Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Remco vM
Vandaag om 19:31:59
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 19:26:18
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
Vandaag om 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
Vandaag om 19:25:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ronald69
Vandaag om 19:21:45
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Wim Vink
Vandaag om 18:37:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:25:41
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
Vandaag om 18:00:32
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:45:40
Station Roodeschool door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:30:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
  

Auteur Topic: Artitec 2014 (h0)  (gelezen 98390 keer)

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #75 Gepost op: 28 January 2014, 23:15:25 »
Artitec brengt ons wat niemand anders brengt, hiervoor hulde, zo'n keus hebben we nog nooit gehad in Nederland aan Nederlands spul !!

Dieter

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #76 Gepost op: 28 January 2014, 23:25:44 »
Alleen jammer dat ze alleen voor oude modellen kiezen met als uitzondering de DDM
« Laatst bewerkt op: 29 January 2014, 08:26:31 door Peter Korsten. Reden: citaat van vorig bericht verwijderd: klik op Reageer in plaats van Citaat »
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
    • Biesje.nl
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #77 Gepost op: 29 January 2014, 00:58:38 »
Wat niet is kan nog komen. De heren van Artitec hebben een voorkeur voor oudere tijdperken. De DDM bewijst dat ze openstaan voor nieuwer materieel. Maar welk materieel zitten we echt om te springen? Plan U? Beel? Plan Y "Sprinter" in 1:87 (ideetje? de ramen voor de sprinter zitten ook in de DDM)? Van mij mogen ze zo doorgaan. Er zijn ook nog mat '34, mat '36 en mat '40 en nog Ome Keesjes. Behalve museummaterieel niet mijn kopje thee maar genoeg liefhebbers voor denk ik :)

Ze steken hun nek uit voor ons, ik bewonder dat. Als de basis goed is dan vind ik het niet erg om te knutselen. Voor diegenen die gewoon een kloppend model willen hebben: je koopt het wel of niet. Als het niet verkrijgbaar is dan is deze keuze er helemaal niet. Artitec is vergeleken met reuzen als Roco en Märklin nog erg jong en vallen wat bij betreft in een soort niche markt: die van de kleinserie modellen voor grootserie prijzen. En als er eens iets is dan staan ze klaar met een oplossing.

Ook de acties met de kneusjes vielen goed bij mij. Ook al is mijn kneus overleden door een stommiteit van mij (vork van de bakoplegging afgebroken, bleh). Voor weinig geld reserve onderdelen en zelfs een betere motor.

Natuurlijk zijn zaken zoals kattenruggen, te korte snorren en zo erg jammer. Maar de Chinezen leren en Artitec ook. De tijd dat we alleen maar een paar Nederlandse modellen konden kopen is voorbij. Er zijn nog nooit zoveel Nederlandse fabrieksmodellen geweest. Niet goed? Dan kan je natuurlijk naar Duits of Frans voorbeeld gaan rijden of gewoon blijven rijden met de Lima Plan E, Hondekop en mastica stroomlijn verbouwsels, en Koploper. Of natuurlijk alles zelf bouwen :)

Mvg,

Robert (die nu toch wel hoopt op een 1:87 sprinter :P )

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #78 Gepost op: 29 January 2014, 01:00:55 »
tis me nog te nieuw ;D
ik wil HSM, NCS en Staatsspoor (y)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Online Online
  • Berichten: 9399
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #79 Gepost op: 29 January 2014, 01:06:55 »
Zit nergens om te springen.................................ton meer misschien ;D

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22491
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #80 Gepost op: 29 January 2014, 08:30:59 »
En dat is de spijker op zijn kop  (y)

Eelco

Nee hoor, modelspoorhobbyïsten zijn altijd al vooral kopers geweest als het om materieel gaat. Gelukkig maar voor Artitec.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #81 Gepost op: 29 January 2014, 08:35:12 »
Alleen jammer dat ze alleen voor oude modellen kiezen met als uitzondering de DDM

Als je bedenkt dat we al 175 jaar spoorwegen in Nederland hebben, ligt de nadruk toch vooral op het naoorlogse spul. Hier en daar kom je wel een grijze goederenwagen of een Blokkendoos tegen, maar de 100 jaar tussen 1839 en 1939 zijn nauwelijks vertegenwoordigd.

Nu verwacht ik ook niet een model van een HSM-loc uit de jaren '40 van de 19e eeuw, omdat er daar vaak maar twee exemplaren van een type gebouwd werden. Maar zelfs de eerste helft van de 20e eeuw is veel minder vertegenwoordigd dan pakweg de laatste 30, 40 jaar.

Dus wat dat betreft is het prima dat Artitec dat segment bestrijkt.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #82 Gepost op: 29 January 2014, 10:42:08 »
Even een klein sprongetje off-topic:

Citaat
Hier en daar kom je wel een grijze goederenwagen...

Tot wanneer kon je die tegenkomen? Op deze foto (uit het 'andere draadje') staat op het 'etiketje' de aanduiding IIIb/c:



Ik heb begrepen dat IIIb zo'n beetje de jaren '50 betreft, en IIIc de jaren '60.
Trouwens, ik meen dat er eerder ook al eens over geschreven is, maar dat kan ik niet meer vinden.

Groet,
Jan

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3599
    • Flickr
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #83 Gepost op: 29 January 2014, 10:45:28 »
Grijze goederenwagens kon je zien tot ongeveer 1960, de laatste jaren wel met name de oude wagentypes die niet meer bruin geschilderd werden, maar vervangen.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #84 Gepost op: 29 January 2014, 10:49:53 »
. De heren van Artitec hebben een voorkeur voor oudere tijdperken.
Wij ook, dat gaat dus de goede kant op (y) Voor de modernere rijders zijn er genoeg andere producenten.
RETROBAHN A.G.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #85 Gepost op: 29 January 2014, 10:54:18 »
De DDM bewijst dat ze openstaan voor nieuwer materieel. Maar welk materieel zitten we echt om te springen?
Ik zelf niet, maar ik kan me voorstellen dat er liefhebbers om SLT of DDZ zitten te springen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4555
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #86 Gepost op: 29 January 2014, 12:21:31 »
Alle treinstellen en locs na 1989 die nog niet door Roco, LSM of Artitec zijn uitgebracht.

Corné81

  • Offline Offline
  • Berichten: 693
  • DCC 1:87 NS (1996)
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #87 Gepost op: 29 January 2014, 17:48:12 »
Zit eerder om een 2 delige en 4 delige Hondekop van Artitec te springen zowel de glaswol als de asbest stellen  (y)
Gelijkstroom 1:87 NS(1981)

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #88 Gepost op: 29 January 2014, 17:53:36 »
Ik zit op slt te wachen, ddz ook welkom, maar een vlavlip sprinter 3 delig is ook welkom
« Laatst bewerkt op: 29 January 2014, 18:22:05 door Peter Korsten »
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4552
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Artitec 2014 (h0)
« Reactie #89 Gepost op: 29 January 2014, 18:41:57 »
Ik verwacht nu overigens wel een hausse aan Combispoor/Kleinspoor? Peccen op de vraag- en aanbod pijler  ;D

Je voorspelling begint al uit te komen. De eerste staat als sinds gisterenmiddag op MP. Niet van mij, want ik heb er geen...