeloos verlopen.

De rijtuigen staan iets dichter bij elkaar, maar ze moeten toch 3 mm speling hebben tussen de doorloopbalgen.
Anders komen de zijkanten tegen elkaar aan en dan ontspoort hij nog.
De ICE is namelijk bol aan de zijkant, en daardoor iets breder als een Märklin ICR rijtuig

De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21676
Re: Welke ICE3 Mehano of Piko?
« Reactie #24 Gepost op: 07 augustus 2008, 13:09:19 »
Toch denk ik dat ik, voor mijzelf tenminste, de beste keuze heb gemaakt met de Trix (hoewel er op moment van aankoop nog geen sprake was van een Piko, laat staan een Mehano).

En het klopt wat je zegt, maar ik vind de vishaak nu eenmaal leuk. :)

- Peter

Vishaken zijn inmiddels van de HIspeed stellen verdwenen.  ;D
Op de Hispeed stellen staat nu HIspeed.  :D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Welke ICE3 Mehano of Piko?
« Reactie #25 Gepost op: 07 augustus 2008, 14:07:07 »
Ik ga de vishaken op mijn ICE niet vervangen.
Dan moet ik de rode streep in zijn geheel opnieuw spuiten.

En er zijn nog geen fatsoenlijke transfers van HIspeed
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: Welke ICE3 Mehano of Piko?
« Reactie #26 Gepost op: 07 augustus 2008, 15:30:27 »
Er zijn nog twee stellen die nog rond rijden met vishaken erop. Vraag me niet welke nummers dat zijn want dat weet ik niet. ;) Vorige week in ieder geval nog op de foto gezet. 

Ekklesia

  • Gast
Re: Welke ICE3 Mehano of Piko?
« Reactie #27 Gepost op: 07 augustus 2008, 18:59:22 »
Erik-Jan,

Ik heb niet zoveel verstand van zaken, maar kan je wel de ervaring vertellen van de Piko die mijn schoonvader laatst aangeschaft heeft. Deze rijd bijzonder goed en geluidsarm en is nog niet ontspoord, ook niet op de clubbaan. Hij heeft die analoge startset gekocht, deze is al digitaal voorbereid. Een decoder erbij en hobbelen maar. Dit is een stuk goedkoper dan wanneer je de digitale uitvoering koopt (vanuitgaande dat je al een digitale regelaar hebt). Alleen het naleveren van de extra rijtuigen laat op zich wachten.

Groenten Rob

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6394
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Welke ICE3 Mehano of Piko?
« Reactie #28 Gepost op: 11 augustus 2008, 23:32:56 »
Hier komen wat Foto's van de ICE wat ik een beetje verbouwd heb.


Zo ziet het uit met de Symoba kortkoppeling


Dit is het draaistel van de 1e klas kopwagen nadat de magneetrem weggesneden is en de wielen zilver gemaakt



Dit is de ververboude pantograaf-unit.
Er zitten nu ook de juiste isolators en trafokasten op


Dit is het draaistel van het Bistrorijtuig.
Hier heb ik behalve het roestig maken van de wielen niks aan gedaan.




Dit is de nieuwe Symoba kortkoppeling met de starre koppelstang



Dit is de ICE in ongekoppelde toestand.
De Starre koppelstangen heb ik gemaakt van 2 aan elkaar gelijmde roco kortkoppelingen.
Er moest wel wat aan de bodemplaat weggefreest worden.
Dat de schortplaten een beetje bol zijn weggefreest, dat kon niet anders omdat anders de koppeling niet genoeg ruimte heeft in bochten en wissels


« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2008, 23:40:12 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang